Gå til innhold

Foreldrene går sammen om felles grenser for mobilbruk og sosiale medier, innafor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns det er en veldig riktig og god tanke, å tenke kollektivt rundt dette. 
At foreldre tar føring og signaliserer overfor barna at når dere er sammen så skal det ikke være fokus på spill.

Jeg blir faktisk mye mer bekymret når jeg ser foreldre som er negative til, eller ikke ønsker å forplikte seg til dette. Som oftest handler dette (slik jeg her erfart) at de spiller mye selv, og/eller at de har dårlig og grenseløs oppdragerstil.

Anonymkode: f1ff1...91b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skulle ønske vi kunne bli enige i klassen. Men hos oss mente noen foreldre: vi kan ikke bestemme hva andre gjør, så hvis deres 9 åring får Snapchat så er det greit.

Jeg tenker Snapchat har 13 årsgrense og de MÅ ikke få snap dagen de fyller 13 år, men at de bør holdes unna sosiale medier så langt det lar seg gjøre. Nettmobbing er skummelt 

Anonymkode: 7986a...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er en veldig riktig og god tanke, å tenke kollektivt rundt dette. 
At foreldre tar føring og signaliserer overfor barna at når dere er sammen så skal det ikke være fokus på spill.

Jeg blir faktisk mye mer bekymret når jeg ser foreldre som er negative til, eller ikke ønsker å forplikte seg til dette. Som oftest handler dette (slik jeg her erfart) at de spiller mye selv, og/eller at de har dårlig og grenseløs oppdragerstil.

Jeg kan forstå at det er lett å konkludere slik, men realiteten er ikke sånn for alle.

Hverken jeg eller min samboer er interessert i slike felles regler. Ikke fordi vi har grenseløs oppdragerstil eller spiller mye selv, men fordi vi ønsker å faktisk styre dette selv og tilpasse det etter vårt behov og våre tidsplaner - ikke andre sine.

Sosiale medier er det retningslinjer på for platformen. Dersom foreldre gir før denne så er det opp til de, men det står for deres regning og deres ansvar. At de får lov betyr derimot ikke at våre får lov. Tvert i mot kommer vi nok til å holde igjen lengre. Fordi vi mener det er lurt - men forventer ikke at andre gjør det av den grunn.

Tilgang til mobil/nettbrett styrer vi ut fra totalmengden de ulike dagene. En dag kan det være rom for litt ekstra skjermtid mens andre dager er det så vidt de får lov til å se på iPaden i forbifarten. Og andre dager har de faktisk ikke lyst. Og det må vel vi kunne få lov til å styre?

Eller er kanskje slike regler ment for foreldre som ikke klarer å styre dette selv eller tenke selv, som gjerne uansett er i risikogruppen for å bryte reglene?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva med ungdomsskolen? 

Anonymkode: a1151...3b6

Det er så langt frem at jeg ikke har tenkt så langt 😂 hva tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På skolen skal de ikke ha telefon. Hjemme må hver enkelt familie bestemme. Om vi har en smart telefon som barnet arver er det bedre enn å kjøpe ny «dum» tlf. Vi begrenser jo skjerm osv. 

Synes det ikke skal være lov med iPad heller da? Eller pc? Eller Playstation hvor du kan spille med andre? Er jo på Playstation mine har blitt mest stengt ut av alle steder… 
Dessuten irriterer det meg litt når dere sier «all forskning viser at….»Det er sjelden man kan si det, og da må man gjennomføre en litteraturstudie da. Hvis ikke kan jeg sikkert finne en artikkel som viser at «all forskning viser at barna må spise en sjokolade hver dag»… Man finner forsking på det man vil, og da blir det såkalt cherry-picking. 

Anonymkode: 09e39...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Jeg kan forstå at det er lett å konkludere slik, men realiteten er ikke sånn for alle.

Hverken jeg eller min samboer er interessert i slike felles regler. Ikke fordi vi har grenseløs oppdragerstil eller spiller mye selv, men fordi vi ønsker å faktisk styre dette selv og tilpasse det etter vårt behov og våre tidsplaner - ikke andre sine.

Sosiale medier er det retningslinjer på for platformen. Dersom foreldre gir før denne så er det opp til de, men det står for deres regning og deres ansvar. At de får lov betyr derimot ikke at våre får lov. Tvert i mot kommer vi nok til å holde igjen lengre. Fordi vi mener det er lurt - men forventer ikke at andre gjør det av den grunn.

Tilgang til mobil/nettbrett styrer vi ut fra totalmengden de ulike dagene. En dag kan det være rom for litt ekstra skjermtid mens andre dager er det så vidt de får lov til å se på iPaden i forbifarten. Og andre dager har de faktisk ikke lyst. Og det må vel vi kunne få lov til å styre?

Eller er kanskje slike regler ment for foreldre som ikke klarer å styre dette selv eller tenke selv, som gjerne uansett er i risikogruppen for å bryte reglene?

Denne meningsutvekslingen er et interessant studium i hvor sårbart dette temaet er for foreldre. Grensesetting og sosiale medier - jeg tror dette vekker mye uro og frykt for fremtiden hos foreldre som igjen gjør at vi lett går rett i forsvarsposisjon eller angrep når vi skal diskutere det - begge parter her anklager den andre for å være grenseløse og dårlige foreldre. Og det er lett å se at det er vanskelig å komme noen vei når dette er utgangspunktet for diskusjon. 

Jeg er forresten enig med dere begge - det kan være fornuftig å ha kollektive retningslinjer siden det er mye enklere hvis mange tar det samme valget for sine barn (utsette mobiltelefon), ikke fordi det er vanskelig å si at barnet ikke får det andre får (det må man jo hele tiden), men fordi det er så lett å falle inn i frykten for at ditt barn skal falle utenfor. 

Men er også enig i at de kollektive retninfslinjene uansett ikke er noe som kan påtvinges, og de enkelte foreldrene får ta valg som gir mening for sin familie selv. Felles Regler om leggetid, mat og skjermtid tenker jeg uansett er helt nyttesløst fordi hver familie er så forskjellige. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lov sikkert, lurt...nja. Bjørnetjeneste - muligens.
Jeg klarer som forelder helt fint å bestemme både når mine barn får mobil, hvordan den brukes (skjermtids-kontrollene) og når de får sosiale medier. Jeg driter i hva andre gjør og gjør det som er rett for mitt barn. Jeg tror absolutt de lærer mest av at jeg setter grenser utifra mine holdninger, heller enn at jeg er svak og ikke klarer å stå for det jeg mener når andre gjør noe annet. Redd barna mine skal lære at man må gjøre det andre gjør. De er jenter, de blir som meg. Jeg vil at de med sine barn skal ha ryggrad til å sette sine grenser utifra hva de mener er rett. Hadde vi ikke hatt den evnen i 1940 hadde Norge overgitt seg til Tyskland for å si det sånn. Vi må lære ungene å tørre å stå for det de mener er rett, og da må vi være rollemodeller. Så nei, egentlig har jeg ikke sansen for denne type enigheter, fordi det fratar meg friheten til å styre min familie slik jeg mener er riktig. Og det gir et veldig dårlig signal til ungene. Jeg synes også det er en uting å late som at det ikke er forskjeller i samfunnet. Jeg lærer barna mine å inkludere UANSETT. Om det er at noen ikke har mobil, så skal det ringes på døra for å invitere, om ei venninne ikke er på fotballlaget skal hun allikevel inviteres til andre ting osv osv. Å tro alt løser seg i verden, og at forskjeller utjevnes, ved dustete enigheter om mobil... som vi VOKSNE lager. Det er også å frita barna fra ansvaret om inkludering. Late foreldre som hopper bukk over å lære ungene sine å oppføre seg ordentlig, fordi det kanskje er litt kjipt når ungen blir sur. Lettere å sette poengløse regler i et foreldremøte helt uten å involvere barna.  Nei, det blir for dumt. 

Anonymkode: 6fa62...b48

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg klarer som forelder helt fint å bestemme både når mine barn får mobil, hvordan den brukes (skjermtids-kontrollene) og når de får sosiale medier. Jeg driter i hva andre gjør og gjør det som er rett for mitt barn. Jeg tror absolutt de lærer mest av at jeg setter grenser utifra mine holdninger, heller enn at jeg er svak og ikke klarer å stå for det jeg mener når andre gjør noe annet. Redd barna mine skal lære at man må gjøre det andre gjør. De er jenter, de blir som meg. Jeg vil at de med sine barn skal ha ryggrad til å sette sine grenser utifra hva de mener er rett. Hadde vi ikke hatt den evnen i 1940 hadde Norge overgitt seg til Tyskland for å si det sånn. Vi må lære ungene å tørre å stå for det de mener er rett, og da må vi være rollemodeller. Så nei, egentlig har jeg ikke sansen for denne type enigheter, fordi det fratar meg friheten til å styre min familie slik jeg mener er riktig. Og det gir et veldig dårlig signal til ungene. Jeg synes også det er en uting å late som at det ikke er forskjeller i samfunnet. Jeg lærer barna mine å inkludere UANSETT. Om det er at noen ikke har mobil, så skal det ringes på døra for å invitere, om ei venninne ikke er på fotballlaget skal hun allikevel inviteres til andre ting osv osv. Å tro alt løser seg i verden, og at forskjeller utjevnes, ved dustete enigheter om mobil... som vi VOKSNE lager. Det er også å frita barna fra ansvaret om inkludering. Late foreldre som hopper bukk over å lære ungene sine å oppføre seg ordentlig, fordi det kanskje er litt kjipt når ungen blir sur. Lettere å sette poengløse regler i et foreldremøte helt uten å involvere barna.  Nei, det blir for dumt. 

Veldig interessant innspill, som jeg er enig i.

Det felles enighet blir en sovepute for at man skal slippe å sette gode grenser hjemme, har man et problem. 

og det er kanskje det som er saken. 

Det er nesten litt morsomt å tenke på. Jeg vokste opp med barne og ungdomsskole på 90/2000 tall og aldri var det slike diskusjoner blant foreldre i min klasse. 
Det var ulike regler og grenser hos de fleste men det ble ikke full krise, baksnakking av andre foreldre av den grunn. 

De aller fleste vokste opp til å bli sunne mennesker med integritet og moral - likevel:) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gamle er barna dine?

Slik du skriver så høres det ut som dine har fått mobil men at du jobber med at de også inkluderer alle andre. Det er jo helt supert. Men hadde det ikke føltes kjipt om dine ikke fikk mobil og de andre foreldrene ikke gjorde noen jobb med inkludering, så barna dine satt utenfor? Det er jo ikke så enkelt som å tørre å være en streng forelder og at barna blir sur. De fleste tåler vel at barna blir sure over regler. Det er noe annet når man føler at reglene gjør at barna blir utenfor.

Selv om man er enige om at barna i en klasse ikke skal ha sosiale medier så kan jeg ikke se at det tar fra deg noe frihet. Det er EN ting. Man klarte vel å være gode rollemodeller og sette grenser før mobiltelefon kom også.

Forstår heller ikke behovet for å kjempe FOR mobil og sosiale medier til små barn med nebb og klør. (Ikke spesifikt til deg jeg siterer)

Anonymkode: 7561a...7c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og man vet jo at mobiler brukes til digital mobbing i stor grad. Hvorfor vil man ikke innse det og gjøre noe for å begrense dette? Er det virkelig så himla viktig at man skal bestemme selv at ungen skal få mobil lenge før det er anbefalt at man driter om man bidrar til mer mobbing eller dårlig miljø?

Jeg gikk på skole på 90- og 2000-tallet og det ble jo snakket om inkludering, klassemiljø og å unngå mobbing da også. Det er jo åpenbart viktige temaer. Mobil og sosiale medier er jo så viktig i denne konteksten nå i 2025 men det skal være helt off limits å si noe om fordi det er plutselig "privatliv"? Så lenge man inviterer alle i bursdag (og for guds skyld ikke har gaver tydligvis) så gjør det ikke noe om de filmer hverandre i dusjen og sender til hele skolen liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En gruppe foreldre kan selvfølgelig bli enige seg i mellom men de har ingen myndighet til å bestemme over andre foreldre.

Anonymkode: 14499...e55

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er jo hele poenget med at man vil samkjøre regler med andre foreldre i barnas krets. At ingen av barna i klassen skal være utenfor i klassen på grunn av dette!

Da jeg gikk på ungdomsskolen skrev vi kontrakt på at vi ikke skulle begynne å røyke. Det var såklart ikke en juridisk bindende kontrakt det er jo bare en symbolsk greie og vil forhåpentligvis gjøre at noen tenker seg om et par ekstra ganger istedet for å bare gjøre det som er enklest.

Jeg tenker det hellere er sosiale medier man bør ha kontroll på at aldersgrensene overholdes. Og jeg er helt for at den skal økes til 16 eller 18, eller kanskje at hele greia bør forbys i en eller annen grad også for voksne? Hvilken telefon barna har er en annen diskusjon. Ut barneskolen er de jo uansett ikke store nok til Snapchat og tiktok og hva som ellers rører seg, så en slik avtale mener jeg uansett er å slå inn åpne dører. Det er veldig mange ting i samfunnet som krever at man har en smarttelefon, som vipps, bank, transport, lese ukeplan, vedlegg på melding, og kanskje barna vil ta et bilde - og når barna når ungdomsskolealder (og før det også) trenger de mye av dette. Det holder ikke med en trykknapp, og jeg kan garantere at avtalen fra 1. klasse ikke står seg når man kommer til dette punktet.

Her har vi ikke hatt sosiale medier før det er lov, og ja det har blitt et helvete på ungdomsskolen med masse 13-åringer i et "lukket rom uten voksne". Og ja, vi følger med, men gutten vår liker ikke sånt og har faktisk sluttet å følge med helt av seg selv. Jeg tenker åpenhet, ganske stor grad av kontroll og masse dialog om å sette grenser er bedre, og selvfølgelig å overholde aldersgrensene. Så må vi sette vårt kryss ved neste valg på de som vil det beste for barna våre og lage et forbud mot sosiale medier for alle som ikke er fylt 18.

Anonymkode: c1adc...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker det hellere er sosiale medier man bør ha kontroll på at aldersgrensene overholdes. Og jeg er helt for at den skal økes til 16 eller 18, eller kanskje at hele greia bør forbys i en eller annen grad også for voksne? Hvilken telefon barna har er en annen diskusjon. Ut barneskolen er de jo uansett ikke store nok til Snapchat og tiktok og hva som ellers rører seg, så en slik avtale mener jeg uansett er å slå inn åpne dører. Det er veldig mange ting i samfunnet som krever at man har en smarttelefon, som vipps, bank, transport, lese ukeplan, vedlegg på melding, og kanskje barna vil ta et bilde - og når barna når ungdomsskolealder (og før det også) trenger de mye av dette. Det holder ikke med en trykknapp, og jeg kan garantere at avtalen fra 1. klasse ikke står seg når man kommer til dette punktet.

Her har vi ikke hatt sosiale medier før det er lov, og ja det har blitt et helvete på ungdomsskolen med masse 13-åringer i et "lukket rom uten voksne". Og ja, vi følger med, men gutten vår liker ikke sånt og har faktisk sluttet å følge med helt av seg selv. Jeg tenker åpenhet, ganske stor grad av kontroll og masse dialog om å sette grenser er bedre, og selvfølgelig å overholde aldersgrensene. Så må vi sette vårt kryss ved neste valg på de som vil det beste for barna våre og lage et forbud mot sosiale medier for alle som ikke er fylt 18.

Anonymkode: c1adc...352

For min del er det sosiale medier og da inkludert en del spill jeg tenker på når jeg tenker forbud mot mobiltelefon. Det er absolutt ikke noen automatikk at dette ikke er noe barn har på barneskolen så jeg synes ikke det er å slå inn åpne dører å snakke om å vente med sosiale medier.. Veldig mange overholder ikke de aldersgrensene.

Barneskolebarn trenger vel ikke å logge på bank, lese ukeplan på mobilen, ta bilder på skolen, motta eller sende vipps mens de er på skolen..

At noen trenger billett til transport feks kan jeg forstå men man kan vel da feks ha en eldre mobil som ellers er foreldrestyrt og ikke har andre apper og som må være avslått i skoletiden. Kjenner ikke helt mulighetene til å låse og styre mobilen når barna får mobil (mine har ikke ennå) men det må jo finnes løsninger som gjør at de kan ha dette men likevel ikke har sosiale medier, kun vil spille på telefonen når de er med venner på ettermiddagen eller tar bilder av hverandre på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er samme på vår skole, synes det er lite gjennomtenkt og disse "foreldrekontraktene" gjør også at enkelte barn føler de kan opptre som politi for hva andre barn driver med i sine hjem. Hos oss er det aldersgrense på spill som er den store snakkisen.. ingen får komme på besøk til noen å spille spill med for høy aldersgrense, men dilemmaet er at alle f.eks spiller Roblox likevell selv om denne gjengen er 8/9 år. Vi ser ikke problemet og synes Roblox er en god plattform for våre barn. Dette setter også ganske store krav til hva man evt. må holde på å regulere når barna har med noen hjem, må jo være lov å snike seg inn på storebror sitt rom å tjuvspille noe med litt for høy aldersgrense uten at vi foreldrene skal stilles til veggs.. sånn har barn alltid vært, prøvd å pushe grensene litt liksom.. det setter også ganske høye krave til at alle foreldre skal kjenne til aldersgrenser, kjenne til den digitale verden noe ikke alle gjør f.eks.. i tillegg viser jo faktisk forskning at spill har en god del fordeler også, spesielt for barn som er litt annerledes.. vi fikk en sjelden gang se "skrekkfilm" med for høy aldersgrense vi også når vi var barn, det var bra spennende det!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet idag nok om barn og skjermbruk til at det rasjonelle er å ikke gi barn telefoner over hodet til de er ca 12, og nekte SoMe til de er konfirmerte.

De fleste fornuftige foreldre er enige i dette, og det er deres barn som er bjellesauene i klassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prates mye om ungene, men ikke om foreldrene.. ingen som eier selvinnsikt lengre her inne?? Du.. sitter jo fader meg selv med ansiktet trøkt ned på en skjerm. Er man så dum at man tror at ungen ikke får det med seg at du sjekker SoMe eller leser nyheter? Får gjøre som alkisene,  gjemme bort alkoholen så at ungen din ikke ser at du drikker. 

gjør som jeg sier, ikke hva jeg gjør.

Start med seg selv, før man går til andre. Hyklersk!

Endret av Al34n0nym1
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så en artikkel, men var bak betalingsmur så vet ikke hvilken skole.

Men, er dette innafor? Hva med de elevene som ikke har noen venner og ei heller mobil i friminutt?

Og er det lov?

Anonymkode: a1151...3b6

Jeg er forelder til fire barn, og jeg driter lang marsj i hva andre foreldre mener at JEG skal gjøre hjemme hos meg selv. Nei, mine barn sitter ikke på nett hele dagen. Nei, de får ikke sosiale medier før de er 13. Men jeg har ingen skjermtid og sånt, og lar meg ikke diktere av andre.

Å skrive idiotiske ugyldige kontrakter er et hån mot jussen, så det er jeg heller ikke med på, selv om presset er stort. 

Anonymkode: 9bbbb...ddd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (5 minutter siden):

Vi vet idag nok om barn og skjermbruk til at det rasjonelle er å ikke gi barn telefoner over hodet til de er ca 12, og nekte SoMe til de er konfirmerte.

De fleste fornuftige foreldre er enige i dette, og det er deres barn som er bjellesauene i klassen.

Hvis mine barn ikke hadde telefon, ville de ha slitt i situasjoner der bussen plutselig ikke kommer, der de skader seg på skolen, og skolen ikke ringer og informerer, der de ønsker å dra på besøk spontant rett etter skolen osv. Ikke alle familier har en husmor hjemme, og bor 2 minutter unna skole og venner.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Al34n0nym1 skrev (4 minutter siden):

Det prates mye om ungene, men ikke om foreldrene.. ingen som eier selvinnsikt lengre her inne?? Du.. sitter jo fader meg selv med ansiktet trøkt ned på en skjerm

gjør som jeg sier, ikke hva jeg gjør.

Start med seg selv, før man går til andre. Hyklersk!

Jepp, eller disse mammaene som gasser i seg masse vin hver helg. Når de blir konfrontert med det, blir de sinte og mener at man er usaklig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis mine barn ikke hadde telefon, ville de ha slitt i situasjoner der bussen plutselig ikke kommer, der de skader seg på skolen, og skolen ikke ringer og informerer, der de ønsker å dra på besøk spontant rett etter skolen osv. Ikke alle familier har en husmor hjemme, og bor 2 minutter unna skole og venner.

Alt dette ble løst da du vokste opp. Ikke skap problemer der det ikke er problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...