AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:21 #21 Del Skrevet mandag kl 22:21 Det enkleste for deg er å spørre på universitetsbiblioteket. De hjelper deg mer enn gjerne med å vise hvordan du gjør det riktig og forklarer deg hva som er feil. Anonymkode: b5497...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:30 #22 Del Skrevet mandag kl 22:30 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det enkleste for deg er å spørre på universitetsbiblioteket. De hjelper deg mer enn gjerne med å vise hvordan du gjør det riktig og forklarer deg hva som er feil. Anonymkode: b5497...eba Studerer nettbasert/samlingsbasert så jeg har ikke de i nærheten. Bor ca. 7 timer unna universitetet Anonymkode: da51a...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:15 #23 Del Skrevet tirsdag kl 05:15 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Wow, så hyggelig innstilling du har til studenter.... Tror at de bare ikke har "giddet" hvis de gjør feil. Jeg satt og sjekket hele tiden under forrige eksamen for å gjøre det riktig i kildelistene. På forhånd tok jeg et apa 7 kurs som skolen hadde på nett. Jeg satt av sikkert 5 timer siste dagen på hjemmeeksamen kun til å gå over kilder og sjekke at de var riktige i tekst og kildeliste. Dobbeltsjekket flere ganger at de var skrevet på riktig måte i følge det som søkogskriv og kildekompasset sier på sine nettsider om hvordan man skal skrive inn ulike typer kilder i apa7. Det er ikke at jeg ikke "gidder", men jeg skjønner jo for faen ikke hva jeg gjør galt hvis jeg følger de "reglene" som står og allilevel får beskjed om at det ikke blir gjort på rett måte. Anonymkode: da51a...43f Ut fra det du skriver her vil jeg virkelig råde deg til å bruke Zotero eller Endnote, det gjør dette arbeidet så mye enklere. Du har ikke sagt noe om hvorfor du ikke bruker det, men lær deg det før neste eksamen/oppgave. Jeg tipper også at det handler om at du ikke refererer på rett sted i teksten, det kan ingen program eller kurs lære deg. Les artikelr for å se hvor de referer der, og gjlr det slik de gjør det. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Studerer nettbasert/samlingsbasert så jeg har ikke de i nærheten. Bor ca. 7 timer unna universitetet Anonymkode: da51a...43f Nå er vi flere her som har sagt vi kan hjelpe deg om du legger ut noen avsnitt fra testen du fikk denne kommentaren på. Biblioteket hjelper heller ikke noen med hver eneste referanse, det er mer generelt. Anonymkode: f5201...e07 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:24 #24 Del Skrevet tirsdag kl 05:24 Det er lurt å legge ved eksempel på hvordan du referer i teksten og hvordan den tilhørende referansen ser ut i kildelisten Anonymkode: b0175...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:40 #25 Del Skrevet tirsdag kl 05:40 Generelle tips: Listen skal sorteres alfabetisk. Innrykk på linje to er ikke et krav, men mange lærere foretrekker det. Husk å sjekke om det er en forfatter, to forfattere (da skal du bruke & i mellom navnene), tre eller fler (da bruker du "et al."), om boka har redaktør, om det er kapittelforfatter i en bok osv. Bruk denne siden: Apa 7 (kildekompasset). Forresten så må du gå inn på kildekompasset å trykke på apa 7, ikke bare google det. Da hender det ofte at jeg kommer inn på apa 7 tilpasset fotnoter, og den skal du ikke ha. Du kan også google apa 7 manual, så får du opp en utvidet utgave med flere eksempler. Anonymkode: a69c7...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet tirsdag kl 05:46 #26 Del Skrevet tirsdag kl 05:46 Chatgpt. Han der over kildene dine og kommer med gode tilbakemeldinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:46 #27 Del Skrevet tirsdag kl 05:46 Jo, også må du se på kildekompasset hvor det skal stå i kursiv, og ikke. Boktittel skal ofte stå i kursiv, feks. I bok med redaktør skal redaktørens navn stå i løpende tekst, mens i bok med kapittelforfatter skal forfatterens navn stå i løpende tekst. I litteraturlisten skal det stå "I Redaktørnavn (Red.)", viktig å ikke glemme i'en, og (Red.). Ta med alle kommer og punktumer, parenteser og titler. Post gjerne et eksempel fra teksten din og litteraturliste her, så er det helt sikkert flere som kan komme med konkrete tips Anonymkode: a69c7...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:48 #28 Del Skrevet tirsdag kl 05:48 Ser flere tipser om chatgtp. Det ville jeg vært forsiktig med når du ikke kan det selv, jeg har flere ganger opplevd at den gjør feil, når jeg har prøvd det selv. Bedre at du lærer deg det selv, eller bruker endnote eller zotero. Anonymkode: a69c7...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:21 #29 Del Skrevet tirsdag kl 07:21 Du må jo ikke dra på campus for å få hjelp fra universitetsbiblioteket.. ? Mest sannsynligvis tilbyr de veiledning over Teams. Det gjør de i hvertfall på Nord Universitet Anonymkode: baabc...695 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:15 #30 Del Skrevet tirsdag kl 16:15 AnonymBruker skrev (21 timer siden): APA 7th sier ikke mye. Jo, APA 7 sier hvilken stil man skal bruke. Den er definert. Definisjonen av den er det kildekompasset har brukt for å lage en veileder/tips. Men det er selvfølgelig referansestilen som er fasiten her, ikke kildekompasset. Anonymkode: ed030...04b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:16 #31 Del Skrevet tirsdag kl 16:16 Da jeg studerte var det ofte kurs i både APA og IEEE på universitets bibliotek. Anonymkode: ed030...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:59 #32 Del Skrevet tirsdag kl 16:59 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jo, APA 7 sier hvilken stil man skal bruke. Den er definert. Definisjonen av den er det kildekompasset har brukt for å lage en veileder/tips. Men det er selvfølgelig referansestilen som er fasiten her, ikke kildekompasset. Anonymkode: ed030...04b WTF babler du om? Det jeg mener med at bare "APA 7" ikke sier så mye er nettopp fordi man må trykke seg videre på APA 7 angående hvilken seksjon man skal sitere. https://www.kildekompasset.no/referansestiler/apa-7th/ Nytter ikke å trykke på artikkel, hvis det er en bok man skal sitere. Osv, osv. Ingenting er definert før man har trykket seg inn på riktig seksjon av APA 7 for faen. Det betyr om det er en bok med to forfattere du skal sitere, så må man trykke seg inn på riktig seksjon der, for faen. Er du med så langt? 😆 Anonymkode: 7f08f...a94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:11 #33 Del Skrevet tirsdag kl 17:11 Hvis du følger Kildekompasset til punkt og prikke så skal det faktisk ikke være mulig å blingse. Om du kan lese kan du også finne fram til hvordan du skal føre kildene både i løpende tekst og i litteraturlista. Protip: det tar tid å sette opp en korrekt litteraturliste. Det var noe jeg alltid hadde klart i god tid til hjemme-eksamener. Det er forskjell på kapittel i bok med redaktør(er) og vanlige bøker med x antall forfattere. Anonymkode: 1aa3d...be3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:49 #34 Del Skrevet tirsdag kl 21:49 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Wow, så hyggelig innstilling du har til studenter.... Tror at de bare ikke har "giddet" hvis de gjør feil. Jeg satt og sjekket hele tiden under forrige eksamen for å gjøre det riktig i kildelistene. På forhånd tok jeg et apa 7 kurs som skolen hadde på nett. Jeg satt av sikkert 5 timer siste dagen på hjemmeeksamen kun til å gå over kilder og sjekke at de var riktige i tekst og kildeliste. Dobbeltsjekket flere ganger at de var skrevet på riktig måte i følge det som søkogskriv og kildekompasset sier på sine nettsider om hvordan man skal skrive inn ulike typer kilder i apa7. Det er ikke at jeg ikke "gidder", men jeg skjønner jo for faen ikke hva jeg gjør galt hvis jeg følger de "reglene" som står og allilevel får beskjed om at det ikke blir gjort på rett måte. Anonymkode: da51a...43f Jeg har faktisk en veldig god innstilling til studenter, og jeg er en populær foreleser og veileder som får veldig gode tilbakemeldinger fra studentene mine. Men begrunnelser på eksamen, det står ikke i arbeidsplanen min. Det er en av de 100 oppgavene jeg er pålagt å i praksis gjøre på fritiden min. Så når studenter ber om begrunnelse, vil det ikke komme en detaljert gjennomgang av alle feilene i referanselista fra meg. Det vil stå «en rekke feil i referansene, både i referanselista og løpende tekst». Så forventer jeg at du klarer å bruke Kildekompasset eller lignende for å finne ut hva du gjorde feil. Tro du meg, det er mange studenter som ikke legger ned mer enn et absolutt minimum av innsats, og knapt nok det. Hvis du virkelig har brukt så lang tid og likevel ikke klarer å finne ut hva du gjorde galt - og du brukte EndNote, og du brukte det riktig - foreslår jeg at du ber en medstudent om hjelp, eller at du hører om biblioteket kan hjelpe deg. Anonymkode: e46d7...588 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:49 #35 Del Skrevet tirsdag kl 21:49 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Studerer nettbasert/samlingsbasert så jeg har ikke de i nærheten. Bor ca. 7 timer unna universitetet Anonymkode: da51a...43f De kan hjelpe deg på Teams. Anonymkode: e46d7...588 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå