Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til et OBJEKTIVT svar på hva det innebærer å bli med i EU eller ikke.

Perfume

Anbefalte innlegg

Apis skrev (10 minutter siden):

Får vi ødemarks stemmer, slik Finnmark får i dag? For å rette opp i demokratisk skjevhet?

Har jeg aldri hørt om.

Endret av Snok1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomKrus skrev (6 minutter siden):

Jo eller må og må, om ikke du gjør som de sier trues det med sanksjoner. Om du slipper unna eller ikke avhenger om hvor viktig det er for EU, og så må de passe på at ikke hele EU rakner. Som EØS medlem har vi mye større frihet til å innlemme vedtak eller ikke, at man ikke gjør det skyldes tannløse politikere. 

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (6 minutter siden):

Jo. De kan legge inn veto.

AP la inn veto, så kom Høyre og aksepterte det etterpå

Norge kan legge inn veto så det holder i EØS sammenheng, at man ikke gjør det henger sammen med norske politikere sin enorme lyst til å tekkes EU ! For legges det inn veto, ja så kan forholdet surne over tid. Men vi betaler enorme summer for det medlemskapet, og det skulle i utgangspunktet dreie seg om handel, så har vi fått dette EU dyret med på kjøpet som vil bestemme i Norge helt ned til antall centimeter isolasjon du skal ha i veggene i ditt hus. Så lurer man på hvorfor Norge er så i mot EU ! Som et fullverdig medlem blir dette et helvete, i praksis oppsigelse av eget selvstyre som fri nasjon. I dag kan vi si omtrent som følgende " dette blir for krevende for Norge som nasjon" og så legge inn et veto. Så vil nok EU begynne å skape seg. Men det er da man må ha gode og sterke politikere som sier " oppføre dere" eller så kan dere drite i at vi gidder å handle med dere mer ! :) 

Vi har oljen, vi har strømmen, vi har råvarer, vi har gass, vi kan faktisk styre oss selv på en meget god måte alene en i EU, så må man ha forsvarsallianser ! Men det kan man ha utenfor EU også. Det greiene der fra EU er like lite eksisterende som det norske forsvaret. Da er USA retningen å gå.

Endret av TomKrus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Nei.

Jo, du har ikke peiling på dette heller :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (2 minutter siden):

Arbeiderpartiet jobber for at Norge med tiden skal bli medlem av EU

Nei. Les programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Nei. Les programmet.

Har lest det, og det stemmer overhodet ikke med hva vi ser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (Akkurat nå):

Fordi det er store fraksjoner i AP som vil bli medlem, men ikke flertallet slik jeg har oppfattet det. Men det kan endre seg over natten i den situasjonen Europa er nå. Men det er en helt annen sak. Venstre og Høyre er jo de store pådriverne. De får aldri min stemme, heller ikke AP men av andre grunner :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (7 minutter siden):

Har jeg aldri hørt om.

At det er en arealfaktor når det skal regnes valgmandater. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (18 minutter siden):

Det er altså programmet, og Arbeiderpartiet har ingen politikk for å søke medlemskap i EU i dag. Hva du ser får stå for din regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (18 minutter siden):

At det er en arealfaktor når det skal regnes valgmandater. 

Jeg har forsøkt å google «ødemarks stemmer», og det kommer ikke opp noe som gir mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (5 minutter siden):

Fordi det er store fraksjoner i AP som vil bli medlem, men ikke flertallet slik jeg har oppfattet det. Men det kan endre seg over natten i den situasjonen Europa er nå. Men det er en helt annen sak. Venstre og Høyre er jo de store pådriverne. De får aldri min stemme, heller ikke AP men av andre grunner :) 

Arbeiderpartiet er iallefall en stor pådriver når det gjelder innføringer av EU-direktiver. Viser blant annet til den fjerde energimarkedspakken som fikk SP til å trekke seg.

Håper folk er klar over og har fått med seg de store konsekvensene denne pakken vil føre til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 minutter siden):

Arbeiderpartiet er iallefall en stor pådriver når det gjelder innføringer av EU-direktiver. Viser blant annet til den fjerde energimarkedspakken som fikk SP til å trekke seg.

Håper folk er klar over og har fått med seg de store konsekvensene denne pakken vil føre til.

Ja helt klart, men her snakker ikke politikerne sant heller, omtrent like svikefullt som da de vedtok utenlands kablene ! Som fikk helt enorme konsekvenser som vi ser resultatet av i dag. Energiprisene har gått i taket, og det er spesielt næringslivet som sliter stort. Vi har vel aldri sett så mange konkurser som nå. Og det direktivet du snakker om vil kunne få enorme konsekvenser for den vanlige man i gata som får noen helt enorme utgifter til oppgraderinger av egen bolig, og de som leier ? Akkurat det samme. Huseier vil skyve slike utgifter over på leier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (2 minutter siden):

Ja helt klart, men her snakker ikke politikerne sant heller, omtrent like svikefullt som da de vedtok utenlands kablene ! Som fikk helt enorme konsekvenser som vi ser resultatet av i dag. Energiprisene har gått i taket, og det er spesielt næringslivet som sliter stort. Vi har vel aldri sett så mange konkurser som nå. Og det direktivet du snakker om vil kunne få enorme konsekvenser for den vanlige man i gata som får noen helt enorme utgifter til oppgraderinger av egen bolig, og de som leier ? Akkurat det samme. Huseier vil skyve slike utgifter over på leier.

Ja, dessverre. Og mange blir tvunget til å selge husene sine. Denne regjeringen og forrige regjering med Høyre har sviktet fullstendig, og den norske befolkningen betyr ingenting. Det er kun EU som er viktig å tilfredsstille.

Og midt oppi det hele så har Arbeiderpartiet blitt størst på meningsmålinger på grunn av Stoltenberg. Dette i tillegg før han rakk å løfte en finger og vise hva han evt er god for som finansminister i Norge. Det er for meg helt merkelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (7 minutter siden):

Energiprisene har gått i taket, og det er spesielt næringslivet som sliter stort.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (6 minutter siden):

Nei.

Det var @TomKrus som skrev det du siterte.

Men hvordan kan du svare nei på noe som er sant?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Det var @TomKrus som skrev det du siterte.

Men hvordan kan du svare nei på noe som er sant?

Det er ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sant.

Hva er ikke sant?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (7 minutter siden):

Hva er ikke sant?

Du får lese hva jeg svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 minutter siden):

Du får lese hva jeg svarer på.

Du må ha svart på noe helt annet

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (På 31.3.2025 den 15.30):

Som overskriften sier, 

Jeg finner ingen helt objektive lister eller oversikter på hva det innebærer positivt og negativt å bli med i EU. 

Det samme med å gå ut av EØS. Hva innebærer det? Hva tjener og taper vi på? 

Kan noen hjelpe meg helt objektivt?? 

Fordi det ikke finnes noe objektivt svar og vil avhenge av hvem du spør. For de ulike EU-landene vil det også variere hvor mye de vinner på å være med. 

Men du kan alltids gå inn på nettsidene til Nei til EU og Europabevegelsen hvis du ønsker å sette deg inn i argumenter imot/for EU.

Endret av Grüner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...