Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymt pga mulig tabu å nevne 🙈

Baby er snart 3 uker og tanken på nikotin tar meg hver dag. Klikker snart for meg🥲 Men jeg ammer. Tør ikke amme og innta nikotin samtidig. Men føler meg som en dårlig mamma om jeg går over til mme istedenfor amming pga noe «så teit» som nikotin. Har noen vært i samme situasjon? Blir helt sprø snart av både suget etter det, men også dårlig samvittighet for å vurdere å gå over på mme. Er stressende situasjoner i livet mitt som gjør at jeg kunne trengt litt av min fiende og gode venn nikotin.  Hva gjorde/gjør du? 

Anonymkode: 6c7a5...cbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brukte du nikotin under svangerskapet? For hvis det er 9+ måneder siden sist, så er det bare den psykiske avhengigheten som sitter igjen. Og nå så kort etter fødsel er hormonene dine i full sving. Jeg vet dette ikke er det du vil høre, men vil anbefale deg å holde ut å la nikotinen være - suget vil forsvinne, og dere vinner alle på det. 

Amming har mange helseeffekter, og du gir barnet ditt best mulig utgangspunkt om du velger det over nikotinen. Samtidig så har jeg mye sympati for hvordan du har det - avhengighet er noe herk. Lykke til!

Anonymkode: c7d18...67f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Brukte du nikotin under svangerskapet? For hvis det er 9+ måneder siden sist, så er det bare den psykiske avhengigheten som sitter igjen. Og nå så kort etter fødsel er hormonene dine i full sving. Jeg vet dette ikke er det du vil høre, men vil anbefale deg å holde ut å la nikotinen være - suget vil forsvinne, og dere vinner alle på det. 

Amming har mange helseeffekter, og du gir barnet ditt best mulig utgangspunkt om du velger det over nikotinen. Samtidig så har jeg mye sympati for hvordan du har det - avhengighet er noe herk. Lykke til!

Anonymkode: c7d18...67f

Tusen takk! Sluttet i starten av 3 måneden i svangerskapet, fant ikke ut før da.. men sluttet på dagen 🙈 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner godt til avhengigheten, snuste selv i ti år før jeg ble gravid. Det tuller helt sinnsykt med hjernen din! Men plis ikke slutt å amme babyen din for nikotinens skyld - det tror jeg du kommer til å angre på i etterkant. Jeg vet, mamming før amming og alt det der altså, men morsmelk er det beste for det lille barnet ditt som du har satt til verden. 

Anonymkode: d2ac3...c4e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Med første barnet sluttet jeg å snuse samme dag som positiv test (ikke planlagt), og ammet til hun var rundt 16 mnd. Begynte å snuse igjen etter ammeslutt. 
Denne gangen sluttet jeg å snuse når vi skulle begynne å prøve på nr. 2, ammer enda nå som hun er 10 mnd, men kjenner på snus suget fortsatt.. 

For min del har det handlet mer om dårlig samvittighet for å slutte amme fordi jeg vil ha snus. Så jeg har bare stått i det, avhengigheten er jo så klart ikke like sterk, men den er der! Og jeg tipper jeg begynner på igjen denne gangen også, selv om jeg skal prøve å la være… 

Amming og morsmelk har veldig mye positivt for babyen, så det har trumfet snusen for meg 😅 

Anonymkode: 691d2...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du begynner med nikotin må du også slutte med samsoving om dere gjør det. 

Anonymkode: ccfe8...110

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om valget står mellom mme og amme selv om man inntar nikotin? Hva er best/verst? Noen som vet?

Ikke at jeg anbefaler røyking/snusing, men det er vel viktigst å la være som gravid?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Om valget står mellom mme og amme selv om man inntar nikotin? Hva er best/verst? Noen som vet?

Ikke at jeg anbefaler røyking/snusing, men det er vel viktigst å la være som gravid?

I følge ammehjelpen skal man ikke slutte å amme selv om man inntar nikotin.

https://ammehjelpen.no/nikotin/

Anonymkode: 7166c...baf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på hvilke helsefordeler amming har for baby. Du klarer det. Ja, det er egoistisk. Hilsen en som ELSKER snus og har begynt for mange ganger.  

Anonymkode: 69ef2...fb6

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar dere. 
jeg tror egentlig at nikotin ikke er alene grunn. Men jeg tror det har mye med at jeg ikke synes amming er så fint denne gangen, og jeg bare går å venter på å få min kropp «tilbake». Under amming har jeg hevelser, vekta er høy og jeg føler meg bare ikke bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...