AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:55 #1 Del Skrevet mandag kl 09:55 Er litt oppgitt fordi jeg skjønner rett og slett ikke hva de vil. De har gitt oss link til nettsiden søkogskriv og anbefaler å bruke den når vi skal skrive kilder i apa7, og jeg prøver alltid å bruke den og følge det som står der. På hver hjemmeeksamen så bruker jeg å be om begrunnelse for å se hva jeg gjør bra eller feil. Hver gang får jeg beskjed om at det er feil med kildehenvisningen min både i litteraturliste og i teksten, men de skriver aldri noe om hva som faktisk er feil. Og jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt fordi jeg følger jo det som står om apa7 på søkogskriv. Litt fortvilt... Skjønner ikke hvordan folk får til å skrive med perfekt apa7. 🤷♀️ Anonymkode: da51a...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:57 #2 Del Skrevet mandag kl 09:57 Kan du skrive eksempel på en kilde i en tekst og i kildelisten din? Anonymkode: c650f...ea3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:04 #3 Del Skrevet mandag kl 10:04 Kjenner meg igjen! Men ring biblioteket på høyskolen. Spør for hver kilde du bruker på eksamen din. Spør både om dette i forhold til hvordan det skal skrives i teksten og i litteraturlista. Spør om alle kildene du bruker. Ja, det tar tid - men de hjelper deg 😊 Anonymkode: 4e850...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet mandag kl 10:10 #4 Del Skrevet mandag kl 10:10 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er litt oppgitt fordi jeg skjønner rett og slett ikke hva de vil. De har gitt oss link til nettsiden søkogskriv og anbefaler å bruke den når vi skal skrive kilder i apa7, og jeg prøver alltid å bruke den og følge det som står der. På hver hjemmeeksamen så bruker jeg å be om begrunnelse for å se hva jeg gjør bra eller feil. Hver gang får jeg beskjed om at det er feil med kildehenvisningen min både i litteraturliste og i teksten, men de skriver aldri noe om hva som faktisk er feil. Og jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt fordi jeg følger jo det som står om apa7 på søkogskriv. Litt fortvilt... Skjønner ikke hvordan folk får til å skrive med perfekt apa7. 🤷♀️ Anonymkode: da51a...43f Har du forsøkt å bruke endnote da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:22 #5 Del Skrevet mandag kl 10:22 Prøv endnote! Fikser alt. Anonymkode: fd3aa...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:28 #6 Del Skrevet mandag kl 10:28 https://www.kildekompasset.no Kildekompasset viser veldig greit hvordan man skal føre opp kilder i litteraturliste og i teksten Anonymkode: 5a690...005 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:29 #7 Del Skrevet mandag kl 10:29 Velger du riktig kilde da? Altså det er jo forskjell på bøker med én redaktør, artikkel, osv. Jeg har brukt kildekompasset som rettesnor, aldri fått feil. https://www.kildekompasset.no/referansestiler/apa-7th/ Anonymkode: 65de5...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:30 #8 Del Skrevet mandag kl 10:30 Kan du ikke bruke Harvard uten fotnoter, eller Chicago? Jeg vet ikke hvor streng de er, men sjekk at alt er riktig i forhold til at noe skal skrives i kursiv, tegnsetting, komma/punktum, dato/url for det du henter på nett, at det er alfabetisk osv, altså de veldig små detaljene. Anonymkode: 04013...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:27 #9 Del Skrevet mandag kl 11:27 Jeg brukte Endnote de siste årene av studiene, det endret livet mitt. Men ellers, blir kildekompasset og følg instruksjonene til punkt og prikke. Hvert komma, hver store bokstav, hver kursivering er gjennomtenkt. Men seriøst, Endnote. Anonymkode: 748cf...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:30 #10 Del Skrevet mandag kl 11:30 Du aner ikke selv hva feilen kan være? I så fall sier jeg som en annen, legg inn en eksempelsetning med henvisning i tekst og et eksempel på hvordan du skriver en kilde i kildelisten. Anonymkode: 7c6a6...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:18 #11 Del Skrevet mandag kl 14:18 Spør en medstudent, emneansvarlig eller biblioteket om hjelp. Bruk Zotero eller Endnote, det tar litt tid å lære seg, men er gull verdt. Kom gjerne med et avsnitt fra teksten din der du viser hvordan du har gjort det, så er det lettere å gi svar. For øvrig kan det også være at du ikke henviser rett sted i teksten, det er litt uklart fra åpningsinnlegget ditt. Anonymkode: f5201...e07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:27 #12 Del Skrevet mandag kl 14:27 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spør en medstudent, emneansvarlig eller biblioteket om hjelp. Bruk Zotero eller Endnote, det tar litt tid å lære seg, men er gull verdt. Kom gjerne med et avsnitt fra teksten din der du viser hvordan du har gjort det, så er det lettere å gi svar. For øvrig kan det også være at du ikke henviser rett sted i teksten, det er litt uklart fra åpningsinnlegget ditt. Anonymkode: f5201...e07 Jeg synes også dette var litt uklart, om det er kildene som føres feil eller om de brukes for dårlig. Anonymkode: 7c58a...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet mandag kl 14:37 #13 Del Skrevet mandag kl 14:37 Vanskelig å si hva som er feil uten eksempler, men sier som de andre her, at Endnote er gull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:29 #14 Del Skrevet mandag kl 18:29 Hvilket nivå er du på når det gjelder eksamener og hva slags karakter er det du klager på som du ikke er fornøyd med? Bachelor 1. og 2.året? Eller 3.året + bacheloroppgave? Eller er du på mastergrad? Jo "høyere" en kommer oppover, jo mer vil de pirke på dette med kilder. APA 7th sier ikke mye. Du må trykke på riktig sted på Kildekompasset. Om det er en bok med en eller to forfattere eller flere. Eller om det er en artikkel eller offentlig publikasjon, osv. De skrives alle forskjellig. Anonymkode: 7f08f...a94 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:17 #15 Del Skrevet mandag kl 19:17 Bruk Zotero! Sparer deg mye og gjør jobben for deg! Anonymkode: 343c5...a13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:29 #16 Del Skrevet mandag kl 20:29 Bruker EndNote og det gjør det så mye enklere! Synes også Kildekompasset er bedre enn Søkogskriv. Anonymkode: 428ea...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:37 #17 Del Skrevet mandag kl 20:37 De forventer at du klarer å finne ut hva som er feil selv. Jeg er sensor, og jeg har ikke tid til å skrive u hva som er galt i kildelisten. De er voksne mennesker, de må bruke tiden på å sette seg inn i det selv. Ved å gjøre det galt i utgangspunktet vet jeg jo at de ikke allerede har gjort det. Hvorfor skal jeg bruke av min fritid på å lære dem noe de ikke har giddet å lære seg selv? Når jeg er veileder på bachelor kan jeg gi noen eksempler på konkrete ting som er feil, og legge til «det er også flere feil, gå over kildene». Gå gjennom kildelisten og teksten, evt sammen med en student. Identifiser feilene. Lær av dem. Lær deg EndNote. Anonymkode: e46d7...588 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:38 #18 Del Skrevet mandag kl 20:38 Pleier (i tillegg til å bruke kildekompasset og søk og skriv) å spørre ChatGPT om hvordan referere til ulike kilder i tekst og litteraturliste. Aldri fått tilbakemelding på at kildene har blitt oppgitt feil. Anonymkode: ab6fc...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:01 #19 Del Skrevet mandag kl 22:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilket nivå er du på når det gjelder eksamener og hva slags karakter er det du klager på som du ikke er fornøyd med? Bachelor 1. og 2.året? Eller 3.året + bacheloroppgave? Eller er du på mastergrad? Jo "høyere" en kommer oppover, jo mer vil de pirke på dette med kilder. APA 7th sier ikke mye. Du må trykke på riktig sted på Kildekompasset. Om det er en bok med en eller to forfattere eller flere. Eller om det er en artikkel eller offentlig publikasjon, osv. De skrives alle forskjellig. Anonymkode: 7f08f...a94 2 året på bachelor. Fikk C. Anonymkode: da51a...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:15 #20 Del Skrevet mandag kl 22:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): De forventer at du klarer å finne ut hva som er feil selv. Jeg er sensor, og jeg har ikke tid til å skrive u hva som er galt i kildelisten. De er voksne mennesker, de må bruke tiden på å sette seg inn i det selv. Ved å gjøre det galt i utgangspunktet vet jeg jo at de ikke allerede har gjort det. Hvorfor skal jeg bruke av min fritid på å lære dem noe de ikke har giddet å lære seg selv? Wow, så hyggelig innstilling du har til studenter.... Tror at de bare ikke har "giddet" hvis de gjør feil. Jeg satt og sjekket hele tiden under forrige eksamen for å gjøre det riktig i kildelistene. På forhånd tok jeg et apa 7 kurs som skolen hadde på nett. Jeg satt av sikkert 5 timer siste dagen på hjemmeeksamen kun til å gå over kilder og sjekke at de var riktige i tekst og kildeliste. Dobbeltsjekket flere ganger at de var skrevet på riktig måte i følge det som søkogskriv og kildekompasset sier på sine nettsider om hvordan man skal skrive inn ulike typer kilder i apa7. Det er ikke at jeg ikke "gidder", men jeg skjønner jo for faen ikke hva jeg gjør galt hvis jeg følger de "reglene" som står og allilevel får beskjed om at det ikke blir gjort på rett måte. Anonymkode: da51a...43f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå