AnonymBruker Skrevet 31. mars #1 Skrevet 31. mars Hei, Er det noen som har triks til å lære seg å si kj-lyden? Jeg er i 30-årene og har aldri klart å si den lyden. Jeg har vært hos logoped som barn og prøvd å lære via YouTube, men klarer det ikke. Det er så pinlig med talefeil.. Anonymkode: 21a21...463
Flintis Skrevet 31. mars #2 Skrevet 31. mars Begyn med sj så flytter du kontaktpunktet mellom tunge og gane bakover mot svelget mens du sj-er. Du må rulle tunga ned så punktet flytter seg bakover på tunge og gane. Da blir det sj kj tj.
gurine Skrevet 31. mars #3 Skrevet 31. mars (endret) Fra Jon Almås sitt program: https://www.facebook.com/share/v/1HQyPS4x6q/?mibextid=wwXIfr Endret 31. mars av gurine 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #4 Skrevet 31. mars Jeg er ikke logoped, men jeg tror ikke det er en god idé å begynne med sj. Tunga skal holdes på en helt annen måte inne i munnen. Begynn heller med k, og prøv å trekk ut lyden. Anonymkode: 29480...916 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #5 Skrevet 31. mars gurine skrev (1 time siden): Fra Jon Almås sitt program: https://www.facebook.com/share/v/1HQyPS4x6q/?mibextid=wwXIfr Har prøvd dette trikset i flere år, men jeg klarer det ikke. Jeg filmer meg selv mens jeg prøver, syns ikke kj-kyden blir helt riktig… er det ikke alle som klarer den lyden? Anonymkode: 21a21...463
AnonymBruker Skrevet 31. mars #6 Skrevet 31. mars Prøv å si ordet "ikkje". Begynn med å si "Iiii", og mens du sier det flytter du tungen sakte høyere og høyere opp mot ganen. Når du til slutt har "kj"-lyden putter du på den siste e-en til slutt (gjerne med litt trykk, så du får lydene ordentlig ut) Anonymkode: 1c5ca...c6d
AnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Skrevet 31. mars Legg på en "stum" T for å gjøre det tydeligere. Som i Tsjekkisk, Tsjino, tsjøre med hysj-lyden på sj. Anonymkode: 78e53...cb6
AnonymBruker Skrevet 2. april #8 Skrevet 2. april Si «hihi» først. Altså «hihi-kino» da ligger tungen riktig. Anonymkode: 88f28...351 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå