AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:47 #41 Del Skrevet mandag kl 11:47 Her er det også felles økonomi i huset. Alt som kommer inn, kommer på felles konto, så går det ut til regninger og det vi har til overs er til begge og husholdningen. Men hvis noen av oss hadde arvet, hadde det også kommet til å gått til felleskassen, men det hadde ikke blitt brukt for å kjøpe møbler for. Nedbetaling av gjeld, reiser (som vi har ønsket i mange år, men ikke hatt råd til) og annet div. som trengs hadde de pengene gått til. Møbler får man så si ubrukt på finn. Tror i løpet av de 8 årene vi har bodd sammen, så er det kun sengen og tv’n som ble kjøpt nytt. Trengte ny sofa for noen måneder siden, å lagret søk på finn. Tok 1 måned så dukket det opp en perfekt i nærområdet, gratis. Nesten ubrukt til verdi av 30-40k… Det jeg mener er at jeg skjønner han ikke ønsker å bruke flere tusen på møbler i hjemmet, når det er fullt mulig å få det kjempefint og slik som man ønsker, til en veldig rimelig penge hvis man ikke stresser over det. Er mye annet å bruke pengen på som er mye mer fornuftig og kommer familien mer til gode mener jeg… Anonymkode: 24370...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:07 #42 Del Skrevet mandag kl 13:07 Jeg hadde nok vært spandabel og betalt, men da er det jo også mitt, og skal være min stil, samt at det følger meg om jeg går ifra samboer. Jo da, han har sagt sitt når det gjelder møbler, men det betyr ikke at jeg har tatt hensyn til det når jeg har kjøpt ting. Anonymkode: ca366...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:21 #43 Del Skrevet mandag kl 13:21 Jeg synes det er gjerrig ! Anonymkode: 53bbd...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:24 #44 Del Skrevet mandag kl 13:24 Er det ikke tidens ånd å ha ting 50/50 da? Burde jo juble over likestillingen Anonymkode: b7585...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:27 #45 Del Skrevet mandag kl 13:27 Har man valgt å leve sammen og er inne for det langsiktig så er det en selvfølge for meg at man deler likt og tenker på felleskapet sammen og ikke noe «mitt og ditt». Folk er vel forskjellige, men viktig å ha en samtale om dette hvertfall når man føler den andre har andre verdier. Anonymkode: 760df...d68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:31 #46 Del Skrevet mandag kl 13:31 Vi har alt mht verdier og eierbrøk nedskrevet i samboerkontrakt. Gifter vi oss blir det ektepakt. Alt vi opparbeider i samboerskapet/giftemål, deles likt. Det vi kom inn med og evt arv holdes utenfor ved brudd. Men han har mye bedre råd enn meg. Så for han er det naturlig å dele prosentvis etter inntekt og større ting vi faktisk ikke "trenger" tar han. Anonymkode: 0a3fa...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:21 #47 Del Skrevet mandag kl 15:21 Jeg syns at han bør være generøs med den han elsker. Jeg vil muligens arve mye penger snart, og det jeg gleder meg aller mest til er å kunne skjemme bort kona mi med gaver og reiser. Det er jo bare en glede! Kribler i magen bare av å tenke på hvor glad jeg kan gjøre henne med slike ressurser. Anonymkode: 9faff...027 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:25 #48 Del Skrevet mandag kl 15:25 Da min mann arvet noen millioner, så regnet ikke de som en del av hans økonomiske situasjon på samme måte. De er ikke inkludert i utgiftene VI har. Dere skal selvsagt dele likt. Ingenting er egentlig forandret. Anonymkode: 95dac...bec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:54 #49 Del Skrevet mandag kl 15:54 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har felleseie og felles økonomi, noe annet hadde jeg aldri ønsket når man først velger livet sammen. Det blir bare så feil og skeivt over tid. Og man kommer i vanskelige situasjoner, som det du beskriver her. Så har vi heller regulert skjevdeling i ektepakt. Hva med å foreslå å oppdatere samboerkontrakt med noe tilsvarende? Da kan dere sammen ha glede av penger så lenge dere drar lasset sammen, men han har samtidig sikkerhet i at det skjevdeles dersom det ender med brudd. Anonymkode: aa153...f28 Helt enig med deg. Fatter ikke sånne FAMILIER der man sitter på hver sin tue… langvarige forhold med barn, da tenker jeg at alle ressurser er felles og deles - arbeidsinnsats ute og hjemme, belastningen og belønningen det gir. Så tjener en mest, men dens andre får en arv, en blir sykmeldt og trenger pleie mens ryggen blir operert, en går gravid og føder, en blir arbeidsledig en periode, en får høyere stilling og mer lønn, en er flink til å lage mat, en liker å rydde, ingen orker å rydde boden men man deler på det også. Anonymkode: 7c69a...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:50 #50 Del Skrevet mandag kl 21:50 Så utrolig lite rause folk er med hverandre i forhold. Ikke rart det blir misnøye og skilsmisse. Dersom han vil ha nytt spisebord så kan han vel bare kjøpe det. Man bidrar etter evne. Min mann har mye mer penger enn meg. Har vel stort sett kjøpt alle møbler vi har i huset, gjør meg ingen verdens ting. Vi er en familie og dersom vi skulle delt 50/50 på møblene så hadde det blitt møbler etter min lommebok og ikke mannens. Anonymkode: 60194...495 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:28 #51 Del Skrevet tirsdag kl 07:28 Jeg forstår at arv skal holdes utenfor fellesskapet og likevel forstår jeg det virkelig ikke. For hva sparer man det til hvis tanken er å være sammen for alltid? Til barna skal få det? Eller skal man en eller annen gang i livet leve herrens gode dager mens partneren sitter hjemme? Anonymkode: 689b1...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:38 #52 Del Skrevet tirsdag kl 07:38 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Mannen min og jeg (sammen i ti år, tre barn sammen) har felles økonomi. Jeg har tjent mer de fleste årene, men nå snur det og han ser ut til å tjene en del mer enn meg framover. Men alt som kommer inn er til fellesskapet, og det er våre penger og våre utgifter alt sammen. Når det kommer til arv, så tenker jeg derimot at det skal holdes utenfor. Ved evt brudd, så skal jo ikke arven fordeles likt. Hadde jeg arvet nå, så hadde så og si alt gått til å betale ned gjelden vår. Det nyter jo han også godt av. Men jeg ville ha laget en skriftlig avtale hos advokat om at den summen jeg brukte til nedbetaling, ville gått til meg ved et evt brudd (og da også indeksjustert). Hadde tenkt det samme var naturlig om det var han som arvet. Men jeg hadde fint kunnet "spandert" årets ferietur eller oppgradering av møbler. Ved evt oppussing ville jeg ha fått takst på boligen før oppussingen, og takst etter. Verdistigningen ville da blitt særeie. Anonymkode: 94f75...e10 Jeg ville fått dette inn i ektepakten allerede nå. Det er så mye lettere å ha slike diskusjoner når man er på nøytral/lik grunn (og i fredstid). For når det først er en konkret sak kan følelser påvirke ganske mye. Anonymkode: aa153...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:40 #53 Del Skrevet tirsdag kl 07:40 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er det ikke tidens ånd å ha ting 50/50 da? Burde jo juble over likestillingen Anonymkode: b7585...fe6 Å som familie være en enhet økonomisk har da ingenting med likestilling å gjøre? Anonymkode: aa153...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:57 #54 Del Skrevet tirsdag kl 08:57 Arv er faktisk personlig uansett. Uavhengig av barn, felles økonomi osv. Dette vil dere finne ut av når det skjer et brudd. Ektepakt er også en fin ting. Anonymkode: 9c0de...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:13 #55 Del Skrevet tirsdag kl 09:13 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Arv er faktisk personlig uansett. Uavhengig av barn, felles økonomi osv. Dette vil dere finne ut av når det skjer et brudd. Ektepakt er også en fin ting. Anonymkode: 9c0de...d43 Om det går inn i daglig økonomi, ferieturer, møbler, med mer, så er det ikke lenger mulig å identifisere om verdiene fortsatt er der. Og man vil ikke få gjennom skjevdeling ved brudd. Om man vil ha ut arv ved brudd er det en av to som gjelder. Enten plassere i noe helt konkret - konto/fond, eller hytte/utleiebolig der man også tar alt av kostnader og alt av vedlikehold. Eller å få det inn i ektepakt. Anonymkode: aa153...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:45 #56 Del Skrevet tirsdag kl 12:45 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg forstår at arv skal holdes utenfor fellesskapet og likevel forstår jeg det virkelig ikke. For hva sparer man det til hvis tanken er å være sammen for alltid? Til barna skal få det? Eller skal man en eller annen gang i livet leve herrens gode dager mens partneren sitter hjemme? Anonymkode: 689b1...e2c Ganske mange par som er sammen av praktiske grunner eller andre grunner enn at de er hodestups forelsket og ser for seg å tilbringe resten av livet sitt sammen da😅 Endel ønsker jo også å beholde arven som personlig fordi de vet at det sikrer dem økonomisk bedre ved ett brudd,og det synes jeg er helt ok. Anonymkode: 90f40...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:08 #57 Del Skrevet tirsdag kl 17:08 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 11.05): Samboer gjennom 13 år, to barn sammen - har arvet mye penger. Hver nye ting som spisebord, sofa vi trenger å kjøpe så vil han dele helt likt. 🤷♀️ Er det bare meg som synes dette er gjerrig? Anonymkode: c73e6...441 Er du den samme forsmådde dama som har laget 2-3 tråder på kg om en samboer som har arvet mye , og er grinete fordi hans arv ikke er dine penger? Som i de andre trådene så er hans arv hans penger, og ikke dine. Skjerp deg. Anonymkode: 90c9d...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:17 #58 Del Skrevet tirsdag kl 17:17 Snublefot62 skrev (På 31.3.2025 den 12.31): Den konteksten som mangler her er om disse innkjøpene er nødvendige eller ikke. Er det noe han vil fordi han kan, eller fordi dere må? Eller er det noe hun ønsker seg? Mitt inntrykk er i alle fall at det ofte er kvinnene som ønsker å oppdatere inventaret, og i så fall er det helt urimelig at han skal sose vekk arven sin på det. Helt idiotisk å bruke arv på slite eller forbruksvarer man aldri før noe tilbake for uansett. Anonymkode: 90c9d...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:19 #59 Del Skrevet tirsdag kl 17:19 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 11.05): Samboer gjennom 13 år, to barn sammen - har arvet mye penger. Hver nye ting som spisebord, sofa vi trenger å kjøpe så vil han dele helt likt. 🤷♀️ Er det bare meg som synes dette er gjerrig? Anonymkode: c73e6...441 Er det du eller han som pusher på og mener at dere trenger alt mulig nytt? Hans arv er hans penger. Både riktig og fornuftig av han at han ikke ønsker å sose den vekk på løsøre som mister verdien det sekundet du har pakket det ut av emballasjen. Anonymkode: 90c9d...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:24 #60 Del Skrevet tirsdag kl 17:24 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Arv er faktisk personlig uansett. Uavhengig av barn, felles økonomi osv. Dette vil dere finne ut av når det skjer et brudd. Ektepakt er også en fin ting. Anonymkode: 9c0de...d43 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om det går inn i daglig økonomi, ferieturer, møbler, med mer, så er det ikke lenger mulig å identifisere om verdiene fortsatt er der. Og man vil ikke få gjennom skjevdeling ved brudd. Om man vil ha ut arv ved brudd er det en av to som gjelder. Enten plassere i noe helt konkret - konto/fond, eller hytte/utleiebolig der man også tar alt av kostnader og alt av vedlikehold. Eller å få det inn i ektepakt. Anonymkode: aa153...f28 De er ikke gift, og «skjevdeling» er ikke noe som gjør seg gjeldende for samboere dersom de går fra hverandre. Det økonomiske oppgjøret for samboere er ikke lovregulert, og regelen er at man eier det man har kjøpt. Anonymkode: 90c9d...173 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå