Gå til innhold

Lære å si kj-lyden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er det noen som har triks til å lære seg å si kj-lyden? Jeg er i 30-årene og har aldri klart å si den lyden. Jeg har vært hos logoped som barn og prøvd å lære via YouTube, men klarer det ikke. Det er så pinlig med talefeil..

Anonymkode: 21a21...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begyn med sj så flytter du kontaktpunktet mellom tunge og gane bakover mot svelget mens du sj-er. Du må rulle tunga ned så punktet flytter seg bakover på tunge og gane.  Da blir det sj kj tj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke logoped, men jeg tror ikke det er en god idé å begynne med sj. Tunga skal holdes på en helt annen måte inne i munnen. Begynn heller med k, og prøv å trekk ut lyden.

Anonymkode: 29480...916

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gurine skrev (1 time siden):

Har prøvd dette trikset i flere år, men jeg klarer det ikke. Jeg filmer meg selv mens jeg prøver, syns ikke kj-kyden blir helt riktig… er det ikke alle som klarer den lyden? 

Anonymkode: 21a21...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å si ordet "ikkje". Begynn med å si "Iiii", og mens du sier det flytter du tungen sakte høyere og høyere opp mot ganen. Når du til slutt har "kj"-lyden putter du på den siste e-en til slutt (gjerne med litt trykk, så du får lydene ordentlig ut)

Anonymkode: 1c5ca...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg på en "stum" T for å gjøre det tydeligere. Som i Tsjekkisk, Tsjino, tsjøre med hysj-lyden på sj.

Anonymkode: 78e53...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si «hihi» først. Altså «hihi-kino» da ligger tungen riktig.

Anonymkode: 88f28...351

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...