Gå til innhold

Mugg i fryseboks som har vært avkoblet lenge.

Bingodingo

Anbefalte innlegg

Jeg koblet av fryseboksen og satt den i boden i høst en gang. Smarte meg lot lokket være igjen, og det har sikkert vært noe fukt i den.

Boksen har nå stått åpen i 2 uker, og i dag vasket jeg vekk alt med jif og klut. Den ser ren og fin ut nå, men mugg er en bakterie som lever og jeg regner med jeg må ha noe sterkere som fjerner/dreper all mugg. 

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Muggen kommer til å tørke ut om boksen står åpen, og om du har vasket den nøye kommer det ikke til å vokse tilbake. 

Jeg hadde nok vasket alt med klor da…

Anonymkode: 3865b...727

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bingodingo skrev (5 minutter siden):

Jeg koblet av fryseboksen og satt den i boden i høst en gang. Smarte meg lot lokket være igjen, og det har sikkert vært noe fukt i den.

Boksen har nå stått åpen i 2 uker, og i dag vasket jeg vekk alt med jif og klut. Den ser ren og fin ut nå, men mugg er en bakterie som lever og jeg regner med jeg må ha noe sterkere som fjerner/dreper all mugg. 

Hva gjør jeg?

Mugg er ikke en bakterie som lever. Mugg er en mikroorganismer i muggsoppfamiliene, bakterier hører til mikroorganismene ei bakterie familien. 
Muggsopper kan aldri vaskes bort. Og om du skulle mene du kan drepe muggsoppsporer med klorin eller noe annet sterkt, så er det nytteløst å drive på med. Muggsoppsporer kan ikk fjernes med vasking, og de er like farlige enten de er levende, døde eller i dvale. 
Så den fryseboksen, uten å vite hvor mye mugg du har hatt i den, er høyst sannsynlig søppel. Alternativt så oppbevarer er du mat i muggsoppmiljø og servere både maten og muggsoppen i lett blanding. Muggsopper som spises går i blodbanen med fare på sikt for både påleiringer på hjerteklaffer, skader i nyrer og lever og mye mer som du ikke ønsker å vite.

Anonymkode: 82425...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La den stå åpen nå, vask over med klor en-to ganger, så er den nok helt ok. 
En har uansett innpakkede varer i frysern som regel, så det blir ikke noe problem

Anonymkode: 8b95b...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mugg er ikke en bakterie som lever. Mugg er en mikroorganismer i muggsoppfamiliene, bakterier hører til mikroorganismene ei bakterie familien. 
Muggsopper kan aldri vaskes bort. Og om du skulle mene du kan drepe muggsoppsporer med klorin eller noe annet sterkt, så er det nytteløst å drive på med. Muggsoppsporer kan ikk fjernes med vasking, og de er like farlige enten de er levende, døde eller i dvale. 
Så den fryseboksen, uten å vite hvor mye mugg du har hatt i den, er høyst sannsynlig søppel. Alternativt så oppbevarer er du mat i muggsoppmiljø og servere både maten og muggsoppen i lett blanding. Muggsopper som spises går i blodbanen med fare på sikt for både påleiringer på hjerteklaffer, skader i nyrer og lever og mye mer som du ikke ønsker å vite.

Hva i alle dager mener du med at muggsopp ikke kan vaskes bort? Det er bullshit.

Anonymkode: c45a9...770

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Muggen trenger noe å vokse på(feks gamle matrester) og fuktighet. Når boksen er vasket og tørket er det ikke lenger noe å vokse på… da er det helt trygt å bruke den igjen. Men den må være HELT ren og HELT tørr. 

Mugg i vegger eller brød feks er det annet med…. 

Anonymkode: 3865b...727

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle dager mener du med at muggsopp ikke kan vaskes bort? Det er bullshit.

Anonymkode: c45a9...770

Vi som jobber med muggsopper og har gjort det noen tiår har nok litt mer kunnskap enn det du gir uttrykk her for å ha. Før du uttaler deg videre så anbefales du å ta til deg litt mer kunnskap om temaet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La den stå åpen nå, vask over med klor en-to ganger, så er den nok helt ok. 
En har uansett innpakkede varer i frysern som regel, så det blir ikke noe problem

En fryseboks er laget av plast. Uansett hva ts gjør så får hun ikke fryseren i plast fri for mugg. 
Å vaske plast med klorin, er noe man bare ikke gjør. Særlig plast der man skal oppbevare mat etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi som jobber med muggsopper og har gjort det noen tiår har nok litt mer kunnskap enn det du gir uttrykk her for å ha. Før du uttaler deg videre så anbefales du å ta til deg litt mer kunnskap om temaet. 

En fryseboks er laget av plast. Uansett hva ts gjør så får hun ikke fryseren i plast fri for mugg. 
Å vaske plast med klorin, er noe man bare ikke gjør. Særlig plast der man skal oppbevare mat etterpå.

Kan du henvise til en kilde? Leser flere steder at klorin vil drepe og fjerne mugg og blir i tvil med slike komentarer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hun slenger neppe uinnpakket mat i frysern da… 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bestille nytt kjøkken hver gang det blir mugg på brødet på benken. Blir ofte 2-3 nye kjøkken iløpet av året. For ikke å snakke om hver gang en appelsin eller agurk får mugg på seg i kjøleskapet. Heldigvis er Elkjøp forståelsesfulle, så jeg har fått et klippekort med hvert tiende kjøleskap gratis siden jeg er litt glemsk med de agurkene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...