AnonymBruker Skrevet 31. mars #1 Skrevet 31. mars Jeg aner ikke hva jeg vil til høsten. Er det best å begynne å studere? Jeg har allerede hatt 2 friår etter vgs, men med 0 peiling på hva jeg vil studere videre. Burde man bare begynne på noe, eller vente? hvis jeg skulle søkt årsstudium så aner jeg ikke hva jeg skulle valgt da heller..hjelp Anonymkode: 0ac07...1d2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #2 Skrevet 31. mars Du bare begynner å studere samfunnssikkerhet, så får du interesse for temaet etter hvert. Vi må leve med usikkerhet i lang tid framover, så det er sikkert jobb til deg når du er ferdig. Anonymkode: c7281...c3b
AnonymBruker Skrevet 31. mars #3 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): hvis jeg skulle søkt årsstudium så aner jeg ikke hva jeg skulle valgt da heller..hjelp Anonymkode: 0ac07...1d2 Vet du hva du IKKE vil da? Det er jo et sted å starte det også. Om du vet hvor du vil eller ikke vil studere kan du ta det som utgangspunkt. Finn fram studieretningene og stryk ut alt du vet du ikke vil studere, og se hva du sitter igjen med. Anonymkode: aa805...cfb 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars #4 Skrevet 31. mars Et tips er å prøve å identifisere sine sterke og svake sider. Er du kreativ og liker å løse praktiske problemer så tenk designer, ingeniør, landskapsarkitekt ol. Er du mer akademisk orientert, så kanskje heller juss. Liker du politikk, så hva med statsvitenskap eller juss. Liker du å jobbe med mennesker, så kanskje lærer, sykepleier, lege, fysioterapeut, idrettshøyskolen, politi. Anonymkode: 63c1e...6b3
AnonymBruker Skrevet 31. mars #5 Skrevet 31. mars Her er det hjelp å få; https://www.ntnu.no/karriere/valg-av-utdanning Og denne; https://karriereveiledning.no/karrierevalg/6-trinn-til-ditt-valg?tema=11 Anonymkode: 516a8...c70 1
Kirsty15 Skrevet 31. mars #6 Skrevet 31. mars Årsenhet er et godt valg. Jeg tar selv en årsenhet, og ble så interessert i faget at jeg har overført til Bachelor. Men om det ikke hadde vært rett for meg, så er det tross alt "bare" ett år, og det vil ikke være bortkastet. For på dette året får du kjenne på det å være student, og du kan lette finne inspirasjon til hva du ønsker å studere videre. Om du ikke vet hvilke Årsenhet du kunne tenke deg å velge, så eliminerer du de som virker totalt uinteressant. Resten kan du evt bare "trekke ut av en hatt".
IkkeAnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Skrevet 31. mars Ikke begynn på et fullt studie om du ikke vet hva du vil! Jeg gikk i den fella selv og sitter nå med masse studielån jeg burde unngått... Men du kan jo f.eks. ta et årsstudium? Noe billig/gratis kurs? Starte i en entry-level jobb der du lærer masse? Jeg skulle ønske jeg utforsket mulighetene utenom studier før jeg hoppet på mange år med lesing og lån... Hadde til og med vurdert de jobbene der de flyr deg til Malta/Spania/Hellas bare for å få den opplevelsen (uten at jeg kjenner til hvordan man har det i de jobbene), kanskje du trenger nye perspektiver? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #8 Skrevet 31. mars Oppsøk karriereveiledning! Anonymkode: 4f6e5...f96 1 1
lilyy Skrevet 31. mars #9 Skrevet 31. mars Du MÅ jo ikke studere noe heller. Hva med å få deg en jobb frem til du vet? 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #10 Skrevet 1. april Hva har du gjort de to friårene? Har du jobbet? Det er ikke noe stress å jobbe ett år til om du ikke vet hva du vil studere. Heller tjene penger mens du finner ut av det, enn å begynne på noe som kanskje er helt feil. (selv begynte jeg sent og var ikke ferdig med studier før jeg var 30. Det har ikke vært noe problem for min del 😊) Anonymkode: 86ce1...86a
AnonymBruker Skrevet 1. april #11 Skrevet 1. april Tenk litt på hva du ikke liker og hva du liker. Vil du jobbe med mennesker? Og i så fall, liker du best barn, ungdom eller voksne? Eller vil du sitte på et kontor? Liker du å skrive og lese, eller er du flinkere med tall? Vil du ha praktisk arbeid eller mer stillesittende? Liker du historie eller samfunnsfag, kunst, økonomi, helse, dyr, osv.? Anonymkode: 64a42...35b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå