AnonymBruker Skrevet 31. mars #21 Del Skrevet 31. mars Det er sosialt akseptabelt sulting og spiseforstyrrelse-atferd. Når andre som ikke er operert spiser slik og raser ned i vekt, ja da blir de tvangsinnlagt med tvunget sondeernæring for deres eget beste. Forstå det den som vil. Folk som er operert har de samme helseplagene og mangelsykdommene som en person med anoreksi. Anonymkode: b46ba...387 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #22 Del Skrevet 31. mars Jeg spiser fremdeles svært lite 15 år etter min operasjon. Problemet er at jeg får i meg for lite næring også, så nå står mangelsykdommene på rekke og rad. Anonymkode: c4c8d...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #23 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): De må jo allikevel ha nok næring til å holde seg i live. Mengden de legger ut at de spiser er mindre enn jeg spiste på mitt sykeste. Da var jeg 35 kg og ble lagt inn i 1 år for anoreksi. Det er jo litt av grunnen til at jeg er sjokkert. Jeg vet bedre enn de fleste at kroppen dør på de mengdene med mat. Anonymkode: 69b6b...8fd Men du hadde nok 40-50-60 kg fett å tære på i utgangspunktet. Det er fett som holder deg gående lenge! Slankeopererte må ta kosttilskudd resten av livet om de følger instruksjonene som de har fått. Hvis ikke vokser magesekken igjen også kan de spise seg store og feite igjen, noe mange også gjør. (Men se også hva andre her i tråden skriver, om mangelsykdommer som kommer på sikt selv hos slankeopererte) Du kan ikke sammenlikne inntaket du hadde på med dine 35 kg med inntaket til en på over 100kg som har uhorvelige mengder energi og næringsstoffer lagret i fettvevet sitt som kan tæres på i lange tider uten at det utgjør en helserisiko. Helserisikoen er større om den energien ikke tæres på. Men metoden det gjøres på, med operasjon, som gjør en varig endring, er jo dog mer diskutabel. Jeg har selv blitt vurdert og godkjent for den. Men har valgt å takke nei. Og går saaaaakte ned på egen hånd. Jeg vet jo at som anorektiker hadde jeg gått mye raskere ned. Been there done that liksom. Men jeg ble aldri lagt inn, selv ikke da jeg var 35 kg. Anonymkode: c51bc...b02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #24 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sosialt akseptabelt sulting og spiseforstyrrelse-atferd. Når andre som ikke er operert spiser slik og raser ned i vekt, ja da blir de tvangsinnlagt med tvunget sondeernæring for deres eget beste. Forstå det den som vil. Folk som er operert har de samme helseplagene og mangelsykdommene som en person med anoreksi. Anonymkode: b46ba...387 Helt ærlig det jeg føler også. Anonymkode: 69b6b...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 31. mars #25 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sosialt akseptabelt sulting og spiseforstyrrelse-atferd. Når andre som ikke er operert spiser slik og raser ned i vekt, ja da blir de tvangsinnlagt med tvunget sondeernæring for deres eget beste. Forstå det den som vil. Folk som er operert har de samme helseplagene og mangelsykdommene som en person med anoreksi. Anonymkode: b46ba...387 De blir jo ikke tvangsinnlagt og sondematet før de er sterkt undervektige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #26 Del Skrevet 31. mars Både jeg og mine slankeopererte venner spiser mer enn det du beskriver her. Jeg spiser feks 2 knekkebrød til et måltid, og en liten middagsporsjon med 1,5-2 fiskekaker og litt potet, saus og gulrot for eksempel.. Anonymkode: c4bd8...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #27 Del Skrevet 31. mars Thyra skrev (6 minutter siden): De blir jo ikke tvangsinnlagt og sondematet før de er sterkt undervektige. De må jo likevel være pr definisjon underernærte. Det eneste som skiller en underernært person fra en anorektiker er vel tiden det tar å komme ned i undervektig BMI. Anonymkode: 69b6b...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #28 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Følger noen slankeopererte på TikTok/Instagram som legger ut hva de spiser, og de spiser jo nesten ikke mat? Synes jeg alltid ser en kjempeliten porsjon for at så neste story er «orka ikke dette» hvor halve tallerkenen ikke er spist. Hvordan kan dette være bærekraftig da? Om man er slankeoperert så betyr jo ikke dette at kroppen slutter å ha behov for næring? Ser jo helt absurd og skadelig ut. Kan noen forklare hvordan det henger sammen? Anonymkode: 69b6b...8fd Hva mener du med «bærekraftig»? Man trenger veldig mye mindre mat enn du tror. Anonymkode: 1156e...581 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #29 Del Skrevet 31. mars Er jo folk som må leve på et lavt antall kalorier av diverse grunner. Hvis jeg skulle hatt normalt vekt for min kropp så måtte jeg levd på langt under gjennomsnittet for kaloriinntak til tross for en del aktivitet. Det måtte blitt den dietten de som er operert jeg måtte levd på og det der orker jeg ikke. Anonymkode: e9764...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #30 Del Skrevet 31. mars Så sant operasjonen er vellykket så vil porsjonene bli litt større med tiden. Ang næring så får de opplæring i hva de må spise for å få nok næring og hva de ikke skal fylle magen med. Men, noen får dumpingsyndrom (hvisbjeg husker rett) og vil alltid bli syke av mat. Anonymkode: 14a22...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #31 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Følger noen slankeopererte på TikTok/Instagram som legger ut hva de spiser, og de spiser jo nesten ikke mat? Synes jeg alltid ser en kjempeliten porsjon for at så neste story er «orka ikke dette» hvor halve tallerkenen ikke er spist. Hvordan kan dette være bærekraftig da? Om man er slankeoperert så betyr jo ikke dette at kroppen slutter å ha behov for næring? Ser jo helt absurd og skadelig ut. Kan noen forklare hvordan det henger sammen? Anonymkode: 69b6b...8fd Hvorfor gidder du å bruke tid til å se på sånn piss? Anonymkode: 24ce1...fa7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #32 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Heilt jævlog å ete for mykje. Grusomt vondt, og ein kan få dumping ( sveitte, krampe, diare osv) Operert for 6 år sidan og klarar max 3 grandisstykker, eller eit rundstk med ost, eller ei potet og to kjøttkaker. Anonymkode: 76ff5...8be Hvorfor spiser du grandis? Anonymkode: e1bf0...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #33 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med «bærekraftig»? Man trenger veldig mye mindre mat enn du tror. Anonymkode: 1156e...581 Absolutt ikke. Som sagt har jeg vært på vei til å dø av anoreksi og kroppen trenger faktisk en god del mat. Anonymkode: 69b6b...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #34 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Slankeopererte er VELDIG opptatt hvor lite de spiser, på restaurant deler de høylydt ut maten de ikke klarer å spise opp, og forteller til alle at restene i dogybagen kommer til å vare ut uka🤣 Anonymkode: 33edc...abb Så rart. Hadde jeg måtte ty til noe så siste løsning som slankeoperasjon, hadde jeg ikke akkurat flashet det, tvert imot. Anonymkode: 84053...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #35 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): De må jo allikevel ha nok næring til å holde seg i live. Mengden de legger ut at de spiser er mindre enn jeg spiste på mitt sykeste. Da var jeg 35 kg og ble lagt inn i 1 år for anoreksi. Det er jo litt av grunnen til at jeg er sjokkert. Jeg vet bedre enn de fleste at kroppen dør på de mengdene med mat. Anonymkode: 69b6b...8fd Men ser du hva de spiser totalt i løpet av en dag eller en uke? Ser du det faktiske næringsinntaket, eller dømmer du ut i fra det ene måltidet de velger vise frem? Anonymkode: 36eca...237 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #36 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Slankeopererte er VELDIG opptatt hvor lite de spiser, på restaurant deler de høylydt ut maten de ikke klarer å spise opp, og forteller til alle at restene i dogybagen kommer til å vare ut uka🤣 Anonymkode: 33edc...abb Er vi? Eller kan det hende at du bare legger merke til de som er litt utagerende idioter, her som i mange sammenhenger? Anonymkode: 1d589...9c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #37 Del Skrevet 1. april Det første man bør lære seg når man begynner å bruke Instagram, TikTok og andre sosiale medier er at vi aldri ser det hele bildet. De velger å gi små innblikk i hverdagen sin som gjør det umulig å se helheten, og derfor kan man ikke bedømme en persons generelle matinntak ut ifra små klipp. Det er jo derfor alle ser lykkelige ut, trener mye, spiser lite, osv. Anonymkode: 4cc12...904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #38 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Stemmer ikke for meg (dessverre?) Æg ede. 🤌 Hos meg må jeg fremdeles jobbe for å spise fornuftig for jeg kan fint spise en normal porsjon mat. Anonymkode: 24f2f...702 Jeg og kan, etter noen år, spise normale små måltider. Men holder med en porsjon til middag, og ikke så altfor stor. Jeg tror mange av oss utvider magesekken en del etter som årene går. Men jeg har fortsatt nytte av operasjonen, og minimalt av bivirkninger. Anonymkode: 8aa33...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #39 Del Skrevet 1. april Jeg er selv slankeoperert og spiser ca. halvparten så mye som jeg gjorde før. Må tenke proteiner og grønnsaker hele veien og jeg kaster opp hvis jeg spiser for mye (ikke frivillig, det er helt jævlig), så må heller fokusere på flere små måltid i løpet av dagen. Klarer fint å opprettholde vekta og hvis jeg har late perioder med mye hurtigmat, går jeg som andre gjerne litt opp igjen. De første to årene klarte jeg ikke å spise mer enn en liten neve mat per måltid, nå spiser jeg små men normale porsjoner. Anonymkode: 7b3e1...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #40 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg er selv slankeoperert og spiser ca. halvparten så mye som jeg gjorde før. Må tenke proteiner og grønnsaker hele veien og jeg kaster opp hvis jeg spiser for mye (ikke frivillig, det er helt jævlig), så må heller fokusere på flere små måltid i løpet av dagen. Klarer fint å opprettholde vekta og hvis jeg har late perioder med mye hurtigmat, går jeg som andre gjerne litt opp igjen. De første to årene klarte jeg ikke å spise mer enn en liten neve mat per måltid, nå spiser jeg små men normale porsjoner. Anonymkode: 7b3e1...7c4 Hvordan påvirket det deg å spise så lite? Hvilken kaloriinntak lå du på de første årene? Fikk du symptomer på underernæring? Hadde du overskudd i hverdagen? Anonymkode: 69b6b...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå