Gjest gjesta Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg kjøpte en orkide, phalaenopsis, for ca en uke siden. Den hadde masse knopper, ca 30 stk. Nå har mange av de minste knoppene blitt gule. Er det fordi det blir litt for mye blomster for den hvis den får 30 stk, eller har den fått for mye vann, stått for kaldt, for lite lys etc? Gikk hjem med den fra butikken, ca 30 min i -10C, så det kan jo ha noe å si, men hun i butikken pakket den godt inn i avispapir..
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Hvor my har du vannet den ? Jeg skylder den under springen en gang i uka. Nå blomstrer min for andre gang. Jeg oppleve noen gule knopper ( de er uttørket) nå nettop, men da hadde den fått for lite vann ettersom jeg hadde vært borte.
Gjest gjesta Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Skylder den under springen jeg også, og lar den renne av før jeg setter den tilbake. Den står på badet, men de liker vel å ha det litt fuktig? Kanskje den har det litt for mørkt der, står bak en gardin, men den slipper gjennom endel lys.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Orkideer trenger ikke så mye vann, selv om en del teorier som involvere VELDIG lite vann ikke stemmer helt. Jeg vil nesten tro at det ikke trenger å være din skyld om den har fått gule knopper så fort etter at du kjøpte den. Noen planter liker forresten ikke å snues i forhold til lyset - da kan de felle blader eller blomster/knopper. Vet ikke om phalaenopsis er sånn... Hvor varmt/kaldt er det på badet?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. mars 2006 #5 Skrevet 12. mars 2006 Det er helt normalt at orkideene kaster knoppene på vinterstid (når du kjøper dem i knopp og tar dem med hjem. Hvis du har en som setter nye knopper på vinteren, så beholder den stort sett dem). Det kan komme av forfrysning, for lite lys, for mye vann, trekk, stor endring i miljøet osv osv. Les forøvrig denne artikkelen om hvordan du tar vare på orkideen din.
Gjest gjesta Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 Takk for svar alle sammen! Nyttig artikkel å lese også Jeg synes det er så koselig å ha orkideer i blomst, havner innom blomsterbutikken hver gang jeg skal handle Flere tips og triks tas imot med takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå