lin Skrevet i går, 06:45 #1 Del Skrevet i går, 06:45 Vi har brukt å få resept fra veterinæren på flåttmiddel. Det er dråper som vi har i nakken på katten, som virker i ca 3 mnd. Vår erfaring er at det er effektivt på korthåret katt, men ikke like effektivt på langhårete. På langhårete katter, så fester ikke flotten seg på katten men den kravler rundt i pelsen. Dermed går flåtten fort over på oss. På de korthårete kattene, så holder flåtten seg borte. Men kattene misliker å få disse dråpene, vet ikke om det kan svi litt? 🤷♀️ Fikk opp reklame for reseptfrie tyggetabletter man kan få på apoteket. Noen som har erfaring med dette? Funker det bra? Sånn jeg forstår det, må flåtten feste seg på katten for å få i seg giften. Da dør de og faller også av(?). Litt usikker på om jeg synes dette er en god løsning, vil jo helst ikke ha flåtten på katten eller evt med inn i det hele tatt 🙈 Erfaringer tas i mot med takk😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadasikkert29 Skrevet i går, 06:47 #2 Del Skrevet i går, 06:47 Det finnes tabletter på resept til katt også. Credelo tror jeg den heter. Gis i mat f.eks hver 4 uke 😊 funker veldig bra for mine katter iallefall 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:53 #3 Del Skrevet i går, 06:53 Flåtthalsbånd all the way! Vi har ei langhåret ei, brukte dråper i begynnelsen. Fungerer greit, men hun mista pels der vi hadde dråpene og som du sier må flåtten bite for å få i seg giften - så jeg har funnet levende flått inne som hun har dratt med seg. Etter vi begynte med flåtthalsbånd har jeg ikke sett en eneste en. Det koster litt mer, men så verdt det. Anonymkode: 9ed95...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet i går, 06:54 Forfatter #4 Del Skrevet i går, 06:54 Halsbånd vil jeg helst ikke ha, for kattene er så glade i å være ute og det er mye skau rundt her. Er redd for at de kan hekte seg fast i noe. Men takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet i går, 06:56 Forfatter #5 Del Skrevet i går, 06:56 Jadasikkert29 skrev (7 minutter siden): Det finnes tabletter på resept til katt også. Credelo tror jeg den heter. Gis i mat f.eks hver 4 uke 😊 funker veldig bra for mine katter iallefall Holder flåtten seg helt unna? Eller fester den seg for så å falle av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatteLatte Skrevet i går, 06:58 #6 Del Skrevet i går, 06:58 Jeg har brukt AdTab, reseptfritt, til min. Fungerer bra i den forstand at flåtten ikke fester seg, men det hindrer den ikke i å krabbe rundt i pelsen og bli med inn. Tror ingen tabletter gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet i går, 07:02 Forfatter #7 Del Skrevet i går, 07:02 Dråpene opplever jeg holder flåtten helt unna, på korthårete katter vel og merke. Men er usikker på om de synes det svir å få på eller om det bare er ubehagelig å få noe i nakken de ikke kan få bort selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:32 #8 Del Skrevet i går, 07:32 Jeg har prøvd begge deler og katten min klikker fullstendig når jeg skal dryppe på dråpene, og skjønner ikke hvorfor, så jeg bruker mest de fra apoteket. Leste at med Adtab fester ikke flåtten seg men kravler rundt i pelsen, mens med dråper dør flåtten når den biter seg fast og så faller den av, men er usikker på om det stemmer. Har ikke sett noe flått på katten eller flått inne i leiligheten etter at jeg begynte med flåttmedisin, uansett hvilken type. Jeg regnet ut i fjor at det lønnet seg økonomisk å gi katten tablettene fra apoteket som varer 30 dager, fordi dyrlegen tar minimum 150-, for å skrive ut resepten og så er medisinen svindyr på apoteket. Anonymkode: 16de5...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet i går, 07:59 Forfatter #9 Del Skrevet i går, 07:59 Denne da, tror dere den har noe effekt? 🤷♀️ skal være naturlig beskyttelse basert på virkestoffer fra naturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:16 #10 Del Skrevet i går, 09:16 Hei! Først og fremst, hold deg til medisinprodukter som har strenge krav til sikkerhetsstudier og virknestoff og virkning. Urtesaker fra dyrebutrikk osv har ingen krav og kan skape reaksjoner uten at de kan skyldes på og kan være ubehagelige for katten mtp lukten. Bravecto dråper er jeg faktisk ikke helt fan av selv til katt - og jeg er dyrlege - nettopp fordi jeg syns mange beskriver at katten reagerer på dette. Jeg er kjempestor fan av Credelio (Reseptbelagt) og Adtab (reseptfritt) - begge fås på apotek, samme virkestoff. Adtab blir noen kroner dyrere i året som reseptfritt, men begge er gull verdt. De krever at flåtten biter seg fast - så for langhårete så anbefaler jeg en klesrulle(!) som du ruller over katten når den kommer inn for kvelden for å fange de ekle gjestene som kravler i pelsen. Anonymkode: d6ede...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissy33 Skrevet i går, 09:20 #11 Del Skrevet i går, 09:20 Vi har ikke opplevd flått på katten etter at vi startet å gi ham AdTab. Den er dog vanskelig å få i ham, han misliker åpenbart smaken sterkt, uansett hva vi prøver å gjemme tabletten i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:24 #12 Del Skrevet i går, 15:24 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Først og fremst, hold deg til medisinprodukter som har strenge krav til sikkerhetsstudier og virknestoff og virkning. Urtesaker fra dyrebutrikk osv har ingen krav og kan skape reaksjoner uten at de kan skyldes på og kan være ubehagelige for katten mtp lukten. Bravecto dråper er jeg faktisk ikke helt fan av selv til katt - og jeg er dyrlege - nettopp fordi jeg syns mange beskriver at katten reagerer på dette. Jeg er kjempestor fan av Credelio (Reseptbelagt) og Adtab (reseptfritt) - begge fås på apotek, samme virkestoff. Adtab blir noen kroner dyrere i året som reseptfritt, men begge er gull verdt. De krever at flåtten biter seg fast - så for langhårete så anbefaler jeg en klesrulle(!) som du ruller over katten når den kommer inn for kvelden for å fange de ekle gjestene som kravler i pelsen. Anonymkode: d6ede...280 Credelio får man ikke til katter over 2 kg (sa de på apoteket til meg i dag) Anonymkode: 16de5...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:26 #13 Del Skrevet i går, 15:26 lin skrev (7 timer siden): Denne da, tror dere den har noe effekt? 🤷♀️ skal være naturlig beskyttelse basert på virkestoffer fra naturen. Jeg har ikke noe tro på denne fordi jeg fikk ikke inntrykk av at det går inn i blodet, og hvis det kun skal smøres på rundt halsen på katten så kan jo flåtten bite tusen andre steder på kroppen. Anonymkode: 16de5...baa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:41 #14 Del Skrevet i går, 15:41 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Credelio får man ikke til katter over 2 kg (sa de på apoteket til meg i dag) Anonymkode: 16de5...baa Da tar de feil. Vi får Credelio 48mg til vår katt på 4.4 kg. Kan forøvrig anbefales. Det vil dog være muligheter for at flåtten er i pelsen, men fuglelopper og sånt slipper vi. Anonymkode: b4e03...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:28 #15 Del Skrevet i går, 17:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da tar de feil. Vi får Credelio 48mg til vår katt på 4.4 kg. Kan forøvrig anbefales. Det vil dog være muligheter for at flåtten er i pelsen, men fuglelopper og sånt slipper vi. Anonymkode: b4e03...b1 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da tar de feil. Vi får Credelio 48mg til vår katt på 4.4 kg. Kan forøvrig anbefales. Det vil dog være muligheter for at flåtten er i pelsen, men fuglelopper og sånt slipper vi. Anonymkode: b4e03...b17 Hva koster en resept på Credelio på apoteket? Anonymkode: 16de5...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:29 #16 Del Skrevet i går, 17:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva koster en resept på Credelio på apoteket? Anonymkode: 16de5...baa Er det tabletter eller dråper? Anonymkode: 16de5...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:42 #17 Del Skrevet i går, 18:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva koster en resept på Credelio på apoteket? Anonymkode: 16de5...baa Kan komme tilbake til deg med svaret når jeg har hentet ut i morgen. Det er tabletter. De er relativt små, så ganske enkelt å gi det i munnen. Må gi det samtidig med mat eller gi mat rett etterpå. Noen katter godtar også at du blander den i fôret eller i en ball med leverpostei/noe annet uimotståelig Anonymkode: b4e03...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå