Gå til innhold

Klarer du å sove hvor som helst, uansett forhold, lys ,støy etc?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enten får jeg sove, eller jeg får ikke sove. Kan glatt gå tre døgn helt uten søvn uansett hvor ideelle forholdene er og hvor trøtt jeg er, eller jeg er i stand til å sove hvor som helst under hvilke som helst forhold og hvor lenge som helst. Har runda 30 timer, for å si det sånn, sittende rett opp og ned på en pinnestol. 

Anonymkode: 18671...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støy er nok mindre største utfordring. Er jeg trøtt nok, sovner jeg uansett. Gi meg ørepropper så skal jeg sovne hvor som helst, når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille, kaldt og mørkt. Bortsett fra på en stappfull buss om morgenen, da sovner jeg ved siden av lugubre typer, merkelig

Anonymkode: 63fae...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Klarer du å sove uansett hvor? Lys, støy, madrass hardhet, rom temperatur, sittende?

Hvordan får du det til? Er dette noe man kan lære seg?

Anonymkode: e272e...7ab

Alle klarer det. Du må bare bli trett nok over tid.

Feks mennesker som har vært på interrail, i militæret eller lignende forhold (for den del er hjemløshet et eksempel) der man over uker, måneder eller år mangler grunnleggende komfort rapporterer alle om at det går seg til. 

Så det er en løsning: begi deg hodestups ut i livet. Tør å la deg selv bli så sliten at du stuper. Og så gjentar du det neste dag, og neste uke, og måneden etter.

Jeg sov over alt når jeg var ung og reiste billigste metode rundt i landet. På båter, busser, fly etc. En gang sovnet jeg under bording på morgenflyet fra Oslo og våknet av at vi landet. Jeg har sovet på svaberg, strender, gulv - nøkkelen er å holde såpass tempo at man er sliten.

Eller du kan åpne en bok om søvnteknikker og lære deg hvordan du «skrur av» det å være våken. Flere i min slekt legger seg, så «skrur de av knappen» og så - 3 sekunder etter - sover de godt. Uavhengig av om de faktisk er trett, ligger godt eller har vondter. Dog rapporterer de (som de fleste) at søvn med vondter er ekstremt lav på hvile-verdi. Så du sover, men du våkner utslitt.

Anonymkode: b1665...db6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sovnet stående. Jeg har duppet, slik at hodet har falt frem, men ikke faktisk sovet. 

Jeg sovner når som helst, hvor som helst. Jeg kan sove dypt og lenge. Ingenting vekker meg, med mindre jeg er klar for å våkne. Jeg kan ense lyder i bakgrunnen iblant, men jeg er ikke våken-våken og klarer heller ikke å vekkes av lydene. Lys, støy, ubehag, temperatur... Det har ingenting å si. Jeg sovner svettende, frysende, jeg kan dampe eller hakke tenner, jeg sovner uansett, enten i stjerneform eller som en ball. 

For meg er dette nærmest et problem. Lukker jeg øynene i fem sekunder på bussen, er jeg borte. Kjører forbi busstoppet og vel så det. Slokner rett av så fort flyet er i lufta, snorker så det durer hele flyturen. Jeg sovner i sofaen, ved matbordet, i bilen, på kafeen... Fem sekunder med øynene lukket og jeg er borte. Noen ganger sovner jeg rett av uansett, men får en forvarsel ble å bli akutt trøtt. Da MÅ jeg reise meg, og det er ikke sikkert jeg kan sette meg igjen med det første uten å sovne. 
Mannen er direkte imponert over at hodet mitt ikke engang lander på puta før jeg sovner på kvelden, uansett hvor mye klokka er eller når sist jeg sov. 

Nåvel. Det er èn ting jeg våkner av, og det er barna mine. Kun om de gråter, om de tar på meg eller sier navnet mitt. Jo, og så våkner jeg av vekkeralarmen hver morgen. Det hender jeg sover rett gjennom den, men stort sett ikke. Jeg har en forferdelig lyd på, det er det eneste som vekker meg. Jeg sover rett gjennom mannens. Aldri våknet av den.

Anonymkode: 1b154...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan sovne hvor som helst når som helst omtrent. Sovner sånn senest 5 min etter jeg legger meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av ørepropper. Ved den den minste lyd så må de på. De er behagelige da, laget av voks. "Sov i ro" heter de. Dersom jeg en sjelden gang  sover helt alene på mitt eget soverom, kan jeg sove uten. Men samboeren min snorker, og da må de på. Jeg er også avhengig av at det er mørkt, og helst litt kjølig. I tillegg til det må puta være flat og myk, og senga må må være fast. Jeg får ikke sove hvis puta er for høy  eller madrassen er myk. Glemmer jeg øreproppene hvis jeg reiser noe sted, blir det helt krise. Da kan jeg bare glemme å få sove. Øreproppene er hellige for meg. 

Anonymkode: 2c7c4...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Må ha min seng, min madrass, mørkt, stille, kaldt. 

Anonymkode: 5c5e5...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sovner ofte med lyset på, på soverommet😂, men liker å ha det stille. Ikke mye høye lyder og støy. Ikke for varmt. Må ha det litt kjølig og en god seng.

Endret av GlitrendeSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å sove uten medisiner. Så jeg klarer ikke å sove uten dem.

Anonymkode: ad414...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må ligge i senga mi, det må være mørkt, jeg må ha det varmt, og jeg må ha lyd på øret. Og jeg trenger medisiner for å sove. 

Anonymkode: e4685...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Må ha det mørkt og kjølig. Og stille. Kan høre på whitenoise som regn etc, men ikke bråk.

Anonymkode: c7f54...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvor sliten jeg er. Sovner stående om det er ille nok.

Har et godt sovehjertet, og sovner lett. Sover også gjennom støy ganske lett. Men jeg må ligge, klarer ikke sove sittende. Fly og lignende er helt utelukket. Det har skjedd at jeg har duppet av litt på fly, men da må jeg ha reist i minst 24 timer først.

Anonymkode: 17bbd...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 16.27):

Jeg er som deg.

Vår "superkraft" er at vi evolusjonsmessig nok stammer fra de som passet på andre når resten av "stammen" sov, for å beskytte disse. De som oppdaget de minste små forandringer som kunne være en fare, og så kunne varsle.

Hos meg kommer det veldig tydelig fra min fars familie og mest i hans mors familiegren.

Men det å ha det slik, det er veldig slitsomt. Jeg har alltid vært slik, og har som voksen også fått en kronisk tilstand som kan påvirke søvnsenteret i hjernen. Så jeg har fått det dobbelt opp 😂 I natt sov jeg to timer... men til en viss grad blir man vant med å fungere med for lite søvn. Det er ikke bra for helsa, men jeg tror trikset er å lære seg å slappe veldig av selv når man ikke får sove, da får man mer/bedre hvile selv om det ikke er søvn.

(Og ja, jeg har forsøkt alle triksene i boka både med og uten fagfolk, men så langt har ingenting fungert, så har funnet ut at det nok er en viss genetikk i dette, så jeg gjør det beste jeg kan med å akseptere at slik er det.)

Anonymkode: 5354b...abc

Morsomt at du nevner det, jeg er faktisk klar over at jeg er en såkalt "varsler".

Jeg våkner av de minste små forandringer, ja. Blant annet har jeg opplevd at det begynte å brenne en gang der vi lå og sov, og da våknet jeg av lukta av røyken og vekket de andre. Ingen brannalarm gikk av ennå, men jeg våknet altså. Så ja, det "funker". Men prisen jeg betaler er at jeg også våkner dersom søpla stinker feks. Osv. 

Anonymkode: 5ce06...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 17.04):

Jeg har aldri sovnet stående. Jeg har duppet, slik at hodet har falt frem, men ikke faktisk sovet. 

Jeg sovner når som helst, hvor som helst. Jeg kan sove dypt og lenge. Ingenting vekker meg, med mindre jeg er klar for å våkne. Jeg kan ense lyder i bakgrunnen iblant, men jeg er ikke våken-våken og klarer heller ikke å vekkes av lydene. Lys, støy, ubehag, temperatur... Det har ingenting å si. Jeg sovner svettende, frysende, jeg kan dampe eller hakke tenner, jeg sovner uansett, enten i stjerneform eller som en ball. 

For meg er dette nærmest et problem. Lukker jeg øynene i fem sekunder på bussen, er jeg borte. Kjører forbi busstoppet og vel så det. Slokner rett av så fort flyet er i lufta, snorker så det durer hele flyturen. Jeg sovner i sofaen, ved matbordet, i bilen, på kafeen... Fem sekunder med øynene lukket og jeg er borte. Noen ganger sovner jeg rett av uansett, men får en forvarsel ble å bli akutt trøtt. Da MÅ jeg reise meg, og det er ikke sikkert jeg kan sette meg igjen med det første uten å sovne. 
Mannen er direkte imponert over at hodet mitt ikke engang lander på puta før jeg sovner på kvelden, uansett hvor mye klokka er eller når sist jeg sov. 

Nåvel. Det er èn ting jeg våkner av, og det er barna mine. Kun om de gråter, om de tar på meg eller sier navnet mitt. Jo, og så våkner jeg av vekkeralarmen hver morgen. Det hender jeg sover rett gjennom den, men stort sett ikke. Jeg har en forferdelig lyd på, det er det eneste som vekker meg. Jeg sover rett gjennom mannens. Aldri våknet av den.

Og du har sjekket deg for narkolepsi?

Anonymkode: df41e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og du har sjekket deg for narkolepsi?

Anonymkode: df41e...4c4

Nei, men jeg har vurdert det. Jeg har bare ikke så lyst til å bruke uendelig med tid og energi på å reise land og strand for nødvendige tester for diagnostisering. Redd for å miste billappen også, enda bilkjøring (hvor jeg kjører) aldri er noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det klarer jeg ikke. Jeg må ha det kaldt, og helst mørkt. Sover med vinduet på gløtt året rundt, uansett temperatur ute.

Men jeg kan tåle noe lyd, særlig om den er ensformig eller søvndyssende, som f.eks. suset fra bilveien et stykke unna her. Den er trafikkert hele døgnet, så det er alltid biler der. Da jeg flyttet hit var det litt forstyrrende med den lyden, men så ble jeg vant til det, og nå synes jeg lyden er søvndyssende.

Noen ganger får jeg ikke sove igjen om jeg bråvåkner f.eks klokka 03 på natten. Da tar jeg puten min og går ut fra soverommet og legger meg på sofaen i stua, setter på et tv-program som er enten naturprogram eller historieprogram, da de fortellerstemmene der er ofte sånn avslappede og rolige, og virker litt søvndyssende å lytte til. Så da lukker jeg øynene og ligger og lytter, også hender det jeg sovner igjen. Setter ikke lys på i stua da, kun tv-en som gir lys fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...