Gå til innhold

Er jeg eller han urimelig? Kjæresten m/alkoholproblem

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Agatha skrev (På 31.3.2025 den 16.42):

Hvor gamle er dere? Er det deg han hat vært utro mot eller skjedde det i en tidligere relasjon? Er dere typ studenter og han er en del av en gjeng som fester mye? Eller jobber dere og han har null kontroll på livet fordi han drikker det bort?

Ekspander  

Jeg er 24, han er 25. Jeg studerer og jobber. Han jobber. Han var utro mot sin eks/tidligere relasjon altså - ikke mot meg. Men han løy om å ikke ha vært utro. Sa at han hatet utroskap og aldri hadde vært det, og voila fikk jeg vite en måned senere at grunnen for at det ble slutt med han og eksen var ...- Han hadde vært utro på byen. 

Anonymkode: 5553f...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.47):

Det blir bare verre, tro meg…

Anonymkode: 7eeef...cec

Ekspander  

Ts. Det er det jeg frykter også... Ser ikke lenger hvilken positiv ende dette skal ta... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 15.20):

Å gå på bar 2 ganger i uken ville vært for ofte for meg

Anonymkode: 27d80...e8b

Ekspander  

Ts. Jeg og han er veldig forskjellige der. I kontrast til han, er jeg på fest/byen kanskje 1-2 ganger i måneden. Og da er jeg mer enn fornøyd kl 1-2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.50):

Jeg er 24, han er 25. Jeg studerer og jobber. Han jobber. Han var utro mot sin eks/tidligere relasjon altså - ikke mot meg. Men han løy om å ikke ha vært utro. Sa at han hatet utroskap og aldri hadde vært det, og voila fikk jeg vite en måned senere at grunnen for at det ble slutt med han og eksen var ...- Han hadde vært utro på byen. 

Ekspander  

Det er dessverre mange som har stort behov for å være sosiale og feste i starten av 20-årene. Men når er dere egentlig sammen om han er på fest hver eneste natt? Høres jo ikke ut som han egentlig er så interessert lenger eller? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det ender med at du alltid sier unnskyld så er typen din fornøyd og rettferdiggjør hva han holder på med.  Hva i alle dager skal han på bar flere dager i uka for? Du har allerede tatt han i løgn så tro meg, han lyver for deg enda. Og bedre blir det ikke. Du kan ikke bestemme over han men i forhold så må man møtes på halvveien. Virker som han bruker deg . Hadde han hatt litt respekt for deg så hadde han roet seg ned noen hakk. 

Vil du virkelig ha det slik, han har ingen respekt for deg. 

Anonymkode: 380cb...918

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, har han ikke jobb? Studier? Hvordan fungerer resten av livet, utenom kjæresteri, mot en livsførsel med fest til 06-07 fire ganger i uken?

Høres ikke bærekraftig ut. Husk at det er flere fisk i havet, la ham gå.

Anonymkode: d69b1...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Agatha skrev (På 31.3.2025 den 16.54):

Det er dessverre mange som har stort behov for å være sosiale og feste i starten av 20-årene. Men når er dere egentlig sammen om han er på fest hver eneste natt? Høres jo ikke ut som han egentlig er så interessert lenger eller? 

Ekspander  

Men fire dager i uken? Så ofte, så seint?! Altså er min generasjon hobby-alkoholikere eller hva skjer? Skjønner i helgen liksom, men fortsatt. 

Det er også en irriterende faktor. Vi har som regel planer "dagen derpå". Avtalene våre blir ofte avlyst, som resultat i at han er trøtt etter barbesøk hele natta og lite søvn. Ellers møtes vi typisk de tre dagene i ukene han ikke er på byen/fest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Too much too soon - thank you, next.

Anonymkode: 3f6bf...895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 17.04):

Men fire dager i uken? Så ofte, så seint?! Altså er min generasjon hobby-alkoholikere eller hva skjer? Skjønner i helgen liksom, men fortsatt. 

Det er også en irriterende faktor. Vi har som regel planer "dagen derpå". Avtalene våre blir ofte avlyst, som resultat i at han er trøtt etter barbesøk hele natta og lite søvn. Ellers møtes vi typisk de tre dagene i ukene han ikke er på byen/fest. 

Ekspander  

Dette er ikke et ordentlig forhold, det vet du.

Har du tenkt å gjøre noe for å komme deg ut av dette?

Anonymkode: 155ac...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.59):

Så lenge det ender med at du alltid sier unnskyld så er typen din fornøyd og rettferdiggjør hva han holder på med.  Hva i alle dager skal han på bar flere dager i uka for? Du har allerede tatt han i løgn så tro meg, han lyver for deg enda. Og bedre blir det ikke. Du kan ikke bestemme over han men i forhold så må man møtes på halvveien. Virker som han bruker deg . Hadde han hatt litt respekt for deg så hadde han roet seg ned noen hakk. 

Vil du virkelig ha det slik, han har ingen respekt for deg. 

Anonymkode: 380cb...918

Ekspander  

Ts. Å møtes på halvveien, har vært det jeg har higret etter i hver samtale om dette. Bli enige om noe hvor begge både gir og tar. Men så langt har han bare blitt sint eller kald når jeg har kommet med forslag (forslag som 1 gang i måneden, 1gang i uka, 2ganger i uka, felleskalender så det ikke blir masse avlyste avtaler, kontakte blå kors, osv osv). Når han så blir sint og kald, får han meg til å føle meg dårlig. Jeg blir usikker på om han kan ha rett, også gir jeg etter. Sier unnskyld, han blir blid med en gang og tenker vi er bra igjen. Mens jeg sitter igjen og føler meg som dritt, mens jeg later som igjen. Så skjer det noe igjen, diskusjonen om dette starter og samme skjer. Det bare fortsetter og fortsetter, og det føles ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Hvorfor er alle menn så bad guys? Jeg blir behandlet så dårlig.. blabla.» 

Det er fordi du gidder. Du får ikke et dårlig forhold om du respekterer deg nok til å sette grenser og si nei til drit. Hadde aldri funnet meg i det du forteller her (opplevd og catchet tidlig i datingfase, ja, men da avsluttet det tvert). Sett deg selv høyere enn det opplegget her, gurl.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 17.11):

Ts. Å møtes på halvveien, har vært det jeg har higret etter i hver samtale om dette. Bli enige om noe hvor begge både gir og tar. Men så langt har han bare blitt sint eller kald når jeg har kommet med forslag (forslag som 1 gang i måneden, 1gang i uka, 2ganger i uka, felleskalender så det ikke blir masse avlyste avtaler, kontakte blå kors, osv osv). Når han så blir sint og kald, får han meg til å føle meg dårlig. Jeg blir usikker på om han kan ha rett, også gir jeg etter. Sier unnskyld, han blir blid med en gang og tenker vi er bra igjen. Mens jeg sitter igjen og føler meg som dritt, mens jeg later som igjen. Så skjer det noe igjen, diskusjonen om dette starter og samme skjer. Det bare fortsetter og fortsetter, og det føles ikke bra. 

Ekspander  

Altså, jeg tror nesten at du enten må akseptere at han er inne i en periode av livet der festing er viktig for han. Jeg tror ikke egentlig at noen på 25år som fester mye en periode trenger hjelp fra Blå kors...men det du må ta stilling til er jo om du orker å være i et forhold med noen som ønsker å feste såpass mye. Felles kalender og kontroll vil bare gjøre begge misfornøyde, man kan ikke eie den man er sammen med. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 17.09):

Dette er ikke et ordentlig forhold, det vet du.

Har du tenkt å gjøre noe for å komme deg ut av dette?

Anonymkode: 155ac...8f1

Ekspander  

Ts. Vi kaller det et forhold, men nei det føles ikke helt sånn. Og tiden mellom når han drar ut gang på gang og løgnene, er det jo fint mellom oss. Men vektleggingen her, mellom ikke-fint og fint er til å bli gal av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 17.11):

Ekspander  

Du sier det rett ut; Han får deg til å ikke føle deg bra. Etter kun seks måneder er det en no brainer. Du får ikke til å endre han , men du får til å forlate han.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er i sin fulle rett til å være som han er, ts.

Du fikk tidlig vite at han lyver, drikker og heller velger å «pynte på» sannheten enn å ta konsekvensene av sine valg. Du vet t han sier at han ikke drikker eller er utro, men du vet også at han ikke er voksen nok til å tåle konsekvensene av å si sannheten om det som altså er valg han tar. Å være utro, drikke etc - alle frie valg. Som han samtidig velger å ta. Og så å lyve om.

Du vet også (gitt at du er et rasjonelt menneske) at du aldri kan endre på andre mennesker. De er (også de du er glad i) som de velger å være. Likevel velger du å leve i livsløgnen om at du kan «endre han». Selv om du jo ikke er en idiot - du vet det er rent sprøyt.

Dere har vært sammen 6 måneder. Du har to valg. Fortsette forholdet. Da rigger du deg for at du har valgt å være i et forhold med en som drikker og ligger rundt. Du tar hensyn til det. Du bestiller jevnlige tester for std, etc.

Eller du kan slå opp. Det er det eneste valget som er rasjonelt.

Anonymkode: 874e6...040

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også; Hvorfor SKAL du forandre han? Felles kalender og ytterpunkter som at han skal love å drikke alkoholfritt skyver dere bare lenger fra hverandre og gjør de hvite/svarte løgnene flere. Faktum er at dere bare ikke passer sammen. 

Finnes nok av damer på 25 som sikkert liker å feste og drikke flere ganger i uka. Og finnes menn på 25 som ville vært hjemme med deg en lørdagskveld og spist taco og digget det. Derfor man må prøve og feile, date og bli kjent - og finne en som passer DEG. Ikke noen du må endre deg for, og ikke en som du må endre.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Agatha skrev (På 31.3.2025 den 17.14):

Altså, jeg tror nesten at du enten må akseptere at han er inne i en periode av livet der festing er viktig for han. Jeg tror ikke egentlig at noen på 25år som fester mye en periode trenger hjelp fra Blå kors...men det du må ta stilling til er jo om du orker å være i et forhold med noen som ønsker å feste såpass mye. Felles kalender og kontroll vil bare gjøre begge misfornøyde, man kan ikke eie den man er sammen med. 

Ekspander  

Ts. Enten akseptere eller gå, tenker du? Det er ikke bare festingen. Det er mengden alkohol som drikkes på gitt tid. Det er det plutselige barskapet som har dukket opp hjemme hos han. At han drikker på jobb. 

Felles kalender osv har vært ment som forslag, men ikke noe vi har praktisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at du er urimelig fordi du prøver å kontrollere kjæresten din. Dere er unge, har ikke barn og forholdet har bare vart i 6 måneder. Han har (dessverre) rett til å velge sin feste-livsstil, og du har rett til å velge noe annet, men hvis dere ønsker dere altfor forskjellige liv, så passer dere kanskje ikke sammen.

Kanskje har han alkoholproblemer, kanskje ikke. Jeg kjenner mange som festet masse i tyveårene og som ble vanlige, ansvarlige voksne i trettiårene når de stiftet familie.

Men ja, det nytter ikke å bestemme over et annet menneske. Han må ville det selv.

Anonymkode: c3e75...bc9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.59):

Uff, har han ikke jobb? Studier? Hvordan fungerer resten av livet, utenom kjæresteri, mot en livsførsel med fest til 06-07 fire ganger i uken?

Høres ikke bærekraftig ut. Husk at det er flere fisk i havet, la ham gå.

Anonymkode: d69b1...fb7

Ekspander  

Joda, han har jobb. Det er type jobb, bar, nach, jobb, var, nach og slik fortsetter det. Også meg de dagene han ikke jobber. 

Det er veldig lite bærekraftig, ja. Mer slitsomt. Og vi er veldig forskjellig. Tror ikke jeg vil angre på å la han gå, nei... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er det som sitter og drikker alkoholfritt til 6-7 om morningen?  
Dette er jo bare bløff, og du biter på? 
Har han ikke jobb eller andre forpliktelser om dagene? 
Jeg tror du vil få det mye bedre uten han , og uten å måtte være barnevakt for en voksen mann

Anonymkode: 31ca0...b83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...