Gå til innhold

Fått ny jobb, hvordan si opp i prøvetiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i prøvetiden fortsatt i en jobb jeg ikke liker så godt. Nå har jeg fått et annet jobbtilbud og har takket ja.

Det står ingenting om oppsigelsestid i kontrakten, så da forstår jeg det sånn at det er 14. dager. Jeg begynner i ny jobb 1. mai.

Hvis jeg sier opp to uker før, får sjefen veldig liten tid til å finne en ny. Det er jo midt i påskeferien. Føler det er ryddig mest ok å  si fra nå, så det ikke kommer så brått på sjefen .

Men han er troendes til å da bare si meg opp med én gang selv, så han slipper å betale for meg når jeg er på ferie.

Er det veldig slemt å vente med å sende oppsigelsen til tre eller to uker før, uten å varsle muntlig på forhånd? 
Og er det dumt å få beskjed muntlig nå, og så ikke sende skriftlig oppsigelse før om en eier to uker?

Råd?

Anonymkode: 14d9b...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt at du har vært på jobbintervju. Men hvis du har en kjip sjef ventet med å si opp 3 uker før. Da vil de ikke tjene noe på å si deg opp

Anonymkode: c2bfe...58f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever oppsigelse 15 dager før, og ikke ha dårlig samvittighet, du bytter bare jobb det er helt normalt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er sikker på at du har prøvetid? For om det ikke er konkret avtalt har du ikke det, og da er det vanlig oppsigelsestid som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal han si deg opp bare fordi du sier opp? 
Han har ingen gyldig grunn til å gi deg oppsigelse... 
Og hvis du skal ta ut ferie så betaler han jo uansett ikke for det, du har vel ikke lønnet ferie? 

Anonymkode: 747ce...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det står i arbeidskontrakta di at du har prøvetid i x antall måneder, så er oppsigelsestida 14 dager i prøvetida. De 14 dagene gjelder fra du sier opp, altså ikke fra den første i måneden etter. 

Siden oppsigelsestida på 14 dager er gjensidig, har arbeidsgiver samme rett til å si opp deg med 14 dagers varsel. Hvis du har den minste mistanke om at sjefen kommer til å utnytte dette, venter du med å si opp til den 16. april.  

Anonymkode: 67f39...6fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis det står i arbeidskontrakta di at du har prøvetid i x antall måneder, så er oppsigelsestida 14 dager i prøvetida. De 14 dagene gjelder fra du sier opp, altså ikke fra den første i måneden etter. 

Siden oppsigelsestida på 14 dager er gjensidig, har arbeidsgiver samme rett til å si opp deg med 14 dagers varsel. Hvis du har den minste mistanke om at sjefen kommer til å utnytte dette, venter du med å si opp til den 16. april.  

Anonymkode: 67f39...6fc

Det bør nevnes at saklig grunn til oppsigelse fremdeles vil være et krav fra arbeidsgivers side.

Anonymkode: e386d...1ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du rett på ferie da? Hvis du sier opp rett før ferien, kan du bli bedt om å måtte jobbe i ferien?

Anonymkode: 2ea98...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...