Gå til innhold

Traumer og nervesystemet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk!:)

Anonymkode: 85e63...394

Bare hyggelig. Håper det funker. Hyggelig om du kan gi en tilbakemelding om det virket for deg. Det hadde jeg satt veldig stor pris på. Det er altfor lite kunnskap om traumer. 

Anonymkode: d7a48...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp får prøve det. Er en kombo da- det verste stresset kommer hvis jg gjør noe fysisk. Og da følger hodet etter. Så må egenrlig fokuser på hvile. Men tenker jo at noen mer målretta somatiske øvelser Kanksje kan være lurt. Men ikke styrketrening.

Ta "styrketreningen" i forhold til hvordan formen er. På mitt verste klarte jeg ikke å gå 5 min tur en gang. Eller en eneste knebøy uten å føle meg dårlig. Da var de kroppsbaserte øvelsene å svinge frem og tilbake på føttene i 5 minutter. Målet er å gjøre øvelser som tar deg inn i kroppen, og øke den sensoriske tålegrensen. 

Anonymkode: 5ba79...279

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ta "styrketreningen" i forhold til hvordan formen er. På mitt verste klarte jeg ikke å gå 5 min tur en gang. Eller en eneste knebøy uten å føle meg dårlig. Da var de kroppsbaserte øvelsene å svinge frem og tilbake på føttene i 5 minutter. Målet er å gjøre øvelser som tar deg inn i kroppen, og øke den sensoriske tålegrensen. 

Hvordan reagerte du på aktivitet? For meg er det puls dysautonomi eksfrem adfenalin  som ikke kan reguleres og varer i mange dager - hjernen shutter ned full blackout og rot

må ligge helt i ro lenge før der stabilisefds

men kan jo ikke d må gjøre ting for å overleve 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan reagerte du på aktivitet? For meg er det puls dysautonomi eksfrem adfenalin  som ikke kan reguleres og varer i mange dager - hjernen shutter ned full blackout og rot

må ligge helt i ro lenge før der stabilisefds

men kan jo ikke d må gjøre ting for å overleve 

Men det å skrive her er jo også aktivitet? Begynn helt enkelt. Har du hjemmehjelp, eller går du på toalettet og lignende selv? Begynn med ting som virker så ekstremt lite, og bygg opp derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det å skrive her er jo også aktivitet? Begynn helt enkelt. Har du hjemmehjelp, eller går du på toalettet og lignende selv? Begynn med ting som virker så ekstremt lite, og bygg opp derfra. 

Jeg er så enig i dette. Aktivitet kan være så enkelt som å løfte armen rolig opp og ned, eller sitte rett opp ned og løfte beinet opp. Snu hodet rolig fra side til side, vaske toalettet. 

Anonymkode: 3dda4...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går på do selv. Men tåler ikke noe særlig mer enn det før kroppen eksploderer i puls stress osv og bruker mange dager på å roe seg ned. Gjør litt nødvendige småting - men det tåler jeg ikke.

Så må heller enn å bygge opp/ klare å roe ned systemet. 
For resultat er jo at kroppen er så kjørt at den pøser adrenalin- og da klarer jeg ikke hvile og blir liggende å scrolle osv som ikke er bra. Utrolig forferdlih at ikke tåler noe hverken fysisk emosjonelt eller kogntivt . Så er vanskelig begynne på null og trene opp aktivitet når mak ikkr klarer få kroppen «ned i null», men overbelastes av der lille som av nødvendighet gjøres. Og selvsagt av at jeg blir mentalt stressa av å cære så dårlig.

og

der vanlige «forslag» ville vært å få utløp ved å gjøre noe fysisk- så har det motsatt effekt nå- jeg har vært veldih aktiv men kræsja av det. Så derfor jg må ha noe som får nervesystemet i hvile og trygghet. Forløse det som ligger og blokkerer. Funker dårlig p tvangspuste og meditere, eller bruke tankene. Så derfor jeg spirte etter evt noen andre kroppslige metoder som

går mer på å trygge nervesusfemet og forløse følelser eller hva enn det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går på do selv. Men tåler ikke noe særlig mer enn det før kroppen eksploderer i puls stress osv og bruker mange dager på å roe seg ned. Gjør litt nødvendige småting - men det tåler jeg ikke.

Så må heller enn å bygge opp/ klare å roe ned systemet. 
For resultat er jo at kroppen er så kjørt at den pøser adrenalin- og da klarer jeg ikke hvile og blir liggende å scrolle osv som ikke er bra. Utrolig forferdlih at ikke tåler noe hverken fysisk emosjonelt eller kogntivt . Så er vanskelig begynne på null og trene opp aktivitet når mak ikkr klarer få kroppen «ned i null», men overbelastes av der lille som av nødvendighet gjøres. Og selvsagt av at jeg blir mentalt stressa av å cære så dårlig.

og

der vanlige «forslag» ville vært å få utløp ved å gjøre noe fysisk- så har det motsatt effekt nå- jeg har vært veldih aktiv men kræsja av det. Så derfor jg må ha noe som får nervesystemet i hvile og trygghet. Forløse det som ligger og blokkerer. Funker dårlig p tvangspuste og meditere, eller bruke tankene. Så derfor jeg spirte etter evt noen andre kroppslige metoder som

går mer på å trygge nervesusfemet og forløse følelser eller hva enn det er

Du kommer aldri til å få kroppen ned i null før du roer alt du har i hodet, og du vil ikke greie å roe det du har i hodet før du kommer mer inn i kroppen din og får kontroll over nervesystemet. 

Jeg blir litt forvirret, for jeg med flere har jo kommet med forslag om nettopp det du spør om, og så spør du igjen, som at du ikke helt har fått med deg det du skrev? Det er ikke sånn at jeg kom ned i null før jeg begynte å gjøre disse rutinene. Det tok meg over et halvt år før jeg noensinne kom ned i "null" og fant ro og hvile skikkelig, og selv nå er det bare der i små glimt. Likevel har det jeg har gjort hatt enorm effekt. Klart en ikke skal være "veldig aktiv", det er jo bare å kaste bensin på bålet. Og det er det ingen her som mener. Det er ikke sånn at ingen av oss som svarer ikke vet hvordan det er å være der du er nå. 

Jeg tror også at å "forløse noe som ligger og blokkerer" er vanskelig så lenge en ikke har god kroppsbevissthet og kjennskap til hvordan regulere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...