Gå til innhold

Foreldrene går sammen om felles grenser for mobilbruk og sosiale medier, innafor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er lov å si ja til felles regel. Det er også lov å bryte den i all stillhet i ettertid hvis det funker best for familien.

Anonymkode: 98f62...4e1

Den stillheta kommer til å vare i pluss-minus fire timer før halve klassen veit at Noah får lov. 

Anonymkode: 5c199...95c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Snok1 skrev (19 minutter siden):

Alt dette ble løst da du vokste opp. Ikke skap problemer der det ikke er problemer.

Nei, det ble det ikke. Da kom bussene da de skulle, vi bodde nærmere skolen fordi vi hadde råd til å kjøpe hus sentralt, og skolen informerte foreldrene hvis barnet skadet seg. 

Anonymkode: 9bbbb...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det ble det ikke. Da kom bussene da de skulle, vi bodde nærmere skolen fordi vi hadde råd til å kjøpe hus sentralt, og skolen informerte foreldrene hvis barnet skadet seg. 

Kjøp en nokia 3210 da

Anonymkode: 3f572...cb3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjøp en nokia 3210 da

Anonymkode: 3f572...cb3

Hvorfor skal jeg kjøpe noe som er like dyrt, men mye dårligere enn smarttelefon? Her brukes mobilen blant annet for å ta buss (ikke mulighet til å installere buss-app på Nokia knapptelefon), Spond-appen der barnet får meldinger om treningsprogram før treningene, Vigilo-app for dobbeltsjekk av ukeplan osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir så overdrevent når foreldre styrer sånn. 

Min eldste fikk mobil i 3. klasse og yngste fikk mobil i 1. klasse for fra da av var de alene hjemme og ikke på SFO.  De fikk våre gamle iphoner for jeg så ingen grunn til å kjøpe nye «gamle» telefoner. De hadde facetime for å ringe mormor og morfar og Duo for å ringe farmor og farfar.  Vi har ikke hatt fasttelefon på 20 år. 

Det tok en del år før interessen for å bruke telefonen til så mye kom. De var mer interessert i å leke, de til og med mistet venner fordi de i 5-6 klasse var minimalt interessert i telefonene.  Dermed var ikke snapchat så interessant. 

Anonymkode: a4471...6a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte at det på barneskolen er totalforbud mot telefon på skolens område, så for å ringe hjem etter skolen må barna gå utenfor skolens område, og på ungdomsskolen på telefonene leveres inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange her som skriver at man heller da bør kjøpe en «dum» telefon. 
Dere vet at man kan ha smarttelefon helt uten SOME, tilgang på det store internettet etc?

Bare fordi man gir barnet en smarttelefon, så betyr ikke det at de får gå ut i den store verden helt på egenhånd. 
Begge mine fikk smarttelefon når de begynte å gå hjem alene i andre klasse, men det er da ikke slik at de med den telefonen fikk tilgang til alle muligheter den har. Vi gadd bare ikke bruke penger på en annen mobil eller klokke, når vi allikevel hadde iPhone liggende i skuffen. 

Anonymkode: fde22...2a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glemte at det på barneskolen er totalforbud mot telefon på skolens område, så for å ringe hjem etter skolen må barna gå utenfor skolens område, og på ungdomsskolen på telefonene leveres inn. 

På både ungdomsskolen og barneskolen til barna mine leveres mobilen inn når de går inn i klasserommet. 

Anonymkode: fde22...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg vokste opp før mobilen kom, og mens vi fortsatt hadde fasttelefon som eneste måte å ringe noen.

Vi bodde ikke i nærheten av skole. Bussene kom ikke alltid etter ruten. Og det var ikke perfekt informasjonsflyt mellom skole og hjem da heller.

Men vi godtok det da siden det var slik det var. Skadet jeg meg på vei til/fra en kompis så måtte jeg klare meg til jeg kom frem. Det må ikke mange unger i dag. Skadet jeg meg hos kompiser så måtte jeg godta å bli ivaretatt av de jeg var hos til foreldrene mine kom hjem fra jobb, eller bli kjørt til legevakt av de jeg var på besøk hos (dersom noen der kunne kjøre bil).

En av diskusjonene jeg og samboer har rundt å få/ikke få telefon er at det skal være et verktøy for å klare seg bedre og bli mer selvstendig, ikke bli mindre selvstendig eller få til mindre selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvis mine barn ikke hadde telefon, ville de ha slitt i situasjoner der bussen plutselig ikke kommer, der de skader seg på skolen, og skolen ikke ringer og informerer, der de ønsker å dra på besøk spontant rett etter skolen osv. Ikke alle familier har en husmor hjemme, og bor 2 minutter unna skole og venner.

Forunderlig nok fikk vi til alt det der på nittitallet, når verken foreldre eller unger hadde mobiltelefon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forunderlig nok fikk vi til alt det der på nittitallet, når verken foreldre eller unger hadde mobiltelefon. 

Da hadde vi også nærskoler. Nå legges alt ned og sentraliseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Jeg vokste opp før mobilen kom, og mens vi fortsatt hadde fasttelefon som eneste måte å ringe noen.

Vi bodde ikke i nærheten av skole. Bussene kom ikke alltid etter ruten. Og det var ikke perfekt informasjonsflyt mellom skole og hjem da heller.

Men vi godtok det da siden det var slik det var. Skadet jeg meg på vei til/fra en kompis så måtte jeg klare meg til jeg kom frem. Det må ikke mange unger i dag. Skadet jeg meg hos kompiser så måtte jeg godta å bli ivaretatt av de jeg var hos til foreldrene mine kom hjem fra jobb, eller bli kjørt til legevakt av de jeg var på besøk hos (dersom noen der kunne kjøre bil).

En av diskusjonene jeg og samboer har rundt å få/ikke få telefon er at det skal være et verktøy for å klare seg bedre og bli mer selvstendig, ikke bli mindre selvstendig eller få til mindre selv.

Jeg er så gammel at vi hadde fasttelefon og har brukt mange kroner på å ringe hjem fra telefonautomat. I tillegg var det alltid masse naboer hjemme og flere klassekompiser hadde mor hjemme.  Ikke en sjel hjemme på dagtid i nabolaget her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så en artikkel, men var bak betalingsmur så vet ikke hvilken skole.

Men, er dette innafor? Hva med de elevene som ikke har noen venner og ei heller mobil i friminutt?

Og er det lov?

Anonymkode: a1151...3b6

Selvfølgelig er det lov, hvorfor skulle det ikke være det?

Syns det høres fornuftig ut jeg, poenget er jo at da slipper man dette "jammen alle andre..."-maset.
Så kan vel avtalen strengt tatt ikke håndheves, men antar det vil bli sosiale sanksjoner...

Er virkelig løsningen på manglende venner å parkere barnet foran en skjerm resten av livet?? For da lærer de seg jo aldri de sosiale ferdighetene som skal til for å skaffe seg venner senere i livet heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Det er utopi å tro at en slik regel blir fulgt av alle.

Ja alle nikker sikkert på foreldremøtet men som de fleste sikkert forstår er ikke foreldremøte en demokratisk arena hvor alle blir hørt. Tvert i mot er det et sted hvor de med høyest røst eller sterkest stemme sier sitt - og alle andre blir ignorert eller tvunget på en mening.

Slike regler fungerer til møtet er hevet. Etter det er det stille protester, de som ignorerer reglene og de som må ha telefon av ulike grunner.

Hva gjør man da?

Selv om en foreldregruppe har gjort en avtale er det selvfølgelig ingen som kan hindre enkelte i denne gruppen å skaffe en smarttelefon til barnet som det sitter og smugkikker på, men med en slik avtale blir det kanskje litt flaut å gå rundt og flashe denne da, så da fungerer vel avtalen uansett etter hensikten.
Men et annet spørsmål er hvorfor foreldrene absolutt vil gi barnet denne telefonen, når gruppepresset er ute av bildet. Er det så om å gjøre at barnet skal bli en skjermavhengig digitalt dement ungdom?

Er også lei av at man hele tiden skal skyve de med spesielle behov foran seg. Om noen ha en smarttelefon f.eks av medisinske grunner får man vel ta høyde for det da. Eller skal man, dersom et barn i klassen sitter i rullestol, tillate at alle de andre barna kjører rundt i en av disse mini-handicapbilene i stedet for å gå?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For min del er det sosiale medier og da inkludert en del spill jeg tenker på når jeg tenker forbud mot mobiltelefon. Det er absolutt ikke noen automatikk at dette ikke er noe barn har på barneskolen så jeg synes ikke det er å slå inn åpne dører å snakke om å vente med sosiale medier.. Veldig mange overholder ikke de aldersgrensene.

Barneskolebarn trenger vel ikke å logge på bank, lese ukeplan på mobilen, ta bilder på skolen, motta eller sende vipps mens de er på skolen..

At noen trenger billett til transport feks kan jeg forstå men man kan vel da feks ha en eldre mobil som ellers er foreldrestyrt og ikke har andre apper og som må være avslått i skoletiden. Kjenner ikke helt mulighetene til å låse og styre mobilen når barna får mobil (mine har ikke ennå) men det må jo finnes løsninger som gjør at de kan ha dette men likevel ikke har sosiale medier, kun vil spille på telefonen når de er med venner på ettermiddagen eller tar bilder av hverandre på skolen.

Anonymkode: 7561a...7c9

Syns heller man burde ha en kampanje for å beholde/få tilbake andre betalingsløsninger i slike tilfeller.
At  det skal kreves at det punges ut til telefoner til et femsifret beløp pr stk til både voksne og barn i en familie for å kunne ta noen turer med bussen, er etter min mening helt uhørt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (2 minutter siden):

Selv om en foreldregruppe har gjort en avtale er det selvfølgelig ingen som kan hindre enkelte i denne gruppen å skaffe en smarttelefon til barnet som det sitter og smugkikker på, men med en slik avtale blir det kanskje litt flaut å gå rundt og flashe denne da, så da fungerer vel avtalen uansett etter hensikten.
Men et annet spørsmål er hvorfor foreldrene absolutt vil gi barnet denne telefonen, når gruppepresset er ute av bildet. Er det så om å gjøre at barnet skal bli en skjermavhengig digitalt dement ungdom?

Er også lei av at man hele tiden skal skyve de med spesielle behov foran seg. Om noen ha en smarttelefon f.eks av medisinske grunner får man vel ta høyde for det da. Eller skal man, dersom et barn i klassen sitter i rullestol, tillate at alle de andre barna kjører rundt i en av disse mini-handicapbilene i stedet for å gå?

Det er ikke barna som lager avtalen, men de voksne. Samtidig er det ikke barna som blir flaue over å ha fått telefonen, de vil flashe den. Så nei avtalen fungerer sjeldent etter hensikten.

Jeg har hatt egne og bonusbarn i skolesystemet i over 15, og det ser ut til at det blir 15 år til. Minst. Og jeg har sett og hørt min andel av slike avtaler. Avtaler om leksetid, leggetid, middagstid, besøkstid, skjermtid, grenser for spill, sosiale medier, hvem som inviterer hverandre i selskap, aktiviteter en kan ha på bursdager og til og med innhold i matpakken. Som regel tatt opp av unge og/eller naive foreldre som tror de kan dikterer hva andre gjør og når de gjør det. Eller gud forby, nyvalgte FAU medlemmer uten forståelse for rollen sin eller livserfaring.

Når jeg møter på foreldremøter så er jeg der for å få informasjon fra skolen og de som er tett på klassen. Jeg kommer med innspill om jeg føler jeg kan bidra og jeg prøver å gjøre min del for at samarbeidet med skolen skal være best mulig. Men på slutten når noen plutselig foreslår at alle foreldre skal være enig i at Nugatti på skivene ikke er bra og at det er viktig med en balansert kost i matpakkene, så skrur jeg av. Jeg skulle gjerne gått men det blir oppfattet som frekt.

Selvfølgelig vil jeg det beste for mine barn. God helse, god oppførsel og sunne matvaner. Men la oss være litt realistiske. Det er ikke Johanne som gav 100 kr i stede for 50 kr i gave som er grunnen til dårlig klassemiljø og høy statistikk for mobbing. Det er heller ikke når vi har middag. Eller at Kåre har fått mobil. Eller Asgeir og Marte får sykle til skolen.

Etter 15 år er det for meg åpenbart hva som ligger bak mesteparten av utfordringene. Det er fraværende foreldre som ikke snakker sammen eller tar ansvar for barna sines oppførsel, og det er kommuner og skoler som ikke prioriterer penger og ressurser til nok personale på skolen eller/og til å fange opp de som har det kjipt hjemme eller skulle hatt diagnose eller tilrettelegging.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg skjønner også at man burde begrense skjerm bruken , men det betyr jo ikke at et Fau har myndighet til å bestemme hva man gjør hjemme . Og å nekte barn å være med på den utviklingen som skjer i resten av samfunnet er kanskje ikke så smart ? 

Anonymkode: cd8d0...29c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For min del er det sosiale medier og da inkludert en del spill jeg tenker på når jeg tenker forbud mot mobiltelefon. Det er absolutt ikke noen automatikk at dette ikke er noe barn har på barneskolen så jeg synes ikke det er å slå inn åpne dører å snakke om å vente med sosiale medier.. Veldig mange overholder ikke de aldersgrensene.

Barneskolebarn trenger vel ikke å logge på bank, lese ukeplan på mobilen, ta bilder på skolen, motta eller sende vipps mens de er på skolen..

At noen trenger billett til transport feks kan jeg forstå men man kan vel da feks ha en eldre mobil som ellers er foreldrestyrt og ikke har andre apper og som må være avslått i skoletiden. Kjenner ikke helt mulighetene til å låse og styre mobilen når barna får mobil (mine har ikke ennå) men det må jo finnes løsninger som gjør at de kan ha dette men likevel ikke har sosiale medier, kun vil spille på telefonen når de er med venner på ettermiddagen eller tar bilder av hverandre på skolen.

Anonymkode: 7561a...7c9

Her er det mobilforbud på både barne- og ungdomsskole, det har de hatt i årevis. Det er til og fra skolen og etter skolen det er snakk om.

8-klassingen her ser på ukeplanen på telefonen, eller pakkelister til speideren eller Spond. Han har også månedskort og Vipps og bruker det hele tiden.

Han ble 13 i 8. klasse, hadde ikke SOME før det. 

Og ja, noen spille burde de kanskje ikke ha, men de er jo på andre enheter enn telefon. Her er de det, hvertfall. Mobilen er stort sett småspill.

Å tro at 8 klassinger ikke skal ha smarttelefon er sikkert en fin tanke når barna er i småskolen, men helt urealistisk i ungdomsskolen.

Anonymkode: c1adc...352

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Enig med deg. Jeg er lærer, skrev et innlegg tidligere i tråden. Det er mange barn som har mobil som ikke har sosiale medier og/eller foreldre har godt innsyn i og kontroll over hva barna gjør på nett. Det er f.eks mange barn som får ha snapchat, men de snapper bare med tanter og onkler og besteforeldre, og foreldre sjekker hele tiden hvem de snapper med osv. 

Men så har du de barna som mobber på nett, lager anonyme kontoer på tiktok, kjøper vape via snapchat osv og foreldrene ikke har kontroll. Enten av uvitenhet eller fordi de ikke bryr seg. 

Jeg tenker at en slik felles regel er bra for de sistnevnte barna og foreldrene deres. Det blir enklere å si nei til barnet. Når det gjelder den første gruppen, så kan man i stillhet gå rundt reglene litt. Disse vil jo uansett kun bruke mobilen til kontakt med besteforeldre og busskort (iflg folk her inne), og da kommer jo forhåpentligvis ikke barnet til å drive masse på mobilen foran klassekameratene sine uansett? Jeg har to tantebarn som går på barneskolen, og de har hver sin mobil. De får lov til å sende sms med meg og annen familie, ta litt bilder og filme og spille på den en halvtime hver dag. Sikkert mer helt enkle ting de får lov til også. Men når den ikke brukes, så legger foreldrene den et fast sted. De bestemmer når den skal brukes. De får ikke ta den med på skolen, med mindre de skal noe etter skolen og må ringe. Og de sjekker meldinger, bilder, apper osv jevnlig. Da tenker jeg det er innafor selv om klassen har en regel om mobil. Da kan man fint stemme for en sånn regel, for å forebygge at ANDRE ikke begynner med tvilsom aktivitet på mobilen. Så får man bruke mobilen hjemme med familien og når barnet skal ta buss uten å la hele verden få vite det. 

Anonymkode: 73166...910

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Jeg skulle gjerne gått men det blir oppfattet som frekt.

Selvfølgelig vil jeg det beste for mine barn. God helse, god oppførsel og sunne matvaner. Men la oss være litt realistiske. Det er ikke Johanne som gav 100 kr i stede for 50 kr i gave som er grunnen til dårlig klassemiljø og høy statistikk for mobbing. Det er heller ikke når vi har middag. Eller at Kåre har fått mobil. Eller Asgeir og Marte får sykle til skolen.

Det du beskriver her er hvordan slike avtaler likevel blir normative selv om ikke alle følger dem. Barna til de ressurssterke foreldrene setter alltid tonen og virker som bjellesauer. På godt og vondt, lik det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...