Gå til innhold

Foreldrene til barnets venn konkurrerer med oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg lurer litt på hva jeg kan gjøre for å få bukt med mitt barns venns foreldre konkurrering.  Jeg begynner å bli sliten av at mitt barn ikke kan ha besøk av et barn uten at disse foreldrene kommer på døra med sitt barn.  Altså disse bor like ved. Våre barn er venner og vi har en ok tone. Men de skal overkjøre mitt barn ved å « ta ifra hun» venner og få vennene hennes over til sitt barn. Hvis min jente inviterer «Klara» på onsdag, så inviterer de «Klara» på torsdag og fredag.  Hvis vi ikke inviterer så gjør ikke de heller .  Hvis min jente har vært hos noen på besøk , så er dem på samme sted dagen etter!  De kontrollerer og følger med hele tiden på min jente. For eksempel fikk min jente ei ny venninne ( på en annen skole i nærheten) fordi vi voksne er venner . Ikke lenge etter sier disse vennene våre at de fikk en telefon fra noen ukjente som lurte på om deres jente ville leke med dems jente. ( altså de kontrollerende) . Det er ikke noe galt i at de ønsker venninner til jenta si, men det er denne hermingen som irriterer meg sånn.  Vi kan jo ikke gjøre noe som Helst uten at de invaderer alt. Alle vi møter eller alle vår jente møter. Jeg lurer veldig på hvorfor de gjør dette, men vil ikke være uhøflig og spørre heller. Jentene er 10 år. Vi har aldri utestengt dem men dette blir for kvelende for oss. 

Anonymkode: 606a6...e49

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjære vene dette høres slitsomt ut. Hva sier datteren deres selv? 
Uansett tror jeg dette automatisk vil endre seg innen kort tid, for de begynner å bli så store at de finner ut av ting selv 😊

Anonymkode: 43593...69a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tenker dere at det er uhøflig at dere spør? 

I min verden er det jo mye bedre å spørre på en åpen og fin måte om hvorfor ting har blitt som de har blitt, enn å gå rundt og finne på deres egen forklaring. 

For det høres jo nærmest ut som om de overvåker dere. Hvordan vet de (til enhver tid) at deres barn har besøk? Eller at deres datter har vært på besøk hos noen? 
hvis din datter har vært på besøk hos noen de ikke kjenner, hvordan fikk de vite at hun hadde vært der? Og hvordan fant de ut hvem de var og nok navn til å få tak i telefonnummer? 

Er det dere selv som deler så mye informasjon at de klarer å overvåke dere? Eller driver de faktisk med ulovlig overvåking? 

Anonymkode: bce55...36b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I min verden er det jo mye bedre å spørre på en åpen og fin måte om hvorfor ting har blitt som de har blitt, enn å gå rundt og finne på deres egen forklaring. 

For det høres jo nærmest ut som om de overvåker dere. Hvordan vet de (til enhver tid) at deres barn har besøk? Eller at deres datter har vært på besøk hos noen? 
hvis din datter har vært på besøk hos noen de ikke kjenner, hvordan fikk de vite at hun hadde vært der? Og hvordan fant de ut hvem de var og nok navn til å få tak i telefonnummer? 

Er det dere selv som deler så mye informasjon at de klarer å overvåke dere? Eller driver de faktisk med ulovlig overvåking? 

Jeg og syns det er rart de klarte å finne ne navn og nr til personer et annet sted.

Anonymkode: f4227...386

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo i mange tilfeller nok å vite navnet på dette barnet på den andre skolen, og så sjekke vennelisten og/eller kommentarfelt til TS på facebook. Kanskje de finner noe der som bringer dem nærmere hvem det er. I tillegg når de vet hvilken skole denne andre går på, så kjenner de kanskje noen foreldre der..  Mange muligheter. Og har de først navnet, så er det i mange tilfeller lett å finne telefonnummer. Her i vår kommune, som består av tilsammen 4 barneskoler eller noe sånt, og hvor vi ikke kjenner alle, men alltid vet sånn noenlunde hvem veldig mange er, så hadde dette vært veldig lett! 

Anonymkode: c8d22...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres jo ut som de foreldrene har noen diagnoser? Hadde prøvd å skjerme barnet mitt fra disse foreldrene. Hva sier de andre foreldrene i klassen, har de merket noe?

Anonymkode: 644ad...082

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg vurdert å flytte. De må jo han problemer sånn som de holder på.

Men samtidig så vil nok jentene vokse mer fra hverandre i overgangen til ungdomskole så dette løser seg nok selv, ville i hvert fall sørget for at de ikke kom i samme klasse der.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (1 time siden):

Her ville jeg vurdert å flytte. De må jo han problemer sånn som de holder på.

Men samtidig så vil nok jentene vokse mer fra hverandre i overgangen til ungdomskole så dette løser seg nok selv, ville i hvert fall sørget for at de ikke kom i samme klasse der.

Ja håper det løser seg. Jentene kan gjerne være venner, men sånn foreldre holder på……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres jo ut som de foreldrene har noen diagnoser? Hadde prøvd å skjerme barnet mitt fra disse foreldrene. Hva sier de andre foreldrene i klassen, har de merket noe?

Anonymkode: 644ad...082

De andre foreldrene ser ikke ut til å merke noe. De er veldig flinke til å prate for seg og gjøre seg populære. Kanskje de føler at de «eier» oss siden vi ser hverandre hus. Ts 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjære vene dette høres slitsomt ut. Hva sier datteren deres selv? 
Uansett tror jeg dette automatisk vil endre seg innen kort tid, for de begynner å bli så store at de finner ut av ting selv 😊

Anonymkode: 43593...69a

Det er meget slitsomt.  Hun har Merket at hun aldri kan leke med noen andre uten at disse andre kommer. Foreldrene kommer bort med jenta før folk har fått sluppet ut ungene av bilen her . Men jeg kan ikke utestenge henne. Det føler jeg er stygt . Det er de voksne som irriterer meg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er meget slitsomt.  Hun har Merket at hun aldri kan leke med noen andre uten at disse andre kommer. Foreldrene kommer bort med jenta før folk har fått sluppet ut ungene av bilen her . Men jeg kan ikke utestenge henne. Det føler jeg er stygt . Det er de voksne som irriterer meg. 

Du kan si at det ikke passer. Hvordan skal datteren din klare å sette grenser for seg selv når ikke du viser henne at det er lov?

Anonymkode: a1da5...353

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og syns det er rart de klarte å finne ne navn og nr til personer et annet sted.

Anonymkode: f4227...386

De sjekket navnelapp på sekken til hun som var her. Pappaen der pleier også å spørre ut ungene i klassen om hvem som skal besøke hvem osv. dette gjør han når han henter og leverer på skole.  De ser hvilke biler som kommer hit også. Sliter med å forstå hva dette er for noe rart.  J

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan si at det ikke passer. Hvordan skal datteren din klare å sette grenser for seg selv når ikke du viser henne at det er lov?

Jeg har sendt henne pent hjem før men da blir jenta vår straffet av disse foreldre ne etterpå ved at de gjerne inviterer halve klassen og hun ikke får komme .

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De høres gale ut, og slike mennesker bør man være forsiktig rundt. Dersom dere konfronterer de kan de få panikk og sette ut rykter om dere som resulterer i at deres datter ender opp venneløs. Her ville jeg vært lur og ikke spilt med åpne kort.. 

Anonymkode: 69a0b...76c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sendt henne pent hjem før men da blir jenta vår straffet av disse foreldre ne etterpå ved at de gjerne inviterer halve klassen og hun ikke får komme .

Det hørtes ikke ut som en reell straff for min del 😝

Er det egentlig så farlig om datteren din ikke blir invitert bort dit? Det høres ut som at de bør fases ut uansett. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de virkelig holder øye med dere og med hvem som kommer går så er det litt spesielt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld de til politiet for stalking.... Høres ikke ut som om de er helt friske i hodet ellers...! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Jeg lurer litt på hva jeg kan gjøre for å få bukt med mitt barns venns foreldre konkurrering.  Jeg begynner å bli sliten av at mitt barn ikke kan ha besøk av et barn uten at disse foreldrene kommer på døra med sitt barn.  Altså disse bor like ved. Våre barn er venner og vi har en ok tone. Men de skal overkjøre mitt barn ved å « ta ifra hun» venner og få vennene hennes over til sitt barn. Hvis min jente inviterer «Klara» på onsdag, så inviterer de «Klara» på torsdag og fredag.  Hvis vi ikke inviterer så gjør ikke de heller .  Hvis min jente har vært hos noen på besøk , så er dem på samme sted dagen etter!  De kontrollerer og følger med hele tiden på min jente. For eksempel fikk min jente ei ny venninne ( på en annen skole i nærheten) fordi vi voksne er venner . Ikke lenge etter sier disse vennene våre at de fikk en telefon fra noen ukjente som lurte på om deres jente ville leke med dems jente. ( altså de kontrollerende) . Det er ikke noe galt i at de ønsker venninner til jenta si, men det er denne hermingen som irriterer meg sånn.  Vi kan jo ikke gjøre noe som Helst uten at de invaderer alt. Alle vi møter eller alle vår jente møter. Jeg lurer veldig på hvorfor de gjør dette, men vil ikke være uhøflig og spørre heller. Jentene er 10 år. Vi har aldri utestengt dem men dette blir for kvelende for oss. 

Dette var helt utrolig. Dette må da være det foreldreparet som bor her vi bor. Alder, kjønn, herming, å ta eierskap på alle  barn som andre leker med…dette er bare for likt. Dere bor ikke tilfeldigvis i Oslo, ts?

Anonymkode: 7da66...89e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner hvis du ikke vil svare på spørsmålet mitt ts. Men av erfaring tror jeg du gjør klokt i å holde mest mulig informasjon for deg selv. Ikke nevn til foreldrene at din Kari skal få besøk av Tina, eller Kari skal sove hos Mia. Hold kortene tett til brystet, og ikke gi noe informasjon utover vanlig høflighet, 
Var  «utsatt» for sånn vi også. Et eksempel; Vårt barn fikk to nye venner som «Olivia» kjente til fra fø, men ikke lekte så mye med. Kort tid etterpå fikk vi høre at de 2 jentene hadde vært sammen på overnatting hos Olivia, og den ene moren trakk barnet sitt vekk fra vårt. Veldig rart…Sistnevnte var perlevenn med vår, og de hang sammen som erteris hver gang de møttes.

Når vårt barn trakk seg tilbake og fant andre, var plutselig de også invitert med Olivia hjem, og gjerne mange ganger (det hadde de aldri vært før). foreldrene satte dessuten  i gang en skikkelig sjarmoffensiv ovenfor foreldrene. Dette er en strategi de har hatt hver gang de vil at deres barn skal «vinne» popularitetskonkurransen, og det har gjort at vi har måtte bremse kontakten mellom vårt barn og Olivia. Føler de foreldrene er litt farlige, fordi de er villige til å gå gjennom ild og vann for at barnet deres skal komme ut som det vinnende part. Det bunner nok i en ekstrem redsel for at barnet deres ikke skal holde mål , men som resultat er barnet dessverre blitt et barn med to ansikter. Dette merker andre barn, og foreldrene må derfor jobbe videre og frenetisk med å organisere vennskap- på bekostning av både eksklusjon og av hva andre måtte føle. 

Et annet trekk de har til felles er at de kan igangsette supre arenaer for de barna de vil ha med. Og ekskludere andre ved å «glemme» å gi beskjed, eller å ikke si noe i hele tatt..Når jeg leser dette nå, ser jeg hvor fælt det er. Så tenker jeg med gru på Olivia, og hvordan hun internaliseres inn i en rolle der manipulasjon, ekskludering, kopiering og strategi blir det grunnleggende. 

Anonymkode: 7da66...89e

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres ut som noen man bør passe seg for. Som mange andre skriver. Vi bodde også nærme noen sånne før, i tomannsbolig. Uansett hva jeg gjorde for barna så kopierte mammaen der. Mannen fulgte bare med på alt hun gjorde. Og hun infiltrerte hele nabolaget, vi måtte flytte. Hun fikk alle på sitt lag, og faktum var at jeg passet hennes barn daglig, mens hun røykte og skreik på mannen så satt vi med bålpanna og grillet pølser og hadde alltid ekstra barn til middag, på trampoline her, og med på tur i lysløypa. Ungene dems var skjønne men etterhvert ble de farget av foreldrenes fiendtlighet. Og  i ble fryst ut, rett og slett fordi jeg ikke skjønte hva som skjedde. Jeg var nok litt godtroende og introduserte og var bare glad for huset fullt av barn. Helt til de tok over alt. Et mareritt ble det før vi til slutt kom oss bort og flyttet skole på ungene og alt. Vi har det mye bedre nå. Men vi hadde det bra også før de flyttet inn i vårt nabolag. Vi mistet kontakten med naboene når de «tok over». De var også ekstremt flinke til å få folk til å ordne alt mulig for dem. Ekstremt snyltende på andres tid, mat, drivstoff/transport osv.

Anonymkode: 6f94f...b9f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...