Gå til innhold

Må bare le eller så griner jeg. Nettopp fått eksamensoppgaven

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått eksamensoppgave for hjemmeeksamen. Det er på sykepleie studiet, psykiatri. Vi har fått en pasientcase og så noen spørsmål vi skal besvare. Pasientcasen er en mannlig pasient som i perioder foretrekker å bruke bh og skjørt fordi det "passer bedre i forhold til månefasene" og at han trer en sokk med påsydde øyne på arma og snakker gjennom sokken om at han har holdt det skjult for dama si og barna at han prostituerer seg for å ha råd til kokain. 

Det finnes jo helt sikkert pasienter som er slik så det er jo greit nok, men jeg bare syns dette er en litt vanskelig case å forholde seg til og vite hva man skal skrive om når det må være over 3000 ord.. uff

Anonymkode: 67797...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som er morsom oppgave med flere riktige løsninger.

Anonymkode: 8a24c...3f8

• Liker 23
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stalltips . Grunnutredning er stort sett lik uansett hva pasienter strever med.

Men jeg er enig i at det er dårlig gjort å gi et så betente tema i eksamen. Å blande mulig psykose, prostitusjon og rusmisbruk med mulig trans. Unødvendig 

Anonymkode: e9b6f...180

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig oppgave! Masse du kan ta tak i! Hele poenget er nok at de skal se hvordan du løser den, og at det kanskje ikke er bare ting du "skal" skrive om. Hjemmeeksamen med chatGPT i bakgrunnen gjør nok at de må være mer kreative med oppgaveteksten 👌

Anonymkode: 55cdd...c12

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tuller?

Anonymkode: f59ff...a38

Nei, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet her må jo være å begrense seg, er jo så mye spennende og relevant du kan skrive om!

Anonymkode: 55cdd...c12

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oppgavene dere skal besvare da? Her presenterer du bare casen, og det er litt vanskelig å se ut fra den alene at oppgaven er spesielt vanskelig. Som flere har påpekt, så er det veldig mye man kan ta tak i her. 

Anonymkode: 4014a...348

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig psykiatri ikke er noe for deg, om folk med problemer er et problem for deg.

Nå ser jeg bort fra om det er troll eller ikke.

Jeg har ikke studert psykiatri. Men jobbet med mange abstrakte problemstillinger i studiene mine.

Poenget er vel å benytte litteraturen og kunnskapen og evnene dine til å belyse det? Drøfte liksom. Vise til at man skjønner og forstår det man har lest i mange år.

Altså at man ikke nødvendigvis løser alle verdensproblemer med sin analyse av alt fra kokainrusa sokke-transer til problene i Gaza, men man kan skrive 3000 ord om hvilke teorier og metoder man ville trukket på og benyttet i situasjonen.

Anonymkode: 11c80...ee3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg var en vanskelig case. Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gripe tak i først. Psykiatri er vanskelig, det finnes ikke fasit, ingen menneske er lik. Jeg syns ikke dette er en oppgave som egner seg på sykepleiestudiet som en teoretisk oppgave, som hjemmeeksamen faktisk er. 

Anonymkode: 3e131...f08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en oppfunnet situasjon, men det er jo her du skal være profesjonell da og forholde deg til fakta og legge personlige meninger til side. Jeg er sikker på at du senere i karrieren vil komme utenfor situasjoner som er vel så absurde. Din jobb er jo å prøve å forstå hvorfor det har blitt sånn og eventuelt hva som kan gjøres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, ikke kast bort tiden på å argumentere med visse brukere i tråden.

Jeg holder med deg i at dette var en temmelig vill case, og ville nok ha ledd selv med tanke på prosessen bak hvor de ansvarlige har sittet og diktet opp denne problemstillingen.

Den som skrev svar #4 i tråden ga deg et veldig godt tips, å huske at grunnutredning uansett stort sett er den samme, uansett ev. "forstyrrende" detaljer.

Hva som er høna eller egget, hovedårsak til mannens problem er vel nesten umulig å si med en sånn case, så der tror jeg du bare må bestemme deg hvordan du vil nøste deg frem til dette med denne tenkte mannen, ut fra grunnteori om utredning.

Logg deg av tråden, for du risikerer at den bare tar av med personer som ønsker å "ta" deg. Ikke kast bort energien din på slike!

Lykke til med oppgaven! :)

Ps, husk å holde deg dønn saklig og profesjonell i måten du omtaler den tenkte pasienten i oppgaven (men det virker det som om du uansett er :) ).

Anonymkode: a729d...7fe

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nettopp fått eksamensoppgave for hjemmeeksamen. Det er på sykepleie studiet, psykiatri. Vi har fått en pasientcase og så noen spørsmål vi skal besvare. Pasientcasen er en mannlig pasient som i perioder foretrekker å bruke bh og skjørt fordi det "passer bedre i forhold til månefasene" og at han trer en sokk med påsydde øyne på arma og snakker gjennom sokken om at han har holdt det skjult for dama si og barna at han prostituerer seg for å ha råd til kokain. 

Det finnes jo helt sikkert pasienter som er slik så det er jo greit nok, men jeg bare syns dette er en litt vanskelig case å forholde seg til og vite hva man skal skrive om når det må være over 3000 ord.. uff

Så bra at du fikk en slik oppgave. Ut fra det du skriver ser det ut som du trenger lærdommen. Jeg ville nok tatt inn noe om anti-indertrykking om jeg var deg. Om du i det hele tatt vet hva det betyr. «Pasienter som er slik…» For en holdning for en blivende sykepleier…

Anonymkode: ae013...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye man kan snakke om her: Hva som plager pasienten, rusmisbruk, prostitusjon, om pasienten har vrangforestillinger eller bare trives med å være slik, ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om verken TS eller alle de som svarer har fått med seg at caset går ut på å SVARE på de konkrete SPØRSMÅLENE som kommer etter pasienthistorien.

Svar godt og reflektert på disse spørsmålene du, TS, og ikke babl i vei om «anti-undertrykking», årsaker, om vedkommende trives med å være slik eller noen av de andre tipsene du har fått - med mindre det spørres etter.

Med andre ord: svar på oppgaven. Revolusjonerende råd.

Anonymkode: 44fbf...eef

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt av et «case».

Sykepleier her, med toppkarakter i psykiatri (må bare skryte litt) riktignok for 30 år siden 😅

Her har du jo et hav av ting å ta tak i. Det med dameklær og månefaser trenger ikke å ha noe med transseksualitet å gjøre; er personen eksentrisk? Husk at det finnes menn som liker å kle seg i dameklær bare fordi. Månefasene kan være et konstruert påskudd…

Ville dradd inn den betente kjønns-og transdebatten, plusspoeng om du setter det hele i en videre sammenheng. 
Ville også kommentert at det er smått dristig av skolen å lage oppgaver med en så brennbar problemstilling. 

Går det frem av oppgaven at pasienten faktisk prostituerer seg for heroin? Eller er det bare sokken som snakker? I sistnevnte tilfelle, er eksentrisitet/autisme og slikt også relevante ting å drøfte. 
Lykke til!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en oppgave som er laget for å settes veldig på «spissen» av evt pasient tilfeller en sykepleier kan risikere å komme bort i i yrket. Mest laget for å bevise at psykiatri kan være komplekst og vanskelig å ta tak i eller få noe fasit på. Det er ikke grunnlag/ eller lov at lærerne skal bruke konkrete pasienttilfeller som ville vært så gjenkjennbart som i dette tilfellet her. Det er en fiktiv pasient case som er satt på spissen. Heller ikke for å gjøre narr av noen og hvis det skal tolkes slik er det vel den som har laget oppgaven som må ta det på sin kappe og ikke TS. 

Jeg har gått sykepleierstudiet selv og dette er slik vi får oppgaver om fiktive caser som kunne vært reelle. Caser er ofte oppdiktet men må jo bygge på noe  i virkeligheten uten at det er basert på gjenkjenning av pasient tilfeller,  fordi vi må jo lære oss hvordan vi skal løse reelle pasient caser da den tid kommer. Det er ikke noe uvanlig eller ulovlig over dette.. annet enn at casen var litt omfattende og virket litt overdrevet. Men igjen er den jo sikkert nettopp det fordi psykiatri kan være sånn. Det er jo det TS skal lære. 

lykke til med oppgaven TS:)

Anonymkode: 05d58...097

Delryddet,fjernet sitering av slettet innhold.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Var litt av et «case».

Sykepleier her, med toppkarakter i psykiatri (må bare skryte litt) riktignok for 30 år siden 😅

Her har du jo et hav av ting å ta tak i. Det med dameklær og månefaser trenger ikke å ha noe med transseksualitet å gjøre; er personen eksentrisk? Husk at det finnes menn som liker å kle seg i dameklær bare fordi. Månefasene kan være et konstruert påskudd…

Ville dradd inn den betente kjønns-og transdebatten, plusspoeng om du setter det hele i en videre sammenheng. 
Ville også kommentert at det er smått dristig av skolen å lage oppgaver med en så brennbar problemstilling. 

Går det frem av oppgaven at pasienten faktisk prostituerer seg for heroin? Eller er det bare sokken som snakker? I sistnevnte tilfelle, er eksentrisitet/autisme og slikt også relevante ting å drøfte. 
Lykke til!

Det står i caseoppgaven at "gjennom sokken" så forteller pasienten om at kokain bruket hans har eksalert og at han har finansiert det gjennom å prostituere seg. Så det kan godt være bare "sokken som snakker" ja som du skriver. Det vet jeg faktisk ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står i caseoppgaven at "gjennom sokken" så forteller pasienten om at kokain bruket hans har eksalert og at han har finansiert det gjennom å prostituere seg. Så det kan godt være bare "sokken som snakker" ja som du skriver. Det vet jeg faktisk ikke.

Ops, skrev litt fort der. Eskalert skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Var litt av et «case».

Lykke til!

Det at sokken brukes for å snakke om det som er vanskelig og tabu kan jo også være en form for mer ekstrem distansering fra egne problemer, i verste fall kan pasienten tro "sokken" har/er en egen personlighet. Bak både dette og rusbruk kan det jo også ligge traumer, kanskje tilbake til barndommen også siden det brukes et sokkedyr for å prate om problemene. Eller dameklær og prostitusjon kan ha opphav i alt fra homofili til at han føler han lever i feil kropp - eller ingen av delene. Eller kanskje stammer alt fra et mangeårig skjult rusmisbrukt og at følgene av dette nå gir flere og større problemer.

Denne oppgaven gir et hav av muligheter.

Nesten så man tenker at de som har utformet oppgavene og sensorene gruer seg til eksamensgjennomgåing, kjeder seg og ønsker å se hvor kreative ulike studenter vil være.

Jeg hadde nok gått for en veldig saklig gjennomgang, diskutert ulike mulige retninger, og så avgrense videre diskusjon til å fokusere på en eller to problemstillinger og diskutert videre utredning, rusbehandling, annen behandling ut fra det. Men det kommer selvfølgelig an på hvilke spørsmål/problemstilling studentene bes svare på, ev. om det er en friere tilnærming i oppgaven.

Anonymkode: a729d...7fe

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...