Gå til innhold

Samboer har arvet mye penger og vil dele på alt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer gjennom 13 år, to barn sammen  - har arvet mye penger.

Hver nye ting som spisebord, sofa vi trenger å kjøpe så vil han dele helt likt. 

🤷‍♀️

Er det bare meg som synes dette er gjerrig? 

Anonymkode: c73e6...441

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal han gi av arven sin til deg? Du får nok betale din del av det dere kjøper sammen.

Anonymkode: 3c859...20a

• Liker 24
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva han vil bruke sin arv til er opp til ham enkelt og greit. Ska du betale tilbake til ham da hvis det blir slutt, for i mange tilfeller er arv særeie og kan kreves å holdes ute  om ved brudd

Her står det i papirene til min mor. All arv jeg får fra henne er særeie. Altså jeg bestemmer hva evnt penger ska brukes til om jeg kunne ska bruke det på meg eller om jeg evnt vil legge det inn i vårt felles.

Anonymkode: 2276f...c9d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv skal jo holdes utenfor, men jeg syntes det er gjerrig ja. Jeg har selv arvet mye, og jeg kjøper mye mer enn mannen, uten å forvente at han har råd til det. Du burde si til han at du ikke har så mye penger å bruke på ting, og heller ønsker å spare til pensjon eller noe du syntes er viktig. Og at du ikke ønsker å prioritere nye møbler. Så kan han heller velge å oppgradere møblene selv. 

Anonymkode: b59be...774

• Liker 21
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Arv forplikter ikke han til å måtte spandere på alt av store innkjøp i huset. Må man kjøpe så mye nytt bare fordi man har arvet penger.

Om han, grunnet sin nye økonomi, ønsker oppgraderinger i hjemmet synes jeg det hadde vært fint om han spanderte det på hjemmet. Men om ønsket om oppgraderinger ikke er hans, ser jeg liten grunn til at han skal betale. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på din situasjon tenker jeg. Har du godt med penger, eller lever du helt på grensa? Har du råd til det spisebordet eller sørger det for at du ikke har råd til mat den måneden?

I utgangspunktet er det hans penger og det er helt greit. Men om det er han som på død og liv vil ha ny sofa og du egentlig ikke hverken ser behovet eller har råd så syntes jeg han er gjerrig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min samboer (felles barn og sammen i 15 år), har også arvet større summer opp gjennom. Han tjener også bedre enn meg. Vi deler likevel ganske likt på alt. Han har mer EK i huset da, så jeg lever forsåvidt godt på de pengene, men han har større eierandel. 

Om han vil gjøre innkjøp jeg ikke har råd til, så sier jeg det bare som det er: enten får du betale, eller så blir det ikke noe kjøp. Skal økonomien deles, så må det gjøres slik at det er tilpasset den som har minst. 

Anonymkode: f8861...e4d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt smålig at ikke han kan betale for et spisebord når han har arvet masse penger.

Han kan vel få med seg det spisebordet om det blir brudd.

• Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også selvsagt an på deres økonomi og hvor mye han faktisk har arvet. 

Er det snakk om 2-3 millioner antar jeg at nedbetaling av boliglån eller investering til fremtiden spiser det opp fort. Er det derimot snakk om livsomveltende summer kunne han selvsagt spandert på litt store innkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har fått mye penger mellom hendene og vil kjøpe nytt til hjemmet så kan han ikke forvente at du spytter i 50%, du har vel ikke arvet? men han har rett i at dette er hans penger.

Enten må han bruke de på noe han synes er viktig eller så kan han spare eller investere de. Du må jo bare si nei om du ikke har råd til å delta på det han vil kjøpe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min samboer (felles barn og sammen i 15 år), har også arvet større summer opp gjennom. Han tjener også bedre enn meg. Vi deler likevel ganske likt på alt. Han har mer EK i huset da, så jeg lever forsåvidt godt på de pengene, men han har større eierandel. 

Om han vil gjøre innkjøp jeg ikke har råd til, så sier jeg det bare som det er: enten får du betale, eller så blir det ikke noe kjøp. Skal økonomien deles, så må det gjøres slik at det er tilpasset den som har minst. 

Anonymkode: f8861...e4d

Med ulik eierandel bør dere dele utgifter til huset (vedlikehold, renovasjon, forsikring, eiendomsskatt mm) etter eierbrøk.

TS: du kommer vel også til å arve engang? Det er helt fair å ikke ville bruke opp arven på tull og tøys - han skal jo leve i mange år til? Det er hans penger, han kan gjøre hva han vil med de.

Her har samboer arvet en del penger. Det ville utløst formuesskatt om han hadde beholdt de på konto, så han satte de foreløpig på rammelånet. Da sparer vi masse penger i renter hver måned, men han skal så klart få de med seg om vi må selge huset altså! Vi eier 50/50 og deler verdistigning, men han har mer EK enn meg som jeg selvfølgelig ikke vil ta ved salg.

Anonymkode: 7025b...ca5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hver nye ting som spisebord, sofa vi trenger å kjøpe så vil han dele helt likt. 

Det er bedre at dere kjøper alt dere hver for dere, slik at ved et brudd er dette mye lettere å dele. Det er ingen grunn til at dere trenger å kjøpe så mye etter 13 år. Hvorfor er dere kun samboere etter 13 år og to barn?? 

Du bør spare penger selv og skape din egen formue. Ikke kjøp så mye dill og dall. Husk å dele kostnaden barna er! 

Arv er hans private formue. 

Anonymkode: 45ba5...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt rimelig at dere deler utgiftene til felles ting. Hans penger er ikke dine penger, det virker åpenbart for meg. 

Anonymkode: 1e4e7...ef9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å holde arv separat bør man investere det i noe som klart kan tilbakeføres. Typ nedbetaling av lån, hytte, fond eller andre "investeringer"

Det er dumt å bruke arv på masse dill og dall til huset og som sagt kan han ikke forvente at du skal matche det han betaler om du ikke har penger til det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er hans måte å ta vare på arven sin på har han gått glipp av noe viktig, bruk av arv til slike ting som sofa utløser ikke noen for for skjevdeling, men samtidig er det å dele utgiftene til en sofa normalt - selv om jeg for min del kjøper det JEG ønsker meg for MINE penger fordi da er det min sofa om jeg skulle stå i et brudd en dag :P og så invisterer jeg mine penger for egen del, og er med på å betale alt til felles utgifter slik som bolig. Så ja, jeg syns du er rar TS som mener at fordi HAN har arvet skal det komme deg til gode.. 

Anonymkode: e17d8...58b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gjerrig. Selv får jeg en del forskudd på arv i form av store pengegaver hvert år til jul, og pengene går til å være hjemme lengst mulig i permisjon med barnet vårt, som jeg er den store taperen på økonomisk. Det er ikke økonomisk lurt selvfølgelig, men barnet mitt er det viktigste i livet mitt og min største prioritering, og jeg ønsker at barnet mitt skal kunne i alle fall bruke noen ord for å uttrykke sine behov før hen begynner i barnehagen, så da blir vi hjemme til barnet er 20 mnd. 

Anonymkode: 9dd85...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fru Alving skrev (6 minutter siden):

For å holde arv separat bør man investere det i noe som klart kan tilbakeføres. Typ nedbetaling av lån, hytte, fond eller andre "investeringer"

Det er dumt å bruke arv på masse dill og dall til huset og som sagt kan han ikke forvente at du skal matche det han betaler om du ikke har penger til det.

Det har han allerede gjort. Investert sin del huset vi har sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom dette er hans måte å ta vare på arven sin på har han gått glipp av noe viktig, bruk av arv til slike ting som sofa utløser ikke noen for for skjevdeling, men samtidig er det å dele utgiftene til en sofa normalt - selv om jeg for min del kjøper det JEG ønsker meg for MINE penger fordi da er det min sofa om jeg skulle stå i et brudd en dag :P og så invisterer jeg mine penger for egen del, og er med på å betale alt til felles utgifter slik som bolig. Så ja, jeg syns du er rar TS som mener at fordi HAN har arvet skal det komme deg til gode.. 

Anonymkode: e17d8...58b

Han har allerede investert i huset vi har sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Med ulik eierandel bør dere dele utgifter til huset (vedlikehold, renovasjon, forsikring, eiendomsskatt mm) etter eierbrøk.

TS: du kommer vel også til å arve engang? Det er helt fair å ikke ville bruke opp arven på tull og tøys - han skal jo leve i mange år til? Det er hans penger, han kan gjøre hva han vil med de.

Her har samboer arvet en del penger. Det ville utløst formuesskatt om han hadde beholdt de på konto, så han satte de foreløpig på rammelånet. Da sparer vi masse penger i renter hver måned, men han skal så klart få de med seg om vi må selge huset altså! Vi eier 50/50 og deler verdistigning, men han har mer EK enn meg som jeg selvfølgelig ikke vil ta ved salg.

Anonymkode: 7025b...ca5

Nei, dette er ikke i tråd med gjengs anbefaling. Oppgraderinger/oppussing skal gå etter eierbrøk, driftskostnader skal deles 50/50. 

Anonymkode: 91acc...b59

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felleseie og felles økonomi, noe annet hadde jeg aldri ønsket når man først velger livet sammen. Det blir bare så feil og skeivt over tid. Og man kommer i vanskelige situasjoner, som det du beskriver her. 

Så har vi heller regulert skjevdeling i ektepakt. Hva med å foreslå å oppdatere samboerkontrakt med noe tilsvarende? Da kan dere sammen ha glede av penger så lenge dere drar lasset sammen, men han har samtidig sikkerhet i at det skjevdeles dersom det ender med brudd. 

Anonymkode: aa153...f28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...