Gå til innhold

Slankeopererte som omtrent ikke spiser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Følger noen slankeopererte på TikTok/Instagram som legger ut hva de spiser, og de spiser jo nesten ikke mat?

Synes jeg alltid ser en kjempeliten porsjon for at så neste story er «orka ikke dette» hvor halve tallerkenen ikke er spist.

Hvordan kan dette være bærekraftig da? Om man er slankeoperert så betyr jo ikke dette at kroppen slutter å ha behov for næring? Ser jo helt absurd og skadelig ut.

Kan noen forklare hvordan det henger sammen?

Anonymkode: 69b6b...8fd

Ja, de som er slankeopererte har jo fått en betydelig mindre magesekk og har jo faktisk fått beskjed om å spise små porsjoner så de ikke "strekker ut" igjen magesekken til samme størrelse den var før. Husker når jeg var i praksis på et sykehus så satt jo de som var slankeopererte å spiste f.eks. 1 yoghurt, eller 1 halvt knekkebrød med litt ost på eller noen ganger bare en liten kaffekopp med buljongvann. Siden de spiser så lite så får de jo en hel haug med tabletter de må ta for å få i seg alt av vitaminer og mineraler.

Anonymkode: eb495...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magesekken krymper og derfor skal de bli fortere mett. Men det fungerer sjeldent. Ofte utvider magesekken seg igjen og de legger på seg nok en gang. Med ekstra næringsutfordringer i tillegg. 

Vekt og metabolisme er komplisert. Vi vet svært lite dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 20.30):

Stemmer ikke for meg (dessverre?) 

Æg ede. 🤌

Hos meg må jeg fremdeles jobbe for å spise fornuftig for jeg kan fint spise en normal porsjon mat. 

Anonymkode: 24f2f...702

Æg au ede. Stoppe ikkje før det gjør vondt. 

Anonymkode: 3aa78...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 20.06):

Slankeopererte er VELDIG opptatt hvor lite de spiser, på restaurant deler de høylydt ut maten de ikke klarer å spise opp, og forteller til alle at restene i dogybagen kommer til å vare ut uka🤣

Anonymkode: 33edc...abb

Også de som går på Wegovy 🤣. Har 2 venninner som går på det og må poengtere hvor lite de klarer 

Anonymkode: 7046c...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 19.52):

Følger noen slankeopererte på TikTok/Instagram som legger ut hva de spiser, og de spiser jo nesten ikke mat?

Synes jeg alltid ser en kjempeliten porsjon for at så neste story er «orka ikke dette» hvor halve tallerkenen ikke er spist.

Hvordan kan dette være bærekraftig da? Om man er slankeoperert så betyr jo ikke dette at kroppen slutter å ha behov for næring? Ser jo helt absurd og skadelig ut.

Kan noen forklare hvordan det henger sammen?

Anonymkode: 69b6b...8fd

Hvordan det henger sammen? De juger.

Anonymkode: 9c5ed...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 1.08):

Både jeg og mine slankeopererte venner spiser mer enn det du beskriver her. Jeg spiser feks 2 knekkebrød til et måltid, og en liten middagsporsjon med 1,5-2 fiskekaker og litt potet, saus og gulrot for eksempel..

Anonymkode: c4bd8...4c9

Jeg er slank, og har alltid vært det. De mengdene du beskriver her av mat er helt normale porsjoner for at jeg skal bli mett.

Problemet med at flere og flere blir overvektige er at de inntar større porsjoner enn hva kroppen behøver, utvider magesekken og må fortsette med store mengder for å bli mett. Det viser hvor forvrengt syn overvektige har på mat når de ser på 3 pizzastykker eller 2 knekkebrød med pålegg på som lite mat/liten porsjon når det i realiteten er normale porsjoner. Var feks innlagt på sykehus, og til feks frokost så lå det 3 halve skiver grovbrød (dvs 1,5 brødskive) + et utvalg pålegg. Kaffe eller te og valg mellom juice eller melk. 2 fiskekaker eller 2 kjøttkaker med 2 poteter og feks litt brokkoli var normalt å få servert til middag. Man kan såklart si i fra at det er for lite, og da merker de av for ekstra stor porsjon på matkortet som sendes til kjøkkenet

Overvektige og slankeopererte klarer ikke se hva som er en normal porsjon, og mener det er altfor lite

Ikke rart at mange slankeopererte havner tilbake til startvekt når de ikke endrer tankegang om hva som er normale porsjoner og spiser seg opp igjen pga magesekken på nytt blir større. 

Anonymkode: b08cc...1c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 20.53):

Jeg kan spise akkurat lik mengde mat som før jeg var operert. Blir ikke mett.

Anonymkode: 81d59...827

Har du gått ned i vekt?

Anonymkode: fadf6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg reagerer på er hva de velger å fylle den lille nye magesekken med. Det er ultraprossesert, posesupper og kjeks. Ikke rart de får mangelsykdommer. Også velger de å bare fortsette å spise til stappmett uten å tenke over mengde, slik at den gradvis utvides og de er tilbake til start uten å ha lært noen ting. Jeg spiser meg absolutt ikke stappmett flere ganger daglig, og det folk i tråden her ser på som barneposjoner er det jeg ofte velger å spise selv for å holde vekten (betyr ikke at man ikke får plass til mer).

Anonymkode: 6e022...a7d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...