Fru Uperfekt Skrevet 2. april #161 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skrev ringe, og det viste seg å være snakk om en chatte/meldingtjeneste, det beklager jeg. Men spørsmålet mitt gjaldt altså hvorfor barnet ikke kan bruke foreldrenes tlf til å holde kontakt med familie i utlandet, som var grunnen her til at de "må ha en smarttelefon fra barneskolealder". Kan også svare for mitt barn. Når hun er med andre hjem, og vi må kommunisere, så snakker vi foreldre sammen ved å sende sms. Det er kun 3 barn i mitt barns klasse som har egen mobil, så det er tydeligvis ikke noe man må ha for å overleve her, ikke helt ennå da. Jeg har en fjerdeklassing. Anonymkode: f9a18...fd9 Her jeg bor er normen at de har tlf kl 1-3 kl så smarttelefon på de helnorske ungene, imenst vi som er mix eller utlendinger har smart telefon. Vi har valgt å bruke Gchat pga den er lite utbredt og vi kan logge alt så vi har 100% kontroll. Kan jo fortelle om min i dag 30 år gml unge forsvant fra SFO og skolen ringte desperat hjem for å høre om kanskje barnet var gått hjem. Ringte barnet og det kom til rette, fikk kjeft fra skolen som iløpet av 3 år ikke var klar over at barnet alltid hadde tlf på seg... (Lydløst i skoletiden) Ga de kanskje klar beskjed om at på det barnet var det ikke snakk om å frata tlf, og de skulle prise seg lykkelig over at hen hadde den for ellers hadde de lett i timesvis. (Barnet hadde tatt bussen og var på vei til nabo kommunen for overraske farmor) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #162 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det går jo helt fint når reglene gjelder alle på skolen. Barneskolebarn trenger ikke smarttlf. Juridisk så kan ikke FAU nekte foreldre å gi barna en smarttelefon. Anonymkode: f9a18...fd9 Men hva er forskjell på vanlig mobil og smart telefon? Man kan fint sperre mange muligheter på en smarttelefon. Smarttelefon betyr ikke fri ferdsel på internett og SOME, selv om flere her i denne tråden ikke evner å forstå dette. Ikke alle 7.klassinger ferdes kun i nærområdet, og med tanke på mangelen på telefonkiosker, så er det absolutt viktig å ha en mobil. Anonymkode: fde22...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #163 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå har jeg lest igjennom hele denne tråden, og alt jeg har lest fra foreldre som ønsker mobilforbud er: «Jeg klarer ikke sette tydelige grenser for mitt barn eller lære barnet nettvett eller å håndtere konsekvenser, så derfor må vi lage rigide regler for alle slik at mitt barn slipper å håndtere leie følelser.» 🤷♀️ Anonymkode: 3bc6b...d90 Myndighetene må sette aldersgrenser for alkohol, røyk, energidrikk og SoMe apper, fordi? At noen foreldre går sammen er å ta tak i problemene selv, istedenfor å vente på at myndighetene skal overta oppdragelsen og barnas velferd. Anonymkode: b13c0...06e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #164 Del Skrevet 3. april Snok1 skrev (11 timer siden): Jaja. Skyld på samfunnet, ikke ta ansvar. Det bør du si til deg selv. Jeg tar ansvar for mine barn og deres skjermbruk. His oss er det ikke noe problem knyttet til det. Du bør klare å ta ansvar for dine egne, uten å kreve at alle andre foreldre i ryggen skal gjøre det på din måte. Anonymkode: c43b4...a52 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 3. april #165 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det bør du si til deg selv. Jeg tar ansvar for mine barn og deres skjermbruk. His oss er det ikke noe problem knyttet til det. Du bør klare å ta ansvar for dine egne, uten å kreve at alle andre foreldre i ryggen skal gjøre det på din måte. Anonymkode: c43b4...a52 It takes a village…. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #166 Del Skrevet 3. april Fru Uperfekt skrev (10 timer siden): Her jeg bor er normen at de har tlf kl 1-3 kl så smarttelefon på de helnorske ungene, imenst vi som er mix eller utlendinger har smart telefon. Vi har valgt å bruke Gchat pga den er lite utbredt og vi kan logge alt så vi har 100% kontroll. Kan jo fortelle om min i dag 30 år gml unge forsvant fra SFO og skolen ringte desperat hjem for å høre om kanskje barnet var gått hjem. Ringte barnet og det kom til rette, fikk kjeft fra skolen som iløpet av 3 år ikke var klar over at barnet alltid hadde tlf på seg... (Lydløst i skoletiden) Ga de kanskje klar beskjed om at på det barnet var det ikke snakk om å frata tlf, og de skulle prise seg lykkelig over at hen hadde den for ellers hadde de lett i timesvis. (Barnet hadde tatt bussen og var på vei til nabo kommunen for overraske farmor) Her forsvant 6-åringen fra SFO, og da vi kom for å hente 2,5 timer senere ble de helt forvirra og trodde vi hadde hentet barnet. Han hadde verken mobilklokke eller telefon på seg på det tidspunktet (vi lærte etter det!), og det var ikke artige minutter fram til barnet kom til rette. Anonymkode: 3bc6b...d90 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #167 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 21.58): Dette er jo en del av å stå i sine valg, da. Dersom du velger å begrense dine barns tilgang på et alminnelig kommunikasjonsmiddel så risikerer du at de ikke får tilgang på informasjon og invitasjoner. Valg og konsekvenser er helt elementær lærdom som vi foreldre må lære våre barn å håndtere. Selv er jeg født på 80-tallet, og selv da kunne jeg ringe vennene mine fra førskolealder. Da hadde folk hustelefon til fri benyttelse. I dag har ingen hustelefon, ergo oppstår det et behov for mobiltelefon. Anonymkode: 3bc6b...d90 Nettop , dette velger man selv Anonymkode: 13d61...587 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #168 Del Skrevet 3. april Snok1 skrev (Akkurat nå): It takes a village…. Nei, det gjør faktisk ikke det, så lenge foreldrene oppdrar barna sine selv. Dette innebærer å sette egne grenser for skjermbruk som er tilpasset den enkelte families behov. Anonymkode: 3bc6b...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 3. april #169 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det gjør faktisk ikke det, så lenge foreldrene oppdrar barna sine selv. Dette innebærer å sette egne grenser for skjermbruk som er tilpasset den enkelte families behov. Anonymkode: 3bc6b...d90 Du mener at dere, og dere alene, kan sette rammene for hvilken type borgere barna deres skal vokse opp og bli? OK. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 3. april #170 Del Skrevet 3. april Snok1 skrev (8 timer siden): Du mener at dere, og dere alene, kan sette rammene for hvilken type borgere barna deres skal vokse opp og bli? OK. Det handler vel snarere om at vi som foreldre har hovedansvaret for våre barns oppdragelse. Å mene at foreldre bør ha en avgjørende stemme i hvordan barna deres formes, er ikke det samme som å hevde at vi “alene” setter rammene, men snarere at vi ikke overlater det ansvaret blindt til andre. Familier har ulike behov, og det som fungerer for én familie, fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Det er bekymringsfullt at noen mener deres foretrukne måte å oppdra barn på skal være normen for alle – en form for helikopterforeldreskap som ikke bare kontrollerer egne barn, men også andres. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 3. april #171 Del Skrevet 3. april appelsinjuice skrev (57 minutter siden): Det er bekymringsfullt at noen mener deres foretrukne måte å oppdra barn på skal være normen for alle – en form for helikopterforeldreskap som ikke bare kontrollerer egne barn, men også andres. Det er ikke å være helikopterforeldre å la barna leke sammen ute alene uten telefoner. Det er det motsatte. Å samarbeide om oppdragelse i en gruppe er ikke å ikke ta ansvar, det er å ta et større ansvar. Det er også å ta ansvar for gruppens barn, ikke bare egne unger. Hvis barna har det bra som gruppe, har de det også bedre som individer. De skal alle bli borgere i et samfunn hvor de interagerer med andre, og det er bare å la dem begynne å øve. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #172 Del Skrevet 3. april appelsinjuice skrev (1 time siden): Det handler vel snarere om at vi som foreldre har hovedansvaret for våre barns oppdragelse. Å mene at foreldre bør ha en avgjørende stemme i hvordan barna deres formes, er ikke det samme som å hevde at vi “alene” setter rammene, men snarere at vi ikke overlater det ansvaret blindt til andre. Familier har ulike behov, og det som fungerer for én familie, fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Det er bekymringsfullt at noen mener deres foretrukne måte å oppdra barn på skal være normen for alle – en form for helikopterforeldreskap som ikke bare kontrollerer egne barn, men også andres. 👏 Anonymkode: 13d61...587 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:28 #173 Del Skrevet fredag kl 13:28 AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 8.50): Men hva er forskjell på vanlig mobil og smart telefon? Man kan fint sperre mange muligheter på en smarttelefon. Smarttelefon betyr ikke fri ferdsel på internett og SOME, selv om flere her i denne tråden ikke evner å forstå dette. Ikke alle 7.klassinger ferdes kun i nærområdet, og med tanke på mangelen på telefonkiosker, så er det absolutt viktig å ha en mobil. Anonymkode: fde22...2a0 Smarttelefoner har blant annet et veldig mye bedre kamera. Jeg har dumtelefon og kameraet tar bilder av så dårlig kvalitet, at det ikke er interessant i det hele tatt. Skjermen er også så liten at man kan knapt se hva som er på bildet. Med en smarttelefon kan man snikfilme og ta bilder av det meste. Jeg har ikke satt meg inn i hva man kan koble ut av apper. Men mange foreldre tenker ikke over muligheten, eller tenker at det er ikke så farlig. Det er, for mange i hvert fall, mange fristelser med en smarttelefon, og man blir lett avhengig av disse. Flott at flere har tenkt gjennom dette, og begrenser tilgang til SoMe og nett. Anonymkode: f9a18...fd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:46 #174 Del Skrevet lørdag kl 10:46 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 14.44): Så en artikkel, men var bak betalingsmur så vet ikke hvilken skole. Men, er dette innafor? Hva med de elevene som ikke har noen venner og ei heller mobil i friminutt? Og er det lov? Anonymkode: a1151...3b6 Nei, her bestemmer jeg over egen barn, har heller aldri vert snakk om dette før Anonymkode: 7b0b8...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet tirsdag kl 16:51 #175 Del Skrevet tirsdag kl 16:51 Snok1 skrev (På 3.4.2025 den 20.40): Det er ikke å være helikopterforeldre å la barna leke sammen ute alene uten telefoner. Det er det motsatte. Å samarbeide om oppdragelse i en gruppe er ikke å ikke ta ansvar, det er å ta et større ansvar. Det er også å ta ansvar for gruppens barn, ikke bare egne unger. Hvis barna har det bra som gruppe, har de det også bedre som individer. De skal alle bli borgere i et samfunn hvor de interagerer med andre, og det er bare å la dem begynne å øve. Det er ingen som har sagt at barn ikke skal få leke sammen ute uten telefoner. Dette er en stråmannsargumentasjon, og den bringer oss ikke nærmere en reell diskusjon. Mange av oss lar barna leke ute – med eller uten mobil – og ser på det som en mulighet til å lære ansvar og selvregulering. Å samarbeide om felles rammer i en barnegruppe kan absolutt være positivt – men det blir problematisk når samarbeid betyr at alle må følge én forelders syn på hva som er «riktig». Når du sier at «de skal bli borgere i et samfunn hvor de interagerer med andre», er jeg helt enig – men det er nettopp derfor vi må lære dem å navigere i en verden som faktisk inneholder skjermer og teknologi. Å nekte dem dette helt og holdent, er som å si at barn ikke skal lære å håndtere sukker, så derfor får de aldri smake godteri. Det bygger ikke robusthet – det bygger sårbarhet. Erfaringsmessig er det barna som aldri har fått øve seg på å bruke teknologi under veiledning, som har størst utfordringer når de får tilgang senere. De har ikke fått utvikle verktøy for selvregulering, og mangler nettvett. Det å lære barn moderasjon og refleksjon i den formative fasen, er etter min mening langt viktigere enn å kontrollere dem ut av potensielle vanskelige situasjoner. Du står fritt til å oppdra barna dine slik du vil – det respekterer jeg. Men jeg foretrekker å lære mine barn at verden ikke alltid føles rettferdig, at mennesker har ulike grenser, og at vi må tåle forskjellighet. Dette er verdifull sosial trening. Når du ber andre foreldre tilpasse seg dine regler for å gjøre det lettere for ditt barn å akseptere et forbud, så handler det ikke om fellesskap – det handler om kontroll. Og når du samtidig mener at det å ikke følge denne linjen er «uansvarlig», så har vi forlatt samarbeid og beveget oss inn i moralisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet tirsdag kl 16:54 #176 Del Skrevet tirsdag kl 16:54 appelsinjuice skrev (2 minutter siden): Når du ber andre foreldre tilpasse seg dine regler for å gjøre det lettere for ditt barn å akseptere et forbud, så handler det ikke om fellesskap – det handler om kontroll. Og når du samtidig mener at det å ikke følge denne linjen er «uansvarlig», så har vi forlatt samarbeid og beveget oss inn i moralisme. Eeeeeh… dette er nettopp det jeg IKKE gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:55 #177 Del Skrevet tirsdag kl 17:55 Synes vanligvis ikke noe om felles klasseregler for leggetid, mat man spiser i eget hjem, detaljstyring av bursdagsfeiring(bortsett fra at man f.eks ikke skal be alle unntatt en). Men oppfordring til å ikke bruke sosiale medier og diskusjon av negative sider og ulemper synes jeg er positivt, da blir kanskje flere bevisst på mulige ulemper og utfordringer. Er fortsatt usikker på om jeg er med på tvang, men bare bra å ta praten. Anonymkode: 22821...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet tirsdag kl 18:24 #178 Del Skrevet tirsdag kl 18:24 Snok1 skrev (1 time siden): Eeeeeh… dette er nettopp det jeg IKKE gjør. Så du argumenterer ikke (ganske kraftig) for felles regler for skjermbruk ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet tirsdag kl 18:26 #179 Del Skrevet tirsdag kl 18:26 appelsinjuice skrev (Akkurat nå): Så du argumenterer ikke (ganske kraftig) for felles regler for skjermbruk ? Jo, min ikke spesifikt mine regler. Jeg argumenterer for at grupper sammen finner fram til felles, restriktive regler. Jeg er svært fleksibel dersom den generelle retningen er restriktiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet tirsdag kl 18:27 #180 Del Skrevet tirsdag kl 18:27 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 15.21): Tipper at det er et få antall av de foreldrene som har blitt enige om det, resten tør ikke å si noe, og gir blanke i ettertid om denne "enigheten" Anonymkode: a2c98...b2d Det er FAU, det gjelder 1. og 2. klasse og det er selvsagt bare en oppfordring til retningslinjer. De har ingen myndighet. https://www.smarttelefonfribarndom.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå