Gå til innhold

Bad fra 90-tallet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Badet vårt er fra 90-tallet med typiske fliser fra den tid.

Har veldig lyst til å oppdatere overflatene, men har ikke altfor mye penger til det heller. Vi må gjøre jobben selv.

Per nå tenker vi over følgende alternativer:

1. Male flisene. Her er jeg bekymret for hvor holdbart det er. Skjønner at det ikke varer altfor lenge, men er helt uaktuelt å gjøre den jobben om det ser stygt ut om ett år eller to. 

2. Legge baderomsplater utenpå flisene. Har skjønt det slik at noen baderomsplater kan limes oppå flisene? Alle flisene er hele og fine, og ingen hul lyd. Men midt på veggen går det en sånn klassisk 90-talls bord i flis rundt hele badet. Kan vi evt. fjerne denne borden og rette ut underlaget på en måte? Eller er det veldig risky? 

3. Legge mikrosement. Her er jeg usikker på hvor lett det er å få jobben fin på egenhånd. Og her må jo også denne borden på veggen fjernes. 

Mannen min er relativt handy, men ingen snekker. Han har mekket på bilene våre, lagt parkett, laget noen møbler osv. Hvis vi skal gå for alternativ 2 eller 3 kommer han selvsagt til å sette seg godt inn i hvordan vi må gå fram. Ved alternativ 1, er det nok jeg som tar meg av malingen. 

Vil gjerne ha andre sine meninger om dette. Hva må vi evt tenke på? Er noen av alternativene i det hele tatt verdt det?

Anonymkode: dd48b...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har veldig lyst til å oppdatere overflatene, men har ikke altfor mye penger til det heller. Vi må gjøre jobben selv.

1. Male flisene. Her er jeg bekymret for hvor holdbart det er. Skjønner at det ikke varer altfor lenge, men er helt uaktuelt å gjøre den jobben om det ser stygt ut om ett år eller to. 

2. Legge baderomsplater utenpå flisene. Har skjønt det slik at noen baderomsplater kan limes oppå flisene? Alle flisene er hele og fine, og ingen hul lyd. Men midt på veggen går det en sånn klassisk 90-talls bord i flis rundt hele badet. Kan vi evt. fjerne denne borden og rette ut underlaget på en måte? Eller er det veldig risky? 

3. Legge mikrosement. Her er jeg usikker på hvor lett det er å få jobben fin på egenhånd. Og her må jo også denne borden på veggen fjernes. 

Mannen min er relativt handy, men ingen snekker. Han har mekket på bilene våre, lagt parkett, laget noen møbler osv. Hvis vi skal gå for alternativ 2 eller 3 kommer han selvsagt til å sette seg godt inn i hvordan vi må gå fram. Ved alternativ 1, er det nok jeg som tar meg av malingen. 

Vil gjerne ha andre sine meninger om dette. Hva må vi evt tenke på? Er noen av alternativene i det hele tatt verdt det?

Hvis badet er 30 år gammelt ville jeg lagt ny membran. Du kan legge membra på eksosterende fiser og forsegle rundt sluket. Få en rørlegger/murer til å gjøre dette og dukumentere. Etter dette kan du selv for eksempel legge mikrosement oppå membranen, og du har et billig og pent bad som holder i 25 år til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan ta baderomsplater utenpå, ville lektet ut og skrudd de fast. Da må du være sikker på at ikke det er fuktskade bak.

Anonymkode: d6cf0...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (3 timer siden):

Hvis badet er 30 år gammelt ville jeg lagt ny membran. Du kan legge membra på eksosterende fiser og forsegle rundt sluket. Få en rørlegger/murer til å gjøre dette og dukumentere. Etter dette kan du selv for eksempel legge mikrosement oppå membranen, og du har et billig og pent bad som holder i 25 år til.

Man skal aldri ha to tettesjikt. Skal man legge ny membran må man rive badet.

Anonymkode: 1b633...740

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan ta baderomsplater utenpå, ville lektet ut og skrudd de fast. Da må du være sikker på at ikke det er fuktskade bak.

Takk for svar! Hvordan kan jeg forsikre meg om at det ikke er fuktskade bak? Flisene er som sagt hele og inntakte, ser ingen tegn til fuktskader. Men vil jo være helt sikker i så fall.

Er jeg helt nødt til å lekte ut? Badet er nemlig allerede veldig lite, og vi vil nødig miste mer plass enn nødvendig. Har lest at det er mulig å lime de rett på flisene? 

Noen som vet om det er veldig komplisert å kutte til baderomsplatene?

Vi har forresten per nå dusjkabinett. Hvis vi går for løsningen med baderomsplater, så må vi vel fortsatt ha kabinett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man skal aldri ha to tettesjikt. Skal man legge ny membran må man rive badet.

Anonymkode: 1b633...740

Er det jeg også har lest, og vi ønsker ikke å rive opp hele badet og pusse det opp fra grunnen.

Men hvis man i framtiden skulle revet og legge ny membran, er det da mulig å gjøre det selv for så å få en fagperson til å godkjenne arbeidet (altså sjekke at membranen er lagt riktig før man går videre med oppussingen)? Tenker man kunne spart en del penger på det. Men samtidig er det kanskje en for komplisert jobb til at man burde gå løs på det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bad bør totalrenoveres hvert 20-30 år…

Anonymkode: 1993d...79b

Nei. Det er bare rørleggere og snekkere som vil ha mer arbeid. Bad er ikke veldig mye mer spesielt enn andre rom, og er veldig dyr å totalrenovere. 

TS om du kan male, og vurderer å utføre alternativ 1 selv, vurder også om du kan klare alternativ 3, mikrosement. Les deg opp og se youtube, Instagram og TikTok. I mine øyne, der jeg sett jenter gjøre det på sitt bad, blir det så mye penere. Jenter er bare mye mer nøye. Hvis du vil ha det pent og gjevnt, må du være ganske nøye. Men om du har røff stil, så er ikke det så viktig. Men ikke velg grå fargen. Grå mikrosement ser ut som betong og badet ser uferdig ut. Men dette er personlig mening. Også lysere farge skjuler ujevnheter bedre.

Anonymkode: 80b9a...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Hvordan kan jeg forsikre meg om at det ikke er fuktskade bak? Flisene er som sagt hele og inntakte, ser ingen tegn til fuktskader. Men vil jo være helt sikker i så fall.

Er jeg helt nødt til å lekte ut? Badet er nemlig allerede veldig lite, og vi vil nødig miste mer plass enn nødvendig. Har lest at det er mulig å lime de rett på flisene? 

Vi har forresten per nå dusjkabinett. Hvis vi går for løsningen med baderomsplater, så må vi vel fortsatt ha kabinett? 

Ville anbefalt å lekte ut, men ja, det skal vel gå å lime rett på, det ville jeg undersøkt nøye med produsenten. Dersom sett står og har stått et dusjkabinett der lenge er det jo hvertfall ikke vått nå.

Ville anbefalt dusjkabinett fortsatt, platene skal være helt tette (men ingenting er 100%), men det gjør jo ikke gulvet noe bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av delene, og særlig ikke 2 og 3. Ikke legg fliser, plater eller mikrosement over gammel membran. 
Jeg vurderte å male over fliser, men valgte å droppe det da jeg leste om hvor mye jobb det er, og at det kan begynne å flasse. Vi har malt over fliser på kjøkkenet og det ble veldig bra; men det er en helt annen slitasje på bad. 

Anonymkode: 303b3...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det kan du ikke. En takstmann kan nok borre og måle etter fukt. 
Vårt bad så også greit ut, men i veggen var det råte pga vannlekkasje. 
Jeg ville droppet disse dårlige løsningene du skisserer og heller spart penger til totalrenovering av badet. 

Anonymkode: 303b3...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bad bør totalrenoveres hvert 20-30 år…

Anonymkode: 1993d...79b

Bør, men det er langt fra det samme som

Med betong i gulv (som ofte i leiligheter) kan bad holde nesten evig. 

Anonymkode: 4b8cd...4b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold dusjkabinettet, fjern borden midt på veggen, lim på vanlige gipsplater (eller rehabgipsplater siden de er tynnere og mer fleksible), mal med baderomsmaling. Så har du et "nytt" bad uten å gjøre noe altfor gæærnt. 

Med dusjkabinett varer badet tilnærmet evig. Bare sørg for at badet har en god avtrekksvifte. Med dusjkabinett kan man i praksis dusje midt i stua uten å skade rommet (forutsatt at det er sluk under kabinettet da, så vannet har en vei vekk). 

Baderomsplater er tette, og du får et ubehagelig problem om du har to tette sjikt i veggen. 

Skal du freshe litt ekstra opp kan du lime spileplater i taket. Bare sørg for at spilene tåler litt luftfuktighet

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Behold dusjkabinettet, fjern borden midt på veggen, lim på vanlige gipsplater (eller rehabgipsplater siden de er tynnere og mer fleksible), mal med baderomsmaling. Så har du et "nytt" bad uten å gjøre noe altfor gæærnt. 

Med dusjkabinett varer badet tilnærmet evig. Bare sørg for at badet har en god avtrekksvifte. Med dusjkabinett kan man i praksis dusje midt i stua uten å skade rommet (forutsatt at det er sluk under kabinettet da, så vannet har en vei vekk). 

Baderomsplater er tette, og du får et ubehagelig problem om du har to tette sjikt i veggen. 

Skal du freshe litt ekstra opp kan du lime spileplater i taket. Bare sørg for at spilene tåler litt luftfuktighet

Akkurat dette med baderomsplater over flis er jo diskuterbart. Det er godkjent av produsent, og i forsikringssammenheng. Baderomsplater kan man også montere selv, det tror jeg ikke man kan med membran uten et problem med forsikring.

Dobbelt tettesjikt er jo et problem dersom det kommer fukt i mellom, men det skal jo i teorien ikke det om det er helt tett i baderomsplatene og ikke det er noe fuktskade bak flisene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...