AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:01 #1 Del Skrevet mandag kl 18:01 Hva innebærer det? Er det kun kaffe eller må det også være bakverk for at det skal være fika. Anonymkode: 7f85d...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:04 #2 Del Skrevet mandag kl 18:04 Google is your friend. https://no.wikipedia.org/wiki/Fika Anonymkode: 9cf3f...b06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet mandag kl 18:06 #3 Del Skrevet mandag kl 18:06 «Fika» betyr vel bate å spise? Men du tenker kanskje på: kaffemat, kaffepause, matpause, .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet mandag kl 18:07 #4 Del Skrevet mandag kl 18:07 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Google is your friend. https://no.wikipedia.org/wiki/Fika Anonymkode: 9cf3f...b06 Ja, for både Google og Wikipedia er sannhetskilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:07 #5 Del Skrevet mandag kl 18:07 Rotemor skrev (Akkurat nå): «Fika» betyr vel bate å spise? Men du tenker kanskje på: kaffemat, kaffepause, matpause, .. Du blir invitert av en svenske til en fika. Hva innebærer det? Anonymkode: 7f85d...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:08 #6 Del Skrevet mandag kl 18:08 Kaffekos? Kaffepause? Anonymkode: 95aaf...185 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:08 #7 Del Skrevet mandag kl 18:08 Rotemor skrev (1 minutt siden): Ja, for både Google og Wikipedia er sannhetskilder. Så innlegg på KG er en større sannhetskilde? Anonymkode: 9cf3f...b06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #8 Del Skrevet mandag kl 18:09 Kaffe og noe å bite i. Anonymkode: 2efb5...e4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #9 Del Skrevet mandag kl 18:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Google is your friend. https://no.wikipedia.org/wiki/Fika Anonymkode: 9cf3f...b06 "Fika (uttale hjelp•info) er en svensk sosial og kulinarisk tradisjon. Den består av en kaffepause med venner, familie eller kolleger, og ved siden av kaffe er det også vanlig å innta enten kake eller boller under en fika.[1]"" Er kaffe med rundtstykker også en fika, eller må det være noe søtt? Her virker det som om de "lærde" strides om hva som er innafor. Anonymkode: 7f85d...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #10 Del Skrevet mandag kl 18:09 "Kaffemat" Anonymkode: 3702b...43d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet mandag kl 18:10 #11 Del Skrevet mandag kl 18:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du blir invitert av en svenske til en fika. Hva innebærer det? Anonymkode: 7f85d...113 Ikke meg, men jeg tenker det er kaffe med noe til om jeg blir invitert sånn. Ellers sosialt med noen. En liten pause på jobb kan også være Fika. Svart kaffe hjemme alene på morgenen er ikke Fika sånn jeg tenker det. Det må være noe mer enn som så. Litt ubestemmelig da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet mandag kl 18:10 #12 Del Skrevet mandag kl 18:10 Ville sagt kaffekos eller kaffe og kaker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:10 #13 Del Skrevet mandag kl 18:10 Kaffeslabberas 😀 Anonymkode: 0fad2...fd6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet mandag kl 18:11 #14 Del Skrevet mandag kl 18:11 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så innlegg på KG er en større sannhetskilde? Anonymkode: 9cf3f...b06 Nei, men innlegg på KG utgir seg ikke for noe annet enn hva det er. Endret mandag kl 18:12 av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:12 #15 Del Skrevet mandag kl 18:12 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Fika (uttale hjelp•info) er en svensk sosial og kulinarisk tradisjon. Den består av en kaffepause med venner, familie eller kolleger, og ved siden av kaffe er det også vanlig å innta enten kake eller boller under en fika.[1]"" Er kaffe med rundtstykker også en fika, eller må det være noe søtt? Her virker det som om de "lærde" strides om hva som er innafor. Anonymkode: 7f85d...113 Min svenske svigerdatter sier at det inneholder noe å bite i også. Anonymkode: 03713...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:13 #16 Del Skrevet mandag kl 18:13 Rotemor skrev (5 minutter siden): Ja, for både Google og Wikipedia er sannhetskilder. Hvorfor mener du der betyr å spise da? Hvilket språk henviser du da til? Det er ikke svensk i alle fall. Anonymkode: bd935...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet mandag kl 18:16 #17 Del Skrevet mandag kl 18:16 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du blir invitert av en svenske til en fika. Hva innebærer det? Anonymkode: 7f85d...113 Kaffe og bolle 😏 Samme med engelske ellevenses. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet mandag kl 18:21 #18 Del Skrevet mandag kl 18:21 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor mener du der betyr å spise da? Hvilket språk henviser du da til? Det er ikke svensk i alle fall. Anonymkode: bd935...aa9 Mener jeg det, eller SPØR jeg? Hmmm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:23 #19 Del Skrevet mandag kl 18:23 Det nærmeste jeg kommer på norsk er « ta en kaffe». jeg har svenske kollegaer som sier fika, og kaffedrikk/ varm drikke er essensen og noen ganger tar man noe søtt til. Jeg tror den norske oversettelsen at det MÅ være kaker/ boller med er litt feil, de svenske jeg kjenner spiser ikke så mye mer kaker og boller enn oss 😅 Anonymkode: 4d022...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:28 #20 Del Skrevet mandag kl 18:28 Daisy-love skrev (14 minutter siden): Ikke meg, men jeg tenker det er kaffe med noe til om jeg blir invitert sånn. Ellers sosialt med noen. En liten pause på jobb kan også være Fika. Svart kaffe hjemme alene på morgenen er ikke Fika sånn jeg tenker det. Det må være noe mer enn som så. Litt ubestemmelig da. Enig, kaffen jeg hiver i meg på morgnen er ikke fika. Om jeg går på cafe i jobbpausen eller etter jobb er det fika. Med eller uten bakst. Kaffe, pause , sosialt ? Jeg har ihvertfal ikke følt på noe spisepress når jeg sier ja til « fika « på kaffebrenneriet med svenske kollegaer. Anonymkode: 4d022...ae6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå