AnonymBruker Skrevet 31. mars #21 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så en artikkel, men var bak betalingsmur så vet ikke hvilken skole. Men, er dette innafor? Hva med de elevene som ikke har noen venner og ei heller mobil i friminutt? Og er det lov? Anonymkode: a1151...3b6 Neida det er ikke lov og det får være opp til foreldre hva de bestemmer Anonymkode: 13d61...587 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #22 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er Nordstrand skole. Jeg synes det er kjempefint! Da slipper man at alle de som sitter på gjerdet eller helst ikke vil la barna få mobil og sosiale medier ennå må gi etter for presset om at "alle har" og at barna kan bli utenfor. Og selv om det sikkert er lettere å bli enige om i første klasse enn med eldre barn er det jo et godt utgangspunkt for å vente lenger fordi flertallet er enige om å vente. Og såklart er det lov. Det er jo bare en avtale mellom foreldrene. Det er jo ikke slik at de vil straffeforfølge de som eventuelt velger å la sitt barn få mobil etterhvert likevel, eller om noen lar barna ha mobil bare hjemme. Det fremstilles sikkert litt mer sort-hvitt i artiklen enn det som blir praksis også Og uavhengig av hva foreldrene blir enige om så skal vel elever på barneskolen ikke sitte på mobil i friminutt? Trodde de fleste skoler var på vei til å bli mobilfrie uannsett, eller at mobil må ligge i sekken eller i mobilhotell? Anonymkode: 7561a...7c9 Uff ja for det er vanskelig i stå i egne valg … Anonymkode: 13d61...587 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #23 Del Skrevet 31. mars Om alle i klassen har de samme reglene, kan ikke ungene komme og si 'ja, men alle de andre får lov'. Det gjør det lettere å håndheve en regel om alle de andre i klassen har den samme reglen. De prøvde seg i klassen her (da de gikk på småskolen) om at barna skulle ha skjermfri dag på mandager. Foreldrene var såååå enige på foreldremøtet. Men dæven så mye baksnakking det var etterpå. Jeg kjører strengere linje enn de aller aller fleste i klassen til mitt barn og er skikkelig kjerringa mot stømmen. Så langt har mitt barn kun snapchat. Det har hun hatt i ett år, i morgen faktisk. Hun blir straks 15 år. Anonymkode: 269f4...b8b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #24 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er Nordstrand skole. Jeg synes det er kjempefint! Da slipper man at alle de som sitter på gjerdet eller helst ikke vil la barna få mobil og sosiale medier ennå må gi etter for presset om at "alle har" og at barna kan bli utenfor. Og selv om det sikkert er lettere å bli enige om i første klasse enn med eldre barn er det jo et godt utgangspunkt for å vente lenger fordi flertallet er enige om å vente. Og såklart er det lov. Det er jo bare en avtale mellom foreldrene. Det er jo ikke slik at de vil straffeforfølge de som eventuelt velger å la sitt barn få mobil etterhvert likevel, eller om noen lar barna ha mobil bare hjemme. Det fremstilles sikkert litt mer sort-hvitt i artiklen enn det som blir praksis også Og uavhengig av hva foreldrene blir enige om så skal vel elever på barneskolen ikke sitte på mobil i friminutt? Trodde de fleste skoler var på vei til å bli mobilfrie uannsett, eller at mobil må ligge i sekken eller i mobilhotell? Anonymkode: 7561a...7c9 Ikke Nordstrand, sto i Akser og Bærum budstikke. Mobil er heller ikke lov på ungdomsskolen. TS Anonymkode: a1151...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #25 Del Skrevet 31. mars Om foreldre blir enige er det jo likt for alle barna og dermed enklere å stå imot mas og spørsmål. Men om de klarer å stå i det ut 7. trinn er jeg mer skeptisk til og ønsker lykke til med det. Ut 4./5. trinn bør gå bra. De fleste barneskoler (og ungdomsskoler) er jo uansett mobilfrie. Og jo saken handlet om Nordstrand skole: Anonymkode: 5cd66...88e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #26 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da jeg gikk på ungdomsskolen skrev vi kontrakt på at vi ikke skulle begynne å røyke. Anonymkode: 7561a...7c9 Det gjorde vi også. Alle hadde da for lengst begynt å røyke. Dette er veldig lignende. Det er syv foreldre på bildet i artikkelen. Noe sier meg at en god del av de andre ikke gidder og krangle på dette og gir telefoner til ungene ved 10 års alder. Bruker denne strategien selv når de største masekråkene begynner på foreldremøtene. Anonymkode: a2af6...7fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #27 Del Skrevet 31. mars En ting er når de er små, og kanskje bare har venner i klassen. En annen ting er jo når de blir eldre, 6.-7.trinn og oppdager at verden er mye større enn eget nabolag. Anonymkode: fde22...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #28 Del Skrevet 31. mars Hørte om et Fau som har bestemt at barna på den skolen ikke får lov å ha smart telefon før ungdomsskolen, dummeste jeg har hørt 😂 hvorfor går saueflokken med på at noen skal bestemme sånt? Anonymkode: cd8d0...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #29 Del Skrevet 31. mars Det er innafor at noen foreldre blir enige, så lenge de også aksepterer at andre er uenige. Foreldreskap er ikke et demokrati. Anonymkode: ad352...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #30 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uff ja for det er vanskelig i stå i egne valg … Anonymkode: 13d61...587 Såklart er det vanskelig å stå i når man ser at barna blir utenfor fordi alle andre har fått lov med begrunnelse om at "alle andre får lov, de må jo ikke bli utenfor". Skjønner ikke at folk ikke skjønner logikken i dette, men de er vel i den % som tenker smart-telefon og sosiale medier er helt uproblematisk for barneskole-elever. Naivt og dumt. Anonymkode: 7561a...7c9 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #31 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det gjorde vi også. Alle hadde da for lengst begynt å røyke. Dette er veldig lignende. Det er syv foreldre på bildet i artikkelen. Noe sier meg at en god del av de andre ikke gidder og krangle på dette og gir telefoner til ungene ved 10 års alder. Bruker denne strategien selv når de største masekråkene begynner på foreldremøtene. Anonymkode: a2af6...7fe Må jo være kulere foreldre enn masekråkene. Litt mer kompis/venninne enn mamma og pappa. Smarttelefon er superkult, og et must for barn under 16 år. Hvordan skal de greie seg uten lissom. Så ukult. Anonymkode: b13c0...06e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #32 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Må jo være kulere foreldre enn masekråkene. Litt mer kompis/venninne enn mamma og pappa. Smarttelefon er superkult, og et must for barn under 16 år. Hvordan skal de greie seg uten lissom. Så ukult. Anonymkode: b13c0...06e Must nei. Det er imidlertid ikke noe must å returnere til 90 tallet heller. Hva som er kult er ganske uinteressant. Anonymkode: a2af6...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #33 Del Skrevet 31. mars Mobilfri skole, helt innafor. Å bestemme hva hver enkelt gjør hjemme, aldri innafor. Det blir på grensen til diktatur. Anonymkode: ef1b8...fba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #34 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hørte om et Fau som har bestemt at barna på den skolen ikke får lov å ha smart telefon før ungdomsskolen, dummeste jeg har hørt 😂 hvorfor går saueflokken med på at noen skal bestemme sånt? Anonymkode: cd8d0...29c Det dummeste du har hørt? Synes det er en god plan jeg. De trenger jo ikke mobiltelefoner og det å sitte med nesen ned i en telefon hele dagen slik mange gjør, det er det dummeste. Det er stor psykisk misnøye blandt ungdom i dag. Hvorfor er det blitt slik? Har SoMe noe med saken å gjøre tror du? Anonymkode: 22750...d87 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 31. mars #35 Del Skrevet 31. mars Noen år siden, men vi ble innkalt til foreldremøte for 7 klasse med en liste på 11 punkter det skulle oppnås enighet om, husker ikke alle. men et av de var felles leggetid kl. 2300, et annet at vi ikke skulle gi barna alkohol (norsk lov er klar her), også skulle alle barna inviteres til alle fester av alle slag. mitt barn avsluttet siste treningsøkt kl .2300 3 ganger i uken. Nevnte for forsamlingen at Norsk lov er klinkende klar på dette med alkohol, men de mente det var viktig at vi var enig om dette, det ende opp i en debatt om hva en skal gjøre om en finner en beruset ungdom mer eller mindre bevistløs lang veien, noen mente at en burde ring foreldrene, andre at ikke burde ringe hjem. Noen mente at Politiet er rett instans, andre at de siste som skal varsles er politiet, for da kan de komme på rullebladet, skikkelig heit diskusjon. ende opp med at om barnet er bevistløst, ringer man 113. vi hadde også en diskusjon om smart telefoner men det var ikke så i vinden enda, men noen vill ha en maks grense for hva de skulle koste, for det var vigtig at alle hadde like (dårlige) telefoner og ingen stakk seg ut med billige telefoner en andre. Som dere forstår, signerte jeg ikke den avtalen og det var det ingen andre som signerte heller. man trenger ikke felles regler for å oppdra barn, men trenger fornuft, folkeskikk og respekt for barn, og litt slakk på regler når tilpassinger er nødvendig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazarini Skrevet 31. mars #36 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hørte om et Fau som har bestemt at barna på den skolen ikke får lov å ha smart telefon før ungdomsskolen, dummeste jeg har hørt 😂 hvorfor går saueflokken med på at noen skal bestemme sånt? Anonymkode: cd8d0...29c «Hvorfor går saueflokken med på at noen skal bestemme sånt?» Fordi «saueflokken» i løpet av de siste 10-15 årene har blitt slaver av smarttelefoner og some. Og fordi noen av oss heldigvis forstår såpass om gruppedynamikk at vi forstår at det er lettere å skape en vane og en ny norm sammen enn hver for seg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #37 Del Skrevet 1. april Det Nordstrand skole gjorde har inspirert oss til å gjøre det samme her vi bor. Vi var også avbildet i avisen. Ikke alle foreldrene på klassetrinnet hadde mulighet til å være tilstede da avisen kom for å lage reportasjen, men vi står alle bak forslaget. Det kan selvfølgelig bli krevende å stå i det når barna blir større, men det at vi står samlet om dette er viktig ❤️ Anonymkode: 22750...d87 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cezanne Skrevet 1. april #38 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er litt delt her. Selv er jeg streng og kommer ikke til å gi meg på dette med sosiale medier selv om andre gjør det. Samtidig skulle jeg ønske det var lettere for barna mine som opplever å være utenfor fellesskapet fra tid til annen. Men jeg kan ikke diktere hva andre gjør, og kan bare sørge for å følge det jeg mener er viktig for egne barn. Regner med de fleste foreldre velger det de tenker er best. Anonymkode: c48bd...844 Helt enig med deg. Jeg har et barn i 1. og synes likevel det hadde vært kult om vi laget en slags avtale i klassen om ingen smarttelefon før f.eks ungdomsskolen. Og da skjønner jeg jo selvsagt som du sier at ikke alle har lyst eller kan holde det, og tenker det er viktig at det ikke problematiseres eller at man snakker ned de foreldrene som velger å gjøre noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. april #39 Del Skrevet 1. april Det er utopi å tro at en slik regel blir fulgt av alle. Ja alle nikker sikkert på foreldremøtet men som de fleste sikkert forstår er ikke foreldremøte en demokratisk arena hvor alle blir hørt. Tvert i mot er det et sted hvor de med høyest røst eller sterkest stemme sier sitt - og alle andre blir ignorert eller tvunget på en mening. Slike regler fungerer til møtet er hevet. Etter det er det stille protester, de som ignorerer reglene og de som må ha telefon av ulike grunner. Hva gjør man da? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #40 Del Skrevet 1. april Cezanne skrev (47 minutter siden): Helt enig med deg. Jeg har et barn i 1. og synes likevel det hadde vært kult om vi laget en slags avtale i klassen om ingen smarttelefon før f.eks ungdomsskolen. Og da skjønner jeg jo selvsagt som du sier at ikke alle har lyst eller kan holde det, og tenker det er viktig at det ikke problematiseres eller at man snakker ned de foreldrene som velger å gjøre noe annet. Hva med ungdomsskolen? Anonymkode: a1151...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå