Perfume Skrevet 2. april Forfatter #81 Del Skrevet 2. april Illuminatum skrev (4 minutter siden): På samme måte har Ukraine vært broderfolket til Russland og har vært gode naboer i de fleste år. Se hva det har medført dem i forhold til Russland. At ting har vært bra så lenge betyr ikke at det blir bra. Med dagens ledelse i USA er NATO sin fremtid i alle fall usikker. Det at USA ser på det å annektere et annet Natolands område med militærmakt beviser at vi er i en annen situasjon enn tidligere. Olje, gass, fisk, enda mer tilgang til Arktis og isfrie havner er noe Russerne kunne tenke seg. Etter 2. verdenskrig måtte de forhandlinger og sterkt press fra blant annet England til for at russerne trakk seg ut av landet. Jeg er meget uenig med deg, men jeg lar være å si noe. Jeg er uansett imot et norsk EU medlemskap, selv om det ser ut til at regjeringen fører oss dit uansett hva vi sier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 2. april #82 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (3 minutter siden): Det er Stortinget som vedtar å innføre EU-direktiver. Ap har ikke flertall i Stortinget. Arbeiderpartiet har flest representanter i stortinget, deretter Høyre som står for akkurat det samme. Bare Arbeiderpartiet og Høyre tilsammen har flertall i Stortinget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 2. april #83 Del Skrevet 2. april (endret) Snok1 skrev (27 minutter siden): Nei. Du tar feil igjen. Stortinget ba velgerne om et råd om hva Stortinget skulle bestemme i spørsmålet om å formelt søke EU-medlemskap. Velgerne ønsket med et knapt flertall å IKKE søke medlemskap. Stortinget fulgte dette rådet, og ingen søknad ble sendt fra Norge. De formelle beslutningene ligger alltid i Stortinget, og en folkeavstemning vil alltid kun være rådgivende. Dette er svært, svært viktig å forstå. Jeg har aldri sett undersøkelser om hvorvidt norske velger er for eller mot EU. Det som undersøkes i meningsmålinger er hvorvidt velgerne er for eller mot norsk medlemskap i EU. Jeg kjenner mange som er mot norsk medlemskap i EU, men ingen som er mot EUs eksistens. Jeg snakker nå om hva velgerne ønsker. Og velgernes ønske om og ikke bli medlem av EU ble da tatt hensyn til og avgjort ut i fra folkeavstemning. Det er hva som kalles demokrati, og som vi ser mindre og mindre av i disse tider. Endret 2. april av Tutte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 2. april #84 Del Skrevet 2. april (endret) Illuminatum skrev (33 minutter siden): Legalt kunne Stortinget meldt oss inn i EU uansett hvilket resultat folkeavstemningen hadde medført. Det er ingen ting i norsk regelverk som sier noe om at en må følge folkeavstemninger. Elles innfører de direktiver som følge av at vi har tilgang til det indre marked som en konsekvens av EØS. Det var flertall i Stortinget for EØS. Og for at det skal kalles demokrati så må det gjøres på den måten. Å gå i mot folkeavstemninger er ikke demokrati. Norge har i henhold til EØS-avtalen rett til å si nei til EU-direktiver, og noen straff som følge av det er som sagt brudd på EØS-avtalen. Endret 2. april av Tutte 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. april #85 Del Skrevet 2. april Tutte skrev (45 minutter siden): Arbeiderpartiet har flest representanter i stortinget, deretter Høyre som står for akkurat det samme. Bare Arbeiderpartiet og Høyre tilsammen har flertall i Stortinget. Da er det altså ikke Ap som innfører EU-direktiver, det er Stortinget. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. april #86 Del Skrevet 2. april Tutte skrev (39 minutter siden): Jeg snakker nå om hva velgerne ønsker. Og velgernes ønske om og ikke bli medlem av EU ble da tatt hensyn til og avgjort ut i fra folkeavstemning. Det er hva som kalles demokrati, og som vi ser mindre og mindre av i disse tider. Nå bare parafraserer du hva jeg sier. Er det i Norge vi har mindre demokrati? Jeg vet ikke om jeg er enig i det, men om det stemmer, så er jo det et argument for å bli medlem av EU som er garantist for demokratiet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 2. april #87 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (9 minutter siden): Da er det altså ikke Ap som innfører EU-direktiver, det er Stortinget. Har skrevet at Arbeiderpartiet er en stor pådriver for å få disse direktivene innført. Det var da makan til kverulering. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. april #88 Del Skrevet 2. april Tutte skrev (Akkurat nå): Har skrevet at Arbeiderpartiet er en stor pådriver for å få disse direktivene innført. Det var da makan til kverulering. Det er vel det du har moderert deg til ett å ha blitt korrigert en rekke ganger. Vi har nå et rekorderterslep med implementering av EU-direktiver, og vi har en ren Ap-regjering. Din kommentar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 2. april #89 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (39 minutter siden): Da er det altså ikke Ap som innfører EU-direktiver, det er Stortinget. Arbeiderpartiet har et ønske om og er en stor pådriver for å få EU-direktivene innført, og Stortinget som forøvrig består av flest representanter fra Arbeiderpartiet og deretter Høyre vedtar det. Det burde være unødvendig å diskutere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. april #90 Del Skrevet 2. april Perfume skrev (1 time siden): Jeg er meget uenig med deg, men jeg lar være å si noe. Jeg er uansett imot et norsk EU medlemskap, selv om det ser ut til at regjeringen fører oss dit uansett hva vi sier.. Regjeringen består at ett parti som ikke er for EU-medlemskap. Altså……av alle påstander uten noen som helst rot i virkeligheten…….. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 2. april Forfatter #91 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (24 minutter siden): Regjeringen består at ett parti som ikke er for EU-medlemskap. Altså……av alle påstander uten noen som helst rot i virkeligheten…….. De har det kanskje ikke som sak, men mener de at vi ikke bør inn? Fra siden dems: https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/eu/ Sitat: " Ved to tidligere folkeavstemninger har vi derfor anbefalt å si ja til norsk EU-medlemskap. Samtidig er det hos oss rom for ulike syn i EU-spørsmålet. Dersom et medlemskapsspørsmål skulle bli aktuelt, skal det være gjenstand for ny landsmøtebehandling i Arbeiderpartiet." 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. april #92 Del Skrevet 2. april Perfume skrev (1 minutt siden): De har det kanskje ikke som sak, men mener de at vi ikke bør inn? Fra siden dems: https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/eu/ Sitat: " Ved to tidligere folkeavstemninger har vi derfor anbefalt å si ja til norsk EU-medlemskap. Samtidig er det hos oss rom for ulike syn i EU-spørsmålet. Dersom et medlemskapsspørsmål skulle bli aktuelt, skal det være gjenstand for ny landsmøtebehandling i Arbeiderpartiet." Takk, der er jo svaret! Ap har ikke en mening om medlemskapsspørsmålet, og skal ikke ha det uten vedtak i en landsmøtesak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 2. april Forfatter #93 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (1 minutt siden): Takk, der er jo svaret! Ap har ikke en mening om medlemskapsspørsmålet, og skal ikke ha det uten vedtak i en landsmøtesak. Den som mener de ikke har en mening..... Såklart de har en mening. Det ser man i hvordan de oppfører seg. De har også anbefalt EU tidligere. Om de har det i sitt landsmøte eller ei, det spiller da liten rolle? Det er uansett et tema man bør tenke på, for det VIL komme opp, og det er snart valg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 2. april #94 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (14 timer siden): Det er ikke sant. Fordi han har dårlig og forvridd virkelighetsoppfatning og virket helt fjern ?? Er vel fruen hans som betaler alle strømregninger sikkert.... man kan jo begynne å lure.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 2. april #95 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (15 timer siden): Nei. Jo de har gått opp!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 2. april #96 Del Skrevet 2. april Snok1 skrev (2 timer siden): Nei. Du tar feil igjen. Stortinget ba velgerne om et råd om hva Stortinget skulle bestemme i spørsmålet om å formelt søke EU-medlemskap. Velgerne ønsket med et knapt flertall å IKKE søke medlemskap. Stortinget fulgte dette rådet, og ingen søknad ble sendt fra Norge. De formelle beslutningene ligger alltid i Stortinget, og en folkeavstemning vil alltid kun være rådgivende. Dette er svært, svært viktig å forstå. Jeg har aldri sett undersøkelser om hvorvidt norske velger er for eller mot EU. Det som undersøkes i meningsmålinger er hvorvidt velgerne er for eller mot norsk medlemskap i EU. Jeg kjenner mange som er mot norsk medlemskap i EU, men ingen som er mot EUs eksistens. Nei, er du som tar feil her, igjen...🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. april #97 Del Skrevet 2. april Perfume skrev (26 minutter siden): Den som mener de ikke har en mening..... Såklart de har en mening. Det ser man i hvordan de oppfører seg. De har også anbefalt EU tidligere. Om de har det i sitt landsmøte eller ei, det spiller da liten rolle? Det er uansett et tema man bør tenke på, for det VIL komme opp, og det er snart valg. Det står jo svart på hvitt i programmet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. april #98 Del Skrevet 2. april fugl fønix skrev (2 timer siden): Nei, er du som tar feil her, igjen...🙄 Fortell meg hvor feilen ligger. Vær spesifikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 3. april Forfatter #99 Del Skrevet 3. april Snok1 skrev (22 timer siden): Det står jo svart på hvitt i programmet! Spiller det noen rolle hva som står der?? ( Se link og sitat) Dersom de støtter norsk EU medlemskap, så spiller det IKKE noen rolle om det ikke er en kampsak akkurat NÅ. De kan ha møte i kveld og bli enige om å gå for det i morgen. Uforutsigbart og motsetning til hva jeg selv mener og stemmer. Nei til EU, etter LANG og inngående research om det. Mange positive ting sikkert ved det også, men mer negative. https://www.vg.no/nyheter/i/kwznbQ/stoere-til-aps-landsmoete-naa-lyser-varsellampene Henter et sitat: " Selv om Støre selv støtter norsk EU-medlemskap, vil han ikke gå til kamp for dette nå, sier han." 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 3. april #100 Del Skrevet 3. april Perfume skrev (På 31.3.2025 den 15.30): Som overskriften sier, Jeg finner ingen helt objektive lister eller oversikter på hva det innebærer positivt og negativt å bli med i EU. Det samme med å gå ut av EØS. Hva innebærer det? Hva tjener og taper vi på? Kan noen hjelpe meg helt objektivt?? Det enkleste svaret er at ting som burde bli bestemt lokalt nå blir bestemt i Brussel, men det er selvfølgelig mye, mye mer komplisert. Hvorfor forventer du enkle svar på kompliserte problemstillinger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå