Gå til innhold

Hvordan fortelle om vold?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort: Jeg (kvinne) er i en situasjon hvor jeg har blitt utsatt for psykisk og fysisk vold av barnefar. Har prøvd å "hinte" til fastlege og helsestasjon for å få hjelp, men de har ikke tatt hintet (ikke så rart, men jeg er så jævlig flau og skamfull). Jeg er nå i en så presset situasjon at jeg må ha hjelp, noen må få vite om det.  

Hvordan i all verden forteller man noe sånt? Jeg er så redd for å ikke bli trodd og vet ikke hvordan jeg skal innlede samtalen. 

Anonymkode: 42df1...048

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du prøve å skrive det i et brev også gir du det når du kommer til timen? 

Anonymkode: 2af61...0d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skriv det ned og gi det til legen eller på helsestasjonen. Få time hos fastlege eller helsestasjon så fort som mulig. 

Anonymkode: a4b24...41f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei! Kanskje finn du nokre gode råd og tips på denne nettsida: https://dinutvei.no/

Håper det løyser seg, ønsker deg alt godt!

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skriv det ned og gi det til legen eller på helsestasjonen. Få time hos fastlege eller helsestasjon så fort som mulig. 

PS: Dette klarer du! Sender gode tanker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende e-konsultasjon til fastlegen, evt ring krisesenter. Men uansett må du jo pakke tingene dine og finne deg et annet sted å sove, familie, venner eller krisesenter, det kan ingen gjøre for deg. 

Anonymkode: f8e7a...ad7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Øv på det du vil si, og hold det enkelt. 

Feks «mannen min er voldelig og jeg trenger hjelp». De kommer til å tro deg, jeg lover. 

Anonymkode: 2788e...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send en melding til fastlegen på helsenorge og så møter du opp der og legger en plan. Ingen spor som han finner. Og så når dere har lagt en plan og snakket om mulighetene som et krisesenter osv da blir det lettere, mer virkelig. 

Legen og krisesenter skal hjelpe deg uansett hva de tror, men to meg: de tror deg. Skriv det som det er. Og at du må ha hjelp og en plan. Du vil komme til den legetimen for å få en plan. Kanskje noen fra krisesenteret kan møte deg der. Ikke noe rart og ingen spor.

Dette kommer til å gå så bra! Jeg er resursvenn for et krisesenter i Drammen, jeg har selv vært der og jeg møter kvinner som er på vei ut. Du vet det ikke ennå, men du har masse folk som vil hjelpe deg, som tror deg og som vet hva det koster å komme seg ut av et sånt forhold.

Si det som det er :herfordeg: Du skal i allefall ikke skamme deg! Jeg vet hvordan det føles nå, men den skammen er ikke din, den er hans. 

Anonymkode: b25b8...cf3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det i dag TS? 😊 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan går det i dag TS? 😊 

Ts her.

Takk for alle fine svar og for at dere tenker på meg🥰 fastlegen hadde endel ventetid; men snakka med helsesykepleier på helsestasjonen i dag. Ble veldig godt tatt i mot og fulgt opp. Veldig nervøs før jeg ba om hjelp, men fikk løftet 100 kg av skuldrene mine💙

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.

Takk for alle fine svar og for at dere tenker på meg🥰 fastlegen hadde endel ventetid; men snakka med helsesykepleier på helsestasjonen i dag. Ble veldig godt tatt i mot og fulgt opp. Veldig nervøs før jeg ba om hjelp, men fikk løftet 100 kg av skuldrene mine💙

Åååå yesss! Det er godt å høre, så tøff du er! 😍 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med krisesenteret. De er der også for veiledning. 

Anonymkode: f45b3...e44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...