Gå til innhold

Foreldrene går sammen om felles grenser for mobilbruk og sosiale medier, innafor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Såklart er det vanskelig å stå i når man ser at barna blir utenfor fordi alle andre har fått lov med begrunnelse om at "alle andre får lov, de må jo ikke bli utenfor". Skjønner ikke at folk ikke skjønner logikken i dette, men de er vel i den % som tenker smart-telefon og sosiale medier er helt uproblematisk for barneskole-elever. Naivt og dumt.

Anonymkode: 7561a...7c9

Nei har man bestemt seg for noe så er det ikke vanskelig å stå i det

Anonymkode: 13d61...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man har dessuten mobil-klokker dersom noen barn skulle være avhengig av å ringe 

Anonymkode: f1ff1...91b

Men hvorfor skal man bruke penger på en klokke, om man allerede har en telefon liggende? 
og ja, mine har vært avhengig av å ringe, da de har gått hjem alene fra skolen siden andre klasse. Ser ikke at det er noe forskjell på å ha en mobil klokke, kontra en smarttelefon hvor man har sperret for bruk av alle apper med unntak av sms, og ringing. 

Anonymkode: fde22...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (10 timer siden):

Det er utopi å tro at en slik regel blir fulgt av alle.

Ja alle nikker sikkert på foreldremøtet men som de fleste sikkert forstår er ikke foreldremøte en demokratisk arena hvor alle blir hørt. Tvert i mot er det et sted hvor de med høyest røst eller sterkest stemme sier sitt - og alle andre blir ignorert eller tvunget på en mening.

Slike regler fungerer til møtet er hevet. Etter det er det stille protester, de som ignorerer reglene og de som må ha telefon av ulike grunner.

Hva gjør man da?

Det vil selvfølgelig alltid være foreldre som ikke evner å ta gode valg for barna sine, men de aller fleste foreldre tenker heldigvis på barnas beste.

Anonymkode: b13c0...06e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke dette litt ansvarsfraskrivelse? Som foreldre kommer man til å komme opp i utrolig mange dilemmaer, noen viktigere enn andre, men det å lære og ta egne valg er vel endel av oppdragelsen? Jeg har selv 4 barn, og jeg har heller ikke like regler for alle mine.. de er forskjellige og har ulike behov, så da må jeg vurdere hva jeg tenker er best for hver enkelt. Jeg tenker at «alle andre» osv er helt verdiløse argumenter, og barna kan fint lære seg tidlig at det ikke er så veldig viktig hva «alle andre» gjør. Hva når halve klassen får gå på fest i 7.klasse, noen begynner å drikke langt under lovlig alder osv, skal det innføres felles regler for det også sånn at foreldrene kan svare at «alle andre» har de samme reglene? Dersom man er i mot smarttelefoner, sosiale medier etc så er det flott, og da tenker jeg at man fint kan ha gode refleksjoner og samtaler med barna sine om hvorfor, istedenfor å komme trekkende med at det har alle foreldrene bestemt sammen. 
For ordens skyld, mine barn har hverken smarttelefon eller er på sosiale medier, men det er fordi jeg ikke mener at det er noe de trenger, og ikke fordi at alle andre heller ikke har det. 

Anonymkode: 1fdc4...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Er det lov? 

Du sier at det er en rettslig bindende avtale mellom foreldrene, som da kan resultere i en rettsak. 

Foreldre har oppdragelseplikt for sine barn. Kan foreldrene avtale bort den plikten til en gruppe som har laget slike avtaler. 

Vil vel tro at dette ikke er en avtale men en type av felles intensjonserklæring, uten rettslig betydning.

Syns det er tull med slikt som ikke er sant. 

Hvor står det at det er en rettslig bindende avtale?

Anonymkode: f1618...183

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei har man bestemt seg for noe så er det ikke vanskelig å stå i det

Anonymkode: 13d61...587

Hvis du ser at barnet ditt blir utelatt og alene på grunn av mangel på f.eks. telefon, så er ikke det vanskelig å stå i? Jeg tror deg ikke ..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvorfor skal man bruke penger på en klokke, om man allerede har en telefon liggende? 
og ja, mine har vært avhengig av å ringe, da de har gått hjem alene fra skolen siden andre klasse. Ser ikke at det er noe forskjell på å ha en mobil klokke, kontra en smarttelefon hvor man har sperret for bruk av alle apper med unntak av sms, og ringing. 

Anonymkode: fde22...2a0

Men klarer virkelig de fleste foreldre og sperre for apper OG whiteliste eller blackliste nettsteder? Jeg tipper et klart nei, at det blir med en oppfordring, så er det ville vesten på skjermen rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor står det at det er en rettslig bindende avtale?

Det var en bruker som skrev at dette var en lovlig avtale. Jeg har sterke tvil om at foreldre kan outsource sin oppdragelseplikt. 

Dette er noe tull. Jepp, vi foreldre skal snakke sammen, argumentere for det vi tenker er riktig, men så respektere at oppdragelseplikten ligger hos dem som har det. Ikke lage slikt tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil selvfølgelig alltid være foreldre som ikke evner å ta gode valg for barna sine, men de aller fleste foreldre tenker heldigvis på barnas beste.

Anonymkode: b13c0...06e

Og poenget mitt er at de som ikke evner å ta gode valg for ungene er de samme med eller uten en slik enighet i klassen, og vil sannsynligvis heller ikke følge avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det viktige er at det er en kritisk masse som sier nei. Så kan foreldrene stå støtt i valget og se at "alle andre har" simpelthen ikke stemmer. Det vil alltid være noen som har smarttelefon, det tror jeg også. Men så lenge en stor andel ikke har det, så blir det mye enklere å opprettholde det som forelder.

Så man gjør ingenting, man er fornøyd om at de fleste er oppegående mennesker :)

Litt av utfordringen min er når folk begrunner valg og grenser med hva andre gjør. Da er man ofte ikke bedre enn tiåringen som vil ha Snapchat fordi alle andre i klassen har det.

Jeg har størst tro på kunnskap og ansvar for egne valg. Hvorfor skal ikke åtteåringen ha mobiltelefon? Hvorfor skal ikke tiåringen ha Snapchat? Som forelder har vi tatt noen valg og jeg forklarer etter beste evne til barna når temaet kommer opp. Ikke det at det er enkelt av den grunn men jeg bruker ikke «alle andre» som en billig unnskyldning for å ikke stå for et valg.

Husk og at «alle andre» begrunnelsen ikke gir rom for tilpasning eller justering senere. Først nei til telefon fordi «alle andre» var enig i at ingen skulle ha, så dukker det opp to-tre som bryter avtalen og plutselig innser en at telefon hadde vært greit, men uten spill og sosiale medier. Da vil jo barnet kunne bli litt usikker og vise at det er rom for tøying av regler og avgjørelser. Og det blir et helvete i tenårene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ser at barnet ditt blir utelatt og alene på grunn av mangel på f.eks. telefon, så er ikke det vanskelig å stå i? Jeg tror deg ikke ..

Dette er jo en del av å stå i sine valg, da. Dersom du velger å begrense dine barns tilgang på et alminnelig kommunikasjonsmiddel så risikerer du at de ikke får tilgang på informasjon og invitasjoner. Valg og konsekvenser er helt elementær lærdom som vi foreldre må lære våre barn å håndtere. 

Selv er jeg født på 80-tallet, og selv da kunne jeg ringe vennene mine fra førskolealder. Da hadde folk hustelefon til fri benyttelse. I dag har ingen hustelefon, ergo oppstår det et behov for mobiltelefon. 

Anonymkode: 3bc6b...d90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Enda en tulling skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig er det lov, hvorfor skulle det ikke være det?

Syns det høres fornuftig ut jeg, poenget er jo at da slipper man dette "jammen alle andre..."-maset.
Så kan vel avtalen strengt tatt ikke håndheves, men antar det vil bli sosiale sanksjoner...

Er virkelig løsningen på manglende venner å parkere barnet foran en skjerm resten av livet?? For da lærer de seg jo aldri de sosiale ferdighetene som skal til for å skaffe seg venner senere i livet heller.

Litt overdrevet? Hva mener du det barnet eller ungdommen skal gjøre da? 

Har alle glemt Ibelin? Han var syk, men mange sliter sosialt og det også før mobilens tid. Mange har kun venner på nett.

Anonymkode: a1151...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 14.44):

Så en artikkel, men var bak betalingsmur så vet ikke hvilken skole.

Men, er dette innafor? Hva med de elevene som ikke har noen venner og ei heller mobil i friminutt?

Og er det lov?

Link til denne artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det burde mannen og eksen til mannen gjort, 13 åringen, jente 13 år sitter hele dagen med telefonen, går aldri ut med noen.

Anonymkode: 37171...c26

Har hun noen? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men klarer virkelig de fleste foreldre og sperre for apper OG whiteliste eller blackliste nettsteder? Jeg tipper et klart nei, at det blir med en oppfordring, så er det ville vesten på skjermen rimelig fort.

Det finnes apper foreldrene kan installere som mer eller mindre gjør hele jobben for de om så er, men noen av disse koster penger

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som programmerer og IT-utvikler, hyller jeg smarttelefon/sosiale medier-nekt til barn i barneskolealder. Er selv far til en førsteklassing, og håper at foreldregruppa holder sammen om dette. Det er så mye drittkasting, feilinformasjon, mobbing, distraksjon. Barna trenger ikke det. Og spør du de som akkurat har blitt voksne så sier mange av de at de skulle ønske de ikke fikk telefon så tidlig, et tankekors! Jeg tror sosiale medier til barn vil bli den nye røyken...

Som programmerer og it-utvikler så bør du evne å ikke sette likhetstegn mellom smarttelefon og SoMe. Antar om du kan it at du og kan sette opp en smart telefon 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enda en tulling skrev (8 timer siden):

Syns heller man burde ha en kampanje for å beholde/få tilbake andre betalingsløsninger i slike tilfeller.
At  det skal kreves at det punges ut til telefoner til et femsifret beløp pr stk til både voksne og barn i en familie for å kunne ta noen turer med bussen, er etter min mening helt uhørt.

En kan fremdeles ha busskort fysisk i Bergen, men det er et helvete å krangle med vekterne hele tiden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg personlig synes det er et bra tiltak, for jeg ønsker ikke at barnet mitt skal ha mobil når hun går på barneskolen. Håper at vi kan få en sånn "ordning" når min datter skal begynne på skolen. Uansett ts, du bestemmer helt selv. Ingen kan tvinge deg. 

Anonymkode: 7a70c...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke dette litt ansvarsfraskrivelse? Som foreldre kommer man til å komme opp i utrolig mange dilemmaer, noen viktigere enn andre, men det å lære og ta egne valg er vel endel av oppdragelsen? Jeg har selv 4 barn, og jeg har heller ikke like regler for alle mine.. de er forskjellige og har ulike behov, så da må jeg vurdere hva jeg tenker er best for hver enkelt. Jeg tenker at «alle andre» osv er helt verdiløse argumenter, og barna kan fint lære seg tidlig at det ikke er så veldig viktig hva «alle andre» gjør. Hva når halve klassen får gå på fest i 7.klasse, noen begynner å drikke langt under lovlig alder osv, skal det innføres felles regler for det også sånn at foreldrene kan svare at «alle andre» har de samme reglene? Dersom man er i mot smarttelefoner, sosiale medier etc så er det flott, og da tenker jeg at man fint kan ha gode refleksjoner og samtaler med barna sine om hvorfor, istedenfor å komme trekkende med at det har alle foreldrene bestemt sammen. 
For ordens skyld, mine barn har hverken smarttelefon eller er på sosiale medier, men det er fordi jeg ikke mener at det er noe de trenger, og ikke fordi at alle andre heller ikke har det. 

Anonymkode: 1fdc4...963

Mange som svarer mot en sånn regel her inne, er tilsynelatende ressurssterke foreldre med strenge regler for mobilbruk. Hva tenker dere kan være gode tiltak for å motvirke mobbing og  annen farlig mobilbruk blant barn av ressurssvake foreldre som ikke har noen regler for mobilbruk? 

Det er jo ikke en regel som vil passe alle, men jeg syns det er et skritt i riktig retning og en regel som kan fungere godt for noen. Det vil kanskje hindre noe mobbing ift om regelen ikke hadde blitt innført i det hele tatt. I noen miljøer er det kanskje ikke problemer med sosiale medier og mobil i det hele tatt. Og da trenger man ikke slike regler. Men kanskje har det vært mye problemer med slikt på denne skolen/ miljøet rundt i artikkelen? I noen miljøer er det store problemer med mobilbruk blant barn. En slik regel hadde kanskje presset eller overbevist enkelte foreldre til å innføre mobilregler hjemme. Men det er jo godt mullig det finnes andre tiltak. Det tiltaket som er skrevet om er jo bare én metode. Men jeg syns det er bra at noen tar llitt ansvar. Det er bedre enn ingenting. Så får de som absolutt må sende en sms til bestefar og bruke mobilen til bussbillett gjøre det uten at man trenger å vifte med mobilen foran hele klassen. Det er ikke dem det handler om.  

Anonymkode: 73166...910

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange som svarer mot en sånn regel her inne, er tilsynelatende ressurssterke foreldre med strenge regler for mobilbruk. Hva tenker dere kan være gode tiltak for å motvirke mobbing og  annen farlig mobilbruk blant barn av ressurssvake foreldre som ikke har noen regler for mobilbruk? 

Det er jo ikke en regel som vil passe alle, men jeg syns det er et skritt i riktig retning og en regel som kan fungere godt for noen. Det vil kanskje hindre noe mobbing ift om regelen ikke hadde blitt innført i det hele tatt. I noen miljøer er det kanskje ikke problemer med sosiale medier og mobil i det hele tatt. Og da trenger man ikke slike regler. Men kanskje har det vært mye problemer med slikt på denne skolen/ miljøet rundt i artikkelen? I noen miljøer er det store problemer med mobilbruk blant barn. En slik regel hadde kanskje presset eller overbevist enkelte foreldre til å innføre mobilregler hjemme. Men det er jo godt mullig det finnes andre tiltak. Det tiltaket som er skrevet om er jo bare én metode. Men jeg syns det er bra at noen tar llitt ansvar. Det er bedre enn ingenting. Så får de som absolutt må sende en sms til bestefar og bruke mobilen til bussbillett gjøre det uten at man trenger å vifte med mobilen foran hele klassen. Det er ikke dem det handler om.  

Anonymkode: 73166...910

Når det gjelder mobbing så vil en mobber gjøre dette uavhengig av platform. Vi hadde mye mobbing på skolen når jeg vokste opp og ingen hadde mobiler.

For å komme mye av mobbingen til livs må foreldrene skrus på. Ressurssterke eller ressurssvake.

Når jeg skriver påskrudd så mener jeg å følge med på hva barna gjør, tilbringe tid med de når mulig og få med seg hvem ungene er med og hva de gjør på. Og så må en selvfølgelig korrigere og veilede underveis.

Mitt inntrykk er at mange foreldre i dag sliter med å ta ansvar og stå for meninger og valg de tar. Og løsningen er ofte å lage felles regler og rutiner som gjør at de unngår det ubehagelige med grensesetting. Det blir enklere å skylde på andre for regler enn å stå for reglene selv. Resultatet er at ungene har mange regler og grenser, men hverken barn eller voksne forstår hvorfor eller respekterer de. Og så står en der og klør seg i hode når det blir vanskelig eller går galt…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...