Gå til innhold

Alle dere som sier dere har hatt katastrofekeisersnitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt?

Anonymkode: 4eee0...d47

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Hadde katastrofesnitt her da morkaka løsnet og babyen var i ferd med å dø. Full narkose på meg. Gikk heldigvis fint og vi skal snart feire denne ungene 18 årsdag 🙂

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel.. Nå er jo ikke «katastrofekeisersnitt» en medisinsk term. Selv hadde jeg planlagt keisersnitt, som ble katastrofalt nok for meg.

Anonymkode: 8dc6a...7e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ei venninne som fikk katastrofesnitt - de hadde ikke tid til narkose, de bare kuttet. Så jeg sår tvil ved om det er berettiget til å kalles "katastrofesnitt" om de har tid til narkose.

(Siden vi først skal snakke ned andres erfaringer.)

Anonymkode: 4ce0f...f41

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ei venninne som fikk katastrofesnitt - de hadde ikke tid til narkose, de bare kuttet. Så jeg sår tvil ved om det er berettiget til å kalles "katastrofesnitt" om de har tid til narkose.

Tviler på de bare kuttet. Enten må man ha spinal/epdiuralbedøvelse eller legges i narkose. Dersom det er noe akutt så legges man direkte i narkose for det går raskere. Jeg hadde hastekeisersnitt og da har man litt mer tid å gå på. 

Anonymkode: 04887...06b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er helt rett, katastrofe snitt starter de umiddelbart, før bedøvelsen har full effekt.

Har man tid til å vente på narkose eller bedøvelse er det haste snitt.....selv om det føles som en katastrofe for mor.

Hos meg startet de å snitte før bedøvelsen fungerte, så de gikk over til narkose og fikk maske som slo meg ut etter få sekunder, det var et haste snitt.

Anonymkode: 04b6b...35a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg postet nettopp en post her inne hvor jeg nevnte mitt første keisersnitt som endte i såkalt «katastrofesnitt». Usikker på hvorfor jeg tok det med, men tror det var for å berettige at jeg nå skal ha planlagt ks. Anyway, for å svare på spørsmålet ditt, nei et katastrofekeisersnitt trenger ikke alltid å innebære narkose. Jeg hadde akkurat fått satt epidural da morkaken løsnet. Det de gjorde da var å kjøre opp den epiduralen da det ble vurdert å gå fortere enn narkose i mitt tilfelle :)

Anonymkode: 4a605...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er helt rett, katastrofe snitt starter de umiddelbart, før bedøvelsen har full effekt.

Har man tid til å vente på narkose eller bedøvelse er det haste snitt.....selv om det føles som en katastrofe for mor.

Hos meg startet de å snitte før bedøvelsen fungerte, så de gikk over til narkose og fikk maske som slo meg ut etter få sekunder, det var et haste snitt.

Anonymkode: 04b6b...35a

Aldri hørt at de snitter uten å ha bli lagt i narkose ved katastrofesnitt, med mindre man hadde tid til å justere eventuell epidural/spinalbedøvelse.  Jeg hadde hastesnitt og da hadde de tid til å teste om jeg kjente noe eller ikke. Siden jeg kjente noe på klypetesten så fikk jeg mer bedøvelse. Slapp narkose.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det der er bare tull. Man kuttet ikke bare, så bardust på kommer det ikke for kirurger. Alle og alt står klart på operasjonsalen og pasienten må jo trilles der til.  Narkose tar sekunder om nødvendig, så kvinnen var nok allerede full av epidural/spinal og har nok overdrevet det hele sterkt.

Anonymkode: c2721...5af

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Over 30 år siden jeg hadde akutt ks. Akutt svangerskapsforgiftning som ikke ble oppdaget før de tok vannet. Vannet var grønnsvart gjørme. Dette skjedde på Ahus i 12 etg, operasjonsavd var vel i 6 etg. De løp med meg i gangen, fikk meg i narkose. Alt var gjort på 11 minutter.

Kommer aldri til å glemme de minuttene og heldigvis var en overlege innom helt tilfeldig. Jordmoren vi hadde var totalt ubrukelig og vi fikk beskjed om at hadde de ikke reagert der og da ville mest sannsynlig både jeg og babyen dødd.

Hadde ks med neste mann også og det var en helt annen opplevelse. Da hadde vi tid til å snakke med verdens beste jordmor og overlege, samt fått tatt meg en kjapp dusj.

Anonymkode: 93813...b0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kaller det ikke katastrofesnitt uansett. Men det er ulike grader av hastesnitt. F.eks hastesnitt der baby må ut innen 5 minutter. Da får man ofte narkose hvis man ikke har en epidural fra før fordi det ikke er tid til å sette spinal og at denne skal få virke osv. 

Anonymkode: f1a1d...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Over 30 år siden jeg hadde akutt ks. Akutt svangerskapsforgiftning som ikke ble oppdaget før de tok vannet. Vannet var grønnsvart gjørme. Dette skjedde på Ahus i 12 etg, operasjonsavd var vel i 6 etg. De løp med meg i gangen, fikk meg i narkose. Alt var gjort på 11 minutter.

Kommer aldri til å glemme de minuttene og heldigvis var en overlege innom helt tilfeldig. Jordmoren vi hadde var totalt ubrukelig og vi fikk beskjed om at hadde de ikke reagert der og da ville mest sannsynlig både jeg og babyen dødd.

Hadde ks med neste mann også og det var en helt annen opplevelse. Da hadde vi tid til å snakke med verdens beste jordmor og overlege, samt fått tatt meg en kjapp dusj.

Ingen som tok blodtrykk og urinprøver siden det ikke ble oppdaget at du hadde svangerskapsforgiftning? Og hvorfor var fostervannet misfarget pga svangerskapsforgiftningen? Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og fikk så høyt blodtrykk at jeg holdt på å gå inn i krampeanfall (truende eklampsi), men fostervannet mitt var klart og fint likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen som tok blodtrykk og urinprøver siden det ikke ble oppdaget at du hadde svangerskapsforgiftning? Og hvorfor var fostervannet misfarget pga svangerskapsforgiftningen? Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og fikk så høyt blodtrykk at jeg holdt på å gå inn i krampeanfall (truende eklampsi), men fostervannet mitt var klart og fint likevel.

Hadde ikke tid til urin og blodprøve. Jordmoren satt inne hos meg pga målinger, men hadde lagt avis over hele displayet. Da vannet ble tatt reagerte overlegen og sjekket målingene. Babyen sin hjerterytme/puls var nede 52. Da ble det sirkus ut av en annen verden.

Grunne til at vannet var så gjørmete og misfarget fikk vi beskjed om at kom av an svært stresset baby som hadde bæsjet. Jeg så aldri dette «vannet» eller fargen, jeg rakk knapt å reagere før vi var på full fart i gangene på sykehuset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke tid til urin og blodprøve. Jordmoren satt inne hos meg pga målinger, men hadde lagt avis over hele displayet. Da vannet ble tatt reagerte overlegen og sjekket målingene. Babyen sin hjerterytme/puls var nede 52. Da ble det sirkus ut av en annen verden.

Grunne til at vannet var så gjørmete og misfarget fikk vi beskjed om at kom av an svært stresset baby som hadde bæsjet. Jeg så aldri dette «vannet» eller fargen, jeg rakk knapt å reagere før vi var på full fart i gangene på sykehuset.

Du hadde ikke svangerskapskontroller med blodtrykk og urinprøver? Og ingen blodtrykk når du ble innlagt? Høres jo veldig merkelig ut. Min svangerskapsforgiftning ble oppdaget nettopp med vanlig svangerskapskontroll og ble innlagt i uke 34 siden jeg fortsatt hadde 155/105 i blodtrykk selv med medisiner. Så ble jeg akutt syk mens jeg var innlagt og fikk blodtrykk på 190/150 og derfor ble babyen tatt med hastekeisersnitt 34+6. 

Høres ut som mye har skjedd på 30 år da hvis man ikke sjekka blodtrykk og urinprøver i svangerskapet den gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akutt snitt, grad 2. Vannet hadde gått i uke 32 og jeg hadde fått lungemodningssprøyter med 12t mellomrom og drypp for å stoppe riene. De klarte ikke stanse riene skikkelig, og da jeg ble tatt av dryppet tok de seg skikkelig opp i løpet av en time. Mannen hadde dratt fra sykehuset, men ble ringt og måtte snu for barna måtte ut asap (de klarte ikke vektestimere tvillingene siden de lå så tett, og man skal ikke føde vaginalt om vekt er estimert under 1500gram. I tillegg lå tv1 i sete og tv2 i tverrleie, og jeg hadde lekket fostervann i 36timer på tv1. så det var mange risikofaktorer som gjorde at det ikke skulle gå i full fødsel) alt var klart, men de fikk ventet på mannen før jeg ble trillet til operasjonsstua og operert midt under et vaktskifte, så det var en veksling midt under der med barnepleiere og sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du hadde ikke svangerskapskontroller med blodtrykk og urinprøver? Og ingen blodtrykk når du ble innlagt? Høres jo veldig merkelig ut. Min svangerskapsforgiftning ble oppdaget nettopp med vanlig svangerskapskontroll og ble innlagt i uke 34 siden jeg fortsatt hadde 155/105 i blodtrykk selv med medisiner. Så ble jeg akutt syk mens jeg var innlagt og fikk blodtrykk på 190/150 og derfor ble babyen tatt med hastekeisersnitt 34+6. 

Høres ut som mye har skjedd på 30 år da hvis man ikke sjekka blodtrykk og urinprøver i svangerskapet den gang. 

Jeg trudde mente om det ble tatt urin og blodprøve når de tok vannet. Jeg gikk på svangeskapskontroller og en haug med UL. Var aldri noe som tilsa at noe var galt.

Som jeg skrev var det skutt svangerskapsforgiftning, så hvor lenge jeg hadde hatt det vet jeg ikke. Følte meg ikke syk iallefall.

Det var noen dager siden siste kontroll før riene startet, så heter vel akutt av en årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trudde mente om det ble tatt urin og blodprøve når de tok vannet. Jeg gikk på svangeskapskontroller og en haug med UL. Var aldri noe som tilsa at noe var galt.

Som jeg skrev var det skutt svangerskapsforgiftning, så hvor lenge jeg hadde hatt det vet jeg ikke. Følte meg ikke syk iallefall.

Det var noen dager siden siste kontroll før riene startet, så heter vel akutt av en årsak.

Ok, har bare aldri hørt om akutt svangerskapsforgiftning og kommer ingen informasjon om det når jeg googler hverken på norsk eller engelsk, for eksempel på "acute preeclampsia". Har hørt om forskjellige alvorlighetsgrader, som hos meg var alvorlig. Så det må ha vært et veldig spesielt tilfelle hos deg tenker jeg som fikk preeklampsi helt plutselig uten blodtrykksstigning og proteinuri i forkant.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere vet at begrepet kun er riktig brukt der mor legges i full narkose på grunn av øyeblikkelig fare for barnets liv, og at det således skiller seg fra et akutt keisersnitt, som kun er et vanlig keisersnitt som ikke var planlagt?

Anonymkode: 4eee0...d47

Det er artig at du oppretter en tråd for å belære andre, og så tar du selv feil.

"Katastrofe-økeisersnitt" vil si at situasjonen er meget akutt, og alt utstyr står ferdig og akutteamet befinner seg på operasjonsstua sekunder etter at alarmen har gått. Ved katastrofekeisersnitt er barnet ute av mors liv i løpet av noen få minutter. 

Hvis mor allerede har en fungerende epidural, kan denne forsterkes og brukes, men det tar noen minutter ekstra – derfor avhenger valget av hvor kritisk situasjonen er. Ved hjertestans eller bevisstløshet hos mor utføres inngrepet ofte uten ekstra anestesi, da smerteopplevelse ikke er et tema.

Men hvis det ikke er en eksisterende epidural, og mor er våken, vil narkose (generell anestesi) være det raskeste og mest hensiktsmessige for å sikre smertefrihet og optimale operasjonsforhold. Det viktigste er å handle raskt og velge den anestesiformen som passer best til situasjonen.

🫡

Anonymkode: a30a6...048

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det der er bare tull. Man kuttet ikke bare, så bardust på kommer det ikke for kirurger. Alle og alt står klart på operasjonsalen og pasienten må jo trilles der til.  Narkose tar sekunder om nødvendig, så kvinnen var nok allerede full av epidural/spinal og har nok overdrevet det hele sterkt.

Anonymkode: c2721...5af

Det kan komme veldig bardust på, slik at alle involverte må komme løpende til fra alle kanter i hui og hast etter å ha avbrutt andre ting. Ikke alltid alt står klart!

Har måttet satt fra meg mat i kantinen og løpt avgårde mer enn en gang.

Anonymkode: 272d5...3de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tviler på de bare kuttet. Enten må man ha spinal/epdiuralbedøvelse eller legges i narkose. Dersom det er noe akutt så legges man direkte i narkose for det går raskere. Jeg hadde hastekeisersnitt og da har man litt mer tid å gå på. 

Er det krise så kutter de. Her ble baby dratt ut av magen i korridoren på vei til operasjonsstua. Kramper og gikk i koma selv så det var snakk om liv og død og sekunder om å gjøre. 

jeg var såoass syk at jeg heldigvis ikke fikk det med meg. Lå i kunstig koma 1 uke etterpå pga trykk i hjernen. Men gikk fint med begge to selv om det så skummelt ut lenge.

Anonymkode: 1700e...e65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...