Gå til innhold

Psykisk vold? Narsissisme? Jeg trenger andres blikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger råd og hjelp til å forstå.

Jeg har et to timer langt lydopptak fra en samtale med eksen min (barnefar), der han innrømmer en rekke handlinger jeg opplever som emosjonell og psykisk vold. Samtidig benekter han at det er vold – og anklager i stedet meg for å ha vært voldelig, uten å kunne gi konkrete eksempler.

I opptaket erkjenner han blant annet:

• At han har ropt: «Du burde være glad for å ha meg, ingen andre ville holdt ut med deg»

• At han har stått og skreket at han vil kjøre et skrujern inn i tinningen – foran barna

• At han har ødelagt gjenstander, slått/sparket gjenstander i sinne, og bannet høyt, til tross for at jeg har sagt flere ganger hvor utrygg det gjør meg

• At han har ropt «er du dum eller?» til min datter, og kalt henne lat, løgner og sagt at sengevæting, som hun sliter med, er med vilje

• At han har vært mistenksom og trodd at jeg skjulte en ekstra mobil

• At han anklaget meg for en anonym tråd på Kvinneguiden jeg ikke skrev

• At han har satt opp skjult kamera i kjelleren fordi han ble mistenksom fordi jeg var «så lenge i kjelleren»

• At han svarte negativt da jeg, på grunn av lavt selvbilde, spurte om kroppen min og søkte bekreftelse – og i ettertid sa han at han sa det fordi jeg «presset» ham til det

• At han sier ting som antyder at jeg er en byrde, og sier at jeg ikke hjelper til og bare «sitter der» – vel vitende om at jeg har nedsatt funksjonsevne og skam knyttet til det

• At han ikke gjorde noe da jeg fikk tilbakefall av anoreksi, selv om han visste at jeg sultet meg ned 18 kg på tre måneder

• At han har koblet depresjonen sin til meg, blant annet fordi jeg har spurt ham om å hente vann for meg og han da følte seg underdanig/som en slave

• At han har kalt meg et «forferdelig menneske», og i opptaket sier han at jeg er «et skummelt menneske»

• At det er umulig å si noe til meg fordi jeg «tar meg nær av alt» og han gjør seg selv til et offer fordi jeg reagerer på oppførsel som skader meg

• Da jeg endelig setter en grense og sier at vi ikke kan ha kontakt, truer han med å ta med seg barna og flytte

Hele samtalen bærer preg av gaslighting.

Han benekter hendelser som har skjedd, samtidig som han fokuserer på små detaljer for å svekke troverdigheten min. Han kaller meg en løgner, sier at jeg husker feil og at han ikke tror på meg. Følelsene mine blir avvist som irrasjonelle: – Han sier at «det her burde ikke være et samtalepunkt engang» og at «det er din feil at du føler det slik»

Når jeg prøver å sette ord på hvordan jeg har det, blir ansvaret snudd tilbake på meg.

Han sier at han ble presset, at jeg bidro for lite, at han var stresset – som om det forklarer eller unnskylder at han gikk langt over streken.

Han endrer også forklaring på situasjoner, alt etter hva som passer ham. Noe han tidligere har innrømmet eller beklaget, blir plutselig benektet eller omskrevet.

Når jeg forteller ham at dette får meg til å føle at jeg har blitt utsatt for vold og jeg spør hvorfor han ikke synes dette er vold, svarer han bare:

«Det bare er ikke det.»

Men samtidig bekrefter han hendelsene jeg viser til. Han benekter ikke selve handlingene – bare at de «teller som vold». Samtidig anklager han meg for å ha vært emosjonelt voldelig mot ham, men når jeg spør etter eksempler, sier han at han ikke husker noen konkrete episoder.

Jeg trenger hjelp med å vurdere:

1. Kan dette lydopptaket brukes som bevis i en vurdering av psykisk vold?

2. Kan det jeg har beskrevet være et uttrykk for narsissistisk atferd?

3. Kan lydopptaket brukes som grunnlag ved tvist om fast bosted eller samværsordning?

4. Bør jeg vise dette til familievern, jurist eller politi – og hva bør jeg tenke på før jeg eventuelt gjør det?

5. Er det juridisk forsvarlig å vise dette til familie og venner, eller kan det skade saken min?

6. Og hvordan i alle dager blir jeg faktisk kvitt han, og holder kontakt til et minimum?

💔 Jeg orker ikke mer. Jeg har vært veldig forvirret. Nå prøver jeg bare å finne ut hva som egentlig har skjedd med meg – og hvordan jeg kan beskytte meg og barna.

Tusen takk for at du leste.

Anonymkode: 4f02c...578

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dump psykopaten!!!!!!! IKKE UTSETT DINE BARN FOR DETTE!!!! Husk når du blir utsatt for dette så krymper den logiske delen av din hjerne- derfor er dette TOXIC. IKKE gjør det slutt I samme rom som denne DRITTEN!!!! HERREGUD AT DU GIDDER! 

Anonymkode: 23cfb...865

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste alt, og vil bare sende deg en klem. 🤗 Kom til skrujernet og tenkte at selvsagt er dette her psykisk mishandling eller vold som du sier. 
Andre her inne er bedre på veldig mye av dette, enn meg, men jeg tror ikke det er så lett å bruke dette i tvister i forbindelse med omsorg. 

Jeg hadde rådført meg med krisesenteret for hva du skal gjøre med både opptak og annet her. De har veldig god kunnskap, og kan bistå her. Jeg hadde nok ikke en gang delt med noen at jeg hadde opptak, for det kan potensielt sette både deg og barna i fare, og han her virker ikke god. 

Hvor store store cirka er barna? (Sikkert ikke lurt med eksakte tall her) Jo eldre de er jo mer rettigheter har de til å bli hørt, men de kan også være redde og ikke ville si noe. 

Igjen kontakt krisesenter, og rådfør deg. Du trenger nok juridisk bistand også. 💚

Endret av Daisy-love
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Joda, men det er ikke noen vits i å anmelde. 

2 Bare la det ligge. Ingen tar folk seriøst når de hiver rundt det ordet. 

3 Absolutt. 

4 ikke familievernet, de har ingen myndighet. 

5 Helt uproblematisk. Du bør ha advokat i prosessen rundt barna, krisesenteret har oversikt over de gode og kan bistå med kontakt. 

6 Kontakt krisesenter for veiledning. Akkurat hvordan du bør gå frem, kommer an på flere ting. Ikke vær alene når du informerer ham om brudd. Vurder om du skal be om besøksforbud (og da er det opptaket nyttig).

Anonymkode: ea61f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mest sannsynlig kan det brukes som bevis. Men du må nå sørge for å at han ikke får tak i det! (hvis han f.eks. kjenner igjen dere på innlegget her)

2. Hvilken knagg man skal henge hans adferd på tenker jeg ikke er så veldig viktig, for uansett er det du snakker om psykisk vold mot både deg og barna!

3. Litt usikker, men trolig vil dette spille inn, spesielt det med at han foran barna har sagt så grove, voldelige ting. Har du barna mest så kan du ha mer rettigheter, i hvert fall en periode, i hvert fall slik at han ikke kan sparke dere ut før det har gått rimelig tid. Dette vil en advokat vite mer om.

4. Jeg synes du skal kontakt nærmeste Krisesenter her og nå. De kan veilede og støtte deg videre, sette deg i kontakt med en jurist, og også følge deg til politiet, om du føler du trenger støtte når du gjør det. https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Og ja, gi lydopptakene til politiet og/eller advokat, ha en kopi selv.

5. Jeg ville ikke sagt noe til familie og venner om at du sitter på dette lydopptaket, for du vet ikke hvem som i et ubetenksomt øyeblikk kan glippe. Om du forteller, fortell det kun til en eller svært få som du stoler 110 % på! Ikke fortell det til noen som er felles venn med ham!!!

6. Hvis han stadig plager kan du søke om besøksforbud mot deg og ev. også barna (fordi den volden han har utsatt dem for også), anmelder du ham har du rett til en bistandsadvokat som kan støtte deg videre. Ev. om du er veldig redd ham, hør om politiet kan anmelde, fordi du er redd han blir verre om du gjør det selv - dette bør du også snakke med advokat om.

Ring Krisesenter i kveld eller i morgen, så er du i gang. Sikre lydopptakene slik at ingen kan få tak på dem, eller at du har flere kopier, eller har overlevert til politi/advokat.

Og så kontakter du også kommunen og sier du trenger hjelp fra kommunens lavterskeltilbud inntil du ev. får psykolog (dvs. snakk også med fastlegen din).

Når du er i gang med dette, vurder å også fortelle hva som skjer til arbeidsgiver, barnehage og skole, slik at de kan følge med om han dukker opp og ev. gjør noe han ikke skal.

Ha svært lav terskel for å ringe 112, som er politiets akuttnummer, hvis du føler han truer deg akutt!

Og når alt dette er gjort, sørg for at du, eller advokat, gir beskjed om at fra nå vil du at kontakt om barna og ev. samvær kun skal skje via mail/sms.

Sett deg også ned og skriv ned hva som har skjedd i forholdet deres. Skriv episoder hvor han har vært voldelig, beskriv hva han har sagt og gjort, og tidfest det så godt du kan. Pass på at du oppbevarer disse notatene et sted ingen, heller ikke barna dine, kan få tak i dem.

Søk på alle stønader du ev. har rett på via Nav. Og søk Nav om å få bidraget gjennom dem, slik at han ikke kan bruke bidrag til å presse deg. Nekter han da å betale bidrag så blir han skyldig Nav, ikke deg.

Du har allerede gjort det viktigste første steget, Ts - du har gjort ham til en eks! Så selv om ting kan virke overveldende nå, så greier du dette. Ting blir lettere, og du kan også be familie og venner støtte deg (selv om du før lydopptakene er sikret) ikke forteller dem om akkurat lydopptakene.

Du er sterkt! ❤️ 

Anonymkode: a3999...58c

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ❤️ Mange gode tips jeg skal ta til meg. Og veldig godt å se at andre ser det samme jeg ser. Det er lett å bli blind på seg selv.

Når det gjelder hvorfor jeg gidder så står det jo eks i HI, så jeg gidder altså ikke. Men det er jo ganske komplisert dette, og han er ikke bare slem. Mye av tiden er han veldig snill også, og det drar meg jo inn igjen. Men jeg har innsett at de gode periodene ikke er verdt det..

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar ❤️ Mange gode tips jeg skal ta til meg. Og veldig godt å se at andre ser det samme jeg ser. Det er lett å bli blind på seg selv.

Når det gjelder hvorfor jeg gidder så står det jo eks i HI, så jeg gidder altså ikke. Men det er jo ganske komplisert dette, og han er ikke bare slem. Mye av tiden er han veldig snill også, og det drar meg jo inn igjen. Men jeg har innsett at de gode periodene ikke er verdt det..

I forhold med slike personer som han, så er de "gode" periodene en del av den psykiske manipuleringen de driver med, for å hekte deg enda mer.

Hensikten til at de gidder å skape "gode" perioder, det er fordi det er disse periodene som gir partneren (deg) et håp om at alt kan bli bra, alt vil bli bra.

Resultatet av slike "gode" perioder, det er at den som psykes ned er villig til å godta enda mer nedpsyking, fordi håpet om at de "gode" sidene hos ham er det som egentlig er ham, at nå har han forstått det, nå vil han endre seg.

Men de endrer seg ikke, for for hver "gode" periode så vet de at de får større kontroll over deg, bedre sjanser til å psyke deg enda mer ned. For slike nærer seg på å ødelegge andre, mens sannheten er at de bevisst bryter ned andre for å føle seg bedre selv. De "gode" periodene og "snillheten" er bare virkemidler til slike personer, for å oppnå mer kontroll.

Ingen slike er verdt å la seg ødelegge for!

Så skaff deg all den hjelpen du kan få, og gå aldri tilbake til ham, men bruk all hjelp for å holde ham unna deg.

(Om du ikke allerede har gjort det, når du har fått satt i gang prosessen som jeg og flere skrev om over her, så sørg for at du også blokkerer ham på alle sosiale medier! For slike som ham bruker også enhver lille bit av informasjon for å manipulere og psyke deg ned videre, ev. bytte på det og å sjarmere deg med å trykke på dine "riktige" knapper for å få kontroll på deg igjen.

Ring Krisesenteret i morgen, så starter du der! ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I forhold med slike personer som han, så er de "gode" periodene en del av den psykiske manipuleringen de driver med, for å hekte deg enda mer.

Hensikten til at de gidder å skape "gode" perioder, det er fordi det er disse periodene som gir partneren (deg) et håp om at alt kan bli bra, alt vil bli bra.

Resultatet av slike "gode" perioder, det er at den som psykes ned er villig til å godta enda mer nedpsyking, fordi håpet om at de "gode" sidene hos ham er det som egentlig er ham, at nå har han forstått det, nå vil han endre seg.

Men de endrer seg ikke, for for hver "gode" periode så vet de at de får større kontroll over deg, bedre sjanser til å psyke deg enda mer ned. For slike nærer seg på å ødelegge andre, mens sannheten er at de bevisst bryter ned andre for å føle seg bedre selv. De "gode" periodene og "snillheten" er bare virkemidler til slike personer, for å oppnå mer kontroll.

Ingen slike er verdt å la seg ødelegge for!

Så skaff deg all den hjelpen du kan få, og gå aldri tilbake til ham, men bruk all hjelp for å holde ham unna deg.

(Om du ikke allerede har gjort det, når du har fått satt i gang prosessen som jeg og flere skrev om over her, så sørg for at du også blokkerer ham på alle sosiale medier! For slike som ham bruker også enhver lille bit av informasjon for å manipulere og psyke deg ned videre, ev. bytte på det og å sjarmere deg med å trykke på dine "riktige" knapper for å få kontroll på deg igjen.

Ring Krisesenteret i morgen, så starter du der! ❤️

Tusen takk. Kjenner veldig igjen dette.

i samtalen var jeg tydelig og sa «vi kan ikke ha kontakt». I dag bare dukker han opp på morgenen, for å hjelpe for så vidt, men jeg liker ikke at han ikke respekterer mine grenser og kommer inn i boligen min slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

i samtalen var jeg tydelig og sa «vi kan ikke ha kontakt». I dag bare dukker han opp på morgenen, for å hjelpe for så vidt, men jeg liker ikke at han ikke respekterer mine grenser og kommer inn i boligen min slik. 

Ikke ta han inn i boligen din! Vil du bli en del av partnerdrapsstatistikken?? Ikke gjør det slutt med han i samme rom! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke ta han inn i boligen din! Vil du bli en del av partnerdrapsstatistikken?? Ikke gjør det slutt med han i samme rom! 

Han gikk rett inn selv, jeg slapp han ikke inn. Jeg skal få skiftet lås asap.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det at han kom ubedt inn i din boligen gjør det enda viktigere at du tar dette til politiet, Ts. For han viser at han nekter å akseptere dine grenser, og også at han bevisst bryter de grensene du har satt for deg.

Dette er en mann som raskt kan bli svært voldelig, selv om han ev. ikke har vært det før.

Vær så snill - ikke utsett å søke hjelp!!!

Ring både Krisesenter og politi onsdag morgen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...