Gå til innhold

Samboeren gir søsteren hans lov til å bo hos oss -- Jeg krangler mye med henne!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kjæresten min eier leiligheten vi bor i, det er en 3-roms, og over 70 m2 og betaler alt til den selv. Jeg er jobbsøkende og det er lillesøsteren hans egentlig også. De to har alltid vært veldig nære og han har alltid stilt mye opp for henne. I det siste er hun røket uklar med foreldrene og hadde derfor kun broren min å bo hos. Det gjorde han med glede, og sa til meg at det var en god anledning til å bli kjent med meg. Jeg bruker det andre soverommet som "hjemmekontor" for å søke jobb på heltid, og ba meg flytte pulten mv ut i stua slik at hun kunne sove der. Jeg hadde jo dermed ikke noe valg...... Søsteren hans utnytter ham også bare, hun søker lite jobber, hun bruker mest tiden sin på gutter, biler og trening og lever av storebrors penger og har motsatt døgnrytme med oss.... Jeg merker at jeg blir frustrert og sint på situasjonen og har bedt samboeren om å kaste henne ut, men det er han altfor snill til. Jeg jogger alltid på morgenen for å prøve å ha en mest mulig rutinert hverdag og jobber også deltid i lavtlønnsyrke noe som ikke er relevant for min utdannelse for å være med å hjelpe samboeren min med noen av regningene, ikke fordi han krever det av meg, men fordi det er kjempeviktig for meg å vise ham at jeg gjerne vil være voksen.... For nylig røk jeg igjen uklar med henne, fordi jeg kom hjem fra min joggetur og hun brukte badet i over 2 timer..... Jeg vurderer å true ham med at hvis ikke hun flytter ut, så flytter jeg hjem til foreldrene, som er en flytur på 2timer unna ham.... 

Hvis jeg bare fikk en fast jobb med god lønn, så kunne jeg kjøpe meg inn og dermed kaste henne ut, men det har jeg ikke per dags dato og dermed er jeg så maktesløs..... Søsteren hans har fått så utrolig mange sjanser i livet og samboeren min kan ikke hjelpe henne mer nå, sånn er det bare.... Hvorfor tar han ikke den?

K26

Anonymkode: 92e2f...dd8

Dere er jo strengt tatt ikke samboere hvis du bare bor hos han, da er du og søsteren på samme sted i livet boligmessig.
Du burde ikke etablere deg i et forhold før du er i stand til å klare deg selv - så det kan jo være et mål. Flytt alene, klar din egen husholdning og start derfra. 

Anonymkode: ba013...8e1

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bare flyttet ut. Sagt at det fungerer ikke å bo sammen med henne. 

Endret av Lindskys
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På tide at du blir voksen selv. Du bidrar på frivillig basis.. Hvor mange jevnaldrende tror du lever slik?

Du er den siste som bør kritisere andre som gjør akkurat det samme. Kanskje søsteren bør klage til dine foreldre 😉

Anonymkode: 1ca47...339

Det kan hun bare gjøre, jeg tror ikke hun kommer langt med det...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hjelper ham på frivillig basis med felleskostnader, ikke fordi han krever det, men fordi jeg vil selv.... Jeg har snakket med moren hans om det, og hun sier at hun "aldri vil bo med søsteren hans igjen"... Mer vil jeg ikke si her inne, men det burde si litt om situasjonen eller? Hun sa også at jeg alltid er velkommen hos dem hvis jeg ikke orker mer.... Men jeg vil jo i utgangspunktet ikke plage svigerforeldrene med mine samlivsutfordringer.....

Det er helt selvsagt at man bidrar økonomisk når man bor sammen med noen, hva mener du med "fordi det er kjempeviktig for meg å vise ham at jeg gjerne vil være voksen.... " Du ER jo voksen? Du er 26 år og skriver som om du er 13. Som andre har skrevet her så snylter du også på samboeren din, men han lar deg gjøre det fordi han er glad i deg. Det er av akkurat samme grunn han lar søsteren sin gjøre det samme. Du kan snakke med han og forklare (på en ordentlig måte) at dette ikke fungerer for deg (gi eksempler) og at du flytter tilbake til foreldrene dine. Dersom du absolutt ikke vil flytte til foreldrene dine  må du enten: 1. Godta å bo i samme leilighet som søsteren eller 2. Holde ut til du får deg en fulltidsjobb og flytte for deg selv. Du kan selvsagt ikke kreve at han skal kaste ut søsteren, men du er i din fulle rett til å avgjøre hvem du vil bo sammen med.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Du klager på at søstra hans utnytter han, mens du bor der gratis selv? 
Du liker ikke søstra hans, om dere skal ha en fremtid er det nok lurest å lære deg å "like" søtra. Er jo tydelig at ho betyr mye for han, og da velger han bort de dårlig egenskapene. 

Anonymkode: 3039c...3c2

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Søsteren hans utnytter ham også bare

Høres ut som om du utnytter han like mye. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere begge utnytter han, og blod er tykkere enn vann. Hans leilighet så han bestemmer.

Du trenger ikke et kontor for å leke opptatt når du er arbeidsledig.

Anonymkode: 6e43b...71d

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du ikke skal true han med noe som helst. 
Hans leilighet, hans søster.  
Dere har forskjellige verdier og forskjellig syn på oppdragelse. 

Her er det bare å akseptere at dette forholdet går mot slutten, og finne ut av hvordan du skal få orden på eget liv. 

Hvor ville du bodd hvis du ikke bodde med han? 
Kan du bo hos foreldrene dine en periode mens du aktivt søker relevant  jobb i hele landet? Så kan du jo flytte dit du faktisk får en jobb du kan leve av. 

Han opplever ikke at søsteren gjør noe galt, og ser ikke at du skal ha noe problem med at søsteren bor med dere. 

Anonymkode: 196c1...806

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i det minste ta deg en skikkelig prat med samboeren din og gjøre det klart for han at du også faktisk bor der. Du kan jo prøve å få han med på og lage noen kjøreregler for søsteren som feks :

Hun må søke jobber og ha en normal døgnrytme, sånn at dere får sove. 

- hun må være med på å dekke strøm og betale en liten sum for og bo der.

Lage middag noen ganger i uken

Gjøre husarbeid som vasking av klær, rydde kjøkken, støvsuge ol.

Gi henne en frist til å skaffe seg en jobb å flytte ut.

Om samboeren din ikke er villig til dette og søster nekter så hadde jeg bedt han kaste henne ut eller så flytter du! Men hva med å reise hjem i påsken ? Så kan han sitte der med søsteren sin.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne samboeren din er snill TS, det er en god egenskap å passe på andre. Akkurat nå forer han på to jenter som sliter og som ikke bidrar - og som til og med krangler og klager på hverandre.

Vet du hva? Du er 26 år og må kunne stå på egne bein. Liker du ikke gratisoppholdet ditt er det lov å flytte ut. Ikke vær sur på «samboeren», og ha respekt for at han ikke setter søsteren sin på gata for at du skal få gratis kontor og oppta det ene soverommet. Sett deg på biblioteket eller en cafe og kom deg ut av leiligheten, det tror jeg du har godt av. Kanskje blir det nesten som en arbeidsdag.

Anonymkode: 0f657...2ab

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hjelper ham på frivillig basis med felleskostnader, ikke fordi han krever det, men fordi jeg vil selv.... Jeg har snakket med moren hans om det, og hun sier at hun "aldri vil bo med søsteren hans igjen"... Mer vil jeg ikke si her inne, men det burde si litt om situasjonen eller? Hun sa også at jeg alltid er velkommen hos dem hvis jeg ikke orker mer.... Men jeg vil jo i utgangspunktet ikke plage svigerforeldrene med mine samlivsutfordringer.....

Du skriver i HI at det er viktig for deg å bidra for å vise han at du er voksen. Du er 26 år gammel, du ER voksen. Siden du bor hjemme hos han så burde du bidra med en del i økonomien eller felleskostnaden uansett, fordi du bruker vann hos han, strøm, du spiser mat, du lager slitasje på gulver, osv osv. Dere er samboere regner jeg med?

Du må selv sørge for at du får deg en jobb som er godt nok betalt til at du kan bidra i felles økonomien du også, også må du sette krav til samboer at hvis hun skal bo der mens hu finner seg jobb så må hun også bidra i huset, om det er husarbeid eller økonomisk. 

Vis at du er voksen å ta ansvar. Flytt ut om det ikke blir noe enighet, men å flytte hjem til foreldrene sine i en alder av 26 år er det stikk motsatte av å være voksen. 

I tillegg, jeg ville heller aldri ha bodd med foreldra mine igjen. Det er ikke noe uhorvelig gærnt med de, men jeg liker egen frihet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Søsteren hans utnytter ham også bare

Er det underbevisstheten din som snakker, her?

Da jeg var i begynnelsen av 20-årene var jeg samboer med en mann som eide leilighet. Insisterte på å betale husleie som dekket halvparten av fellesutgiftene, halvparten av internett og tv, samt et par tusenlapper ekstra. Levde på studielån og en 20% deltidsstilling, men var opptatt av å ikke utnytte samboer.

Skal du okkupere et helt rom i en treromsleilighet til å søke jobb? Sitt på soverommet eller gå på biblioteket.

Du er heldig som har en omtenksom og familiekjær mann, selv om han kanskje er veldig konfliktsky. Akkurat nå er det to damer som lever veldig godt på det.

Anonymkode: b18d0...1bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du er medeier eller i det minste delbetaler kan du kanskje ha en mening TS, frem til da bor du også gratis på akkurat samme måte som hun så du får bite det i deg og vise deg fra en bedre side, slutt å krangle.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du ønsker å fremstå voksen, vel da har du noen ting å ta tak i på det personlige plan. Alt du skriver her fremstår ekstremt lite voksent og reflektert.

Anonymkode: b3f07...dc5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du skal ta svigermor på ordet? Bo der mens du finner en bedre jobb og kan flytte for deg selv? Evt til søsteren flytter ut.

Er det en mulighet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (1 minutt siden):

Kanskje du skal ta svigermor på ordet? Bo der mens du finner en bedre jobb og kan flytte for deg selv? Evt til søsteren flytter ut.

Er det en mulighet? 

Det er en god ide. Hvis svigerforeldre får en voksen dame som på frivillig basis bidrar med husleie, så ser de nok mer positivt på datteren 😄

Anonymkode: 1ca47...339

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har jo ingenting å si. Du dekker langt ifra dine levekostnader og det er pga hans snillhet.

Her er du helt urimelig, du må flytte ut hvis du har et problem med det, noe annet er urimelig all den tid det er hans bolig som han betaler for og at hans snillhet (som du nyter veldig godt av!) ønsker å hjelpe sin søster.

Dette er en kamp du aldri vil komme godt ut av hvis du kjemper. Eneste måte du kan vinne på, er å trekke deg unna. 

Anonymkode: 5c32d...11a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! Det er helt sinnsykt respesktløst å diskutere familie- og samlivsproblemene med svogerforeldre. Bare til info.  

Anonymkode: 5c32d...11a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om samboeren min bare hadde latt familie/venner flyttet inn i vårt hjem, uavhengig av hvem som eide det, uten å spørre eller bli enig om det, hadde jeg flyttet ut.

Og funnet ny leilighet og etterhvert type.

Anonymkode: e6909...225

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig frekt at en gjest bruker eneste badet i huset i 2 timer.  Denne søsteren driter i dere.  Hun vil bare bo gratis.

Anonymkode: 443f0...b23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...