AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:40 #41 Del Skrevet torsdag kl 21:40 Nei. Har hatt lange perioder med insomnia siden jeg var 11. Husker da at jeg aldri fikk sove hos venninner om de hadde på musikk eller at det ikke var mørkt eller kaldt nok i rommet. På ferier har det alltid vært krevende. En gang gikk jeg 4 netter uten søvn på reise hvor forholdene ikke var gode. Jeg har aldri sovet et sekund på fly. Samboeren min er motsatt. I starten av forholdet observerte jeg han som et eksotisk dyr når han sa f.eks på fly eller i bil når jeg kjørte "nå skal jeg sove" og etter 1 min så snorket han. Hvordan er det mulig? Men lever godt med det at jeg bare trenger lite søvn, og trenger tid på innsoving. Og når jeg først sovner så sover jeg TUNGT. Og er ofte mer uthvilt med 6 dype søvntimer enn mannen min av og til som ligger i sengen i 9 timer, men våkner ofte. Anonymkode: d5c88...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:35 #42 Del Skrevet fredag kl 14:35 Overhodet ikke, det viktigste for meg er å ha det helt stille og mørkt, og jeg klarer ikke å sove om det er for varmt. Det er faktisk ikke så nøye om sengen ikke er god, så lenge de viktigste tingene er på plass. Anonymkode: 3d85c...300 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:28 #43 Del Skrevet lørdag kl 20:28 Jeg tror det, bare hvis jeg blir trøtt nok, men det skal mye til før jeg blir så trøtt. Det er mye som kan gjøre det vanskeligere å sovne, i større eller mindre grad, men jeg vet ikke om det er helt umulig. Som ung så kunne jeg sove med hodet på sekken min på en flyplass når jeg overnattet der for å rekke et tidlig fly neste dag, og det var helt greit. Men det var ikke sånn at det gikk lett, det tok lang tid å sovne og jeg våknet ofte. Jeg har aldri hatt noe særlig problemer med å sovne i en seng, enten det er min egen eller noen andres. Om jeg har problemer med det, så er det som regel fordi jeg er veldig stressa eller kommer rett fra kveldsjobb og kroppen ikke har giret ned enda, og handler ikke om omgivelsene. Det er likevel lettest å sovne når jeg ligger i en seng (eller sofa eller madrass på gulvet) Og jeg syns det er viktig å ha noe over meg. Aller helst en dyne. I ungdommen da jeg sov på flypasser og sånt, så hadde jeg f.eks. jakka mi over meg og jeg husker det hjalp for å få sove. Jeg er ikke sånn kjempeglad i tynne laken i stedet for dyne, men jeg får sove. Lyd plager meg gjerne lite, trafikkstøy eller noen snakker i nærheten gjør f.eks. ikke noe. Jeg elsker å sovne til lyden av regn. Enkelte lyder kan likevel plage meg. Som i sommer da noen satt rett utenfor veggen til campinghytta vi overnattet i, skålte, pratet høyt, lo og kranglet. Da fikk jeg ikke sove før de dro videre, og da de dro, sovnet jeg nok på et halvt sekund. Lys er slitsomt. Om mannen min ser på telefonen i senga for eksempel. Han skjønner det ikke, for som han sier, jeg kan jo bare lukke øynene så ser jeg ikke det lyset. Men jeg senser det likevel, og jeg syns det er skikkelig irriterende. Jeg kan bli irritert av et bittelite lys på f.eks. en røykvarsler eller radio også, og innser at det er litt teit, for da kan jeg faktisk bare lukke øynene. Og jeg får sove etter å ha irritert meg litt. Det må ikke være bekmørkt. Men noe som demper lys utenifra og å ha skrudd av lamper på soverommet, syns jeg er viktig. Selv om jeg hadde fått sovet uten om jeg måtte. Mannen min kan bare bestemme seg for å sove hvor som helst, når som helst, og jeg syns også det er fascinerende. Jeg er langt unna å klare det, selv om jeg heller ikke har noen søvnproblemer. Anonymkode: 05cf0...04a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:52 #44 Del Skrevet lørdag kl 20:52 Veldig opp og ned her. Temperatur spiller en stor rolle, jeg må ha det kaldt for å sove godt. Jeg kan sove på fly, tog, båt, bil, buss uten problemer for å så være våken en måned i strekk pga insomania. Noenganger fungerer ørepropper, lydbok, eller regn-app/sovelyder app andre ganger funker ingenting annet enn quetiapine. Null hjelp herfra, dessverre enn prøv alt og se hva som funker men ikke stress. Stress forer soveprobemer. Anonymkode: 6e80a...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet lørdag kl 20:57 #45 Del Skrevet lørdag kl 20:57 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 7.58): Klarer du å sove uansett hvor? Lys, støy, madrass hardhet, rom temperatur, sittende? Hvordan får du det til? Er dette noe man kan lære seg? Anonymkode: e272e...7ab Hvis jeg legger meg ned så sover jeg. Om det er kaldt eller varmt. I ei steinrøys eller i en seng. I regnet under et tre eller på ei sandstrand i 28 plussgrader. Skal jeg sove så sover jeg. Jeg tror det handler om tankesett. Har du ingen bekymringer og generelt lite å tenke på så får man til å sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet mandag kl 16:02 #46 Del Skrevet mandag kl 16:02 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 7.58): Klarer du å sove uansett hvor? Lys, støy, madrass hardhet, rom temperatur, sittende? Hvordan får du det til? Er dette noe man kan lære seg? Anonymkode: e272e...7ab Jeg er mørkredd, så jeg må ha døren på gløtt for jeg må ha litt lys inn. En gang så overnattet vi hos svigermor og svigerinnen med familie overnattet også. Jeg våknet på natten og det var fullstendig mørkt for lyset i gangen var slått av. Jeg fikk litt småpanikk da, selv om jeg ikke var alene i sengen. Jeg klarer ikke å sove hvis det helt mørkt. Og så må jeg ha lyd på øret. Jeg har en ørepropp i det ene øret og så tar jeg på en youtube video e.l. som spiller, mens jeg sovner. Sånn har jeg alltid vært. Så lenge litt lys og lyd er på plass, så kan jeg sovne hvor som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:10 #47 Del Skrevet mandag kl 16:10 Kan sove nesten hvor som helst hvis jeg kan tilpasse det. Sov på en sofa på jobben i natt (hvilende nattevakt). Liker ikke bråk eller lys har alltid ørepropper med meg og kan tulle et skjerf foran vinduet/foran hodet. Er oppdratt med å reise mye rundt om somrene, bo på hytter mm. Har 0 problemer med å sove på reiser mm. Anonymkode: a70e3...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå