AnonymBruker Skrevet 31. mars #1 Skrevet 31. mars Jeg vil gjerne høre hvordan deres ungdommer og dere løste det. Flyttet de ut etter eller bodde de hjemme? Hvis de flyttet ut, hvordan bodde de når de studerte? Bidro dere noe økonomisk? Taknemmelig for alle svar😊 Anonymkode: 5c6f9...96d
binders11 Skrevet 31. mars #2 Skrevet 31. mars De flyttet i kollektiv og forsørget seg selv på studielån. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #3 Skrevet 31. mars De flyttet på hybel eller i kollektiv, og forsørget seg med studielån pga deltidsjobb. Vii har av og til gitt tilskudd til hjemreise til jul hvis flyprisene har vært høye. Dersom de har hatt sommerjobb i hjemtraktene gar de bodd gratis hjemme. Anonymkode: 106cd...f38 1
Amossa Skrevet 31. mars #4 Skrevet 31. mars Vi har barnebarn som studerer nå. De flyttet ut etter videregående, og bor i kollektiv i Oslo. De reiser hjem jul, påske og sommer. Begge har sommerjobb og forsørger seg selv med dette og studielån. Foreldrene betaler flybilletter for hjemreise og vi besteforeldre betaler mobilregningene deres. Ellers klarer de seg selv.
AnonymBruker Skrevet 31. mars #5 Skrevet 31. mars Flyttet til studiested, leide leilighet i firmannsbolig rett ved campus og leide ut det ene soverommet. Fikk månedlig bidrag mot dokumentasjon på beståtte eksamener. Klar beskjed om at stryk ville medføre subsidiestopp. Jobbet kun i sommerferiene. Anonymkode: de4c7...c44
AnonymBruker Skrevet 31. mars #6 Skrevet 31. mars Flyttet til by langt unna, bodde i kollektiv og forsørget seg selv. De fikk flybilletter hjem til ferier, og noen overraskelsespakker med klær og sko i løpet av året. Begge klarte å fortsette sparing under studietiden også, ved å jobbe litt ved siden av. Kjøpte hus etter et par år i jobb, uten økonomisk hjelp. De er veldig opptatte av å "klare selv". Anonymkode: 60134...637
AnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Flyttet til studiested, leide leilighet i firmannsbolig rett ved campus og leide ut det ene soverommet. Fikk månedlig bidrag mot dokumentasjon på beståtte eksamener. Klar beskjed om at stryk ville medføre subsidiestopp. Jobbet kun i sommerferiene. Anonymkode: de4c7...c44 Det der er jo bare drøyt. Anonymkode: 9e75a...93d 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #8 Skrevet 31. mars For min del var det ikke noe valg å bo hjemme og studere. Ca 1,5 timer med bil til nærmeste høyskole/universitet. Jeg valgte en bedre skole for min utdanning som er 3 timer unna. Foreldrene mine betalte hybelen første året og lot meg låne bil til den døde etter ca to år. Og så fylte de tanken hver gang jeg var hjemme. De ville at jeg skulle komme ofte hjem, og det var nesten bare det jeg brukte bilen til. Om sommerene bodde jeg gratis hos foreldrene mine. Anonymkode: b523d...9b5
AnonymBruker Skrevet 31. mars #9 Skrevet 31. mars Amossa skrev (21 minutter siden): Vi har barnebarn som studerer nå. De flyttet ut etter videregående, og bor i kollektiv i Oslo. De reiser hjem jul, påske og sommer. Begge har sommerjobb og forsørger seg selv med dette og studielån. Foreldrene betaler flybilletter for hjemreise og vi besteforeldre betaler mobilregningene deres. Ellers klarer de seg selv. Hva i alle dager Anonymkode: 2b5ef...1b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #10 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det der er jo bare drøyt. Anonymkode: 9e75a...93d Jeg var ikke redd for å stille krav til min sønn. Han var veldig skoleflink, så hvis han hadde strøket, ville det vært rein latskap og/eller for mye gaming. Han skulle studere på fulltid og ikke ha deltidsjobb, jeg finansierer ikke latskap. Nå er det en del år siden og jeg har forstått at nå stilles det ikke krav til ungdommer lenger for det tåler de ikke. Sitter med master og sutrer fordi NAV ikke vil hjelpe dem. Anonymkode: de4c7...c44 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #11 Skrevet 31. mars Har vært gjennom dette to ganger. De flyttet til studiestedet og bodde i kollektiv de første fire årene. Siste masteråret bodde begge i egne leiligheter. Dels fordi de følte de hadde vokst litt fra kollektivlivet, dels fordi de fikk optimale forhold til å sluttføre studiene. I sommerferiene var de heldige og hadde relevant arbeid hvert år i trainee-stillinger (allerede fra og med første år). Gjennom studiene hadde begge relevant arbeid ved siden av. Begge hadde signert ansettelseskontrakter ett år før de var ferdige med sine fem år. Hele veien har jeg backet dem opp med råd og støtte, og til en viss grad økonomisk. Ved semesterstart har jeg reist til studiestedet og dratt kortet rundt i byen slik at alt er på stell med f.eks. møbler og utstyr, stappfulle matskap etc., slik at de kan ha fokus på det som virkelig er viktig. Siste året for begge har jeg betalt mellomlegget mellom husleie i kollektiv og husleie for egen (liten) leilighet. Har jeg reist på besøk så har jeg nok en gang fylt skapene med dagligvarer på 2-3 tusen. Har også sponset fly-/togbilletter fra tid til annen. Øl, turer og fest har de selvsagt holdt av egen lommebok. Så kan sikkert noen hevde at jeg har vært en slags curling-forelder, men det blåser jeg i. Jeg har vært opptatt av å legge forholdene til rette for en mest mulig optimal studietid. Barna har aldri bedt om eller så mye som hintet om ei krone fra meg. Alt i alt har dette vært jackpot for alle parter. Men jeg vet at jeg er heldig som har hatt alle muligheter til å bistå, og ungene vet at de – selv om de alltid har stått på for å klare seg selv – har hatt en sikker havn i meg. Anonymkode: 5b159...ae0 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars #12 Skrevet 31. mars Amossa skrev (3 timer siden): Vi har barnebarn som studerer nå. De flyttet ut etter videregående, og bor i kollektiv i Oslo. De reiser hjem jul, påske og sommer. Begge har sommerjobb og forsørger seg selv med dette og studielån. Foreldrene betaler flybilletter for hjemreise og vi besteforeldre betaler mobilregningene deres. Ellers klarer de seg selv. Så snille dere er❤️❤️ Anonymkode: c2ff7...715 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #13 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vært gjennom dette to ganger. De flyttet til studiestedet og bodde i kollektiv de første fire årene. Siste masteråret bodde begge i egne leiligheter. Dels fordi de følte de hadde vokst litt fra kollektivlivet, dels fordi de fikk optimale forhold til å sluttføre studiene. I sommerferiene var de heldige og hadde relevant arbeid hvert år i trainee-stillinger (allerede fra og med første år). Gjennom studiene hadde begge relevant arbeid ved siden av. Begge hadde signert ansettelseskontrakter ett år før de var ferdige med sine fem år. Hele veien har jeg backet dem opp med råd og støtte, og til en viss grad økonomisk. Ved semesterstart har jeg reist til studiestedet og dratt kortet rundt i byen slik at alt er på stell med f.eks. møbler og utstyr, stappfulle matskap etc., slik at de kan ha fokus på det som virkelig er viktig. Siste året for begge har jeg betalt mellomlegget mellom husleie i kollektiv og husleie for egen (liten) leilighet. Har jeg reist på besøk så har jeg nok en gang fylt skapene med dagligvarer på 2-3 tusen. Har også sponset fly-/togbilletter fra tid til annen. Øl, turer og fest har de selvsagt holdt av egen lommebok. Så kan sikkert noen hevde at jeg har vært en slags curling-forelder, men det blåser jeg i. Jeg har vært opptatt av å legge forholdene til rette for en mest mulig optimal studietid. Barna har aldri bedt om eller så mye som hintet om ei krone fra meg. Alt i alt har dette vært jackpot for alle parter. Men jeg vet at jeg er heldig som har hatt alle muligheter til å bistå, og ungene vet at de – selv om de alltid har stått på for å klare seg selv – har hatt en sikker havn i meg. Anonymkode: 5b159...ae0 Barna dine er heldige og du er snill og raus både med tid og penger. ❤️❤️ Anonymkode: c2ff7...715 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #14 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flyttet til studiested, leide leilighet i firmannsbolig rett ved campus og leide ut det ene soverommet. Fikk månedlig bidrag mot dokumentasjon på beståtte eksamener. Klar beskjed om at stryk ville medføre subsidiestopp. Jobbet kun i sommerferiene. Anonymkode: de4c7...c44 Det her høres litt hardt og merkelig ut! Akkurat som at du ikke prater om dine egne barn. Du prater som en utlendingforelder haha. Anonymkode: ee08b...71f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #15 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det her høres litt hardt og merkelig ut! Akkurat som at du ikke prater om dine egne barn. Du prater som en utlendingforelder haha. Anonymkode: ee08b...71f Jeg er fra dalstroka innafor og jammen fikk han ikke en toppjobb innen sin bransje. Vant til å bli stilt krav til, ser du, det er ikke sikkert det er verken hardt eller merkelig, han visste hva han hadde å forholde seg til. Nok tråder her inne der folk ikke vet sin arme råd for voksne barn som bor hjemme uten mål og mening og bidrar null til husholdningen. Anonymkode: de4c7...c44 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #16 Skrevet 31. mars Flyttet til utlandet for å studere så vanskelig å bli boende hjemme da. Lånekasse og sommerjobb/julejobb. Anonymkode: f0440...e21
AnonymBruker Skrevet 31. mars #17 Skrevet 31. mars Flyttet hjemmefra, jobbet litt ved siden av studiene - men det var ikke så veldig mye. Fikk barn underveis i studiene. Aldri bedt om penger hjemmefra, men fikk av og til bensinpenger for å kjøre hjem på helg. Anonymkode: d7caa...954
AnonymBruker Skrevet 31. mars #18 Skrevet 31. mars Studenten studerer i en annen by, og bor på studenthybel der. Klarer seg selv på studielån - ingen jobb ved siden av. Jobber i ferier. Vi foreldre sponser hjemreise i ferier, og sender innimellom "surprise-pakker" i posten, med tørrvarer, hygieneartikler osv. Anonymkode: ac342...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #19 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Studenten studerer i en annen by, og bor på studenthybel der. Klarer seg selv på studielån - ingen jobb ved siden av. Jobber i ferier. Vi foreldre sponser hjemreise i ferier, og sender innimellom "surprise-pakker" i posten, med tørrvarer, hygieneartikler osv. Anonymkode: ac342...1a2 Var det lett å få studenthybel? Lurer på hvordan det er i Oslo Anonymkode: 5c6f9...96d
AnonymBruker Skrevet 1. april #20 Skrevet 1. april Det gikk fint for min student, men h*n søkte tidlig, lenge før opptaket var klart. Gamblet på å komme inn (tidligere snitt antydet at det kom til å gå bra) Vet ikke hvordan det er i Oslo. Min studerer et sted med bedre dekning enn i hovedstaden. Anonymkode: ac342...1a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå