AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:45 #21 Del Skrevet mandag kl 09:45 Hva er mye penger? Dersom det er snakk om 2-3 millioner synes jeg han gjør rett i å være gnien. Er det 30 millioner, kan han være litt spandabel. Anonymkode: 374ab...b0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet mandag kl 09:45 #22 Del Skrevet mandag kl 09:45 Ja, dette er gjerrig. Dere er en familie, ikke business partnere. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:47 #23 Del Skrevet mandag kl 09:47 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Samboer gjennom 13 år, to barn sammen - har arvet mye penger. Hver nye ting som spisebord, sofa vi trenger å kjøpe så vil han dele helt likt. 🤷♀️ Er det bare meg som synes dette er gjerrig? Anonymkode: c73e6...441 Det er hans arv, tviler på at du hadde gitt bort din arv, ta deg sammen og slutt å vær egoist. Anonymkode: 90ee4...8c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:48 #24 Del Skrevet mandag kl 09:48 Arv er personlig. Anonymkode: 7a911...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet mandag kl 09:51 #25 Del Skrevet mandag kl 09:51 Men da får du si: jeg har ikke råd til nytt spisebord akkurat nå. Så får dere beholde det gamle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:54 #26 Del Skrevet mandag kl 09:54 Ja, jeg synes det er gjerrig. Anonymkode: 06710...fe6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:54 #27 Del Skrevet mandag kl 09:54 Hvorfor skal dere ha nytt av alt, forresten? Må dere ha nytt så må dere jo det, men da må det være etter din økonomi. Er det han som ønsker nytt, eller høyere standard, på grunn av pengene han nå har, så får han dekke det. Anonymkode: aa153...f28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:57 #28 Del Skrevet mandag kl 09:57 Mannen min og jeg (sammen i ti år, tre barn sammen) har felles økonomi. Jeg har tjent mer de fleste årene, men nå snur det og han ser ut til å tjene en del mer enn meg framover. Men alt som kommer inn er til fellesskapet, og det er våre penger og våre utgifter alt sammen. Når det kommer til arv, så tenker jeg derimot at det skal holdes utenfor. Ved evt brudd, så skal jo ikke arven fordeles likt. Hadde jeg arvet nå, så hadde så og si alt gått til å betale ned gjelden vår. Det nyter jo han også godt av. Men jeg ville ha laget en skriftlig avtale hos advokat om at den summen jeg brukte til nedbetaling, ville gått til meg ved et evt brudd (og da også indeksjustert). Hadde tenkt det samme var naturlig om det var han som arvet. Men jeg hadde fint kunnet "spandert" årets ferietur eller oppgradering av møbler. Ved evt oppussing ville jeg ha fått takst på boligen før oppussingen, og takst etter. Verdistigningen ville da blitt særeie. Anonymkode: 94f75...e10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:10 #29 Del Skrevet mandag kl 10:10 Når vi kjøpte huset hadde mannen mye, myye mer penger enn meg (det har han forsåvidt fortsatt), mye av det arvet. Vi hadde bare leid til da og eide ingenting, så vi trengte alt fra kjøleskap til vaskemaskin, sofa og seng. Så for vår del var det ikke noe vi kunne la være å skaffe. Vi kunne sikkert ha bunnskrapt kontoene mine og delt alle summer på to, eller gjort det sånn som vi gjorde; mannen betalte for det meste og så skrev vi hans navn på alle kvitteringer, som nå ligger i en mappe. Jeg "eier" for eksempel kjøleskapet og spisestuestolene. Vet ikke om vi kommer til å "kjøpe hverandre inn" i møblene, bytte på å erstatte dem, eller bare fordele dem på et vis om det skulle rakne, men så lenge vi holder sammen tenker jeg egentlig ikke det spiller så stor rolle hvem som betalte for hva. Ingen bør gå blakk mens den andre ruger på penger iallefall. Anonymkode: 4533f...d41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet mandag kl 10:19 #30 Del Skrevet mandag kl 10:19 Det er gjerrig og smålig. Bare si at du ikke har behov for å bytte ut noen som helst. Hadde blitt flau, jeg personlig hadde sagt det til venner og familie slik at han skulle bli den flaue. For det er ikke vanlig. Selvsagt skal ikke han dele mye penger med deg, men herregud, men noen 10.000 må han kunne han ha betalt for møbler. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet mandag kl 10:31 #31 Del Skrevet mandag kl 10:31 Den konteksten som mangler her er om disse innkjøpene er nødvendige eller ikke. Er det noe han vil fordi han kan, eller fordi dere må? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:37 #32 Del Skrevet mandag kl 10:37 Jeg har ikke arvet, men sofaene og spisestua er bare mitt. Samme med omtrent alt av møbler her i huset, men da får jeg det slik jeg vil ha d Anonymkode: ffa9c...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:42 #33 Del Skrevet mandag kl 10:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboer gjennom 13 år, to barn sammen - har arvet mye penger. Hver nye ting som spisebord, sofa vi trenger å kjøpe så vil han dele helt likt. 🤷♀️ Er det bare meg som synes dette er gjerrig? Anonymkode: c73e6...441 Jeg tenker det kommer an på situasjonen. I utgangspunktet er jo arv personlig, og bør kunne holdes helt utenom familieøkonomien. Dermed skal dere dele utgiftene til ting dere ønsker/trenger å kjøpe, slik dere ville gjort dersom han ikke hadde arvet penger. Om det er sånn at dere er enige om at nå som "dere" har litt ekstra penger (arven) , så skal dere unne dere ny sofa og nytt spisebord, så er jo det noe som er utløst av disse arvepengene, og som det da vil være naturlig at han betaler med dem. Men da skal han også være enig i at det er dette han ønsker å bruke av pengene sine til. Det skal ikke være sånn at du velger hva han skal bruke pengene sine på. Det kan også være at om dere vanligvis har ganske dårlig råd, så vil det være naturlig å bruke mer av arvepengene til å gjøre familieøkonomien som helhet bedre. Fordi dette kommer både han, deg og barna deres til gode. Det ville jo unektelig vært rart om far har millioner på bok, mens familien, og da spesielt barna, ikke har råd til hele klær eller deltakelse på fritidsaktiviteter. Det jeg tror er mest vanlig, er at den ene som arver, beholder sin arv sporbar, og bruker den til å spandere ting på familien ettersom hva denne har lyst til. (Dyrere ferietur, nytt spisebord, take-away på en onsdag, eller hva det måtte være.) Uten at samboer kommer med forslag eller legger seg i hva det velges å bruke penger på. Anonymkode: 90adf...250 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet mandag kl 10:46 #34 Del Skrevet mandag kl 10:46 Jeg vet at rent juridisk så trenger man ikke dele arv, men når man deler bolig og får barn sammen så har jeg faktisk problemer med å forstå hvordan folk får det til på en fornuftig måte når økonomien skal være separat. Men folk må gjøre det som funker for dem. Det hadde ikke funket for oss å leve økonomisk separat. Her er alle penger som kommer inn «våre» penger. Inkludert arv vi begge har fått. Det er det beste for vår familie. Andre tar andre valg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:52 #35 Del Skrevet mandag kl 10:52 Synes det er veldig smålig og gjerrig. Anonymkode: 5bb2e...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:04 #36 Del Skrevet mandag kl 11:04 Aller først: definer sånn ca hva som er "mye penger"? Er det en million eller er det 5/6/10 millioner det er snakk om? Han har selvsagt ikke noen juridisk plikt til å dele sine penger med samboeren sin, men dog... Har han selv gitt noen forklaring på hvorfor han vil ha det på denne måten? Personlig synes jeg det er merkelig av ham, all den tid dere har levd sammen i 13 år og har felles barn. Dere er jo et team – eller bør i alle fall føle dere som det... Anonymkode: 9b1be...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:14 #37 Del Skrevet mandag kl 11:14 Jeg har alltid hatt mest penger, og eiendeler, men delt alt med min mann, som også er far til våre barn. Noe annet ville vært utenkelig. Men vi har ektepakt og særeie som gjør at ved skilsmisse vil han kun få sin del. Og ved min død, så vil arven fra meg gå direkte til barna. Anonymkode: 8fda1...c2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:15 #38 Del Skrevet mandag kl 11:15 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Aller først: definer sånn ca hva som er "mye penger"? Er det en million eller er det 5/6/10 millioner det er snakk om? Han har selvsagt ikke noen juridisk plikt til å dele sine penger med samboeren sin, men dog... Har han selv gitt noen forklaring på hvorfor han vil ha det på denne måten? Personlig synes jeg det er merkelig av ham, all den tid dere har levd sammen i 13 år og har felles barn. Dere er jo et team – eller bør i alle fall føle dere som det... Anonymkode: 9b1be...044 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er mye penger? Dersom det er snakk om 2-3 millioner synes jeg han gjør rett i å være gnien. Er det 30 millioner, kan han være litt spandabel. Anonymkode: 374ab...b0d 4-5 millioner Anonymkode: c73e6...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:23 #39 Del Skrevet mandag kl 11:23 TS har laget flere tråder om dette og hun er snurt fordi han ikke betaler mer enn henne på alle måter. Anonymkode: e2141...af8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:36 #40 Del Skrevet mandag kl 11:36 JEG syns det er gjerrig, og hadde jeg arvet mye penger, så hadde det ikke gjort meg noe å spandere en sofa eller spisestue hjemme. Ok, så gikk jeg glipp av de få tusenlappene om Vi en gang i fremtiden om 10-20-30 år skal gå fra hverandre - men vettu hva., det var samlivet verdt. Du bør jo be han om sette de i fond eller noe, så kan de stå der til han blir gammel og grå. Jeg skjønner ikke helt folk som er så redde for at de skal tape på et event samlivsbrudd. Man lever en gang, og om man i alt man gjør skal ha i bakhodet at det kan bli brudd, da blir det lite koselig å leve sammen den tiden man gjør det. Jeg og mannen har vært sammen i 20år, har tre barn sammen. Om jeg er så redd for et brudd at jeg ikke kan bruke noen av pengene jeg har arvet på oss, da tenker jeg at man er ganske stakkarslig. Anonymkode: 742be...d95 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå