Gå til innhold

Rettigheter som forvert på hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Skriver dette i frustrasjon da jeg ikke vet hvordan jeg skal gå frem. Men hunden jeg har på for forsikres av meg. Alt av dagligeutgifter med mer går på meg. Å i muntlig avtale med oppdretter skulle alt av utgifter ved avl å oppdrett gå på h*n. Men det ente i ett hastekeisersitt en natt til søndag da valpene var for store. Jeg har tatt utgiften på egenandel. Å sendt over beløpet til oppdretteren da dette går under avl i kontrakten. Som vi signerte men han lot det feltet stå åpent. Tenkte jo ikke at alt måtte stå avklart på forhånd.. men åpenbart så dreit jeg meg ut der. Nå har det i tillegg kommet en regning på 30.000 som gikk min vei i forbindelse med keisersnittet hunden så absolutt måtte ha. Oppdretter svarer ikke på meldinger ( liker å ta det på melding så man kan vise til hva som har blitt sagt osv) å betalingsfristen er  satt på 1 dag av vetrinærkontoret. Noe som er helt sykt.

Men jeg fikk ta ansvar for fødselen selv hjemme da jeg har tatt i mot flere fødsler for h*n å andre tidligere. prøvd å få satt opp h*n som eier hos vetrinæren men det kunne de ikke gjøre. Så per nå står jeg ansvarlig for hele utgiften. Å h*n står «fri» for alt. Jeg føler jo at det ikke blir riktig å gi tilbake valpene vederlagsfritt når jeg nå har måtte utifra den kostanden det har kostet meg, betalt hunden pluss pluss. Hunden er registrert i nkk. Oppdretter har ikke fulgt reglene i å gjennomføre helsesjekk av dyret annet enn å godkjenne selv etter å ha kjent på bekkenet hennes. Samt ingen av de obligatoriske prøvene er tatt med tanke på dna test m.m. ( jeg har etterspurt om jeg skal avtale time å ta hunden dit på hans bekostning uten å få svar) avtalt at ekstra utgifter på fòr på valpene dekkes av meg da jeg heller ønsker å ha hunden hjemme i ukene etter fødsel ( samt at h*n dro på ferie å blir borte en stund til ) i tillegg til dette ble tispen satt som ammehjelp på flere valper fra ett annet kull det måtte keisersnitt på da det ble for mye for den tispen. Å valpene kom med 2 dager i mellom. Så jeg har da i tillegg til forverthunden, å hennes valper, flere valper her som trengte mer oppfølging da de var veldig svake fra fødsel siden de var nesten døde i morens mage.  Hva er mine rettigheter ? Da det ikke annet enn muntlig er avtalt hvem som skal stå for hvilken kostnad? For om jeg må stå for denne utgiften tenker jeg at det blir ett medeierskap å alt ved valpene evt skal deles, å at det ikke er å betrakte som en forvertavtale lenger. Er avtalt 3 kull på tispa. Men hu er en dårlig føder, fikk store valper, å ingen rier. Samt at den første valpen ville dødd innen 1 time som de sa hos veterinæren da den satt bom fast. Å ifølge de ville alle dødd innen 3 timer da hunden ville gått inn i sjokk.. 

har en dårlig signert avtale, da det er brukt gammel nkk kontrakt hvor ting ikke kommer like godt frem. Samt at oppdretter har x’et ut mange punkter i avtalen. Føler jo at jeg også gjør personen en kjempe tjeneste da jeg har ekstra valpene her. For får ikke noe ekstra/ fratrekk for det heller. Men utifra ennå en muntlig avtale så er det første å siste kullet da tispa var en dårlig føder. Samt at forsikringen ikke dekker flere keisersnitt.

men håper kanskje noen andre oppdrettere kan gi ett svar på evt veien videre.
Kontrakten er overholdt fra min side med tanke på løpetider, alder osv. samt oppfølging av veterinær utenom oppdrett så hunden helse å velvære er ivaretatt. oppdretter har i tillegg til dette gått ut offentlig at oppdrettet opphører da det blir flytting utenlands for den partens del. Så oppdrettet blir lagt ned. Men forverthundene skulle parres videre for videre inntekt for h*n. Så dette ble raskt ett useriøst oppdrett. 

ønsker ikke å henge ut personen da de som vet om den kan koble de sammen.. 

er kun ett spørsmål om hva jeg kan gjøre i dette tilfellet. For det å betale regningen er ett alternativ, men da får ikke oppdretter valpene, men summen av parringene samt per levende valp. Når beløpet over hundens verdi er trukket fra i eksisterende utgift. ellers så er hunden da kjøpt ut. Å profitten av hennes valper splittes. Eller så leveres valpene etter at beløpet er tilbakebetalt da keisersnitt inngår i utgift på avl å oppdrett. Som fremstår i nkk sine kontrakter. 
er jeg helt urimelig i disse alternativene ? Å kan jeg gå videre med noen av de alternativene? 

Anonymkode: 4336b...332

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som forventet skal du kun stå for hjem og kjærlighet, alt av utgifter skal eier stå for.

Hva som er juridisk riktig å gjøre vet jeg ikke, der hadde jeg spurt en advokat. Men slik det er nå burde du få eierskap på hunden og iallfall 50% av inntektene på valpene.

Anonymkode: afda7...409

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring skulle aldri ha stått på deg ts, siden du ikke på papiret er rettmessig eier. 
men her må du skrive en saklig mail. Hva er planlagt kompensasjon for at du har valpene? + det ekstra kullet? Jeg på min side hadde aldri gitt fra meg hunden og valpene før det kommer penger på konto.

oppdretter skulle ha stått for alle utgiftene på kullet. Du skal ikke stå for jobben og utgiftene og oppdretter som ikke løfter en finger skal ha pengene. 

Anonymkode: efa55...907

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får sende en mail til oppdretter og si at siden du har tatt utgiftene for keisersnittet så vil du også ta inntektene for salg av valper. I hvert frem til dine ekstra kostnader er dekket.

Anonymkode: 862c4...c40

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...