AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:11 #21 Del Skrevet mandag kl 17:11 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan komme veldig bardust på, slik at alle involverte må komme løpende til fra alle kanter i hui og hast etter å ha avbrutt andre ting. Ikke alltid alt står klart! Har måttet satt fra meg mat i kantinen og løpt avgårde mer enn en gang. Anonymkode: 272d5...3de Har hatt hastesnitt selv der de sprang med meg. Hadde allerede satt epidural og satte mer spinal. Men de var forberedt på å ta narkose, de visste ikke før jeg kom på operasjonsalen. Og der var det fullt rom, så selvsagt må folk springe. Det er en del av det å jobbe i kirurgien Men ikke fortell meg at noen noensinne snitter noen ute at de enten er premedisinert elle blir lagt i narkose. Det er vel strengt tatt ikke lov heller. Det er det dummeste. Tar narkose en gang i året. Jeg sovner på sekunder. Vil tro at trente folk med innlegg av veneflon pluss narkose klarer det nesten innen minuttet. Anonymkode: c2721...5af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet mandag kl 17:19 #22 Del Skrevet mandag kl 17:19 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hatt hastesnitt selv der de sprang med meg. Hadde allerede satt epidural og satte mer spinal. Men de var forberedt på å ta narkose, de visste ikke før jeg kom på operasjonsalen. Og der var det fullt rom, så selvsagt må folk springe. Det er en del av det å jobbe i kirurgien Men ikke fortell meg at noen noensinne snitter noen ute at de enten er premedisinert elle blir lagt i narkose. Det er vel strengt tatt ikke lov heller. Det er det dummeste. Tar narkose en gang i året. Jeg sovner på sekunder. Vil tro at trente folk med innlegg av veneflon pluss narkose klarer det nesten innen minuttet. Anonymkode: c2721...5af This Når alarmen går så står operasjonsteamet klare på stua innen pasienten kommer. Anestesien legger en veneflon på ca 10 sek hvis ikke det allerede er en der og skyter inn tiopental som gjør at kvinnen sovner på få sekunder. Kirurgene står klare til å kutte i det øyeblikket kvinnen lukker øynene. Det kan dog være for tidlig til å sovne helt så noen kan oppleve det som kalles awareness, men det er veldig sjeldent. De fleste sover fullt og helt innen kniven settes 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:22 #23 Del Skrevet mandag kl 17:22 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt? Anonymkode: 4eee0...d47 Hva med om man hadde spinalbedøvelse fra før og derfor ikke trengte full narkose? Anonymkode: e9f03...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:25 #24 Del Skrevet mandag kl 17:25 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med om man hadde spinalbedøvelse fra før og derfor ikke trengte full narkose? Anonymkode: e9f03...c4f Ved hastekeisersnitt grad 1 får man narkose uansett Anonymkode: 4f25b...09a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:30 #25 Del Skrevet mandag kl 17:30 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ved hastekeisersnitt grad 1 får man narkose uansett Anonymkode: 4f25b...09a Okei, da var det ikke det jeg hadde. Men jeg husker de løp med meg gjennom gangene og at det sto åtte stykker og holdt meg fast da jeg fikk kramper. Anonymkode: e9f03...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:38 #26 Del Skrevet mandag kl 17:38 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Okei, da var det ikke det jeg hadde. Men jeg husker de løp med meg gjennom gangene og at det sto åtte stykker og holdt meg fast da jeg fikk kramper. Anonymkode: e9f03...c4f Ja, de løper ved grad 2 også. Eneste forskjellen er hvor mye det haster å forløse barnet og om mor får narkose eller ikke Anonymkode: 4f25b...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:25 #27 Del Skrevet mandag kl 18:25 Fame skrev (1 time siden): This Når alarmen går så står operasjonsteamet klare på stua innen pasienten kommer. Anestesien legger en veneflon på ca 10 sek hvis ikke det allerede er en der og skyter inn tiopental som gjør at kvinnen sovner på få sekunder. Kirurgene står klare til å kutte i det øyeblikket kvinnen lukker øynene. Det kan dog være for tidlig til å sovne helt så noen kan oppleve det som kalles awareness, men det er veldig sjeldent. De fleste sover fullt og helt innen kniven settes Ja, ikke sant, sekunder faktisk. Utrolig flinke folk i helsevesenet👏 Ser jo bare selv hvor fort de legger veneflon på meg når det ikke er noe hast. Så tror virkelig på at de lett legger noen i narkose i løpet av sekunder. Anonymkode: c2721...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:30 #28 Del Skrevet mandag kl 18:30 Summeer skrev (10 timer siden): og man skal ikke føde vaginalt om vekt er estimert under 1500gram Jeg fødte en gutt som veide 950 gram vaginalt. Var aldri snakk om noe keisersnitt. Anonymkode: db852...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet mandag kl 19:16 #29 Del Skrevet mandag kl 19:16 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg fødte en gutt som veide 950 gram vaginalt. Var aldri snakk om noe keisersnitt. Anonymkode: db852...38c Jeg fikk iallefall beskjed om det. Men det kan være i kombinasjon med tvillingfødsel, sete+tverrleie og 2 dager med fostervannavgang at det var siste kriteriet. De lå så tett at de fikk ikke til å vektestimere, så de måtte anslå vekt med mål kombinert fra begge babyene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:57 #30 Del Skrevet mandag kl 20:57 Reelt katastrofesnitt her ja, bokstavelig talt løping med seng og rett i full narkose og ut med baby, alt på få min pga livstruende situasjon. Anonymkode: bdc0e...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:01 #31 Del Skrevet mandag kl 21:01 Hvorfor føler jeg ofte at det for mange kvinner er om å gjøre å ha født verst mulig? Anonymkode: 2bf4e...d16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:09 #32 Del Skrevet mandag kl 21:09 Å....du hadde bare katastrofesnitt grad 1. Flaut!!! Jeg hadde det mye verre. Neida, joda. Anonymkode: 31f20...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet mandag kl 21:19 #33 Del Skrevet mandag kl 21:19 Katastrofesnitt her, det var ihvertfall det de kalte det. Akutt blødning i uke 33, morkaken løsnet, snitt i narkose med alle mine klær på, 7 min etter det ble bestemt. Og @MarianneE; jeg husker deg fra den gang! Vi feiret nylig 18 år vi også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:22 #34 Del Skrevet mandag kl 21:22 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor føler jeg ofte at det for mange kvinner er om å gjøre å ha født verst mulig? Anonymkode: 2bf4e...d16 Nå var jo dette en tråd som handlet om ganske kjipe fødsler. For meg har det blitt et traume, som lett kommer opp når slike spørsmål stilles. Anonymkode: 218e5...428 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:31 #35 Del Skrevet mandag kl 21:31 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt? Anonymkode: 4eee0...d47 Har alltid kalt det haste-ks da jeg ble lagt i full narkose før ks som absolutt ikke var planlagt. Ingen på sykehuset har kalt det katastrofekeisersnitt og ingen nevnte det ordet undet samtale etterpå. De kutta såpass heftig at også babyen ble kutta da jeg ble kutta opp... Anonymkode: a51ce...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:34 #36 Del Skrevet mandag kl 21:34 Fame skrev (4 timer siden): This Når alarmen går så står operasjonsteamet klare på stua innen pasienten kommer. Anestesien legger en veneflon på ca 10 sek hvis ikke det allerede er en der og skyter inn tiopental som gjør at kvinnen sovner på få sekunder. Kirurgene står klare til å kutte i det øyeblikket kvinnen lukker øynene. Det kan dog være for tidlig til å sovne helt så noen kan oppleve det som kalles awareness, men det er veldig sjeldent. De fleste sover fullt og helt innen kniven settes Ja, de var klare på rommet da jeg kom inn dit. De løp med senga mi fra rommet og ned til operasjonssalen. Det gikk sinnsykt fort. Jeg husker jeg spurte anestestilegen om det var han som satte epiduralen på meg tidligere og fikk en bekreftelse på det, så ble jeg borte. Neste våkna jeg opp på oppvåkningen på eget rom. Anonymkode: a51ce...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:40 #37 Del Skrevet mandag kl 21:40 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor føler jeg ofte at det for mange kvinner er om å gjøre å ha født verst mulig? Anonymkode: 2bf4e...d16 Er du dum? Anonymkode: 82aad...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet mandag kl 22:43 #38 Del Skrevet mandag kl 22:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor føler jeg ofte at det for mange kvinner er om å gjøre å ha født verst mulig? Anonymkode: 2bf4e...d16 Enig i at det ofte virker som en konkurranse. Jeg har aldri tatt ks og tar av meg hatten for dere som har vært gjennom det, det høres skummelt ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:45 #39 Del Skrevet mandag kl 22:45 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt? Anonymkode: 4eee0...d47 Heter det ikke "haste-keisersnitt"?! Aldri hørt ordet katastrofe-ks.. Anonymkode: e6c06...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 02:25 #40 Del Skrevet tirsdag kl 02:25 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt? Anonymkode: 4eee0...d47 Det er nok mange gråsoner rundt dette med øyeblikkelig fare for babyens liv og helse. Hos meg lå jeg feks med ctg overvåking på barsel pga lav og svingende hjertefrekvens hos baby etter et mislykket forsøk på ytre vending noen timer tidligere (hun lå i seteleie). Da hjertefrensen brått stupte utpå ettermiddagen fra 150 til 70 ringte sykepleieren i alarmen og jeg hadde i løpet av 2-3 minutt et team på 13 personer rundt meg og jeg ble kjørt rett ned på operasjonsstua. Venflonen ble lagt inn på vei ned og jeg fikk spinalbedøvelse med det samme jeg var nede. Baby var ute 20-30 min senere. Det hele gikk så fort at jeg bare husker glimt. Det var et akutt keisersnitt siden jeg ikke ble lagt ned i narkose, men det var likevel akutt fare for babyens liv og helse. Og det føltes som en katastrofe. Vet ikke hvor mye kortere tid det måtte ha gått for å kalle det katastrofesnitt. Eller hva som gjør at de velger narkose fremfor spiral bedøvelse. Men tror det ofte er litt tilfeldig. Det betyr derimot ikke at det akutte keisersnittet nødvendigvis var mindre alvorlig enn katastrofesnittet bare fordi det var narkose involvert. Anonymkode: f8a56...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå