Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har bra med arbeidserfaring og mellommennesklige relasjoner, har hatt budsjettansvar, saksbehandling, prosjektledelse, osv. Når det gjelder ledelse har jeg ikke hatt personalansvar for noen, men jeg har sett på nært hold over lengre tid hvordan mine egne overordnede har fungert mht. dette. Jeg har lest en del om ulike ledelsesperspektiv, men konklusjonen jeg sitter igjen med er at jeg synes alt dette er common sense-kunnskap. For meg er mye av det selvsagt. Det å motivere andre, sørge for trivsel og åpne kommunikasjkosnlinjer kombinert med ansvar for rammer, budsjett og målstyring, det å ta avgjørelser basert på kortsiktige og langsiktige mål..alt dette er jo innlysende. Jeg sier ikke at det er enkelt - men det er innlysende. Derfor: i og med at jeg formelt sett ikke har ledereraring, kan jeg likevel søke stillinger som heter "sjef for..", "...leder", osv.? Vil de som vurderer søknaden tenke "siden hun ikke har ledererfaring ditcher vi henne"?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Envher leder har jo engang vært uten leder-erfaring.. Var jeg deg ville jeg søkt. Men være forberedt på at jeg ikke kom først i køen. Også er det jo greit at du har tenkt en masse tanker rundt det å være leder på forhånd. Det er noe du kan formidle i et intervju. Og kanskje nevne i en søknad uten å være for detlajert og spesifik. (vet ikke om det vil telle, men det at du er reflektert over din manglende praktiske erfaring og at du kompanserer med å sette det grundig inn i det teoretisk og gjennom bevisst rekleksjon burde jo kunne tale til din fordel?)
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Ja, kanskje det. Det er litt den problemstillingen med at hvis man formelt sett ikke har erfaring fra et område, hvordan få kommet inn. Jeg får søke på og håpe på et intervju og at jeg benytter intervjuet til å vise at jeg er reflektert omkring hva det vil si å være en ansvarlig leder/sjef for en seksjon. For de som virkelig vil noe, for dem finnes løsninger uansett får jeg håpe.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Du kan helt klart søke slike jobber. Som Kosemose sier vil du ikke alltid stille først i køen, men dersom du har mange egenskaper som er viktige å ha som leder vil sikkert noen oppdage og verdsette det når de leser cv og møter deg i intervju. Samboeren min fikk en lederjobb (ikke bedriftsleder da, men med personalansvar og annet lederansvar) rett etter at han var utdannet, selv om utdanninga i seg selv ikke er noen ledelsesutdanning (utover å kvalifisere en litt innen administrative oppgaver kanskje?)... 1
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Et sted må man begynne, også som leder, så sett i gang og søk! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Jeg har bra med arbeidserfaring og mellommennesklige relasjoner, har hatt budsjettansvar, saksbehandling, prosjektledelse, osv. Når det gjelder ledelse har jeg ikke hatt personalansvar for noen, men jeg har sett på nært hold over lengre tid hvordan mine egne overordnede har fungert mht. dette. Jeg har lest en del om ulike ledelsesperspektiv, men konklusjonen jeg sitter igjen med er at jeg synes alt dette er common sense-kunnskap. For meg er mye av det selvsagt. Det å motivere andre, sørge for trivsel og åpne kommunikasjkosnlinjer kombinert med ansvar for rammer, budsjett og målstyring, det å ta avgjørelser basert på kortsiktige og langsiktige mål..alt dette er jo innlysende. Jeg sier ikke at det er enkelt - men det er innlysende. Derfor: i og med at jeg formelt sett ikke har ledereraring, kan jeg likevel søke stillinger som heter "sjef for..", "...leder", osv.? Vil de som vurderer søknaden tenke "siden hun ikke har ledererfaring ditcher vi henne"? ← Vet ikke hvordan du er, men har hatt sjef uten ledererfaring, men fy katta. Håper vedkommende finner seg ny jobb snart. har møtt tre av de. flink å jobbe,men duger ikke som leder.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 14. mars 2006 #8 Skrevet 14. mars 2006 Vet ikke hvordan du er, men har hatt sjef uten ledererfaring, men fy katta. Håper vedkommende finner seg ny jobb snart. har møtt tre av de. flink å jobbe,men duger ikke som leder. ← Huff da...det hørtes ikke bra ut. Synd at dere må lide for at dere har fått en udugelig sjef! Det kunne ha hjulpet litt om du ville skrive litt om hva du/dere ønsker fra en slik leder hos dere og hva dere faktisk får! "Flink til å jobbe", sier du, men "duger ikke som leder"...av nysgjerrighet må jeg få spørre hva du mener skiller de tingene? (Jeg har en viss anelse selv men om du leser dette og svarer hadde det vært flott!)
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 Alle ledere må jo ha startet et sted! De fleste må jo få sin aller første lederjobb! Allearbeidssteder kan ikke forlange å få en "kandidat med ledererfaring"! Mange kan blir flinke ledere uten at de har ledererfaring. Mange har jo ledererfaringer - og har selv levd medet knippe udugelige ledere og sett og erfart hva man IKKE skal gjøre... Anonymkode: a8142...06b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 På 3/13/2006 den 23.25, Gjest Gjest skrev: Vet ikke hvordan du er, men har hatt sjef uten ledererfaring, men fy katta. Håper vedkommende finner seg ny jobb snart. har møtt tre av de. flink å jobbe,men duger ikke som leder. Tja, jeg har hatt overordnede (sjef eller leder) som har hatt flere års erfaring men var like elendige uansett hvor mange års erfaring de hadde som "leder" eller sjef. Hvorfor ikke heller få inn en ny leder som har de riktige holdningene og godt vett - som ønsker å begynne på sin sti som leder! : ) Anonymkode: a8142...06b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Jeg har hatt ledere uten erfaring. Det viktigste var for noen av de, SJEFSTILLINGEN. Dugde ikke. Når du åpner en samtale med: jeg som er sjef her, så må det gå galt. Mye skyldes vel alderen på den ene. Var 25 år. Ble 1 år i stillingen. Så fikk vi en ny. Noe eldre. Han gikk inn for å lære. Sa det rett ut, jeg har ikke vært leder før, så han ba de ansat te hjelpe han, fortelle han. Han fikk ting på plass. Slutt på sykmld på avd. Han skapte trivsel. Han var med de ansatte. Anonymkode: d8550...3a0 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Hvorfor svarer folk på tråder som er 10 år gamle?
SemperFi Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 Det kommer helt an på rollen og oppgaven denne "sjefen" skal ha. Om du hadde søkt på en stilling jeg utlyste -og du søkte som "sjef", ville du blitt sortert vekk i papirmølla. Du kan selv prøve å tenke deg fram til dette, sjef. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #14 Skrevet 20. desember 2016 20 timer siden, Herr Heftig skrev: Hvorfor svarer folk på tråder som er 10 år gamle? Hvorfor kommer et slikt ignorant spørsmål?! Er det ikke innlysende for deg...at visse spørsmål er tidløse. Hører du? De er evergreens. Spørsmål som dette vil alltid leve. Hold deg bare unna, du. Anonymkode: a8142...06b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #15 Skrevet 20. desember 2016 20 timer siden, SemperFi skrev: Det kommer helt an på rollen og oppgaven denne "sjefen" skal ha. Om du hadde søkt på en stilling jeg utlyste -og du søkte som "sjef", ville du blitt sortert vekk i papirmølla. Du kan selv prøve å tenke deg fram til dette, sjef. Opp til deg. Er du ikke nysgjerrig på noe nytt så er det ditt valg. Det er jo du som går glipp av noe! Anonymkode: a8142...06b
SemperFi Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Opp til deg. Er du ikke nysgjerrig på noe nytt så er det ditt valg. Det er jo du som går glipp av noe! Anonymkode: a8142...06b Jeg tror ikke du henger helt med her.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #17 Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, SemperFi skrev: Jeg tror ikke du henger helt med her. Da er det kanskje på sin plass å vise det offentlige publikum hva det er man ikke henger med på? Hvis du tilfeldigvis er leder så regner jeg med at du er vant til å forklare og ha noen pedagogiske egenskaper? Anonymkode: a8142...06b
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #18 Skrevet 24. desember 2016 På 12/21/2016 den 13.08, SemperFi skrev: Jeg tror ikke du henger helt med her. Hva mener du? Forklar gjerne? : ) Anonymkode: a8142...06b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #19 Skrevet 26. april 2018 På 12.3.2006 den 15.01, Gjest Gjesta skrev: Envher leder har jo engang vært uten leder-erfaring.. Var jeg deg ville jeg søkt. Men være forberedt på at jeg ikke kom først i køen. Også er det jo greit at du har tenkt en masse tanker rundt det å være leder på forhånd. Det er noe du kan formidle i et intervju. Og kanskje nevne i en søknad uten å være for detlajert og spesifik. (vet ikke om det vil telle, men det at du er reflektert over din manglende praktiske erfaring og at du kompanserer med å sette det grundig inn i det teoretisk og gjennom bevisst rekleksjon burde jo kunne tale til din fordel?) Enig 🙂👍🏻 Anonymkode: a8142...06b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #20 Skrevet 27. april 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig 🙂👍🏻 Anonymkode: a8142...06b Tråden er 12 år gammel... Anonymkode: 78607...105
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå