Gå til innhold

har du noen klokker som du faktisk selv måtte stille til sommertid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Armbåndsur (2 stk, daglig- og penklokke), klokke på kjøkkenveggen, to komfyrer, oppvaskmaskin og vaskemaskin (de to siste stiller jeg ikke, de er alltid på sommertid). 

Anonymkode: 957a6...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En veggklokke, komfyr, micro og bil
Husker genuint ikke om akvariene mine stiller seg selv😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.52):

Jeg har en på kjøkkenet på veggen. 
Men den gikk tom for batteri i 2018 og jeg har ikke orket å bytte batteri. Den er for alltid kvart over 4. Er bare til pynt allikevel. 

Klokken i bilen bruker noen minutter ekstra på å oppdatere seg etter oppstart. Blir litt forvirret hvis jeg ikke bruker bilen med en gang og har glemt at klokken har blitt stilt. 

---------------

Dersom absolutt alle klokkene i hele verden stilte seg en time frem uten grunn, ingen unntak. Så hadde jo ingen merket det. Så hva er så skummelt med det? Det kan jo ikke oppdages på noen måte. Dersom alle klokker stilles tilfeldig og forskjellig så hadde det blitt komisk kaos frem til man oppdager hva som har skjedd. Morsomt i 10 minutter og tiktok går banans med morsomheter om klokker går bananas i tre dager også er det glemt. 
Høres ut som en kjedelig kort historie. 

Anonymkode: b4890...298

Ekspander  

Jeg hadde merket det 😂

Anonymkode: 09d4b...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, vekkerklokka mi og armbåndsur. 

Anonymkode: 6e7d2...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har flere som må stilles manuelt: en i stua, mikroen, komfyren, på badet, vekkerklokke og en i bilen. Klokka på temperaturmåleren orker jeg ikke å stille.

Anonymkode: b5f30...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har én på stueveggen og én på komfyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komfyren, men den stiller vi aldri, bruker den ikke.

Kjøkkenklokke og en i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle verdens klokker plutselig og av seg selv hadde gått betydelig feil hadde vi merket det på sola. Bare tenk selv hvor rart det føles med lys nå som vi har endret klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.41):

Tanken slo meg idag: Forestill deg at vi lever i et samfunn hvor alle klokkene stilte seg selv. Tenk deg så videre at KI begynner å kødde med oss: Klokkene stille plutselig to timer fram eller tilbake over natta og folk bilr helt døgnville fordi de ikke lenger vet hva klokka egentlig er 😂

Har vi noen gode forfattere her inne? Det kunne jo blitt en god sci-fi roman 😄

Anonymkode: f4067...633

Ekspander  

Jeg har tre klokker jeg må stille. Armbåndsuret, vekkerklokka og klokka på komfyren. Armbåndsuret har et sært merke som jeg brukte evigheter på å finne ut av hvordan man stiller. Jeg har måttet skrive det opp så jeg slipper bruke like lang tid hver gang.

Hva boka angår så tenker jeg sjefen min hadde likt om alle ansattes klokker gikk saktere og saktere gjennom hele arbeidsdagen, og lynkjapt i lunsjen. 

Anonymkode: 440b5...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha det hadde vært kjempegøy hvis alle klokkene bare stilte seg random flere ganger i døgnet. Du går og legger deg og aner ikke når klokka er 7. Får du sove 2 timer eller 8? Eller du er på jobb og skal snart dra hjem. Så stiller klokka seg og du må være der 3 timer til. Du er på butikken og skal kjøpe middag. Plutselig er klokka 23 og butikken må stenge og du må hjem og legge deg.

Anonymkode: 8c604...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 18.22):

Haha det hadde vært kjempegøy hvis alle klokkene bare stilte seg random flere ganger i døgnet. Du går og legger deg og aner ikke når klokka er 7. Får du sove 2 timer eller 8? Eller du er på jobb og skal snart dra hjem. Så stiller klokka seg og du må være der 3 timer til. Du er på butikken og skal kjøpe middag. Plutselig er klokka 23 og butikken må stenge og du må hjem og legge deg.

Anonymkode: 8c604...9f0

Ekspander  

Kunne hatt en kalender som fungerer på den måten. Plutselig er det juleferie. 🎄

Anonymkode: 440b5...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av IT systemer i dag er helt avhengig av korrekt tid. Posisjonssystemer (GPS, Galeleo, Glonass ) krever svært nøyaktig tid. Systemer som børsene benytter krever også nøyaktig tid.

Bruken av sikkerhetssertifikat og kryptering krever er også at dato og tid er innenfor visse grenser.

Under er noen artikler om små, og større feil pga. feil tid (og sertifikat som ikke var fornyet):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OoBl53/google-ruller-ut-fiks-for-chromecast-feilmeldinger
https://www.kode24.no/artikkel/neste-skuddsekund-far-uante-konsekvenser-noe-vi-aldri-har-opplevd-eller-testa/81631812
https://www.nrk.no/trondelag/sondag-hopper-klokka-ett-sekund-1.8226379

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, jeg er gift med en urmaker så vi har MANGE klokker!

Jeg har flere armbåndsur, det har han også. Ellers har vi én stor veggklokke og mange mindre klokker som står forskjellige steder i huset. Heldigvis er det hans jobb å stille alt sammen. 😅

Anonymkode: abbcd...5c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, ovnen og bilene. 

Anonymkode: 76166...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.41):

jeg har faktisk ikke én eneste. Jeg våkna på søndag og alle klokkene var over på sommertid uten at jeg måtte intervenere. 

Vi går jo også i den retningen at klokkene stiller seg selv. At man har kontrollen over det selv er vel noe som er utdøende. 

Tanken slo meg idag: Forestill deg at vi lever i et samfunn hvor alle klokkene stilte seg selv. Tenk deg så videre at KI begynner å kødde med oss: Klokkene stille plutselig to timer fram eller tilbake over natta og folk bilr helt døgnville fordi de ikke lenger vet hva klokka egentlig er 😂

Har vi noen gode forfattere her inne? Det kunne jo blitt en god sci-fi roman 😄

Anonymkode: f4067...633

Ekspander  

Ja bil, komfyr, tempraturmåler greie som ikke er på internett. 

Anonymkode: 00c74...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, mitt Casio-armbåndsur. 

Anonymkode: 2293a...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ett gulvur fra 1847 som jeg må stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel klokka i bilen går rett nå iallfall 😁😁

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, 3 stk. En på soverommet, en på stua og en på gjesterommet/kontoret 😊 På pc og mobil stiller det seg selv. 

Men jeg synes også at dette sommertid/vintertid bare er noe tull... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i bilen og klokka på mikrobølgeovnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...