Gå til innhold

Foreldrene går sammen om felles grenser for mobilbruk og sosiale medier, innafor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg lest igjennom hele denne tråden, og alt jeg har lest fra foreldre som ønsker mobilforbud er: «Jeg klarer ikke sette tydelige grenser for mitt barn eller lære barnet nettvett eller å håndtere konsekvenser, så derfor må vi lage rigide regler for alle slik at mitt barn slipper å håndtere leie følelser.»

🤷‍♀️

Anonymkode: 3bc6b...d90

Skorter kanskje litt på leseforståelsen vil jeg påstå da.

Anonymkode: 7561a...7c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes det er bra at foreldre i klassen snakker sammen. Det blir lettere å vente med mobil når man vet at det er flere som vil vente. Her er vi flere som vil vente til barna er 13-14. Om det går så lenge, er jo uvisst, men greit å ta samtalen. 

Synes ikke man kan ha felles regler som skal signeres om 0 mobil innen den og den tid. Det er alltid noen som jatter med og kjøper mobil utansett. 

Anonymkode: f9a18...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 15.36):

Jeg skjønner også at man burde begrense skjerm bruken , men det betyr jo ikke at et Fau har myndighet til å bestemme hva man gjør hjemme . Og å nekte barn å være med på den utviklingen som skjer i resten av samfunnet er kanskje ikke så smart ? 

Anonymkode: cd8d0...29c

Det går jo helt fint når reglene gjelder alle på skolen. Barneskolebarn trenger ikke smarttlf. 

Juridisk så kan ikke FAU nekte foreldre å gi barna en smarttelefon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (4 timer siden):

Men herregud jeg spurte bare. Siden jeg altså ikke hadde opplevd dette.

Og du skrev mer eller mindre rett ut at du mente jeg løy. 

Forøvrig så svarte jeg og bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med Internett?

Anonymkode: b13c0...06e

Vi har full kontroll og på barnas pc'er og laptoper

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det går jo helt fint når reglene gjelder alle på skolen. Barneskolebarn trenger ikke smarttlf. 

Juridisk så kan ikke FAU nekte foreldre å gi barna en smarttelefon. 

Jo noen barneskole barn trenger smart tlf, kanskje ikke dine men vet mine må ha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maud-1919 skrev (3 timer siden):

Enig! 

Vårt barn i 4. har ikke mobil. Tror alle andre har. Hen er ikke utenfor. Hen leker med alle på trinnet og er alltid sammen med noen. 

Det jeg har observert er at flere av barna som sliter med seg selv (dårlig selvtillit) bruker telefonen MYE. De er på telefonen i stedet for å være sosial. Da det nok føles enklere der og da. Men i lengden gjør det at de blir enda mer utenfor og usikker. 

Vi har ingen planer om å gi våre barn mobiler. Det er ikke en verden jeg ønsker at de eksponeres for, da jeg mener de er for unge til å håndtere den. 

Mine har smart tlf fra 1'kl og heller ikke utenfor. Eneste de aktivt spiller på tlf er Pokemon, men tlf er og busskortet Gchat så de kan snakke med fam i utlandet osv. Har ICE junior så ikke akkurat så mye data de kan bruke når de er ute og hjemme bruker de primært sine stasjonære pc'er til skolearbeid. Laptop er for å leve inn lekser når vi er på reise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (3 timer siden):

Barn klarer seg helt utmerket uten mobil. Barn har klart seg helt utmerket uten mobil i flere årtusener. De går absolutt ikke glipp av noe. 

Joda, men det er mer stress om en ønsker barn som er selvstendige. Feks måtte vi fulgte de langt mer til øvinger om de ikke hadde busskort (og det er på mobil) samt de måtte sendt brev eller ringt (med svindyre tellerskritt -slik det var før- for å holde kontakten med fam i utlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Joda, men det er mer stress om en ønsker barn som er selvstendige. Feks måtte vi fulgte de langt mer til øvinger om de ikke hadde busskort (og det er på mobil) samt de måtte sendt brev eller ringt (med svindyre tellerskritt -slik det var før- for å holde kontakten med fam i utlandet)

Er det en grunn til at de ikke kan bruke foreldrenes telefon når de ringer? 

Busskort finnes vel fortsatt i fysisk utgave. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

gcat da, ikke ringe beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dette gjelder friminutt så bør det være felles regler. Men det er vel skolen som bør sette de reglene. 
Utenfor skoletid er det umulig å ha 100% like regler. Men det bør selvsagt oppfordres til at barna er sammen framfor at de sitter å stirrer på mobilen, at det ikke er lov å ta bilder av noen som ikke vil, legge ut bilder, gå inn på nettsteder og sosiale medier med aldersgrenser osv. Men om Kari får bruke mobilen sin i 30min etter skoletid og Per får bruke den 2 timer er ikke noe andre foreldre kan bestemme over.

Utenom dette mener jeg at foreldre må ta ansvar for egne barn og tørre å sette grenser og stå for de framfor å stille seg bak «alle andre» foreldre for å tørre å sette grenser. 

Anonymkode: fa60c...47c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (På 1.4.2025 den 13.32):

Alt dette ble løst da du vokste opp. Ikke skap problemer der det ikke er problemer.

Den gangen hadde de fleste husstander fasttelefon. Vi betalte med kontanter på bussen blant annet. Vi syklet hjem etter skoletid, låste oss inn, ringte evt. til en av foreldrene på jobb om vi hadde fulgt en annen hjem. Våre barn har fått ha telefon fordi samfunnet er lagt opp til at man har en telefon den dagen man er stor nok til å ikke bli fotfulgt. Det er ingen problemer med å begrense skjermbruk og ha regler for some. Vi er foreldrene, vi bestemmer! Ikke barna, ikke andre voksne. Unntakene er i skoletiden, og norske lover. 

Anonymkode: c43b4...a52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Våre barn har fått ha telefon fordi samfunnet er lagt opp til at man har en telefon den dagen man er stor nok til å ikke bli fotfulgt.

Jaja. Skyld på samfunnet, ikke ta ansvar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skorter kanskje litt på leseforståelsen vil jeg påstå da.

Anonymkode: 7561a...7c9

Da kan jo kanskje du forklare logikken bak å forsøke å tvinge egne regler på andre familier da, som har så god leseforståelse? :) 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor de ikke kan bruke foreldrenes telefon når de skal ringe ? Uh, kanskje fordi 99% av anropene de gjør er til foreldrene? :klo: 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Jaja. Skyld på samfunnet, ikke ta ansvar.

Kan du utdype hva du legger i dette utsagnet? :klo: 

Å ta ansvar betyr å sette grenser som passer ens egen familie. Å påtvinge andre ens egne overbevisninger for å skåne egne barn fra å oppleve noe som «urettferdig» er vel det motsatte. 

For all del; Nekt barnet ditt smarttelefon så mye du bare vil. Det er opp til deg og din familie og angår ingen andre. :) På samme måte som det er opp til andre om de ønsker at barnet skal ha en telefon slik at foreldrene og barn kan ringe hverandre, barnet kan kjøpe Ruter-billett og kinobillett og høre på Spotify. 

Et apropos er at dersom barnet som gikk seg bort i Lindesnes for et par år siden hadde hatt mobiltelefon eller mobilklokke så hadde han nok vært i live i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor de ikke kan bruke foreldrenes telefon når de skal ringe ? Uh, kanskje fordi 99% av anropene de gjør er til foreldrene? :klo: 🤷‍♀️

Jeg skrev ringe, og det viste seg å være snakk om en chatte/meldingtjeneste, det beklager jeg. Men spørsmålet mitt gjaldt altså hvorfor barnet ikke kan bruke foreldrenes tlf til å holde kontakt med familie i  utlandet, som var grunnen her til at de "må ha en smarttelefon  fra barneskolealder". 

Kan også svare for mitt barn. Når hun er med andre hjem, og vi må kommunisere, så snakker vi foreldre sammen ved å sende sms. Det er kun 3 barn i mitt barns klasse som har egen mobil, så det er tydeligvis ikke noe man må ha for å overleve her, ikke helt ennå da. Jeg har en fjerdeklassing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skrev ringe, og det viste seg å være snakk om en chatte/meldingtjeneste, det beklager jeg. Men spørsmålet mitt gjaldt altså hvorfor barnet ikke kan bruke foreldrenes tlf til å holde kontakt med familie i  utlandet, som var grunnen her til at de "må ha en smarttelefon  fra barneskolealder". 

Kan også svare for mitt barn. Når hun er med andre hjem, og vi må kommunisere, så snakker vi foreldre sammen ved å sende sms. Det er kun 3 barn i mitt barns klasse som har egen mobil, så det er tydeligvis ikke noe man må ha for å overleve her, ikke helt ennå da. Jeg har en fjerdeklassing. 

Bra det fungerer for dere. :) 

Å sende SMS til foreldrene fungerer jo -Dersom foreldrene er hjemme og vet at ditt barn er i deres hjem. Barn går ofte hjem fra skolen tidligere enn foreldrene er hjemme fra jobb, og barna kommer hjem til tomt hus.

Personlig så ønsker jeg å kunne få vite hvor mitt barn befinner seg, samt at barnet har mulighet til å f.eks. ringe nødetatene ved brann eller ulykke.

De som føler behov for å diktere regler for andres hjem burde heller fokusere på å oppdra egne barn, og la andre foreldre oppdra sine. 

Ferdig snakka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Og du skrev mer eller mindre rett ut at du mente jeg løy. 

Forøvrig så svarte jeg og bare....

Nei, jeg skrev ikke det. Jeg skrev at det var annerledes da jeg var der. Så enten har noe skjedd i mellomtiden, det skjer bare i visse situasjoner eller jeg hadde griseflaks.
Men la det nå bare ligge, jeg skal huske på å ta med sykkel om jeg noengang drar til Bergen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fysisk busskort finnes knapt, og en må ned på et kontor med begrenset åpningstid for å betale. Hjelper heller ikke at vekterne ikke godtar de når det er kontroll på bussene.

De kan ikke bruke verken min eller fars pga sikkerhet, samt at de må kunne ringe oss om noe oppstår siden telefonkiosken er utdødd 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (34 minutter siden):

Nei, jeg skrev ikke det. Jeg skrev at det var annerledes da jeg var der. Så enten har noe skjedd i mellomtiden, det skjer bare i visse situasjoner eller jeg hadde griseflaks.
Men la det nå bare ligge, jeg skal huske på å ta med sykkel om jeg noengang drar til Bergen igjen.

Det har vært slik i flere år, så du har hatt flaks. De kortene du tenkte på var nok billettene fra billettautomat og ikke skikkelige mnd/halvårskort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...