Snok1 Skrevet 1. april #81 Del Skrevet 1. april Snublefot62 skrev (1 time siden): Jeg skulle gjerne gått men det blir oppfattet som frekt. Selvfølgelig vil jeg det beste for mine barn. God helse, god oppførsel og sunne matvaner. Men la oss være litt realistiske. Det er ikke Johanne som gav 100 kr i stede for 50 kr i gave som er grunnen til dårlig klassemiljø og høy statistikk for mobbing. Det er heller ikke når vi har middag. Eller at Kåre har fått mobil. Eller Asgeir og Marte får sykle til skolen. Det du beskriver her er hvordan slike avtaler likevel blir normative selv om ikke alle følger dem. Barna til de ressurssterke foreldrene setter alltid tonen og virker som bjellesauer. På godt og vondt, lik det eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #82 Del Skrevet 1. april Enda en tulling skrev (2 timer siden): Selvfølgelig er det lov, hvorfor skulle det ikke være det? Syns det høres fornuftig ut jeg, poenget er jo at da slipper man dette "jammen alle andre..."-maset. Så kan vel avtalen strengt tatt ikke håndheves, men antar det vil bli sosiale sanksjoner... Er virkelig løsningen på manglende venner å parkere barnet foran en skjerm resten av livet?? For da lærer de seg jo aldri de sosiale ferdighetene som skal til for å skaffe seg venner senere i livet heller. Så det du egentlig mener her, er at man bør ha slike regler så man slipper slite med å oppdra poden selv. Å at det helt greit å utestenge eller gi sosiale sanksjoner fordi noen kanskje ikke er enig? Ja det hørtes jo ut som noen skikkelige forbilder, kan ikke skjønne hvorfor vi ikke blir kvitt mobbing og utestengelse 🙄 Anonymkode: 095d4...83d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #83 Del Skrevet 1. april Innafor, så absolutt. Gjennomførbart? Mest sannsynlig ikke. Anonymkode: f43f9...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #84 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så det du egentlig mener her, er at man bør ha slike regler så man slipper slite med å oppdra poden selv. Å at det helt greit å utestenge eller gi sosiale sanksjoner fordi noen kanskje ikke er enig? Ja det hørtes jo ut som noen skikkelige forbilder, kan ikke skjønne hvorfor vi ikke blir kvitt mobbing og utestengelse 🙄 Anonymkode: 095d4...83d Vi blir ikke kvitt mobbing fordi enkelte foreldre gir blaffen i hva barna driver med på sosiale medier bl.a. Anonymkode: 73166...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #85 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi blir ikke kvitt mobbing fordi enkelte foreldre gir blaffen i hva barna driver med på sosiale medier bl.a. Anonymkode: 73166...910 Det er vel de samme foreldrene som gir blaffen i hva barna/ungdommen foretar seg generelt.. Anonymkode: fde22...2a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #86 Del Skrevet 1. april Som programmerer og IT-utvikler, hyller jeg smarttelefon/sosiale medier-nekt til barn i barneskolealder. Er selv far til en førsteklassing, og håper at foreldregruppa holder sammen om dette. Det er så mye drittkasting, feilinformasjon, mobbing, distraksjon. Barna trenger ikke det. Og spør du de som akkurat har blitt voksne så sier mange av de at de skulle ønske de ikke fikk telefon så tidlig, et tankekors! Jeg tror sosiale medier til barn vil bli den nye røyken... Anonymkode: f1618...183 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #87 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal jeg kjøpe noe som er like dyrt, men mye dårligere enn smarttelefon? Her brukes mobilen blant annet for å ta buss (ikke mulighet til å installere buss-app på Nokia knapptelefon), Spond-appen der barnet får meldinger om treningsprogram før treningene, Vigilo-app for dobbeltsjekk av ukeplan osv. Anonymkode: 9bbbb...ddd Hvis smarttelefon, sett deg i det minste inn i hvordan du blokkerer tiktok/jodel etc. skadelige apper, samt hvordan man blokkerer nettsider, eventuelt bare godkjenne visse nettsider Anonymkode: f1618...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #88 Del Skrevet 1. april Snok1 skrev (2 timer siden): Ok. Dine barn er ikke og blir ikke klassens bjellesauer. De har ikke foreldre med tydelige verdivalg. Du av alle burde kanskje holde munn om "verdivalg", altså. Anonymkode: 9bbbb...ddd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #89 Del Skrevet 1. april Snublefot62 skrev (8 timer siden): Det er utopi å tro at en slik regel blir fulgt av alle. Ja alle nikker sikkert på foreldremøtet men som de fleste sikkert forstår er ikke foreldremøte en demokratisk arena hvor alle blir hørt. Tvert i mot er det et sted hvor de med høyest røst eller sterkest stemme sier sitt - og alle andre blir ignorert eller tvunget på en mening. Slike regler fungerer til møtet er hevet. Etter det er det stille protester, de som ignorerer reglene og de som må ha telefon av ulike grunner. Hva gjør man da? Det viktige er at det er en kritisk masse som sier nei. Så kan foreldrene stå støtt i valget og se at "alle andre har" simpelthen ikke stemmer. Det vil alltid være noen som har smarttelefon, det tror jeg også. Men så lenge en stor andel ikke har det, så blir det mye enklere å opprettholde det som forelder. Så man gjør ingenting, man er fornøyd om at de fleste er oppegående mennesker Anonymkode: f1618...183 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #90 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis smarttelefon, sett deg i det minste inn i hvordan du blokkerer tiktok/jodel etc. skadelige apper, samt hvordan man blokkerer nettsider, eventuelt bare godkjenne visse nettsider Anonymkode: f1618...183 Mens Spermageddon på kino med "jeg skal knulle deg så du revner" og analmas, er innenfor for 12-åringer ... jeg gir meg ende over. Anonymkode: 9bbbb...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 1. april #91 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du av alle burde kanskje holde munn om "verdivalg", altså. Anonymkode: 9bbbb...ddd Hva får deg til å hevde det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #92 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg syns det er en veldig riktig og god tanke, å tenke kollektivt rundt dette. At foreldre tar føring og signaliserer overfor barna at når dere er sammen så skal det ikke være fokus på spill. Jeg blir faktisk mye mer bekymret når jeg ser foreldre som er negative til, eller ikke ønsker å forplikte seg til dette. Som oftest handler dette (slik jeg her erfart) at de spiller mye selv, og/eller at de har dårlig og grenseløs oppdragerstil. Anonymkode: f1ff1...91b For meg er spill og sosiale medier to helt forskjellige ting. Å sitte sammen i en sofa og spille Mario Kart eller Astro bot sammen, eller sitte på samme minecraft server og bygge sammen, er noe helt annerledes enn å lage chat-gruppe på Snapchat eller å sladre på Jodel, natt og dag. Så jeg synes det er sosiale medier som bør være i fokus som det skadelige her, selv om man jo bør begrense spillinga så det ikke blir for mye også. Anonymkode: f1618...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #93 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mens Spermageddon på kino med "jeg skal knulle deg så du revner" og analmas, er innenfor for 12-åringer ... jeg gir meg ende over. Anonymkode: 9bbbb...ddd Du velger jo selv om du lar ungen din dra på den kinoen? Og faktisk, så synes jeg det er mye bedre å bli eksponert for den filmen, og språket, enn å aktivt være på sosiale medier som barn, det kan ha mye større konsekvenser enn å lære seg et par nye kraftgloser. Anonymkode: f1618...183 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #94 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg er spill og sosiale medier to helt forskjellige ting. Å sitte sammen i en sofa og spille Mario Kart eller Astro bot sammen, eller sitte på samme minecraft server og bygge sammen, er noe helt annerledes enn å lage chat-gruppe på Snapchat eller å sladre på Jodel, natt og dag. Så jeg synes det er sosiale medier som bør være i fokus som det skadelige her, selv om man jo bør begrense spillinga så det ikke blir for mye også. Anonymkode: f1618...183 Dopaminrush og derav manglende initiativ resten av tiden kan like gjerne komme av evighetsspill. Anonymkode: 95d76...cc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #95 Del Skrevet 1. april Det burde mannen og eksen til mannen gjort, 13 åringen, jente 13 år sitter hele dagen med telefonen, går aldri ut med noen. Anonymkode: 37171...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #96 Del Skrevet 1. april Ja, det er noe mange etterlyser. Mine barn var de siste i klassen som fikk Snapchat. De følte seg utenfor pga det. Anonymkode: f1deb...73d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet 1. april #97 Del Skrevet 1. april (endret) Husker en mamma i klassa til ungen min tok opp dette med sosiale medier for noen år siden og sa at hun håpte alle var enige i at barna våre ikke skulle ha sosiale medier før de ble gamle nok. Merkelig nok er datteren hennes den som er på alle sosiale medier 3 år før hun er gammel nok🙄 Vi lar ikke andre bestemme noe som helst over oss. Vi forholder oss til anbefalinger og sunn fornuft. Endret 1. april av hvaduikkeser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 1. april #98 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 15.22): Det er Nordstrand skole. Jeg synes det er kjempefint! Da slipper man at alle de som sitter på gjerdet eller helst ikke vil la barna få mobil og sosiale medier ennå må gi etter for presset om at "alle har" og at barna kan bli utenfor. Og selv om det sikkert er lettere å bli enige om i første klasse enn med eldre barn er det jo et godt utgangspunkt for å vente lenger fordi flertallet er enige om å vente. Og såklart er det lov. Det er jo bare en avtale mellom foreldrene. Det er jo ikke slik at de vil straffeforfølge de som eventuelt velger å la sitt barn få mobil etterhvert likevel, eller om noen lar barna ha mobil bare hjemme. Det fremstilles sikkert litt mer sort-hvitt i artiklen enn det som blir praksis også Og uavhengig av hva foreldrene blir enige om så skal vel elever på barneskolen ikke sitte på mobil i friminutt? Trodde de fleste skoler var på vei til å bli mobilfrie uannsett, eller at mobil må ligge i sekken eller i mobilhotell? Anonymkode: 7561a...7c9 Er det lov? Du sier at det er en rettslig bindende avtale mellom foreldrene, som da kan resultere i en rettsak. Foreldre har oppdragelseplikt for sine barn. Kan foreldrene avtale bort den plikten til en gruppe som har laget slike avtaler. Vil vel tro at dette ikke er en avtale men en type av felles intensjonserklæring, uten rettslig betydning. Syns det er tull med slikt som ikke er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #99 Del Skrevet 1. april Jeg syns det er meget innafor å prøve å få til mobilfritt opp til en viss alder. Evt sosiale-medier-fritt om det er noen barn som er avhengig av å ha en telefon til å ringe med etc. I alle fall at mobilene skal ligge i en boks etc i skoletiden. Det er til barnas beste å få erfare ekte sosialt samspill - både på godt og vondt. Anonymkode: ba7f7...b32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #100 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg syns det er meget innafor å prøve å få til mobilfritt opp til en viss alder. Evt sosiale-medier-fritt om det er noen barn som er avhengig av å ha en telefon til å ringe med etc. I alle fall at mobilene skal ligge i en boks etc i skoletiden. Det er til barnas beste å få erfare ekte sosialt samspill - både på godt og vondt. Anonymkode: ba7f7...b32 Man har dessuten mobil-klokker dersom noen barn skulle være avhengig av å ringe Anonymkode: f1ff1...91b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå