Gå til innhold

Alle dere som sier dere har hatt katastrofekeisersnitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt?

Anonymkode: 4eee0...d47

Jeg har hatt et hastekeisersnitt og et katastrofekeisersnitt, så ja, jeg vet forskjellen. I første tilfellet var det «bare» morkakeløsning og ingen fare for barnets liv, de måtte bare få ham ut raskt. I det andre tilfellet så hadde livmoren revnet. Barnet hadde hjertestans og apgarscore 0 0. Barnet overlevde, men fikk en hjerneskade.

Anonymkode: 46d82...42e

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt et hastekeisersnitt og et katastrofekeisersnitt, så ja, jeg vet forskjellen. I første tilfellet var det «bare» morkakeløsning og ingen fare for barnets liv, de måtte bare få ham ut raskt. I det andre tilfellet så hadde livmoren revnet. Barnet hadde hjertestans og apgarscore 0 0. Barnet overlevde, men fikk en hjerneskade.

Anonymkode: 46d82...42e

Ved morkakeløsning er det jo fare for barnets liv, det vil ikke lenger få oksygen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nok mange gråsoner rundt dette med øyeblikkelig fare for babyens liv og helse.
Hos meg lå jeg feks med ctg overvåking på barsel pga lav og svingende hjertefrekvens hos baby etter et mislykket forsøk på ytre vending noen timer tidligere (hun lå i seteleie).

Da hjertefrensen brått stupte utpå ettermiddagen fra 150 til 70 ringte sykepleieren i alarmen og jeg hadde i løpet av 2-3 minutt et team på 13 personer rundt meg og jeg ble kjørt rett ned på operasjonsstua. Venflonen ble lagt inn på vei ned og jeg fikk spinalbedøvelse med det samme jeg var nede. Baby var ute 20-30 min senere. Det hele gikk så fort at jeg bare husker glimt.

Det var et akutt keisersnitt siden jeg ikke ble lagt ned i narkose, men det var likevel akutt fare for babyens liv og helse. Og det føltes som en katastrofe. Vet ikke hvor mye kortere tid det måtte ha gått for å kalle det katastrofesnitt. Eller hva som gjør at de velger narkose fremfor spiral bedøvelse. Men tror det ofte er litt tilfeldig. Det betyr derimot ikke at det akutte keisersnittet nødvendigvis var mindre alvorlig enn katastrofesnittet bare fordi det var narkose involvert. 

Anonymkode: f8a56...46d

Hvordan vet du at det var et team på 13 personer? Rakk du å telle? 

Anonymkode: c2721...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er nok mange gråsoner rundt dette med øyeblikkelig fare for babyens liv og helse.
Hos meg lå jeg feks med ctg overvåking på barsel pga lav og svingende hjertefrekvens hos baby etter et mislykket forsøk på ytre vending noen timer tidligere (hun lå i seteleie).

Da hjertefrensen brått stupte utpå ettermiddagen fra 150 til 70 ringte sykepleieren i alarmen og jeg hadde i løpet av 2-3 minutt et team på 13 personer rundt meg og jeg ble kjørt rett ned på operasjonsstua. Venflonen ble lagt inn på vei ned og jeg fikk spinalbedøvelse med det samme jeg var nede. Baby var ute 20-30 min senere. Det hele gikk så fort at jeg bare husker glimt.

Det var et akutt keisersnitt siden jeg ikke ble lagt ned i narkose, men det var likevel akutt fare for babyens liv og helse. Og det føltes som en katastrofe. Vet ikke hvor mye kortere tid det måtte ha gått for å kalle det katastrofesnitt. Eller hva som gjør at de velger narkose fremfor spiral bedøvelse. Men tror det ofte er litt tilfeldig. Det betyr derimot ikke at det akutte keisersnittet nødvendigvis var mindre alvorlig enn katastrofesnittet bare fordi det var narkose involvert. 

Anonymkode: f8a56...46d

Du opplevde da et akutt keisersnitt grad 2. Under et akutt keisersnitt grad 1 skal baby være ute i løpet av 3 minutter og man tar seg ikke tid til spinal eller epidural bedøvelse, men går rett på narkose

Anonymkode: 4f25b...09a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du opplevde da et akutt keisersnitt grad 2. Under et akutt keisersnitt grad 1 skal baby være ute i løpet av 3 minutter og man tar seg ikke tid til spinal eller epidural bedøvelse, men går rett på narkose

Føler den tråden her består av svært mange som sitter og idiotforklarer andres ks på ganske svakt grunnlag. Man kan jo se i sin egen journal hvilken grad man hadde. Jeg feks. hadde grad 1, men ble ikke lagt i narkose da epiduralen som nettopp var satt ble vurdert å være mest hensiktsmessig basert på situasjonen som oppsto.

Anonymkode: 4a605...966

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føler den tråden her består av svært mange som sitter og idiotforklarer andres ks på ganske svakt grunnlag. Man kan jo se i sin egen journal hvilken grad man hadde. Jeg feks. hadde grad 1, men ble ikke lagt i narkose da epiduralen som nettopp var satt ble vurdert å være mest hensiktsmessig basert på situasjonen som oppsto.

Da er du et svært sjeldent tilfelle.  De aller, aller fleste grad 1 utføres i narkose. Det må du nesten bare akseptere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sykehuset der jeg jobber er det tre grader av keisersnitt

Nr 1 Elektivt sectio. Er vanlig planlagt keisersnitt

Nr 2 Hastesnitt. Da skal babyen ut innen 20-30 min, det er tid for å sette epidural hvis pasienten ikke har det, barnefar får være med inn på stua. Det utføres som et vanlig keisersnitt, men pasienten må prioriteres.

Nr 3 Katastrofesnitt. Da skal babyen ut innen 5 min. Vi har en akutt stue på operasjonen, som utstyret står klart men uåpnet. Det er alltid et operasjons team som går løst på gangen på dagtid, som hjelper til litt rundt om. Men som slipper alt dem har og løper rett inn på stua og gjør klart. Kirurgen er raskt på plass. På kveld og natt er det de sykepleierne som ikke står sterilt inne på en annen operasjon som kommer.Ingen som vasker seg og kirurgen står klar med skappelen når pasienten kommer og pasienten blir lagt rett i narkose.

Det går også alarm på nyfødtintensiv hvor det da kommer et team til operasjonsavdelingen.

Anonymkode: 2be88...00c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ved hastekeisersnitt grad 1 får man narkose uansett

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen en som uttaler seg bastant, og selv tar feil. Det er ikke en fasit på at det må være ute innen 3 minutter, og det er på ingen måte satt at det må være GA.

Anonymkode: a30a6...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 8.49):

Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt?

Anonymkode: 4eee0...d47

Bare å se om arret går på tvers eller loddrett ned det så vet man om de juger eller ikke

Anonymkode: b968a...a00

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er du et svært sjeldent tilfelle.  De aller, aller fleste grad 1 utføres i narkose. Det må du nesten bare akseptere  :)

Hehe, har null problem med å akseptere det, det virker heller som den andre siden har problemer med å akseptere at det ikke MÅ være sånn. Når selve utgangspunktet for tråden er «du vet du ikke hadde ks grad 1 hvis du ikke ble lagt i narkose, saaaant?!».  Så blir jeg litt sånn, tjaa det står jo her i journalen da og jeg vet jo hva som skjedde.

Når det er sagt så er skillet mellom grad 1 og 2 (eller på folkemunne katastrofe og hastesnitt) først og fremst knyttet til medisinsk prosedyre og det kan jo oppleves HELT ulikt fra person til person. Alle fødsler som ender med uplanlagt ks må jo sies å være dramatisk og kanskje til og med traumatisk for den det gjelder.

Jeg opprettet en tråd litt tidligere hvor jeg nevnte katastrofesnitt i forbindelse med at jeg nå skal ha planlagt ks. To sek etterpå ble denne tråden opprettet - så jeg tar det kanskje personlig 😂 Men bakgrunnen for at jeg nevnte det og følte det var viktig i sammenhengen var mest for å rettferdiggjøre et planlagt snitt da det første opplevdes som.. ja, en katastrofe rett og slett 😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Igjen en som uttaler seg bastant, og selv tar feil. Det er ikke en fasit på at det må være ute innen 3 minutter, og det er på ingen måte satt at det må være GA.

I våre retningslinjer så står det raskest mulig, innen 3 minutter. Og det står "som oftest i generell anestesi". Så nei, jeg tar ikke så feil som du ønsker. Jeg skrev dog tidligere i tråden at man er et sjeldent tilfelle dersom det ikke utføres i narkose, og det stemmer det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fødte en gutt som veide 950 gram vaginalt. Var aldri snakk om noe keisersnitt. 

Anonymkode: db852...38c

Det er kanskje forskjellige retningslinjer fra sykehus til sykehus, eller du hadde kommet så langt i fødselen at de kunne se at det mest sannsynlig gikk bra?

Jeg fikk en gutt på 800 gram (estimert til 1000 gram), pga. delvis morkakesvikt og ikke fordi fødselen startet av seg selv, og ble da fortalt at vaginal fødsel (igangsatt) var helt uaktuelt, retningslinjene sa keisersnitt ved så små barn. 

Anonymkode: 4ce0f...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

I våre retningslinjer så står det raskest mulig, innen 3 minutter. Og det står "som oftest i generell anestesi". Så nei, jeg tar ikke så feil som du ønsker. Jeg skrev dog tidligere i tråden at man er et sjeldent tilfelle dersom det ikke utføres i narkose, og det stemmer det også

Det er tydelig at du ikke jobber eller har kunnskap om dette. Anbefaler at du slutter å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er tydelig at du ikke jobber eller har kunnskap om dette. Anbefaler at du slutter å svare.

?? Javel

Tror jeg vet litt mer om egen arbeidsplass og våre retningslinjer enn deg. Retningslinjer er for øvrig ulike fra sykehuset til sykehus. Retningslinjene på ditt sykehus er ikke standard for hele landet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde såkalt katastrofesnitt. De fikk ikke tid til å sette narkose eller noe som helst egentlig, men ble lagt i narkose underveis. Dette grunnet morkakesvikt. Babyen døde, og jeg holdt på å dø jeg også.

Sånn er det når helsepersonell ikke tar den fødende på alvor. Dessverre.

Endret av SPOCA
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det jeg vil kalle katastrofesnitt, men det er jo ikke et medisinsk begrep slik jeg har forstått det. Jordmor kalte det for øvrig det når vi snakket i ettertid.

Her løsnet morkaken under fødsel, det ble slått alarm (ulte og pep og mange folk kom styrtende til). De løp av gårde med meg og hadde ikke tid til å forklare meg hva som foregikk. Ble lagt rett i narkose og babyen ble hentet ut. 

Anonymkode: 52f06...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å se om arret går på tvers eller loddrett ned det så vet man om de juger eller ikke

Anonymkode: b968a...a00

Det kan være et hint, men til og med planlagte keisesnitt kan gjøres med snitt i full lengderetning dersom forhold hos mor tilsier at det er nødvendig.

Anonymkode: 43ea3...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg vet de ikke hva som skjedde. De har ingen forklaring. De sa de hadde aldri sett det før. Tror jeg skal be om en utskrift av journalen… 

Anonymkode: a51ce...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 9.01):

Jeg har ei venninne som fikk katastrofesnitt - de hadde ikke tid til narkose, de bare kuttet. Så jeg sår tvil ved om det er berettiget til å kalles "katastrofesnitt" om de har tid til narkose.

(Siden vi først skal snakke ned andres erfaringer.)

Anonymkode: 4ce0f...f41

Det er alltid de som ikke har kunnskap som tror de sitter på fasiten! 

De bruker narkose ved katastrofesnitt fordi de ikke har tid til å sette epidural. De ville aldri ha kutta i en kvinne som ikke var bedøvd på et norsk sykehus!!
Min mor hadde katastrofesnitt pga morkakeløsning og hun ble lagt i narkose.

Anonymkode: baf76...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

?? Javel

Tror jeg vet litt mer om egen arbeidsplass og våre retningslinjer enn deg. Retningslinjer er for øvrig ulike fra sykehuset til sykehus. Retningslinjene på ditt sykehus er ikke standard for hele landet

Da ønsker jeg å høre ved hvilket sykehus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...