AnonymBruker Skrevet 31. mars #1 Del Skrevet 31. mars Vi er veldig uenige i hva respekt betyr. Her er ulikhetene så store at det ikke en gang kan sammenlignes. Vi begge mener jo selfølgelig en selv har rett. Hva legger du i definisjonen respekt? Hva betyr det for deg å vise/ha respekt for noen? Anonymkode: 11d1f...9a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 31. mars #2 Del Skrevet 31. mars (endret) For min del handler respekt om å anerkjenne og se andre, og verdsette deres meninger og standpunkt uten at jeg ser ned på dem med forakt. Det betyr at jeg kan være knakende uenig, men jeg anerkjenner deres meninger. Jeg lytter og gir dem mulighet til å komme med sine standpunkt, uavhengig av hvorvidt jeg enig eller ikke. Jeg kan f.eks respektere Høyrefolk jeg er veldig uenig med. Jeg ser ikke ned på dem selv om jeg kan være rykende uenig. Det handler for meg om å godta at man er forskjellige og på sitt vis verdsette det ved de det gjelder. Ved manglende respekt kommer forakt, vil jeg si. Endret 31. mars av SPOCA 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #3 Del Skrevet 31. mars Å ha respekt for noen er å oppføre seg normalt og høflig, men likevel ha en åpen dialog og kunne si sin mening. Anonymkode: 64611...f56 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #4 Del Skrevet 31. mars Enig med SPOCA. I tillegg er det å viktig å akseptere (respektere) andres grenser. Om man ikke aksepterer de grensene andre har satt for egen person (f.eks. grenser for hva man vil og ikke vil være med på seksuelt), så har man heller ingen respekt for personen. I et forhold er det utrolig mange måter man kan respektere (eller ikke) partneren, og ikke minst hvordan man mener det ene eller det andre. Om man tar partneren for gitt på en slik måte at alt overlates til den andre, da har man lite respekt for partneren. Om man velger å være utro når man hjemme har en avtale om å være monogam med hverandre, så viser man også at man ikke har respekt. Som Spoca fikk fint frem, man kan godt respektere andre, selv om man er veldig uenige med dem i saker. Man trenger ikke en gang å like en annen person, men likevel respektere den andre for den verdien den andre har som menneske. Aktelse og anerkjennelse er fine ord som brukes om å respektere og bli respektert. Anonymkode: 49801...ec6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #5 Del Skrevet 31. mars På hvilke måter er dere uenige om hva respekt er, Ts? Anonymkode: 49801...ec6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #6 Del Skrevet 31. mars Respekt kan heller ikke kreves, det må tildeles. Er du i relasjoner der det er umulig er det ikke liv laga. Selv om man ikke respekterer noen, fortjener de fortsatt normal folkeskikk, men de fleste slike relasjoner er heller ikke nære. Anonymkode: 6a612...f59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Del Skrevet 31. mars Nå er det jo slik at ord har definisjoner, så det å være veldig uenig i hvordan noe skal defineres virker rart, dere kan jo bare google så får dere svaret? Store norske leksikon svarer: Her er en litt utdypende artikkel: https://www.ung.no/venn/3299_Slik_oppnår_du_respekt.html Anonymkode: d85ca...5b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #8 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vi er veldig uenige i hva respekt betyr. Her er ulikhetene så store at det ikke en gang kan sammenlignes. Vi begge mener jo selfølgelig en selv har rett. Hva legger du i definisjonen respekt? Hva betyr det for deg å vise/ha respekt for noen? Anonymkode: 11d1f...9a8 At man tar hensyn til hverandre selv om man ikke er enige. For meg er det respekt. Anonymkode: aae23...e36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #9 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Respekt kan heller ikke kreves, det må tildeles. Er du i relasjoner der det er umulig er det ikke liv laga. Selv om man ikke respekterer noen, fortjener de fortsatt normal folkeskikk, men de fleste slike relasjoner er heller ikke nære. Anonymkode: 6a612...f59 Her surrer du litt. Respekt handler om å anerkjenne andre, at man anerkjenner andres meninger og holdninger, og egne holdninger til andre. Det er jo helt merkelig å ikke respektere noen du ikke kjenner? Anonymkode: d85ca...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 31. mars #10 Del Skrevet 31. mars Respekt utøves litt forskjellig utifra hva slags forhold du har til personen. Det er foreksempel respektløst å sette sin ektefelle i forlegenhet ovenfor andre i sosiale sammenkomster, men det er helt innafor å tulle/drive gjøn med venner på denne måten. Det er respektløst å heve stemmen til sin mor, men mor kan heve stemmen ovenfor sine barn. Det er respektløst å ha "kallenavn" på sjefen, men selvfølgelig helt fint å bruke kallenavn på sin bror. Respekt er å oppføre seg/behandle mennesker rundt en slik som er sosialt og moralt forventet. Det betyr ikke at man skal behandle alle likt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #11 Del Skrevet 31. mars sorthstudios skrev (11 minutter siden): Respekt utøves litt forskjellig utifra hva slags forhold du har til personen. Det er foreksempel respektløst å sette sin ektefelle i forlegenhet ovenfor andre i sosiale sammenkomster, men det er helt innafor å tulle/drive gjøn med venner på denne måten. Det er respektløst å heve stemmen til sin mor, men mor kan heve stemmen ovenfor sine barn. Det er respektløst å ha "kallenavn" på sjefen, men selvfølgelig helt fint å bruke kallenavn på sin bror. Respekt er å oppføre seg/behandle mennesker rundt en slik som er sosialt og moralt forventet. Det betyr ikke at man skal behandle alle likt. Nei, dette er jeg ikke enig i. Respektløst å heve stemmen til sin mor? Kommer du fra en ikke-vestlig kultur eller er du veldig strengt oppdratt? Anonymkode: 64611...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 31. mars #12 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette er jeg ikke enig i. Respektløst å heve stemmen til sin mor? Kommer du fra en ikke-vestlig kultur eller er du veldig strengt oppdratt? Anonymkode: 64611...f56 Helt greit å være uenig. Nei, jeg er hundre prosent norsk, men jeg ville aldri hevet stemmen mot min mor. Ikke strengt oppdratt, jeg bare synes mødre fortjener omsorg, ikke kjeft. De vil generelt bare barnets beste. Personer som "kjefter" på moren sin er røde flagg, og tror dette er generelt forstått i vårt samfunn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #13 Del Skrevet 31. mars sorthstudios skrev (1 minutt siden): Helt greit å være uenig. Nei, jeg er hundre prosent norsk, men jeg ville aldri hevet stemmen mot min mor. Ikke strengt oppdratt, jeg bare synes mødre fortjener omsorg, ikke kjeft. De vil generelt bare barnets beste. Personer som "kjefter" på moren sin er røde flagg, og tror dette er generelt forstått i vårt samfunn. I det øyeblikket enkeltmødre (eller fedre) ikke behandler sine barn med respekt og omsorg og rimelighet, så tenker jeg at det må være lov å heve stemmen til sin mor eller far. Det har kanskje ikke så stor effekt på de foreldrene som er slik, men om man hever stemmen til slike, så er det i det minste forståelig. Jeg vet om foreldre som har begått omsorgssvikt av alle barn, og som ikke respekterer voksne barn, og heller ikke respekterer de grensene voksne barn har satt for seg selv. At disse da en gang iblant kjefter når grensene nok en gang ikke er respektert, det er ikke et rødt flagg! Ikke alt er svart-hvitt. Anonymkode: 49801...ec6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #14 Del Skrevet 31. mars Oi, dette var et godt spørsmål som jeg aldri har tenkt over før! At jeg respekterer noen, innebærer for meg at jeg setter deres meninger og vurderinger høyt. Det betyr også at jeg ønsker deres respekt tilbake, en form for aksept. Jeg latterliggjør ikke en person som jeg respekterer. Er det snakk om f.eks. situasjoner eller kultur, så anser jeg respekt som en form for tilpasning og en forståelse for noe som er utenfor min norm. Anonymkode: c5d1d...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 31. mars #15 Del Skrevet 31. mars (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I det øyeblikket enkeltmødre (eller fedre) ikke behandler sine barn med respekt og omsorg og rimelighet, så tenker jeg at det må være lov å heve stemmen til sin mor eller far. Det har kanskje ikke så stor effekt på de foreldrene som er slik, men om man hever stemmen til slike, så er det i det minste forståelig. Jeg vet om foreldre som har begått omsorgssvikt av alle barn, og som ikke respekterer voksne barn, og heller ikke respekterer de grensene voksne barn har satt for seg selv. At disse da en gang iblant kjefter når grensene nok en gang ikke er respektert, det er ikke et rødt flagg! Ikke alt er svart-hvitt. Anonymkode: 49801...ec6 Ja, men nå snakker vi jo om noe helt annet. Det er ikke respektløst å heve stemmen til mor hvis mor FORTJENER det. Se mitt opprinnelige innlegg. Som jeg sa så er respekt å oppføre seg/behandle andre slik som er sosialt og moralsk forventet. Ingen forventer at man IKKE kan heve stemmen til en forelder som har begått omsorgssvikt, og moralsk har man jo selvfølgelig også rett til det. Alle mine eksempler har jo unntak. Kanskje ektefellen synes det er veldig morsomt å bli tulla med! Kanskje sjefen digger å ha kallenavn, men bror vil helst ikke? Vi må kunne snakke generelt her. Endret 31. mars av sorthstudios 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #16 Del Skrevet 31. mars sorthstudios skrev (19 minutter siden): Helt greit å være uenig. Nei, jeg er hundre prosent norsk, men jeg ville aldri hevet stemmen mot min mor. Ikke strengt oppdratt, jeg bare synes mødre fortjener omsorg, ikke kjeft. De vil generelt bare barnets beste. Personer som "kjefter" på moren sin er røde flagg, og tror dette er generelt forstått i vårt samfunn. Jeg vet ikke hva du mener med å «heve stemmen», kanskje du mener som voksen? Jeg tenkte nok mer på barn og tenåringer som raser i oppveksten. Har vel ikke kranglet med min mor siden jeg var 16, da. Men det var jo ikke mangel på respekt! Og som voksen har vi ivrige diskusjoner og politikk og samfunn, og da kan flere i familien bli litt høylytte, uten at det er noen mangel på respekt i det heller. Anonymkode: 64611...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 31. mars #17 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hva du mener med å «heve stemmen», kanskje du mener som voksen? Jeg tenkte nok mer på barn og tenåringer som raser i oppveksten. Har vel ikke kranglet med min mor siden jeg var 16, da. Men det var jo ikke mangel på respekt! Og som voksen har vi ivrige diskusjoner og politikk og samfunn, og da kan flere i familien bli litt høylytte, uten at det er noen mangel på respekt i det heller. Anonymkode: 64611...f56 Selvfølgelig helt normalt at barn og tenåringer raser mot sin mor. Og alle kan bli høylytte i diskusjoner. Jeg mener det å i voksen alder kjefte på sin mor. Da tar jeg forbehold at mor IKKE har drevet med omsorgssvikt eller andre ting som på hennes side er brudd på den sosiale kontrakten mellom mor/barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 31. mars #18 Del Skrevet 31. mars I den betydning som det refseres til her så vil jeg si at respekt er egentlig bare skjult måte å si verdi på. Altså hvor mye du/samfunnet vurderer verdien til et individ. Men ordet brukes på svært mange måter slik at definisjon er vanskelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #19 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Respekt kan heller ikke kreves, det må tildeles. Er du i relasjoner der det er umulig er det ikke liv laga. Selv om man ikke respekterer noen, fortjener de fortsatt normal folkeskikk, men de fleste slike relasjoner er heller ikke nære. Anonymkode: 6a612...f59 Er du i en gategjeng? Anonymkode: dc2fe...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #20 Del Skrevet 31. mars sorthstudios skrev (1 time siden): Selvfølgelig helt normalt at barn og tenåringer raser mot sin mor. Og alle kan bli høylytte i diskusjoner. Jeg mener det å i voksen alder kjefte på sin mor. Da tar jeg forbehold at mor IKKE har drevet med omsorgssvikt eller andre ting som på hennes side er brudd på den sosiale kontrakten mellom mor/barn. Men det er da respektløst å heve stemmen uansett til en annen voksen i en diskusjon. Hvorfor skal du opphøye mor? Man behandler da alle med respekt. sorthstudios skrev (1 time siden): Respekt utøves litt forskjellig utifra hva slags forhold du har til personen. Det er foreksempel respektløst å sette sin ektefelle i forlegenhet ovenfor andre i sosiale sammenkomster, men det er helt innafor å tulle/drive gjøn med venner på denne måten. Det er respektløst å heve stemmen til sin mor, men mor kan heve stemmen ovenfor sine barn. Det er respektløst å ha "kallenavn" på sjefen, men selvfølgelig helt fint å bruke kallenavn på sin bror. Respekt er å oppføre seg/behandle mennesker rundt en slik som er sosialt og moralt forventet. Det betyr ikke at man skal behandle alle likt. Jeg synes alle disse tingene er skikkelig respektløse. Synes ikke det er noen forskjell på hvem «mottakeren» er. Det er alltid respektløst med kallenavn med mindre den som har kallenavnet ønsker det selv. Det er alltid respektløst å sette noen i forlegenhet med mindre det er en felles sjargong dere pleier å ha (altså ikke basert på rolle, men relasjon/miljø dere i mellom). Anonymkode: d85ca...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå