Arnfinn86 Skrevet i går, 06:44 #1 Del Skrevet i går, 06:44 Hei. Jeg flyttet ut fra leilighet jeg leide 28 februar 2025. Utleier vil fortsatt pr i dag 31/03-25 ikke betale tilbake depositum. Depositumet krevde utleier på privat konto og det har desverre blitt gjort fordi jeg var desperat etter å ha et sted å bo. Han møtte ikke opp på utflyttingsdagen selv om vi hadde avtalt og jeg måtte tilbake 2 dager etter for å gå møte han og gå igjennom utvask og skader. Han hadde da ingenting og bemerke og det var en god tone. Jeg overleverte nøkler og ble lovet depositumet tilbake med en gang. Nå 1 mnd senere er depositum ikke utbetalt og plutselig krever han 6000 kr for vask og 8000 kr eller mer for en ovn som fikk termisk sjokk (sprukket glass). Har en anelse at utleier ikke har hatt husforsikring. Hele leieforholdet har han ikke vært å få tak i på tlf. Etter innflytting oppdaget jeg rørene på badet var helt tette og jeg måtte bruke 4000 kr på rørlegger da jeg ikke fikk tak i han på 2 måneder. Hva kan jeg kreve og hva kan han kreve. Mvh Arnfinn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coachshinny Skrevet i går, 06:54 #2 Del Skrevet i går, 06:54 Arnfinn86 skrev (5 minutter siden): Hei. Jeg flyttet ut fra leilighet jeg leide 28 februar 2025. Utleier vil fortsatt pr i dag 31/03-25 ikke betale tilbake depositum. Depositumet krevde utleier på privat konto og det har desverre blitt gjort fordi jeg var desperat etter å ha et sted å bo. Han møtte ikke opp på utflyttingsdagen selv om vi hadde avtalt og jeg måtte tilbake 2 dager etter for å gå møte han og gå igjennom utvask og skader. Han hadde da ingenting og bemerke og det var en god tone. Jeg overleverte nøkler og ble lovet depositumet tilbake med en gang. Nå 1 mnd senere er depositum ikke utbetalt og plutselig krever han 6000 kr for vask og 8000 kr eller mer for en ovn som fikk termisk sjokk (sprukket glass). Har en anelse at utleier ikke har hatt husforsikring. Hele leieforholdet har han ikke vært å få tak i på tlf. Etter innflytting oppdaget jeg rørene på badet var helt tette og jeg måtte bruke 4000 kr på rørlegger da jeg ikke fikk tak i han på 2 måneder. Hva kan jeg kreve og hva kan han kreve. Mvh Arnfinn Hvor lenge leiet du hos denne utleieren? Ble det skrevet gyldig kontrakt på leieforholdet? Har du lest deg opp på dine rettigheter? Ble det skrevet ved utflyttingsbefaringen? Ble noe av dette med utvask og termisk skade benevnt? Hadde glasset sprukket under ditt leieforhold? Hvis ikke noe er skrevet, du har betalt inn på utleiers private konto, kan du nå ha fått en utfordring. Stort er depositumet? Kan være utleier ikke har pengene på konto og prøver seg for å få ned utbetalingsbeløpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coachshinny Skrevet i går, 06:55 #3 Del Skrevet i går, 06:55 Arnfinn86 skrev (10 minutter siden): Hei. Jeg flyttet ut fra leilighet jeg leide 28 februar 2025. Utleier vil fortsatt pr i dag 31/03-25 ikke betale tilbake depositum. Depositumet krevde utleier på privat konto og det har desverre blitt gjort fordi jeg var desperat etter å ha et sted å bo. Han møtte ikke opp på utflyttingsdagen selv om vi hadde avtalt og jeg måtte tilbake 2 dager etter for å gå møte han og gå igjennom utvask og skader. Han hadde da ingenting og bemerke og det var en god tone. Jeg overleverte nøkler og ble lovet depositumet tilbake med en gang. Nå 1 mnd senere er depositum ikke utbetalt og plutselig krever han 6000 kr for vask og 8000 kr eller mer for en ovn som fikk termisk sjokk (sprukket glass). Har en anelse at utleier ikke har hatt husforsikring. Hele leieforholdet har han ikke vært å få tak i på tlf. Etter innflytting oppdaget jeg rørene på badet var helt tette og jeg måtte bruke 4000 kr på rørlegger da jeg ikke fikk tak i han på 2 måneder. Hva kan jeg kreve og hva kan han kreve. Mvh Arnfinn Har du kvittering på arbeid med tett sluk og eller andre kostnader du har hatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnfinn86 Skrevet i går, 08:03 Forfatter #4 Del Skrevet i går, 08:03 Takk for svar. Depositumet var på kr 45000 og ble betalt da jeg skrev kontrakt og flyttet inn 1/2-24. Jeg har fortsatt kopi av kontrakten hvor det står depositum og privat kontonr til utleier. Kan også dokumentere innbetalt depositum fra min bankkonto. Ang utflyttings befarelse var det intet og bemerke fra utleier på vask, men han sa ang ovnen han skulle ta det på sin husforsikring og sende meg pris på egenandel på dette. Kan dokumentere jeg har betalt rørlegger, men ikke på at det er den leiligheten. Har bare kvittering i banken på beløpet som gikk til rørleggeren. Jeg har blitt oppringt av utleier og kona i dag hvor de prøver "skremme" meg til å godta å få 100 kr igjen. Latterlig oppførsel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #5 Del Skrevet i går, 08:09 Her må du lese deg opp på rettighetene dine. Husleietvistutvalget er en fin nettside . Htu.no Anonymkode: bccbe...7c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:54 #6 Del Skrevet i går, 08:54 Om han godkjente alt under gjennomgang ved utflytning, har han ingen krav på depositumet. Stå på ditt! Men siden du allerede har gitt ham hele depositumet blir det nok vanskelig å få det tilbake... Anonymkode: d3e0f...1da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
what_no2000 Skrevet i går, 10:45 #7 Del Skrevet i går, 10:45 (endret) Du kan kreve et ulovlig depositum betalt tilbake når som helst. I tillegg kan du kreve forsinkelsesrente (som per nå er 12,50 %) helt fra den datoen du betalte beløpet (typisk ved innflytting), og til den datoen du får det tilbake. Hvis du har leid fra 2/1-2024, og betalt inn ulovlig depositum på 45 000 kr, så kan du i tillegg til selve depositumet kreve forsinkelsesrente på 6 981 kr, hvis du får pengene tilbake i dag den 31/3-2025. Kilder: https://www.htu.no/artikler/ulovlig-depositum-hva-gjor-man https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/forsinkelsesrente-/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id3025884/ Endret i går, 10:52 av what_no2000 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Båtsjåfør Skrevet i går, 19:46 #8 Del Skrevet i går, 19:46 På htu.no kan du lese om dine egne rettigheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnfinn86 Skrevet 21 timer siden Forfatter #9 Del Skrevet 21 timer siden Takk for svar dere 😊 Da blir det forliksrådet neste. Utleier og kona brydde seg fint lite og ble bare sure da jeg fortalte dem at depositumet på privat konto var ulovlig og viste til husleieloven § 3-5. Kjip sak å måtte ta opp å styre med, men selvfølgelig verdt å gjøre da jeg er møkk lei folk som prøver utnytte andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Arnfinn86 skrev (6 timer siden): Takk for svar dere 😊 Da blir det forliksrådet neste. Utleier og kona brydde seg fint lite og ble bare sure da jeg fortalte dem at depositumet på privat konto var ulovlig og viste til husleieloven § 3-5. Kjip sak å måtte ta opp å styre med, men selvfølgelig verdt å gjøre da jeg er møkk lei folk som prøver utnytte andre. Håper du vinner fram, slik at utleiere som dette ikke kommer unna med det. Heier på deg! Anonymkode: d3e0f...1da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå