AnonymBruker Skrevet mandag kl 04:46 #1 Del Skrevet mandag kl 04:46 Hei, Er det noen som har triks til å lære seg å si kj-lyden? Jeg er i 30-årene og har aldri klart å si den lyden. Jeg har vært hos logoped som barn og prøvd å lære via YouTube, men klarer det ikke. Det er så pinlig med talefeil.. Anonymkode: 21a21...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet mandag kl 04:58 #2 Del Skrevet mandag kl 04:58 Begyn med sj så flytter du kontaktpunktet mellom tunge og gane bakover mot svelget mens du sj-er. Du må rulle tunga ned så punktet flytter seg bakover på tunge og gane. Da blir det sj kj tj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gurine Skrevet mandag kl 05:01 #3 Del Skrevet mandag kl 05:01 (endret) Fra Jon Almås sitt program: https://www.facebook.com/share/v/1HQyPS4x6q/?mibextid=wwXIfr Endret mandag kl 05:02 av gurine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:04 #4 Del Skrevet mandag kl 05:04 Jeg er ikke logoped, men jeg tror ikke det er en god idé å begynne med sj. Tunga skal holdes på en helt annen måte inne i munnen. Begynn heller med k, og prøv å trekk ut lyden. Anonymkode: 29480...916 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:35 #5 Del Skrevet mandag kl 06:35 gurine skrev (1 time siden): Fra Jon Almås sitt program: https://www.facebook.com/share/v/1HQyPS4x6q/?mibextid=wwXIfr Har prøvd dette trikset i flere år, men jeg klarer det ikke. Jeg filmer meg selv mens jeg prøver, syns ikke kj-kyden blir helt riktig… er det ikke alle som klarer den lyden? Anonymkode: 21a21...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:05 #6 Del Skrevet mandag kl 20:05 Prøv å si ordet "ikkje". Begynn med å si "Iiii", og mens du sier det flytter du tungen sakte høyere og høyere opp mot ganen. Når du til slutt har "kj"-lyden putter du på den siste e-en til slutt (gjerne med litt trykk, så du får lydene ordentlig ut) Anonymkode: 1c5ca...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:10 #7 Del Skrevet mandag kl 20:10 Legg på en "stum" T for å gjøre det tydeligere. Som i Tsjekkisk, Tsjino, tsjøre med hysj-lyden på sj. Anonymkode: 78e53...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:03 #8 Del Skrevet onsdag kl 10:03 Si «hihi» først. Altså «hihi-kino» da ligger tungen riktig. Anonymkode: 88f28...351 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå