Gå til innhold

Hva er " fika" på norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bodd 4 år i Sverige. Svenskene sier fika til en liten pause eller kortere treff. Det innebærer ofte at man tar en kaffe, for det elsker omtrent alle svensker. Men det kan også være at man bare spiser noe (kake, kjeks, boller, en god brødskive) eller kaffe med noe søt. Det er ikke et ord man bruker for å beskrive mat eller kaffe liksom, det er mer betydelse av typ pause/kortere sosialt samvær som gjøres med noe godt å drikke og/eller spise. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, kaffen jeg hiver i meg på morgnen er ikke fika. Om jeg går på cafe i jobbpausen eller etter jobb er det fika. Med eller uten bakst.  Kaffe, pause , sosialt ? Jeg har ihvertfal ikke følt på noe spisepress når jeg sier ja til « fika « på kaffebrenneriet med svenske kollegaer. 

Anonymkode: 4d022...ae6

Nei enig i at det ikke må være noe spisbart, selv om det gjerne er det, men det må være noe mer enn den sorte kaffen på morgenen. Fint vi er flere som tenker i samme baner, og svenskene legger sikkert litt ulikt i det de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrev (13 minutter siden):

Bodd 4 år i Sverige. Svenskene sier fika til en liten pause eller kortere treff. Det innebærer ofte at man tar en kaffe, for det elsker omtrent alle svensker. Men det kan også være at man bare spiser noe (kake, kjeks, boller, en god brødskive) eller kaffe med noe søt. Det er ikke et ord man bruker for å beskrive mat eller kaffe liksom, det er mer betydelse av typ pause/kortere sosialt samvær som gjøres med noe godt å drikke og/eller spise. 

Så da trenger det ikke å være drikke innvolvert? det viktigste er maten?

Anonymkode: 7f85d...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da trenger det ikke å være drikke innvolvert? det viktigste er maten?

Nei, det viktige er avslappet kort sosialt samvær som inkluderer noe å drikke OG/ELLER noe å spise. Det spiller ikke rolle hva man putter i munnen, det er mer at man tar det chill og drikker eller spiser noe man synes er godt. De fleste anser at en kaffe hører til da. Fika for meg kan være en litt lengre kaffepause på jobben med bare svart kaffe. Det kan være kort besøk hos samboerens bestemor med kaffe og noe kjeks. Så ja, man putter noe i munnen under en fika, men om det er drikke eller mat spiller ikke så stor rolle 😅 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrev (14 minutter siden):

Nei, det viktige er avslappet kort sosialt samvær som inkluderer noe å drikke OG/ELLER noe å spise. Det spiller ikke rolle hva man putter i munnen, det er mer at man tar det chill og drikker eller spiser noe man synes er godt. De fleste anser at en kaffe hører til da. Fika for meg kan være en litt lengre kaffepause på jobben med bare svart kaffe. Det kan være kort besøk hos samboerens bestemor med kaffe og noe kjeks. Så ja, man putter noe i munnen under en fika, men om det er drikke eller mat spiller ikke så stor rolle 😅 

da lurer jeg på om konseptet har blitt utvannet med tiden eller om det blant svensker også oppfatter fika på ulike måter. En svensk venninne som har bodd 20 år i Norge mener at det ikke holder med drikke men at det også skal være et bakverk, for at det skal være en fika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

da lurer jeg på om konseptet har blitt utvannet med tiden eller om det blant svensker også oppfatter fika på ulike måter. En svensk venninne som har bodd 20 år i Norge mener at det ikke holder med drikke men at det også skal være et bakverk, for at det skal være en fika. 

Jeg bor i Skåne og samboeren min er herfra. Fika innebærer ikke nødvendigvis bakeverk, men det vanligste når man mener fika er å spise noe søtt i kombinasjon med kaffe. Men jeg har opplevd fika uten noe å spise, flere ganger 😅

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg var fika på jobb og fika utenfor jobb ikke det samme. 

På jobb var det lite annet enn kaffepause, bare at det var så mye oftere og lengre pauser enn jeg var vant med i Norge. Fika før lunsj og noen timer etter lunsj. Morgenkaffe og ettermiddagskaffe. Jeg følte jeg knapt kom igang med å jobbe før noen maste om fika.  Sjelden det var noe å spise der jeg jobbet (statlig) 

Utenfor jobb handlet fika mer om kaffe og noe å spise for å være sosiale, gjerne på kafe.  Der var det absolutt påkrevet noe å spise. Jeg savner prinsesstårta…. 

Dager som kanelbullens dag, fettisdagen (semle) og kladdkakans dag mm ble ”feiret” i større grad. Bare se på alle matdagene og hva som gjerne var «fikabröd” den dagen.  (fikabröd er altså ikke brød i vanlig forstand, men noe søtt som er bakt)

Anonymkode: 24a47...690

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (På 31.3.2025 den 20.06):

«Fika» betyr vel bate å spise?

Men du tenker kanskje på: kaffemat, kaffepause, matpause, ..

"Fika" betyr ikke "å spise" generelt. 

Men du tenker kanskje på "att käka", for det betyr å spise. 

Anonymkode: adba2...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (På 31.3.2025 den 20.21):

Mener jeg det, eller SPØR jeg? Hmmm

Spørsmålet ditt var ladet. I tillegg gjør du narr av de som har riktig svar med kildehenvisning. Men for all del, bare fortsett å uttale deg om ting du ikke vet. 

Anonymkode: bd935...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...