Gå til innhold

Traumer og nervesystemet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med å jobbe med/bearbeide/forløse traumer/følelser via å jobbe med nervesystemet og kroppen? Ikke ved å jobbe kogntivt og med tanker osv

Anonymkode: 85e63...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har erfaring med å bruke psykomotorisk fysioterapi og rosenmetoden. Kort fortalt forløsning via fysisk berøring og øvelser. Krevende, men virkningsfullt. Har ikke løst noe, men forløst mye. 

Anonymkode: 3dda4...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har erfaring med å bruke psykomotorisk fysioterapi og rosenmetoden. Kort fortalt forløsning via fysisk berøring og øvelser. Krevende, men virkningsfullt. Har ikke løst noe, men forløst mye. 

Takk for svar:)

Ja lurer litt på om det er mulig å roe ned og trygge nervesystemet og bli friskere og mer symptomfri gjennom kroppen. Klarer ikke bruke hodet:-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar:)

Ja lurer litt på om det er mulig å roe ned og trygge nervesystemet og bli friskere og mer symptomfri gjennom kroppen. Klarer ikke bruke hodet:-

Kommer jo helt an på hva som er utfordringene. Jeg har blitt flinkere til å regulere følelser/ikke få sinneutbrudd pga det, men det er ofte mer sammensatt, avhengig av hva som er utfordringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det bedre gjennom å følge et kurs som fokuserer på nervesystemet. Gjør også Somatic experiencing og Traumatic release exercises. Opplever at dette har hatt bedre effekt enn samtaleterapi. Men jeg jobber også med visualisering og tankesett. 

For min del har det skutt fart da jeg begynte med somatiske metoder. Å komme inn igjen i kroppen. Sluttet å dissosiere. Og dermed fikk også tankearbeidet og holdningsarbeidet effekt. 

Jeg har fulgt et opplegg som heter Heal your nervous system av Linnea Passalar, koster 650 kr i måneden og er de beste investerte pengene jeg noensinne har gjort. 

Anonymkode: 5ba79...279

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt aktivt akupunktur og musikk for å trigge og forløse traumer. Det er veldig effektivt. Fordelen er at her har man full kontroll når reaksjonene kommer. Reaksjonene som trigges kan være kraftige, men da klarer man å jobbe seg gjennom dem raskere. 

No pain, no gain

Følelser er ikke farlige, bare vonde og ubehagelige. Det kan være lurt å gå til psykisk helsehjelp i tillegg for å prate og bearbeide i etterkant. Det er mye jobb med traumer. Det er en jobb i seg selv. 

Anonymkode: d7a48...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har fått det bedre gjennom å følge et kurs som fokuserer på nervesystemet. Gjør også Somatic experiencing og Traumatic release exercises. Opplever at dette har hatt bedre effekt enn samtaleterapi. Men jeg jobber også med visualisering og tankesett. 

For min del har det skutt fart da jeg begynte med somatiske metoder. Å komme inn igjen i kroppen. Sluttet å dissosiere. Og dermed fikk også tankearbeidet og holdningsarbeidet effekt. 

Jeg har fulgt et opplegg som heter Heal your nervous system av Linnea Passalar, koster 650 kr i måneden og er de beste investerte pengene jeg noensinne har gjort. 

Ja sånt vifker veldig interessant. Gjør du for det meste vagus øvelser og andre øvelser uten å tenke så masse?  Eksemple på typer øvelser?
jeg prøver litt på det. Men føler ikke jeg kommer noen vei så lenge jeg har sån mye hjernetåke og angst og ikke Klarer tenke. Vant til å tenke meg ut av ting jeg😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja sånt vifker veldig interessant. Gjør du for det meste vagus øvelser og andre øvelser uten å tenke så masse?  Eksemple på typer øvelser?
jeg prøver litt på det. Men føler ikke jeg kommer noen vei så lenge jeg har sån mye hjernetåke og angst og ikke Klarer tenke. Vant til å tenke meg ut av ting jeg😅 

Ikke meg du spør, men jeg gjør vagus-pust. Har sett det er flere måter å gjøre den på i forhold til antall sekunder inn, holde, sekunder ut osv. men for meg er den veldig effektiv for å roe ned. Tok litt tid før jeg klarte å puste gjennom nesa og holde munnen lukket under øvelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er forskjellige kroppsbaserte øvelser ja, pusteøvelser, aktivering av ryggraden, husker ikke hva de heter. Men noen ligner vel litt på yoga-øvelser. En lærer også opp til å legge merke til de ulike tilstandene i nervesystemet, slik at en vet når en trenger hjelp til å roe seg ned. 

Dette er et kurs som fokuserer både på kropp, sinn, spiritualitet og relasjoner. 

Jeg har også intellektualisert mye, og "tenkt meg ut av ting", men jeg kom jo aldri frem! Hjernetåken er nå helt borte hos meg, etter over et halvår med det kurset. 

Det jeg også gjør daglig med grunning er å snurre rundt i ring for å trene det vestibulære systemet, alt som bruker balansenerven, styrkeøvelser for å øke proprioseptiv sans, og taktilt input, og å klappe på meg selv f.eks. Masse forskjellig sånt, gjør minimum 30 minutt daglig av slikt. I tillegg hjelper det å lære om sensitiviteten min og hvilke omgivelser jeg trenger for å ha det bra f.eks. Er mye en kan gjøre som ikke handler utelukkende om å tenke om ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er forskjellige kroppsbaserte øvelser ja, pusteøvelser, aktivering av ryggraden, husker ikke hva de heter. Men noen ligner vel litt på yoga-øvelser. En lærer også opp til å legge merke til de ulike tilstandene i nervesystemet, slik at en vet når en trenger hjelp til å roe seg ned. 

Dette er et kurs som fokuserer både på kropp, sinn, spiritualitet og relasjoner. 

Jeg har også intellektualisert mye, og "tenkt meg ut av ting", men jeg kom jo aldri frem! Hjernetåken er nå helt borte hos meg, etter over et halvår med det kurset. 

Det jeg også gjør daglig med grunning er å snurre rundt i ring for å trene det vestibulære systemet, alt som bruker balansenerven, styrkeøvelser for å øke proprioseptiv sans, og taktilt input, og å klappe på meg selv f.eks. Masse forskjellig sånt, gjør minimum 30 minutt daglig av slikt. I tillegg hjelper det å lære om sensitiviteten min og hvilke omgivelser jeg trenger for å ha det bra f.eks. Er mye en kan gjøre som ikke handler utelukkende om å tenke om ting. 

Facinerende om dette kan frigjøre følelser og tanker og gjøre nervesysfemet mer rolig balansert og i vater?

sånn det er nå for meg så er systemet i en slags alarm konstant, veldih utmatta og full av stress og hjernetåke. Tåler lite fysisk også før alt eksploderer og ikke får regulert seg igjen.

men du holdt på med dette fast en stund før du merka der funka på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg gjør vagus-pust. Har sett det er flere måter å gjøre den på i forhold til antall sekunder inn, holde, sekunder ut osv. men for meg er den veldig effektiv for å roe ned. Tok litt tid før jeg klarte å puste gjennom nesa og holde munnen lukket under øvelsen. 

Ja pust er vel viktig ja:) har du brukt det for å endre en overordna tilstand på en måte, eller mest for å roe deg i nuet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Facinerende om dette kan frigjøre følelser og tanker og gjøre nervesysfemet mer rolig balansert og i vater?

sånn det er nå for meg så er systemet i en slags alarm konstant, veldih utmatta og full av stress og hjernetåke. Tåler lite fysisk også før alt eksploderer og ikke får regulert seg igjen.

men du holdt på med dette fast en stund før du merka der funka på noe?

Jeg merka en stor endring etter første måneden. Og så gikk prosessen fremover litt saktere. Etter hvert fokusert mer på underliggende problemer som ligger bak at jeg har fått et dysregulert nervesystem. 

Det tar tid, og det tar jobbing, det er ingen quick fix, men det fungerer. Da jeg begynte var jeg i alarm konstant, kronisk stress, tired but wired, klart ikke hvile, klarte ikke tenke, konstante muskelsmerter, hjernetåke, kjevelås og kronisk hodepine. Høy puls og en generell følelse av uvelhet, og stress. Havnet i krangler og tålte lite av ander mennesker. 

Det er jo vanskelig å si hva en får fremgang av, men for meg virker det som at dette har hatt mye mer effekt enn samtaleterapi hos terapeut over flere år, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja pust er vel viktig ja:) har du brukt det for å endre en overordna tilstand på en måte, eller mest for å roe deg i nuet?

Bruker det for å forebygge og for å roe ned. Har OCD og traume-lidelse/sterk angst. Er kun denne måten å puste på som har hatt effekt for meg, har vært bedre enn meditasjon også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god hjelp av å jobbe mye somatisk. Bruker pusteøvelser, berøring (av ansikt, ører, hals, bryst og mage), intuitiv bevegelse/dans, oppmerksomt nærvær (f.eks studere fibrene i et teppe, ta på det, lukte på det osv) for å stimulere vagusnerven og roe nervesystemet mitt. Har kompleks PTSD. Følger ingen spesifikk metode, men bruker litt av alt jeg har lært via yoga, psykomotorisk fysioterapi o.l.

Jeg har også hatt veldig god effekt av ketaminassistert terapi, og deltar også på en del «alternative» arrangementer som kakaosermonier, trommereiser og kundaliniaktivering. Det alternative er ganske nytt for meg, og jeg tror nok ikke på alt som formidles, men jeg synes likevel det gjør meg veldig godt: det hjelper meg å komme i dypere kontakt med meg selv, og det er et fint fellesskap ❤️

Anonymkode: 7ac69...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk påstå at kognitiv terapi generelt er en dårlig metode for ktptsd, spesielt vi som dissosierer. Og det gjør vi jo nesten alle sammen.

Anbefaler deg å google «bottom up approach», ulike terapiretninger som tar utgangspunkt i kroppen istedenfor hodet. 

Anonymkode: 2a1ef...804

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil faktisk påstå at kognitiv terapi generelt er en dårlig metode for ktptsd, spesielt vi som dissosierer. Og det gjør vi jo nesten alle sammen.

Anbefaler deg å google «bottom up approach», ulike terapiretninger som tar utgangspunkt i kroppen istedenfor hodet. 

Gjelder dette for andre lidelser som også gir dissosiering? Hva er grunnen til at kognitiv terapi er en dårlig metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjelder dette for andre lidelser som også gir dissosiering? Hva er grunnen til at kognitiv terapi er en dårlig metode?

Dette er svogerforskning, og det finnes jo kognitiv terapi som er spesielt tilpasset traumer, men altså generelt sett er det vanskelig å jobbe med tanker man ikke har tilgang til. 

Når man dissosierer er man jo frakoblet, man er ikke i stand til å jobbe på den måten. Dessverre er det mange terapeuter som verken merker at pasientene dissosierer eller kan andre metoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er svogerforskning, og det finnes jo kognitiv terapi som er spesielt tilpasset traumer, men altså generelt sett er det vanskelig å jobbe med tanker man ikke har tilgang til. 

Når man dissosierer er man jo frakoblet, man er ikke i stand til å jobbe på den måten. Dessverre er det mange terapeuter som verken merker at pasientene dissosierer eller kan andre metoder. 

Veldig godt poeng. Jeg dissosierer mye, men terapeut har ikke konkludert med endelig diagnose enda. Det har likevel aldri vært snakk om kognitiv terapi så langt, mer eksponeringsterapi/tilstedeværelse i det som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg dissosierer så bruker jeg ofte musikk sammen med et varmt bad. Noe som får kroppen til å slappe av. Da er det ille for min del.

Andre ganger bruker jeg dans og musikk.

Å synge gir automatisk dype pust om man kan klare å fokusere på det samtidig. 

Har også brukt thaimassasje for å stimulere nervene i kroppen. Huden er kroppens største sanseorgan, og da hjelper dette for meg.

Anonymkode: d7a48...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja.. det er bare det at det at jeger så frakobla gjør at kroppsmetoder jeller kkke funker- klarer ikke koble sammen

Jg drev mye med meditasjon etc før jeg ble syk og Vet det er bra lknsom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...