Gå til innhold

2,5 åring som står opp for å leke på natta - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 2,5 år gamle gutt har begynt å våkne på natten, for så å stå opp å oppholde seg i stua. Han har gjort dette tidligere også (ikke så ofte), men da har han kommet inn til oss slik at vi legger han tilbake i sengen. I det siste har det vært hver natt, og istedenfor å komme inn til oss, så forblir han i stua og finner noe å leke med. Vi har babycall på rommet hans, men han er ofte så stille at det ikke plukkes opp/vi ikke våkner av at han står opp. 

Han kuttet duppen for ca. 3 måneder siden, fordi det var umulig å legge han. Har vurdert om det kan være en medvirkende årsak, men da er det litt rart at han først nå i det siste he begynt med dette. Ellers har vi faste leggerutiner, og han våkner alltid mellom 06-07 på morgenen.

Har noen av dere vært i samme situasjon, og har noen tips? Vurderer å kontakte helsestasjonen, men ville bare høre her først. 

Anonymkode: 749e4...142

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Babygrind i døråpningen slik så han ikke kommer seg ut av rommet? 
Et av barna mine holdt på slik en liten stund, men det gikk veldig fort over. 

Anonymkode: ff825...416

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Babygrind i døråpningen slik så han ikke kommer seg ut av rommet? 
Et av barna mine holdt på slik en liten stund, men det gikk veldig fort over. 

Anonymkode: ff825...416

Ts: Takk for tips. 😊 Var det slik dere løste det? Er redd for at grinda skal gjøre at rommet oppleves som et fengsel/bidra til en negativ opplevelse av rommet. Skjedde det med dere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts: Takk for tips. 😊 Var det slik dere løste det? Er redd for at grinda skal gjøre at rommet oppleves som et fengsel/bidra til en negativ opplevelse av rommet. Skjedde det med dere?

Det blir jo ett fengsel, men siden dere ikke våkner av at barnet går ut av rommet, så er det ett av de bedre forslagene. Hva om barnet kommer seg ut utgangsdøra? Eller går på kjøkkenet og rører komfyren, kniver osv? Et annet alternativ er å sette noe foran døra så dere er sikre på å våkne når den blir åpnet. 

Anonymkode: 5f537...683

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hva med babycall som reagerer og på bevegelse. Våres peip når det ble mer bevegelse en ved normal søvn. 

Eller sette opp en slik bevegelse klokke i døra så det Pippi når han går ut av rommet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir jo ett fengsel, men siden dere ikke våkner av at barnet går ut av rommet, så er det ett av de bedre forslagene. Hva om barnet kommer seg ut utgangsdøra? Eller går på kjøkkenet og rører komfyren, kniver osv? Et annet alternativ er å sette noe foran døra så dere er sikre på å våkne når den blir åpnet. 

Anonymkode: 5f537...683

Vi har sånn kjettinglås på døra så han ikke kommer seg ut ytterdøra, kommer seg ikke inn på badet pga tung dørpumpe og rundt håndtak, og kjøkkenet er stengt med barnegrind. Vi har barnesikret alle rom og ting som kan være farlige for han om han står opp på natta. Kan så klart fortsatt ha uhell å skade seg, f.eks. ved å falle ned fra sofaen - men alt annet er barnesikret.

AnonymBruker
Skrevet

Om det var et gjentagende problem, og vi ikke våknet, ville jeg lagt meg på gulvet på en madrass en stund, slik at jeg våknet hver gang han prøvde å stå opp.

Anonymkode: b4bc6...550

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir ikke mer fengsel enn en sprinkelseng.

Anonymkode: 3c15c...7ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med et godt gammeldags "bjelle på døren" triks? Når ungen åpner døren, ringer det i bjellen? 

Jeg ville nok ikke satt grind på selve rom-døren. Men her har vi grind på trappen ned til stuen, så ungene kan bare komme seg til gangen og badet når grinden er lukket. Da blir ikke rommet et "fengsel" på samme måten. 

Anonymkode: 542c7...449

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøkt nattlampe? Noen har nytte av en lampe som viser dag/natt med f.eks en kanin som sover eller er våken. 

Anonymkode: f8794...c2a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forsøkt nattlampe? Noen har nytte av en lampe som viser dag/natt med f.eks en kanin som sover eller er våken. 

Anonymkode: f8794...c2a

Dette har vi, og det har vært litt varierende hvor godt det har virket. 

Begge har hatt stor respekt for at de ikke skal komme ut av rommene sine før det blir grønt. Men de står likevel opp og leker inne på rommene når det er rødt... 

Nevøene mine ga en lang og god f i hele lampen begge to. 

Anonymkode: 542c7...449

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min 2,5 år gamle gutt har begynt å våkne på natten, for så å stå opp å oppholde seg i stua. Han har gjort dette tidligere også (ikke så ofte), men da har han kommet inn til oss slik at vi legger han tilbake i sengen. I det siste har det vært hver natt, og istedenfor å komme inn til oss, så forblir han i stua og finner noe å leke med. Vi har babycall på rommet hans, men han er ofte så stille at det ikke plukkes opp/vi ikke våkner av at han står opp. 

Han kuttet duppen for ca. 3 måneder siden, fordi det var umulig å legge han. Har vurdert om det kan være en medvirkende årsak, men da er det litt rart at han først nå i det siste he begynt med dette. Ellers har vi faste leggerutiner, og han våkner alltid mellom 06-07 på morgenen.

Har noen av dere vært i samme situasjon, og har noen tips? Vurderer å kontakte helsestasjonen, men ville bare høre her først. 

Stakkars barn! La han sove inne hos dere da vel!

Anonymkode: 7855e...32c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...