AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:03 #21 Del Skrevet tirsdag kl 09:03 Men hvordan kan man få hjernen ut av fight flight beredskap oppheng hyperfokus, ved å jobbe med kroppen, når tankene og det som er vanskleig fortsatt er der? Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:32 #22 Del Skrevet tirsdag kl 09:32 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men hvordan kan man få hjernen ut av fight flight beredskap oppheng hyperfokus, ved å jobbe med kroppen, når tankene og det som er vanskleig fortsatt er der? Anonymkode: 85e63...394 Der er du igjen, ja. Du har fått en hel side med gode svar, hjelp og til og med tips til gode kurs som passer der du spør om. Men du fortsetter å spørre og spørre... Jeg tror ikke du noen gang kommer til å ta noen kurs eller følge noen av rådene du får i noen tråder. Bare spørre og spørre og klage over de samme symptomene dine, måned etter måned. Anonymkode: afc70...591 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:49 #23 Del Skrevet tirsdag kl 09:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja.. det er bare det at det at jeger så frakobla gjør at kroppsmetoder jeller kkke funker- klarer ikke koble sammen Jg drev mye med meditasjon etc før jeg ble syk og Vet det er bra lknsom Anonymkode: 85e63...394 Meditasjon er krevende. Jeg vil faktisk si at det var helt umulig for meg å få til da jeg var på mitt dårligste. Jeg hadde prøvd noe annet, som feks å si høyt hva du gjør med kroppen (nå går jeg over stuegulvet, jeg står på en pute, jeg hopper opp og ned, osv), å bruke kroppen for å vise følelse (feks riste på hodet, nikke, holde ut hånden for å markere avstand, kjenne på ulike måter å stå på). I tillegg regler (gå taktfast over gulvet mens du i takt sier feks «en støvel og en sko, en to en to»). I tillegg hadde jeg øvd på å legge merke til ting. Er du kald eller varm? Lukter det godt? Er klærne myke? Hva smaker du? Hvordan føles det å stryke med en fjær over huden, eller med et viskelær? AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men hvordan kan man få hjernen ut av fight flight beredskap oppheng hyperfokus, ved å jobbe med kroppen, når tankene og det som er vanskleig fortsatt er der? Anonymkode: 85e63...394 Aksepter at tankene er der, og for å skape avstand kan du feks si «nå merker jeg en tanke om at jeg er dum. Så ser jeg ut av vinduet og ser en dame gå forbi.» Anonymkode: 2a1ef...804 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:51 #24 Del Skrevet tirsdag kl 09:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Meditasjon er krevende. Jeg vil faktisk si at det var helt umulig for meg å få til da jeg var på mitt dårligste. Jeg hadde prøvd noe annet, som feks å si høyt hva du gjør med kroppen (nå går jeg over stuegulvet, jeg står på en pute, jeg hopper opp og ned, osv), å bruke kroppen for å vise følelse (feks riste på hodet, nikke, holde ut hånden for å markere avstand, kjenne på ulike måter å stå på). I tillegg regler (gå taktfast over gulvet mens du i takt sier feks «en støvel og en sko, en to en to»). I tillegg hadde jeg øvd på å legge merke til ting. Er du kald eller varm? Lukter det godt? Er klærne myke? Hva smaker du? Hvordan føles det å stryke med en fjær over huden, eller med et viskelær? Aksepter at tankene er der, og for å skape avstand kan du feks si «nå merker jeg en tanke om at jeg er dum. Så ser jeg ut av vinduet og ser en dame gå forbi.» Anonymkode: 2a1ef...804 Takk for gode tips! Vil det få hjernen til å overordna komme ut av beredskap og overreagere kroppslig på alt? ja alt dette er krevende når man er så dårlig ja. Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:57 #25 Del Skrevet tirsdag kl 10:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Der er du igjen, ja. Du har fått en hel side med gode svar, hjelp og til og med tips til gode kurs som passer der du spør om. Men du fortsetter å spørre og spørre... Jeg tror ikke du noen gang kommer til å ta noen kurs eller følge noen av rådene du får i noen tråder. Bare spørre og spørre og klage over de samme symptomene dine, måned etter måned. Anonymkode: afc70...591 TS er i gang med flere tråder samtidig nå, både ny tråd og kupping av andres tråd. Anonymkode: 3dda4...d3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:36 #26 Del Skrevet tirsdag kl 13:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for gode tips! Vil det få hjernen til å overordna komme ut av beredskap og overreagere kroppslig på alt? ja alt dette er krevende når man er så dårlig ja. Anonymkode: 85e63...394 Det er veldig krevende når en er så dårlig, men for hver tråd utsetter du problemet. Jeg gjorde dette også lenge. Grublet og styrte på. Men da jeg begynte å gjøre 30 minutt daglig med kroppsbaserte øvelser så endret det seg drastisk bare etter de første 4 ukene. Anonymkode: 5ba79...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:45 #27 Del Skrevet tirsdag kl 13:45 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvordan kan man få hjernen ut av fight flight beredskap oppheng hyperfokus, ved å jobbe med kroppen, når tankene og det som er vanskleig fortsatt er der? Anonymkode: 85e63...394 Musikk. Denne hadde jeg på i bakgrunnen ofte, om jeg hadde problemer med å sove, for å koble ut hjernen slik at kroppen kunne klare å hvile. Om man ikke klarer å sove så er hvile ekstremt viktig. Anonymkode: d7a48...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:51 #28 Del Skrevet tirsdag kl 13:51 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Musikk. Denne hadde jeg på i bakgrunnen ofte, om jeg hadde problemer med å sove, for å koble ut hjernen slik at kroppen kunne klare å hvile. Om man ikke klarer å sove så er hvile ekstremt viktig. Anonymkode: d7a48...719 Når jeg hadde det veldig vanskelig så la jeg meg selv på gulvet i bar overkropp med beina høyt. Så spilte jeg musikk så høyt at jeg kjente vibrasjonene i gulvet. Da hviler man og mediterer samtidig. Det hjalp utrolig bra på meg. Da fikk jeg roet ned nervesystemet, og klarte å slappe av. Det er ekstremt viktig at man klarer å slappe av og koble ut. Å kjenne dirringen ifra vibrasjonene i gulvet merket jeg var veldig bra for kroppen. Prøv om det kan hjelpe for deg. Håper det 🤞 Anonymkode: d7a48...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:00 #29 Del Skrevet tirsdag kl 14:00 Psykomotorisk fysioterapi, jeg kom tilbake inni kroppen min, fikk kontakt med meg selv og underlaget, visste ikke hvor frakoblet jeg var før jeg fikk hjelp der. Og vi startet smått, hun skapte kontakt mellom meg og hver celle i kroppen min, evig takknemlig for hjelpen der. Anonymkode: 38042...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:20 #30 Del Skrevet tirsdag kl 15:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykomotorisk fysioterapi, jeg kom tilbake inni kroppen min, fikk kontakt med meg selv og underlaget, visste ikke hvor frakoblet jeg var før jeg fikk hjelp der. Og vi startet smått, hun skapte kontakt mellom meg og hver celle i kroppen min, evig takknemlig for hjelpen der. Anonymkode: 38042...f6e Soennende hvordan starte smått og skape kontakt med hver celle? Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:21 #31 Del Skrevet tirsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig krevende når en er så dårlig, men for hver tråd utsetter du problemet. Jeg gjorde dette også lenge. Grublet og styrte på. Men da jeg begynte å gjøre 30 minutt daglig med kroppsbaserte øvelser så endret det seg drastisk bare etter de første 4 ukene. Anonymkode: 5ba79...279 Jeg gjør pusteøvelser hver dag. Og noe vagus. Men mulig jeg må gjøre mer kroppsøvelsee Kroppen fyrer adrenalin hele tiden- tåler veldig veldig lite- så må på et vis få systemet i hvile og til å ikke overreagere på absolutt alt Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:23 #32 Del Skrevet tirsdag kl 15:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Soennende hvordan starte smått og skape kontakt med hver celle? Anonymkode: 85e63...394 Det er vanskelig å forklare, vi startet smått, sitte ordentlig, med hele meg i stolen. Kjenne tyngden av rumpa mi på setet, føttene stødig i gulvet, hele veien fra tærne og opp til hodet, har du noen gang satt deg ordentlig ned i en stol? Jeg hadde ikke før det øyeblikket. Føltes som det kunne blåse orkan uten å rikke meg, jeg følte meg grounded, i mangel på bedre ord. Anonymkode: 38042...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:28 #33 Del Skrevet tirsdag kl 15:28 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vanskelig å forklare, vi startet smått, sitte ordentlig, med hele meg i stolen. Kjenne tyngden av rumpa mi på setet, føttene stødig i gulvet, hele veien fra tærne og opp til hodet, har du noen gang satt deg ordentlig ned i en stol? Jeg hadde ikke før det øyeblikket. Føltes som det kunne blåse orkan uten å rikke meg, jeg følte meg grounded, i mangel på bedre ord. Anonymkode: 38042...f6e Skjønner! Vanskelig når kroppen er i full fyr og hjernen svever langt utafor 😅 Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:29 #34 Del Skrevet tirsdag kl 15:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner! Vanskelig når kroppen er i full fyr og hjernen svever langt utafor 😅 Anonymkode: 85e63...394 Ja, det er vanskelig. Jeg forstår at du foretrekker å derfor unngå det som er vanskelig med å bare spørre og spørre og spørre. Er det i håp om at du en gang vil få et svar som er en quick fix? Du må en gang komme til et punkt hvor du slutter å spørre og begynner å gjøre. Før det vil du ikke bli bedre. Anonymkode: afc70...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:34 #35 Del Skrevet tirsdag kl 15:34 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner! Vanskelig når kroppen er i full fyr og hjernen svever langt utafor 😅 Anonymkode: 85e63...394 Ja men sånn var det jo med meg når jeg kom dit og, jeg hadde møtt veggen helt, hodet kokte og kroppen var så stiv og anspent at jeg knapt kunne snu meg, jeg var helt ferdig jeg da jeg fikk henvisning til psykomotorisk. Det var ikke sånn at jeg bare satt meg i stolen så var jeg grounded, det er en prosess med ting hun sa, hun la hendene på meg og lot meg få kontakt med dem osv. Det er stemme, berøring, øvelser. Er du bevist nok til å sitte her og chatte, er du mottakelige for dette også tipper jeg, bare prøv fremfor å ha en grunn for ikke å prøve Anonymkode: 38042...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:40 #36 Del Skrevet tirsdag kl 15:40 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg gjør pusteøvelser hver dag. Og noe vagus. Men mulig jeg må gjøre mer kroppsøvelsee Kroppen fyrer adrenalin hele tiden- tåler veldig veldig lite- så må på et vis få systemet i hvile og til å ikke overreagere på absolutt alt Anonymkode: 85e63...394 Begynn med fem minutter daglig. Øk til 10-15 minutter om du kan. Knebøy, armhevinger, klapp deg på kroppen, få dagslys før 12 i 10+ minutter. Anbefaler virkelig å følge et program. Kroppen vil ikke hvile hvis du ikke gjør noe annerledes, ved å bare fokusere på hvile, kroppen vil fortsette med kortisol og adrenalin når hodet ditt stresser deg sånn. Anonymkode: 5ba79...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:47 #37 Del Skrevet tirsdag kl 15:47 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Begynn med fem minutter daglig. Øk til 10-15 minutter om du kan. Knebøy, armhevinger, klapp deg på kroppen, få dagslys før 12 i 10+ minutter. Anbefaler virkelig å følge et program. Kroppen vil ikke hvile hvis du ikke gjør noe annerledes, ved å bare fokusere på hvile, kroppen vil fortsette med kortisol og adrenalin når hodet ditt stresser deg sånn. Anonymkode: 5ba79...279 Jepp får prøve det. Er en kombo da- det verste stresset kommer hvis jg gjør noe fysisk. Og da følger hodet etter. Så må egenrlig fokuser på hvile. Men tenker jo at noen mer målretta somatiske øvelser Kanksje kan være lurt. Men ikke styrketrening. Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:50 #38 Del Skrevet tirsdag kl 15:50 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, det er vanskelig. Jeg forstår at du foretrekker å derfor unngå det som er vanskelig med å bare spørre og spørre og spørre. Er det i håp om at du en gang vil få et svar som er en quick fix? Du må en gang komme til et punkt hvor du slutter å spørre og begynner å gjøre. Før det vil du ikke bli bedre. Anonymkode: afc70...591 ? Jeg gjør masse jeg. Men opplever ikke så mye hjelp i det. Så ville høre om konkrete erfaringer ift det vi snakker om i denne tråden. Veldig fint å høre det funker for mange- da blir jeg motivert for å fortsette den retningen Nei finnes nok ikke quick fix for noe. Men trenger vite hva som kan funke for å ha tro på det. Når man har mista kontakt kontroll og intuisjon. Og vanlige terapi osv ikke ee veien å gå Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:52 #39 Del Skrevet tirsdag kl 15:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Musikk. Denne hadde jeg på i bakgrunnen ofte, om jeg hadde problemer med å sove, for å koble ut hjernen slik at kroppen kunne klare å hvile. Om man ikke klarer å sove så er hvile ekstremt viktig. Anonymkode: d7a48...719 Takk!:) Anonymkode: 85e63...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:05 #40 Del Skrevet tirsdag kl 16:05 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): ? Jeg gjør masse jeg. Men opplever ikke så mye hjelp i det. Så ville høre om konkrete erfaringer ift det vi snakker om i denne tråden. Veldig fint å høre det funker for mange- da blir jeg motivert for å fortsette den retningen Nei finnes nok ikke quick fix for noe. Men trenger vite hva som kan funke for å ha tro på det. Når man har mista kontakt kontroll og intuisjon. Og vanlige terapi osv ikke ee veien å gå Anonymkode: 85e63...394 Men det virker ikke som den motivasjonen du får fra å høre andres erfaringer varer så lenge, siden du bare fortsetter å spørre. Hvis du får svar i en tråd, så spør du bare mer. Hvert svar fører til et nytt spørsmål. Og når tråden dør ut, evt når folk påpeker mønsteret ditt, så blir du stille frem til du starter ny tråd eller kupper andres for å igjen spørre og spørre. Blir du konfrontert så er det "skal bare høre andres erfaringer, det hjelper". Men hvor mange erfaringer trenger du for å handle? Anonymkode: afc70...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå