AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:30 #61 Del Skrevet tirsdag kl 17:30 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg forstår at arv skal holdes utenfor fellesskapet og likevel forstår jeg det virkelig ikke. For hva sparer man det til hvis tanken er å være sammen for alltid? Til barna skal få det? Eller skal man en eller annen gang i livet leve herrens gode dager mens partneren sitter hjemme? Anonymkode: 689b1...e2c For en utrolig naiv holdning. Ektepakt, samboerkontrakter eller andre avtaler er for å sikre seg selv hvis det oppstår uenigheter eller ting går til helvete, noe det ofte gjør i følge statistikken. Å ignorere dette faktumet fordi man «skal være sammen for alltid, hjerte hjerte» er så dumt at jeg nesten syns at du fortjener å sitte igjen med to vrengte lommer ved brudd. Ta ansvar! Anonymkode: 90c9d...173 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:52 #62 Del Skrevet tirsdag kl 18:52 Arv er særeie. Samboer skal ikke forsørge deg. Du er veldig grådig. Håper samboer tar alt og stikker. Anonymkode: 538d8...a0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:00 #63 Del Skrevet tirsdag kl 19:00 Mannen min har arvet mye penger i to omganger og jeg har ikke tenkt tanken engang på at han dermed skal kjøpe masse greier som er felles. Han har kjøpt noen ting som er hans og jeg gjerne får bruke om jeg vil, men det er ikke fellesgjenstander som feks spisestue, sofa, tv eller lignende. Nå nylig snakka vi litt om en ganske dyr ferie vi har planlagt over tid, han vil gjerne oppgradere både rom og fly, jeg er OK med at han betaler det fordi det er noe han vil bruke penger på, men jeg har også gjort det klart og tydelig at jeg er fornøyd med de rimeligere alternativene vi har planlagt og budsjetert så den kostnaden mener jeg er frivillig og unødvendig uten at jeg klager på å bli inkludert i oppgraderingen. Man må bare snakke sammen og bli enige mener jeg. Anonymkode: 527f7...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:12 #64 Del Skrevet tirsdag kl 20:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arv er særeie. Samboer skal ikke forsørge deg. Du er veldig grådig. Håper samboer tar alt og stikker. Anonymkode: 538d8...a0f Arv er ikke særeie! Og uansett er begrepet særeie irrelevant her, siden ts ikke er gift. Anonymkode: d1201...e4c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:18 #65 Del Skrevet tirsdag kl 20:18 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 11.11): Arv skal jo holdes utenfor, men jeg syntes det er gjerrig ja. Jeg har selv arvet mye, og jeg kjøper mye mer enn mannen, uten å forvente at han har råd til det. Du burde si til han at du ikke har så mye penger å bruke på ting, og heller ønsker å spare til pensjon eller noe du syntes er viktig. Og at du ikke ønsker å prioritere nye møbler. Så kan han heller velge å oppgradere møblene selv. Anonymkode: b59be...774 Enig i denne, ja han velger jo selv hva arven skal gå til siden det er hans arv, men skulle han absolutt ikke delt hadde det vært mer naturlig om han kjøpte en ting bare til seg selv, f.eks. en motorsykkel eller en fet veteranbil. Dere slår meg ikke som to tjueåringer som skal etablere dere, og har alt fra før. Om han da har voldsomme behov for å oppgradere møblene så er jo det fint, men blir rart å kreve deg for penger. Dere har jo et fellesskap…….. jeg hadde ikke tenkt som ham. Hadde heller ruga på pengene da Anonymkode: de1cf...361 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:20 #66 Del Skrevet tirsdag kl 20:20 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For en utrolig naiv holdning. Ektepakt, samboerkontrakter eller andre avtaler er for å sikre seg selv hvis det oppstår uenigheter eller ting går til helvete, noe det ofte gjør i følge statistikken. Å ignorere dette faktumet fordi man «skal være sammen for alltid, hjerte hjerte» er så dumt at jeg nesten syns at du fortjener å sitte igjen med to vrengte lommer ved brudd. Ta ansvar! Anonymkode: 90c9d...173 Jeg er så enig! Jeg klarer dessverre ikke å få mannen min til å forstå det. I hans hode er det å «planlegge å gjøre det slutt». 🙄🙄🙄 Anonymkode: b3ac0...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:11 #67 Del Skrevet tirsdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Arv er ikke særeie! Og uansett er begrepet særeie irrelevant her, siden ts ikke er gift. Anonymkode: d1201...e4c Om arv er særeie eller felleseie kommer an på hva (eller om) som står i testamentet etter arvelater. Står det ikke spesifisert, så er utgangspunktet felleseie, men det kan skjevdeles ved skilsmisse dersom «verdien klart kan føres tilbake til» f.eks kjøp av hytte. Som du påpeker er dette uansett irrelevant siden dette paret ikke er gift! Som samboere er pengene en part arver hans eller hennes. Partner har ikke en dritt de skulle sagt om hvordan de pengene disponeres, men om de sløses vekk på fjas og løpende utgifter, så har man selvfølgelig heller ikke noe krav mot partner hvis det ender med brudd. Da eier man det som kan dokumenteres at man har betalt for med dagens verdi. For spisebord, sofa i.l som ts nevner, så er dette ting som taper seg voldsomt fort i verdi, så her kaster man på et vis arven ut vinduet. Anonymkode: 90c9d...173 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:14 #68 Del Skrevet tirsdag kl 21:14 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 11.05): Samboer gjennom 13 år, to barn sammen - har arvet mye penger. Hver nye ting som spisebord, sofa vi trenger å kjøpe så vil han dele helt likt. 🤷♀️ Er det bare meg som synes dette er gjerrig? Anonymkode: c73e6...441 Du spør, ts, om hvorfor han skulle velge å ikke dele med deg - gitt at han elsker deg. Men et like viktig spørsmål er dette: Hvorfor skulle du velge å leve av han, gitt at du elsker han? er ikke det gjerrig? Å ikke ville betale 50% av en sofa bare fordi en selv ikke har vært så «heldig» å ha døde slektninger? Anonymkode: fadf8...758 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:00 #69 Del Skrevet onsdag kl 08:00 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om arv er særeie eller felleseie kommer an på hva (eller om) som står i testamentet etter arvelater. Står det ikke spesifisert, så er utgangspunktet felleseie, men det kan skjevdeles ved skilsmisse dersom «verdien klart kan føres tilbake til» f.eks kjøp av hytte. Som du påpeker er dette uansett irrelevant siden dette paret ikke er gift! Som samboere er pengene en part arver hans eller hennes. Partner har ikke en dritt de skulle sagt om hvordan de pengene disponeres, men om de sløses vekk på fjas og løpende utgifter, så har man selvfølgelig heller ikke noe krav mot partner hvis det ender med brudd. Da eier man det som kan dokumenteres at man har betalt for med dagens verdi. For spisebord, sofa i.l som ts nevner, så er dette ting som taper seg voldsomt fort i verdi, så her kaster man på et vis arven ut vinduet. Anonymkode: 90c9d...173 Enig. Jeg skulle ha sagt at arv ikke er automatisk særeie. En seiglivet kg-myte at det er det. Anonymkode: d1201...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:08 #70 Del Skrevet onsdag kl 10:08 Jeg tenker at dersom en person plutselig får mye penger og ønsker å kjøpe masse nytt, kan hen ikke forvente at den andre, som ikke plutselig har fått mye penger, skal bidra med det samme. Det skaper ubalanse og utrygghet i forholdet. Den med minst penger må kunne beslutte nivået på forbruket - eller så må den med mest penger, kjøpe nye møbler uten å be om bidrag fra den andre. Anonymkode: 54c3c...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:05 #71 Del Skrevet onsdag kl 18:05 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tenker at dersom en person plutselig får mye penger og ønsker å kjøpe masse nytt, kan hen ikke forvente at den andre, som ikke plutselig har fått mye penger, skal bidra med det samme. Det skaper ubalanse og utrygghet i forholdet. Den med minst penger må kunne beslutte nivået på forbruket - eller så må den med mest penger, kjøpe nye møbler uten å be om bidrag fra den andre. Anonymkode: 54c3c...092 Nå bare antar du. Ts har ikke sagt at det er samboeren som absolutt skal kjøpe alt mulig nytt, det kan like godt være hun som mener at de skal fornye seg og at hans skal betale siden han har fått så mye i arv. Anonymkode: 90c9d...173 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå