AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:33 #1 Del Skrevet søndag kl 22:33 Hei! jeg vet ikke om dette er riktig plass å spørre/lufte tankene, men jeg prøver. helt siden jeg var liten så har jeg alltid vært veldig redd for å kaste opp. Det har gått så langt at de gangene jeg har kastet opp (i edru tilstand) så har jeg pleid å besvime. Denne angsten har egentlig ikke vært noe problem da det kun har angått meg selv. men etter jeg fikk barn har denne angsten eskalert så sinnsykt at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Det er rett og slett uutholdelig! Hvis jeg får så lite som et snev av en tanke om at barnet vårt kan ha omgangssyke så kan jeg ligge våken hele natten å "vente" på at noe skal skje. Jeg ligger med konstant høy puls, skjelver og er "livredd" for at hun skal kaste opp. og det som er så plagsomt er at når/om hun kaster opp så har jeg full kontroll og er ikke redd i det hele tatt. Men det er liksom den der evig ventingen på om/når skjer det. Og de gangene hun har omgangssyken så ligger jeg også våken hele natten og venter på når neste runde begynner. itillegg til dette så blir jeg jo "psykisk" kvalm og dårlig selv, som ikke gjør det bedre. kan også bare nevne at fra jeg var veldig liten så har min mor fortalt meg at jeg en gang holdt på å drukne i mitt eget spy/i spybøtten og at hun "reddet meg". Så er nok her det stammer fra tror jeg. så lurer på om det er noen andre som kjenner seg igjen i dette og om det er noen som vet om det finnes hjelp/behandling for dette for det er oppriktig het uutholdelig! nå er jeg gravid med nr.2 også så tør nesten ikke å tenke på hvordan det blir når de er to som er dårlig 😫 Anonymkode: c5535...2bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 04:18 #2 Del Skrevet mandag kl 04:18 Dette bør du snakke med en profesjonell om og få hjelp til å bli kvitt, det forringer jo livskvaliteten din helt unødvendig! Anonymkode: c5b3e...878 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 04:19 #3 Del Skrevet mandag kl 04:19 Og ja, det finnes hjelp/behandling, trolig gjennom samtaleterapi. Anonymkode: c5b3e...878 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 04:29 #4 Del Skrevet mandag kl 04:29 Oi, her ville jeg søkt hjelp, for det kan jo virke som om du bærer på et kjempe stort traume rundt dette. Hva med hypnose? Det har hjulpet meg mye rundt et traume jeg har. Evt ville jeg forsøkt NLP coaching. Vet de bruker mange ulike teknikker for å hjelpe kroppen over forbier/avhengighet/traumer. masse lykke til ❤️ Anonymkode: 34b03...14b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke_ Skrevet mandag kl 07:43 #5 Del Skrevet mandag kl 07:43 (endret) . Endret mandag kl 07:45 av Lykke_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:45 #6 Del Skrevet mandag kl 07:45 Tusen takk for svar ❤️ skal ta meg en telefon til fastlegen å høre om hun kan henvis meg videre! Går absolutt ut over livskvaliteten min ja! Er faktisk helt forferdelig å ha det slik som dette! Er så glad for at jeg har en forståelsesfull samboer som ikke dømmer meg. Blir også så sint og oppgitt over meg selv når det står på , for jeg vet jo at dette er helt tullete å gå å være redd for og jeg skulle så ønske jeg hadde en normal ro rundt dette slik de fleste har! 😔 Er også livredd for at jeg skal videreføre denne angsten til barnet vårt så tror det er viktig at jeg prøver å få hjelp! Men ja, henger nok sikkert sammen med traumer, har fra før av komplett ptsd diagnose da jeg har opplevd mye forferdelig i barndommen desverre, så overrasker meg ikke at dette kan ha en sammenheng med traumer. Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare, det betyr faktisk masse ❤️ Anonymkode: c5535...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:30 #7 Del Skrevet mandag kl 11:30 Jeg har det helt likt. Kan sikkert jobbes med, men jeg har ikke klart det. Tar alltid ungen ut av barnehage når det går omgangssyke, så gruer meg til skolestart. Har heldigvis lært opp ungen til god håndhygiene, så han er sjelden syk 🤞 Er livredd på feriereiser, så det er nesten mer stress å reise enn å være hjemme. Anonymkode: 8a335...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet mandag kl 11:34 #8 Del Skrevet mandag kl 11:34 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har det helt likt. Kan sikkert jobbes med, men jeg har ikke klart det. Tar alltid ungen ut av barnehage når det går omgangssyke, så gruer meg til skolestart. Har heldigvis lært opp ungen til god håndhygiene, så han er sjelden syk 🤞 Er livredd på feriereiser, så det er nesten mer stress å reise enn å være hjemme. Anonymkode: 8a335...7be Nå har du tid og mulighet å få hjelp med dette til skolen starter. Da kan du ikke ta barnet ut av skolen. Og din angst kan tilslutt ses av ditt barn 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:48 #9 Del Skrevet mandag kl 11:48 mommyaka skrev (14 minutter siden): Nå har du tid og mulighet å få hjelp med dette til skolen starter. Da kan du ikke ta barnet ut av skolen. Og din angst kan tilslutt ses av ditt barn Eller så bare lever vi fint med dette. Angst er ikke farlig, det er bare ubehagelig. Anonymkode: 8a335...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:52 #10 Del Skrevet mandag kl 11:52 Å kaste opp er ikke farlig. Det er kroppen som tror den har fått i seg noe farlig og reagerer med oppkast. Anonymkode: c4b99...140 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet mandag kl 11:55 #11 Del Skrevet mandag kl 11:55 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller så bare lever vi fint med dette. Angst er ikke farlig, det er bare ubehagelig. Anonymkode: 8a335...7be Men du skriver jo at at du tar ut barnet ut av barnehagen når det er omgangssyke og gruer der til skolen... det er ikke å leve med det. Der er å la dette ta overhånd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:57 #12 Del Skrevet mandag kl 11:57 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å kaste opp er ikke farlig. Det er kroppen som tror den har fått i seg noe farlig og reagerer med oppkast. Anonymkode: c4b99...140 Åååååååååh at jeg ikke har tenkt på DET. Anonymkode: 7f4ae...66c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:02 #13 Del Skrevet mandag kl 12:02 Hei TS, jeg kjenner meg så innmari igjen ❤️ jeg vet det ikke hjelper noe men du er ikke alene, og vet du - jeg tok det opp med en psykolog en gang i en annen setting egentlig men jeg var så trøtt etter en runde hjemme med barn og omgangsyke og psykologen sa den gang at noen har noe som kalles Emetofobi, ikke at jeg hadde det for vi snakket om det men kanskje du kan sjekke om det er relevant for deg? Jeg er bare innmari dårlig på omgangssyke, enten det går opp eller ned 🤦♀️ Anonymkode: 62f55...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:02 #14 Del Skrevet mandag kl 13:02 TS, jeg har det også sånn. Det er forferdelig slitsomt, spesielt i periodene før jul og før påske, da det går mye slikt rundt. Jeg kan nærmest bli sengeliggende av angst for at jeg muligens har blitt smittet av noen, da må jeg legge meg ned og ha en bøtte ved siden av meg, i tilfelle, og bare prøve å puste. Mine barn har knapt hatt det, så jeg har vært heldig. Men bare å skrive dette gjør at jeg føler meg helt elendig. Jeg har tatt ut barna fra bhg rett før jul/påske når jeg vet at omgangssyka går. Nå går begge mine på skolen. Omgangssyke-periodene går hånd i hånd med julefrokost-buffet og påskefrokost-buffet, selvsagt, der alle grabber mat fra et langbord. Jeg pleier å gi mine med ekstra god mat i matboksen sin, og gi streng beskjed om å ikke ta noe fra matbordet. Det er mange år siden vi hadde det i hus sist. Og jo eldre barna blir, jo mindre sannsynlighet er det for at det vil skje. Eller at de etter hvert blir så store at de kan håndtere det selv..... Anonymkode: d7678...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:47 #15 Del Skrevet mandag kl 13:47 Det var som å lese om megselv. KG er absolutt feil plass å lufte slike tanker. Her inne kan det fort bli verre, da foreldre her skriver at de sender smittede søsken i barnehagen/skole/leirskole o.l uten et snev av ettertanke. https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/emetofobi-angst-for-kvalme-og-oppkast Anonymkode: 89a09...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:27 #16 Del Skrevet mandag kl 14:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åååååååååh at jeg ikke har tenkt på DET. Anonymkode: 7f4ae...66c Prøv eksponeringsterapi 😉 Anonymkode: c4b99...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:30 #17 Del Skrevet mandag kl 14:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å kaste opp er ikke farlig. Det er kroppen som tror den har fått i seg noe farlig og reagerer med oppkast. Anonymkode: c4b99...140 TS her, vet jo selvsagt at det å kaste opp ikke er farlig… er jo det som er problemet, selv om jeg vet at det ikke er farlig så blir jeg "livredd" likevel. Jeg er selv helsepersonell (noe som også er ganske ironisk) så det er ikke mangel på kunnskap det går på. Anonymkode: c5535...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:56 #18 Del Skrevet mandag kl 14:56 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! jeg vet ikke om dette er riktig plass å spørre/lufte tankene, men jeg prøver. helt siden jeg var liten så har jeg alltid vært veldig redd for å kaste opp. Det har gått så langt at de gangene jeg har kastet opp (i edru tilstand) så har jeg pleid å besvime. Denne angsten har egentlig ikke vært noe problem da det kun har angått meg selv. men etter jeg fikk barn har denne angsten eskalert så sinnsykt at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Det er rett og slett uutholdelig! Hvis jeg får så lite som et snev av en tanke om at barnet vårt kan ha omgangssyke så kan jeg ligge våken hele natten å "vente" på at noe skal skje. Jeg ligger med konstant høy puls, skjelver og er "livredd" for at hun skal kaste opp. og det som er så plagsomt er at når/om hun kaster opp så har jeg full kontroll og er ikke redd i det hele tatt. Men det er liksom den der evig ventingen på om/når skjer det. Og de gangene hun har omgangssyken så ligger jeg også våken hele natten og venter på når neste runde begynner. itillegg til dette så blir jeg jo "psykisk" kvalm og dårlig selv, som ikke gjør det bedre. kan også bare nevne at fra jeg var veldig liten så har min mor fortalt meg at jeg en gang holdt på å drukne i mitt eget spy/i spybøtten og at hun "reddet meg". Så er nok her det stammer fra tror jeg. så lurer på om det er noen andre som kjenner seg igjen i dette og om det er noen som vet om det finnes hjelp/behandling for dette for det er oppriktig het uutholdelig! nå er jeg gravid med nr.2 også så tør nesten ikke å tenke på hvordan det blir når de er to som er dårlig 😫 Anonymkode: c5535...2bb Tenk på all den energi du kaster bort på å la angsten styre noe ingen kan styre. Ingen synes det er hyggelig med noe sykdom i heimen, men vi driver ikke og bekymrer oss for om et virus følger med hjem. Dog vasker vi hender og holder fokus på hygiene innenfor normalen. Anonymkode: 023d1...cef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:28 #19 Del Skrevet mandag kl 15:28 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tenk på all den energi du kaster bort på å la angsten styre noe ingen kan styre. Ingen synes det er hyggelig med noe sykdom i heimen, men vi driver ikke og bekymrer oss for om et virus følger med hjem. Dog vasker vi hender og holder fokus på hygiene innenfor normalen. Anonymkode: 023d1...cef Angst stjeler all energien til folk. Det er en vond sykdom. Har du denne holdningen til alle former for angstsykdom, eller er det bare denne du mener folk kan tenke seg lett ut av? Anonymkode: 89a09...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:50 #20 Del Skrevet mandag kl 15:50 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Tenk på all den energi du kaster bort på å la angsten styre noe ingen kan styre. Ingen synes det er hyggelig med noe sykdom i heimen, men vi driver ikke og bekymrer oss for om et virus følger med hjem. Dog vasker vi hender og holder fokus på hygiene innenfor normalen. Anonymkode: 023d1...cef TS her, Ja det er nettopp det jeg tenker på… all den energien jeg kaster vekk på dette. Virker ikke som at du er en som har opplevd angst og traumer i livet ditt, og det skal du være glad for. Håper dog ikke noen andre i din omgangskrets med angst lidelse kommer til deg for å få råd, for sånne holdninger som du og flere andre i tråden her har, er med på å gjøre ting verre for oss som desverre opplever dette. En grunn til at mange ikke tørr å søke hjelp for psykisk sykdom, dette er veldig skam belagt, nettopp pga sånne holdninger som dette. Som jeg skrev i innlegget mitt så er dette uutholdelig, og jeg ville gjort hva som helst for å slippe å ha det sånn! Jeg er ikke dum, jeg vet at denne frykten/angsten er fullstendig urasjonell og hadde du lest innlegget mitt og flere av svarene mine her så hadde både du og andre skjønt at dette ikke er noe jeg kan kontrollere. sorry, men er litt lei av at folk skal kommentere i sånne tråder der man er sårbar og eneste man ønsker å høre fra andre i samme/lignende situasjoner for å få råd og støtte slik at man ikke føler seg dum, urasjonell og alene om dette. Anonymkode: c5535...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå